Valtion v***n rautatiet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyllä taas v****taa niin että veri ei kierrä.

Olisi tarkoitus lähteä junalla viettämään uutta vuotta muualle, mutta MITKÄ HINNAT!

Mikä järki siinä on pyytää edestakaisesta matkasta 100€, kun omalla autolla maksaisi joku 40€. Mitä hyötyä tuollaisesta hinnoittelusta on kenellekkään!

Ei kai se veturi NIIN paljon sitä polttoöljyä/dieseliä vedä. Vai mitä nyt vetääkään. Antimateriaalia hinnoista päätellen.

Kuka on syyllinen?

Öljyn tuottajien salaliitto, Tommi Läntinen vai druidit?

Kommentit (14)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Pääsyyllinen lienee iso maa ja pieni ihmispopulaatio. Sille ei voi mitään, mutta kun tuohon vielä lisätään poliittisin perustein valittu neuvostohenkinen ja täysin ammattitaidoton VR:n johto, jolle on yhtäkkiä annettu voittoa tuottavan liikeyrityksen tehtävät monopolimarkkioilla, ei kanata ihmetellä että homma menee niin kuin menee.

Tuntuu tuo firma profiloituvan kuljettamaan liikematkustajia, jotka eivät maksa matkojaan omasta pussista, suurimpien kaupunkien välillä eksoottisella ja Suomen oloihin tarpeettoman kalliilla ja monimutkaisella kalustolla. Ei tavallinen kansalainen, joka haluaisi siirtyä kohtuhinnalla paikasta toiseen, VR:ää kiinnosta.

Vierailija

Joskus on ollut hiukan samanlaiset tunnelmat. Pääsiäisentienoilla, makuupaikkaa Lapin junaan varatessa. Eijoota myydään jo useita viikkoja aikaisemmin. Tuurilla tietenkin saattaa paikan saada vielä junassakin. Kertaalleen on niinkin käynyt, kun tuli sellainen extempore lähtö.
Matkaa varatessa junassa ei ollut jäljellä kuin yksi istumapaikka. Sekin eläinvaunussa. Tämä toki mitään haitannut, mutta se paikka. Se sattui olemaan niitä vuodelta viisi junia, ja kyseisen paikan selkänojaa ei sitten liikutettu suuntaan eikä toiseen.
Miten lie siinä olisi koko matkan matkustanut, en tiedä. Onneksi konduktööri kykeni järjestämään mukavammat olosuhteet.

Tiedustelin tätä kerran, että miten on mahdollista, ettei kapasiteettiä saada kohdalleen. Halukkaita kun on liikenteessä enemmän kuin nukkupaikkoja. Vaan ei, eivät kuulemma kirjaa ylös mitenkään, kun joutuvat asiakkaalle tyhjänpäiväisen valitettavasti olemme loppuun myytyjä tarjoilemaan.. Mitenkäs siinä tarjontaa silloin kysynnän mukaan suunnitella.
Melkoista firmanpitoa.. Henkilökohtaisesti kun tulee ajateltua, ettei mikään ole firman kannalta vahingollisempaa kuin tyhjän tarjoileminen, vaikka sitten pahoitellen.

Hinnoista voidaan olla tietenkin montaa mieltä. Aika paljon halvemmaksi tulee kuitenkin reissata junalla, ja taksillakin erinäisiä reissuja, kuin omalla autolla. Se auton pito kun kaikkineen ei ole ilmaista sekään.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Varmaan on noinkin, mutta lohdukseksi voin kertoa, että kerran matkustin junan katolla noin kymmenisen tuntia, ja se oli ihan sellainen tavallinen peltikattoinen juna, ei ihan tasakattoinen, vaan jonkilainen harjakattoinen malli, jossa istuja aina liukui reunaa kohden, varsin kova istua, ilman mitään pehmikettä, mutta mitkä maisemat!

Reitti oli tietenkin tuolla Ecuadorissa "Riobambasta Alausíin Nariz del Diablo-nimisen jyrkänteen kautta. Juna lähtee aamulla kello seitsemän, mutta asemalla on syytä olla hyvissä ajoin, sillä parhaat paikat menevät nopeasti. Paikkoja ei voi varata etukäteen, sillä täällä matkustetaan junan katolla. "

Varsinainen taistelu niistä paikosta siis käytiinkin, mutta sutena olin ekana katolla.

