Unihalvaus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf

Oletko koskaan kokenut moista?
Mahtaako olla ylipäätään tottakaan?

Siinä mielessä kyllä, koska joskus ei millään pysty nukahtamaan, vaikka olisi fyysisesti kuinka tahansa väsynyt.
Siis jos ei pysty nukahtamaan, niin miksi sitten ei voisi olla kykenemätön "heräämäänkään"?

(Pdf doku mutta latautuu ainakin Meillä Kunkulla nopeasti...)

Sivut

Kommentit (18)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Juu, on minullakin ollut pari kertaa tuo unihalvaus. On se oikeastaan suht. yleistä, tai ainakin moni tuttava on sen joskus kokenut.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Unihalvaus on kyllä erittäin todellinen ilmiö, ja sangen mielenkiintoinenkin. Rationaalinen ajattelu valitettavasti vähentää unihalvauskokemuksia huomattavasti; halvauksen oireet tunnistaa ennakolta ja kun uteliaisuus herää, vireystila nousee ja tilanne menee ohi ennenkuin ehtii alkaakaan. Muutama viikko sitten koin kuitenkin harvinaislaatuisen, pelottavan unihalvauksen. Tilanteessa oli niin voimakasta mystiikkaa ja primitiivistä kauhua, että huh... Oikein harmittaa kun noita tilanteita ei tule tilauksesta. Kunnon virtual reality-horroria...

Vierailija

Minä olen kokenut unihalvauksen arviolta n. 4-5 kertaa. Se mikä asiasta tekee mielenkiintoisen on, että joka kerta kun se on tullut, olen ollut kesämökilläni. Yleensä aamulla klo 9-12 välillä. Voisiko johtua siitä hiljaisuudesta, joka mökillä vallitsee, kun ei ole kaikenmaailman koneita vieressä tohottamassa eikä kuule liikenteen ääniä?

Vierailija

Unihalvauksista kerroin juuri toisessa threadissa. Olen saanut niitä usein, jotain viidenneltä luokalta saakka. Ja aina saan sen paniikkikohtauksen sen tullessa. Vaikka hereillä ollessa aina ajattelen että ensi kerralla osaan rentoutua ja nauttia.

Vierailija

Itse saan unihalvauksia yleensä krapula aamuisin ja varsinkin silloin, kun sopivasti herää joskus aikaisin aamulla ja yrittää jatkaa unia. Joskus ennen ne ahdisti mutta nykyisin totean vaan tilanteen ja yritän painaa silmiä kiinni ja jatkaa unia.

Monesti tähän liittyy se tunne, että ovi on auki ja joku hyypiö on tulossa sisään. Tähänkin auttaa hyvin se, että totean kaiken olevan kuvittelua ja yritän jatkaa unta normaalisti.

Vierailija

Toisinaan sitä voi nukahtaa mitä kummallisimpiin asentoihin vaikka ruokapöydän ääreen, mutta jostakin syystä unen saanti mukavassa sängyssä maaten ei ole läheskään yhtä helppoa.

Vierailija

minulla on ollut tu edellä mainittu unihalvausilmiö n. 4 kertaa ja olen pikkuhiljaa alkanut tottu siihen ja saan lopetettua päällekaatuvan liikkumattomuuden pistämällä tietoisesti vastaan keskittymällä yhden ainoan jäsenen liikuttamiseen, joka liikkuu esim. isovarvas

Sain ensimmäisen kerran tuon unihalvauksen kun nukahdin riippileirillä kesken isospalverin, ja se oli hyvin pelottava kokemus sillä en voinu todellakaan liikuttaa muuta kuin silmiäni ja tähän liittyi myös sellainen outo sivuoire ja haluisin tietää onko jollain mulla ollut vastaavaa: nukahdin kesken kokouksen ja heräsin siihen kun en voinut liikuttaa mitään, sitten nukahdin mutta heräsin samantien hirveään kouristukseen sydämmen kohdalta sitten taas pari sekunttia hereillä ja taas sama, ainakin 10 kertaa..luulin saaneeni jonkun sydänkohtauksen ja yritin huutaa apua, mutten voinut... pyoritin vain silmiäni kiivaasti... kohtalaisen pelottavaa, kun luulee kuolevansa eikä voi huutaa apua, vaikka samassa huoneessa olisi kymmenen ihmistä...

Luin että tilan pitäisi hävitä kun ihmiseen kosketaan tai kun häntä puhutellaan, mutta itseasiaassa maksin sängyllä ja minun jalkoihini nojasi koko ajan pari tyyppiä... lisäksi aina kun olen saanut unihalvuksen sen seurauksena, että joku on estänyt minu nukkumasta puhumalla jotakin tai pitämällä muuta mölyä... Onko jollain muulla ollut tuoollaisia ''valveunia'' kuten vaikka tuo ''sydänkohtaus''?

Vierailija

Itse pystyn lukemaan itseni siihen muutamaan prosenttiin väestöstä, joka ns. sairastaa unihalvausta.

Melkein joka yö, monta kertaa yössä. Tuntuu kun keuhkot painuis kasaan, pudotuksen tunne, ääniä kuuluu tyhjästä kämpästä, valoja näkyy välillä ja hengitys muuttuu hallitsemattomaksi.

Vierailija

olenko outo? kerran koin unihalvauksen ja se tuntui oikeastaan aika hauskalta. ajattelin vaan että perskeles, en voi liikkua! no, pistänpä takaisin nukkumaan...
aivan vaaraton juttu vaikka joidenkin mielestä onkin ollut pelottavaa.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Yhden kerran kaameasta painajaisesta hereille räpistellessä päädyin unihalvaustilaan. Inhoa oli se. Avaa silmät ja sama meno jatkuu, vaikka kuinka tietää että "nyt minä heräsin". Sulkee silmät ja taas uni imaisee. Avaa silmät taas, tiedostaa hetkeksi olevansa hereillä - mutta uni imaisee kuin kärpäsen imuriin.

Pääsin silti aikanaan hereille, koskapa tässä ollaan.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat