Rekan ja henkilöauton jarrutusmatkasta

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Kusetetaanko autokouluissa vai mistä on kyse? Toimiiko kyseisiä jarrutustapahtumia tutkittaessa kaava ½mv^2=µmgs jolloin siis massa kumoutuisi eikä vaikuttaisi lopputulokseen?

Kommentit (6)

Vierailija

Kyllä se käytännössä rekalla jarrutusmatka on pidempi kuin henkilöautolla.
Ainakin vanhemmassa kalustossa (rumpu)jarrut kuumuvat jarrutettaessa ja jarrut häviävät. Uudemmassakin on jarruissa aina viive, ja viive hidastaa myös ABS jarrujen toimintaa => pidentää jarrutusmatkaa.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Muisteloita taas jostakin, eli virheitä voi olla:

Rekkojen hidastuvuudeksi jarrutuksesssa vaaditaan vähintään 5m/s², koska rakenteet eivät rankempaa hidastuvuutta kestä. Henkilöautoilla hidastuvuus taasen lähentelee 10m/s². Tästä johtuen siis pysähtymismatka on pitempi. Massa ei sinällän vaikuta, koska myös renkaan ja tien välinen kitka kasvaa samassa suhteessa (pl. jää tms. olosuhteet).

Näin muistelisin jostain joskus kauan sitten lukeneeni.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Roori
Kusetetaanko autokouluissa vai mistä on kyse? Toimiiko kyseisiä jarrutustapahtumia tutkittaessa kaava ½mv^2=µmgs jolloin siis massa kumoutuisi eikä vaikuttaisi lopputulokseen?

Periaatteessa noin, jos oletetaan, että kaikki muut tekijät olisivat samat, eli kitkakerroin ja se maksimaalinen jarrutus koko matkalta. Niissä muissa tekijöissä ja kitkakertoimessa on käytännössä eroa esimerkiksi kuorma-auton ja henkilöauton välillä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Kyllä tuo kaava pätee sellaisenaan. Erot tulevat jarrujen tehosta. henkilöauton tehokkaat jarrut pystyvät normaaleilla ajonopeuksilla tuottamaan niin suuren jarrutusvoiman, että renkaan ja tienpinnan välinen kitka määrää hidastuvuuden. Kuorma-auton jarrut ovat suhteessa auton massaan heikommat. Hyvän pidon olosuhteissa hidastuvuus määräytyy jarrujen hidastuskyvystä. Se voidaan huomioida tuossa kaavassa käyttämällä jarrujen tehon määräämää efektiivistä kitkakerrointa, mikä jää pienemmäksi kuin kumin ja tienpinnan välinen kitka. Kuorma-auton jarrutusmatkaa lisää myös jarrujen hidas kytkeytyminen. Täystehoinen jarrutus ei ala välittömästi jarrupolkimen painamisen jälkeen.

Jos on liukasta, kuorma-autojenkin hidastuvuuden määrää renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Silloin hidastuvuus on suunnilleen samanlainen. Renkaan ja tien välinen paine, kumiseosten ja rengaskuvioiden erot ja mahdolliset nastat vaikuttavat myös kitkakertoimeen, joten täydellisen samanlaisia eivät hidastuvuudet sittenkään ole.

Vierailija
Roori
Kusetetaanko autokouluissa vai mistä on kyse? Toimiiko kyseisiä jarrutustapahtumia tutkittaessa kaava ½mv^2=µmgs jolloin siis massa kumoutuisi eikä vaikuttaisi lopputulokseen?

Kitkakerroin on yleensäottaen rekalle pienempi kuin henkilöautolle.
Pintojen välinen puristus tasoittaa pintaa ja pienentää kitkaa, näin ainakin lumi- ja jää-keleillä.
Esim. luistimen luisto perustuu siihen, että paine sulattaa pienen vesikerroksen terän ja jään väliin.
Kuivalla asfaltilla voi vaikuttaa rekan vaatima suuri jarrutusvoima (=µmg)renkaan ja tienpinnan välillä rengasmateriaaliin kitkakerrointa pienentävästi.
Kitka on ainoa voima, joka pysäyttää auton. Auton jarrutehoilla ei ole merkitystä, lukkojarrutus vain pienentää kitkaa muuttamalla tartuntakitkan liukumiskitkaksi.

Uusimmat

Suosituimmat