Matka oli upea, jännitystäkin saatiin kun juna putosi raiteilta erästä siltaa ylittäessään. Oli siinä puljaamista, että takaisin saatiin vehje matkaa jatkamaan. Tämä on sitä turismin riemua siis!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Harmiton

Tiedustelin tätä kerran, että miten on mahdollista, ettei kapasiteettiä saada kohdalleen. Halukkaita kun on liikenteessä enemmän kuin nukkupaikkoja.

Nykyään ajetaan ylihienolla ja suunnattoman kalliilla kalustolla. Makuuvaunu maksaa miljoonia euroja. Ei niitä pysty ostamaan varikolle makaamaan siksi, että ruuhkahuippuihin riittäisi kalustoa.

Asiaa vielä pahentaa VR:n tulevan kilpailun pelossa harrastama kalustopolitiikka. Kalusto, vaikkapa vanhat makuuvaunut, jota ei hetkeen tarvita romutetaan heti, ettei missään tilanteessa kukaan kilpailija pystyisi ostamaan niitä. VR myös painostaa ratahallintokeskusta poistamaan käytöstä ja romuttamaan mahdollisimman nopeasti rataosuudet, joilla VR ei halua liikennöidä. Silloin kukaan kilpailija ei pysty koskaan ajamaan niillä kannattavasti.

VR toivoo, että kun EU joskus pakottaa kilpailun Suomen rautateille, Suomi pienenä markkina-alueena ei kiinnostaisi isoja keskieurooppalaisia rautatiefirmoja. VR tietää, että jos joku sellainen päättää joskus tosissaan Suomeen tulla, VR voi tehottomana, byrokraattisena ja umpi-idioottimaisesti hallinnoituna neuvostoaikaisena monumenttina myydä saman tien romut pois ja laittaa lapun luukulle. VR:llä on etuna se, että Suomen raideleveys on hieman suurempi kuin muualla Euroopassa. Keski-Eurooppalaista kalustoa ei voi siis tuoda Suomeen ilman kalliita muutostöitä ja romutuspolitiikallaan VR yrittää pitää huolen että täällä ei ole käytettyä kalustoa saatavilla.

Vierailija

Niin Susi, maisemat ovat varmasti olleet yhden istumapaikan veroiset. Elleivät sitten aivan korvaamattomat.

Tuossa Lapin yöjunassa, maisemissa oli hiukasti toivomisen varaa. Samassa lemmikkieläinvaunussa, kun oli myös tupakkakoppi, jossa sitten edellisen vaunun ravintola-asiakkaat... ties millä papereilla alkoholitarjoiluun kiinni päässeet teinit sekä arjesta irtautuneet aikuiset hoipertelivat edestakaisin alkoholin rajana taivas mentaliteetin turvin.

Kuva- ja äänimaailmansa suhteen matkani vaunussa olisi ollut kärsimystä.
Toki siitä olisin selvinnyt, sillä olosuhteet perillä olivat, ovat edelleen, korvaamattomat.

Neutroni

Ylihienoa ja suunnattoman kallista kalustoa en ole koskaan nähnyt Lapinmatkoillani. Taitanee se kallein värkki kulkea vain Rovaniemelle..
Ah.. tai oikeastaan on yksi poikkeus. Se kerta, kun presidenttimme matkusti samassa junassa... Toki omassa osastossaan, joka lienee ehkä ei ylihieno, mutta hieno kuitenkin.

Suomen rataverkko on siinä kunnossa, että ellei korjauksiin piakoin ryhdytä, makaa uusikin kalusto varikolla. Tämä on kovin valitettavaa, sillä junalla on oikeasti hauska matkustaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Harmiton

Ylihienoa ja suunnattoman kallista kalustoa en ole koskaan nähnyt Lapinmatkoillani. Taitanee se kallein värkki kulkea vain Rovaniemelle..
Ah.. tai oikeastaan on yksi poikkeus. Se kerta, kun presidenttimme matkusti samassa junassa... Toki omassa osastossaan, joka lienee ehkä ei ylihieno, mutta hieno kuitenkin.



