Jalkapallo ja massahysteria

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä tämä johtuu? Itse en ole koskaan kokenut mitään yhteenkuulumisen tunnetta mitään palloporukkaa kohtaan. Noh, täytyy tarkentaa; jääkiekkojoukkueemme menestyksen hetkistä vuonna jotakin olin varsin onnellinen.

Sitä vain ihmettelen että mikä ajaa ihmiset katsomoihin tuijottamaan pariakymmentä jätkää jotka potkivat palloa? Ja sen päälle pitää vielä tapella?

Onko tämä jalkapallo massoja varten keksitty peli, sitä varten että ihmisillä on jokin kanava mitä kautta purkaa turhaumansa?

Kommentit (12)

Vierailija

Mietin pitäisikö minun yrittää fanaattisena jalkapallo-fanina yrittää selittää, mutta en voi. Sitä ei voi selittää sellaiselle, joka ei ymmärrä miksi tämä laji on elämää suurempi.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Huippu-urheilun maailmasta:

Kiinassa pelataan eräänlaista jalkapalloa jo yli 2000 vuotta sitten Han-dynastian aikana. Peli kuuluu osana sotilaallisiin harjoituksiin ja sen tarkoituksna on yhteishengen ja kurinalaisuuden kehittäminen. Usein käytetään pallon vihollisen irtihakattua päätä.
...
Japanissa kehittyy 5. vuosisadalla buddhismin ja kulttuurin kukoistuksen myötä peli nimeltä kemari, josta on tarkoitus nauttia, jota pelataan suuren ystävyyden vallassa ja joka viihdyttää yleisöä. Pelaajat yrittävät voittaa toisensa nopein ohituksin ja korkein potkuin; mitä korkeammalle pelaaja saa pallon potkaistuksi, sitä lähemmäksi jumalaansa hän pääsee.
...
Ranskassa tunnetun keskiaikaisen jalkapallopelin nimenä on soule, choule tai cholle; se on puhdas kansanleikki, jota harrastetaan pääasiassa uskonnollisten juhlien yhteydessä.
...
Sir Thomas Elyot mainitsee kirjassaan "The Bloke named the Governour" v. 1531, että pallon potkiminen [Englannissa] ei ole muuta kuin "petomaista raivoa ja äärimmäistä väkivaltaa, jonka vuoksi se johtaa tapaturmiin".

Jokainen valitkoon tuosta syyn mennä katsomaan.

Vierailija
Rollerball
Mietin pitäisikö minun yrittää fanaattisena jalkapallo-fanina yrittää selittää, mutta en voi. Sitä ei voi selittää sellaiselle, joka ei ymmärrä miksi tämä laji on elämää suurempi.

Veljeni on todella fanaattinen jalkapallon ystävä, minä taas en ole. En minä vain oikein ymmärrä sitä että jonkin pelin takia pitää riehua ja tapella pitkin poikin maailmaa.

Onko jalkapallo jotakin sellaista johon puretaan aggressiomme; vähän niin kuin nykyajan gladiaatoreita?

Mihin tämä ajatus taas johtaa? Kaipaammeko loppujen lopuksi verta kentälle?

Miksi esimerkiksi Formula-kisoista muistetaan vain ne kuolleet ja vakavasti loukkaantuneet eikä voittajia?

Vierailija

Maailmassa on niin kauhian paljon asioita, mitä ihminen ei ymmärrä. Niinkun nyt tämä rock-musiikki. Ihmiset maksavat aivan järjettömän paljon päästäkseen kuuntelemaan kauheaa räimettä jonnekin stadionille.
Siellä ne sitten kiljuvat ja pomppivat ja tärvelevät stadionin nurmikon, niin ettei siinä pääse järki-ihmiset pelaamaan palloa.

Ja toinen ihme homma on kirjojen lukeminen. Olen vierestä seurannut, kun aikuinen ihminen lukee joutavaa sepitettä ihan vesissä silmin. Nolottaa tommonen.

Vierailija
Balthasar
Miksi esimerkiksi Formula-kisoista muistetaan vain ne kuolleet ja vakavasti loukkaantuneet eikä voittajia?

Onko Mika ja Kimi sitten jo kadonnu mielestä?

Vierailija

Nykyisin, kun joukkueet ovat firmoja, joiden tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen, niin minun on mahdottoman vaikea istua katsomossa huutamassa hurraata jollekin tuotenimelle kuten esim. Jokereille. Työntekijät vaihtuvat, mutta yleensä tuotenimi pysyy. Yhtä vähän huudan hurraata Anttilalle, Instrumentariumille tai Valiolle.

Vierailija

Ihminen on pohjimmiltaan apina. Ne on ne primitiiviset vietit, järkevän elämänsisällön puuttuminen ja alkoholi.

Vierailija
Hurskapöllö
Nykyisin, kun joukkueet ovat firmoja, joiden tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen, niin minun on mahdottoman vaikea istua katsomossa huutamassa hurraata jollekin tuotenimelle kuten esim. Jokereille. Työntekijät vaihtuvat, mutta yleensä tuotenimi pysyy. Yhtä vähän huudan hurraata Anttilalle, Instrumentariumille tai Valiolle.

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. NHL-joukkueen pelaajat on osteltu pitkin poikin pohjoista pallonpuoliskoa ja heitä ei oikeastaan yhdistä mikään muu kuin sponsorit ja se, että heidät on pikkuvesseleinä satuttu laittamaan saman lajin harjoituksiin. Sitten joku huutaa innoissaan kotisohvalla, että me voitettiin, ketkä me?

Vierailija

Olisi mukavaa, jos pystyisi fanittamaan jotain ihan sikana, vaikka sitten futisjoukkuetta tai Antti Tuiskua tai jotain. Tulisi elämään jotain hehkuvampaa, ehkä

Mummo
postjuliaanisessa melankoliassa

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
Hurskapöllö

Et sitten ole asunut jalkapallomaassa?
Juuri NYT katson ottelua suorana Catalunya - Paraguai, Camp Nou-areenalta.

Mikä stadion on muuten euroopan suurin?

Vierailija
Balthasar
Onko jalkapallo jotakin sellaista johon puretaan aggressiomme; vähän niin kuin nykyajan gladiaatoreita?

Mihin tämä ajatus taas johtaa? Kaipaammeko loppujen lopuksi verta kentälle?

Varmaan siksi koska kuolema on järkyttävä traaginen tapahtuma, joka silmiemme edessä tapahtuneena jää mieleen. En varmasti unohda ikinä sitä hetkeä kun Sennalta lipesi -94 Imolassa. Varsinkin kun Ratzenberger oli kuollut vain päivää aikaisemmin, auton pirstoutuessa tuhannen päreiksi. Ainoa asia mitä muistan tallista Simtek on sen ilmaan pirstoutuvat tumman siniset katteet rengasvalliin osumisesta...

Mutta jalkapallo synnyttää sitä aggressiota kyllä ihan itsestään. Se on draamaa. Peli on täysin epäreilu, täynnä kyseenalaisia tilanteita ja suoranaisia tuomari virheitä. Taktisissa variaatiossa ei tule mieleen toista joukkueurheilua, joka pääsisi sitä lähellekkään. Hyväkään pelaaja ei ole yksinään mitään, mutta toisaalta yksilö voi viedä joukkuetta vaikka kuinka pitkälle, jos joukkue onnistutaan rakentamaan oikealla tavalla hänen ympärilleen. Jalkapallo on täynnä ärsyttäviä persoonia.. Siinä pelissä on kaikkea.

Uusimmat

Suosituimmat