Metallin lämpölaajeneminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä ollaa yhdenllä foorumilla yhden sällin kanssa vängätty RC-polttomoottorin toimintaa ja se on kutakuinkin selvä mutta se että pitääkö paikkas että messingin lämpölaajeneminen on rajumpaa kuin silumiinin eli tarkoitan sitä että ku sylinteriputki on messinkiä kovakromipinnotteella ja mäntä on silumiinia joka on kierrätettyä alumiinia ja siinä jotaki sidos aineita.

Elikkä tästä ollaan vängätty että kun kone on kylmä niin messinki kutistuu piukemmin männän ympärille niin että sylinterissä olis pikkuse enemmä puristuksia kuin lämpimänä.

Eli onko tämä fysikaalisesti mahdollista että mäntä kutistuu vähemmän mitä sylinteri ja sylinteri in muuten kartio jotenka männänrenkaita ei ole.

Mun jakeluun menee vain se että mäntä kutistuu ja laajenee enemmän kuin tämä sylinteriputki eikä vähemmän..

Jos esim. sylinteri on tasan 16mm suurin halkasija ja pienin on 15,98mm ja mäntä on 15.99mm ni onko onko mäntä piukempi tuohon sylinteriin kuumalla koneella vai kylmällä?
Tulipas vaikeesti selitettyä mutta toivottavasti joku sai selvää.

Kommentit (1)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän siinä juurikin näin käy. Nykyään monet lennokkimoottorit ovat ns. abc-moottoreita, joissa ei ole männänrengasta. Niissä sylinteriputki on porattu kartion muotoiseksi: kylmänä koneessa on ylitiukat puristukset ja pyöriteltäessä tuntuu, ikäänkuin mäntä jäisi yläkuolokohtaan jumiin. Mutta ei hätää, kun moottori kuumenee, sylinteriputki laajenee kartiomaisesta muodostaan juurikin täsmälleen sylinterimäiseksi ja saavuttaa optimaalisen välyksen.

Täsmennettäköön siis, että sekä mäntä ja sylinteriputki laajenevat lämmetessään, mutta sylinteriputki laajenee enemmän. Eihän siinä mitään mystiikkaa ole.

Uusimmat

Suosituimmat