Eikös niillä sitten ole IC-makuuvaunuja. Voi tosiaan olla että joskus vain puhuttiin tilauksista. Vai onko nitä sitten tulossa, ainakin IC-autonkuljetusvaunuja tuli juuri. Tuo IC-kalusto on kyllä pöyristyttävän kallista, jos sitä vertaa mihin tahansa järjellä Suomen oloissa perusteltavissa olevaan. Sitä minäkin ihmettelen, ettei VR:n johdolla ole kanttia myöntää että suomi on pieni persaukisten maa ja tilata mieluummin paljon yksinkertaista ja halpaa kalustoa kuin muutama italianihme, joita ei edes pystytä pitämään liikenteessä näillä resursseilla muuta kuin dieseleiden vetämänä. Jos ei halpaa tavaraa muualta saa, niin Venäjältä ainakin. Silloin ei vain VR:n iso pomo voisi olla niin polleaa poikaa käydessään ulkomailla katselemassa miljardiluokan suurnopeusjunia joiden nopeus alkaa kolmosella.

Tosin en minä tiedä. Voihan se ollakin, että on kannattavampaa kuljettaa pieni joukko roimaa ylihintaa lipusta maksavia liikemiehiä hienolla kalustolla isojen kaupungin väliä, kun rahdata mullivaunulla rahvasta jonnekin Pihtiputaan seisakkeelle 600 km:n päähän lähimmästä asemasta. Itse vain toivoisin, että ympäristöystävällinen rautatiekuljetus voisi palvella Suomessakin ihmisiä laajasti, vaikka sitten pienellä valtion tuella.


Suomen rataverkko on siinä kunnossa, että ellei korjauksiin piakoin ryhdytä, makaa uusikin kalusto varikolla. Tämä on kovin valitettavaa, sillä junalla on oikeasti hauska matkustaa.

Niin, kyllähän junissa oma viehätyksensä on. Sääli etten ole koskaan ole asunut henkilöliikenteen ulottuvilla.

Vierailija

IC-makuuvaunussa en ole nukkunut koskaan. En itse asiassa edes tiedä, omistaako VR makuuvaunuja näihin uusiin juniinsa. Makuuvaunujen määrää ollaan entisestään karsimassa, joten selkeä suuntaus on, että palvelutaso laskee entisestään.

Toki, uudet junat ovat hienoja, mutta kuten toteat, maksiminopeuteensa niillä ei päästä… edes koekäytössä, sillä rataverkko on niin huonossa kunnossa, ettei tähän kyetä vaarantamatta uutta kalustoa.

Nykyiselläänkin on kovin surkuhupaisaa, etteivät junat pysy enää aikataulussa edes kesäisin. Tämä kiireetöntä ei tieten haittaa, mutta monia närästää ja huolella. Luonnollisesti ymmärrettävää, jos jatkoyhteys pettää myöhästymisen vuoksi.

Kesällä oli hiukan koomisiakin piirteitä junaliikenteessä. Usein juna myöhäistyi teknisten vikojen vuoksi, usein ratatyön vuoksi ja sitten vielä samaan syssyyn unohtivat kertaalleen konduktöörinsä väliasemalle. Konduktööriä odotellessa seuraavalla asemalla vierähtikin hyvä tovi.

Toimiva, kohtuuhintainen junayhteys pesee mielestäni ehdottomasti yksityisautoilun. Tähän vain ei nyt jostain syystä tunnu olevan mielenkiintoa. Toisin on naapurissa Ruotsissa. Yllätys yllätys.

Vierailija

Hyvä aihe, itseäni ärsyttävät junissa seuraavat kolme asiaa:

1) Hinta on kestämätön, kuten jo aloitusviestissä sanottiin. Jos omistaa auton, pitkät matkat kannattaa ehdottomasti taittaa sillä, koska juna on kalliimpi. En voi käsittää miten, mutta ovat.

2) Pitääkö joka hemmetin pikkukylään pysähtyä? Esim. Tampereen ja Turun välissä, tai Tampereen ja Jyväskylän välissä ei ole yhtään mitään, mutta silti näillä väleillä pysähdytään 2-3 kertaa. Juna olisi nopea, mutta koska sen on pysähdyttävä näissä paikoissa, joissa sitten 1-2 ihmistä jää pois tai tulee kyytiin, se on myös hitaampi kuin oma auto.

3) Suomen rataverkko on aivan käsittämätön sillisalaatti, jossa ei monin paikoin ole päätä eikä häntää. Radoista voisi kolmanneksen vain yksinkertaisesti peittää mullalla ja unohtaa. Tuloksena nykyisestä tietysti radat ovat onnettomassa kunnossa ja jatkuvia onnettomuusriskejä. Lisäksi radat ovat niin kalleita, ettei niitä ole teollisuudella edes varaa käyttää.

Vierailija
Rollerball

1) Hinta on kestämätön, kuten jo aloitusviestissä sanottiin. Jos omistaa auton, pitkät matkat kannattaa ehdottomasti taittaa sillä, koska juna on kalliimpi. En voi käsittää miten, mutta ovat.

Tämä pitää paikkansa. Junalla matkustaminen, silloin kun auto on hankittuna muista pakottavista syistä, on kallista. Menee täysin tunnelmoinnin puolelle. Missä sinällään ei ole juurikaan järkeä, taloudellinen puoli kun esim. Lapissa hupenee muutoinkin perillä perin merkillisen hinnoittelun vuoksi.
Tämä tietenkin vain, jos pukkaa itsensä yliäyräiden täyteen tupattuun hiihtokeskukseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Rollerball
Lisäksi radat ovat niin kalleita, ettei niitä ole teollisuudella edes varaa käyttää.

Niin, sitä olen viime aikoina ihmetellyt, että miksi ihmeessä VR ei ole tehnyt mitään Hangon satamasta Pietariin menevän autojenkuljetusurakan eteen. Minusta kyseinen kuljetustarve täyttäisi kaikki rautatieliikenteen vahvuudet. Autoja tulee säännöllisesti ja paljon, ja rata kulkee Hangosta vaika Vladivostokiin (tyynen meren rannalla) asti. Yhteen occ- tai vastaavaan avotavara vaunuun menisi noin 4 (5 metristä) henkilöautoa. 900 metrin junaan noita vaunuja menisi 42 ja juna painaisi noin 1160 t, mikä hoituisi Hangosta Karjaalle parilla Dv12:lla ja siitä Vainikkalaan yhdellä Sr1:llä. Jotain kovin outoa liiketoiminnassa on, jos tuota junakuljetusta edullisempaa on kuljettaa 168 autoa noin 21 rekalla (olettaen 8 autoa per kuorma).

Venäjän puoli tai junan koko eivät ole este, sillä Vainikkalasta Keravan kautta Sköldvikiin menee noin 900 m pitkiä 4000 tonnin öljyjunia säännöllisesti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Harmiton

Tämä pitää paikkansa. Junalla matkustaminen, silloin kun auto on hankittuna muista pakottavista syistä, on kallista. Menee täysin tunnelmoinnin puolelle.

Auton kuljettaminen yöjunassa on kyllä kätevää. Olen kerran mennyt Helsingistä Rovaniemelle sillä kyydillä. Vaikka en kunnolla makuuvaunussa pystykään nukkumaan, on yöllinen siirtymä 12 tunnin ajolta säästyminen suuri etu. Mitään edullista ei tuokaan lysti kylläkään ole, mutta melkein hintansa väärti, jos ei aivan minimibudjetilla ole liikkeellä.

Vierailija
Neutroni
Harmiton

Tämä pitää paikkansa. Junalla matkustaminen, silloin kun auto on hankittuna muista pakottavista syistä, on kallista. Menee täysin tunnelmoinnin puolelle.



Auton kuljettaminen yöjunassa on kyllä kätevää. Olen kerran mennyt Helsingistä Rovaniemelle sillä kyydillä. Vaikka en kunnolla makuuvaunussa pystykään nukkumaan, on yöllinen siirtymä 12 tunnin ajolta säästyminen suuri etu. Mitään edullista ei tuokaan lysti kylläkään ole, mutta melkein hintansa väärti, jos ei aivan minimibudjetilla ole liikkeellä.

Tämä pitää paikkansa, jos kuljettajia on vain yksi eikä ole vuorottelu mahdollisuutta.
Niin, ja auto on siinä kunnossa, että uskoo sillä kykenevänsä matkaa jatkamaan kuljetuksen jälkeen. Ihan pieni rasite kun se ei ole sekään.

Ja ihan minimibudjetilla ei kannattane lähetä mihinkään ja kannattaa tietenkin mennä aina. Asennoitumis kysymys

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Harmiton

Tämä pitää paikkansa, jos kuljettajia on vain yksi eikä ole vuorottelu mahdollisuutta.



No, ainakaan minä en nuku autossa sekuntiakaan ennen kuin olen valvonut 2-3 vuorokautta. Junassa voi sentään ajoittain horrostaa. Ja 6 tunnin ajokin on kova juttu, ainakin jos yrittää yöllä mennä. Mutta meidän perheessä minä inhoan ajamista ja vaimo vihaa sitä, jotkut kai riitelevät siitä kuka saa ajaa.


Niin, ja auto on siinä kunnossa, että uskoo sillä kykenevänsä matkaa jatkamaan kuljetuksen jälkeen. Ihan pieni rasite kun se ei ole sekään.



Häh? Turha on sellaisella autolla kuvitellakaan tuhatta kilometriä ajavansa, joka ei pysy kasassa 12 tuntia vaunussa. Vai onko tuossakin sitten ollut jotain väärinkäytöksiä VR:n taholta, tyyliin "kyllä se yksi vielä mahtuu, sidotaan vaan kettingillä viimeisen vaunun koukkuun". Ainakin minä ajoin auton itse vaunuun, joku tyyppi kiinnitti sen lattiaan mekanismilla, jonka ei luulisi ihan helposti autoa rikkovan, ja perillä päinvastoin. En usko auton rasittuneen matkan aikana sen enempää kuin 12 tunnin seisonnalla kotipihalla.


Ja ihan minimibudjetilla ei kannattane lähetä mihinkään ja kannattaa tietenkin mennä aina. Asennoitumis kysymys

Niin, jos rahaa on vähän, silloin on mentävä minimibudjetilla jos jonnekin mielii. Toisinaan voi kuitenkin olla ylimääräistäkin rahaa. Ainakin niillä, jotka eivät itse omista asuntoaan.

Vierailija
Neutroni
Harmiton

Tämä pitää paikkansa, jos kuljettajia on vain yksi eikä ole vuorottelu mahdollisuutta.



No, ainakaan minä en nuku autossa sekuntiakaan ennen kuin olen valvonut 2-3 vuorokautta. Junassa voi sentään ajoittain horrostaa. Ja 6 tunnin ajokin on kova juttu, ainakin jos yrittää yöllä mennä. Mutta meidän perheessä minä inhoan ajamista ja vaimo vihaa sitä, jotkut kai riitelevät siitä kuka saa ajaa.



Minulle pitkä matka kyydissä on jo koettelemus. Puhumattakaan ajamisesta. Tuo 6 tuntia yhtä soittoa ajoa on siellä maksimirajoilla. Riittää juuri ja juuri täältä toiselle mökillemme. Voimat riittävät sen jälkeen vain ruoanlaittoon, petivaatteiden tuulettamiseen, tavaroiden paikalleen laittamiseen, saunavesien kantamiseen, sekä saunan lämmittämiseen. Saunapuut ovat onneksi joka vuosi olleet valmiina.
Nippa nappa jaksaa ottaa muutaman oluen ja hiukan teräviä. Sitten onkin jo melko sipissä.

Ystäväpiiristä löytyy ihmisiä, jotka ajavat kevyesti Suomen halki ja ylikin.

Ajosta tulee kyllä toisinaan nautittuakin. Hyvällä autolla ajaessa.

Harmiton

Niin, ja auto on siinä kunnossa, että uskoo sillä kykenevänsä matkaa jatkamaan kuljetuksen jälkeen. Ihan pieni rasite kun se ei ole sekään.



Neutroni

Häh? Turha on sellaisella autolla kuvitellakaan tuhatta kilometriä ajavansa, joka ei pysy kasassa 12 tuntia vaunussa. Vai onko tuossakin sitten ollut jotain väärinkäytöksiä VR:n taholta, tyyliin "kyllä se yksi vielä mahtuu, sidotaan vaan kettingillä viimeisen vaunun koukkuun". Ainakin minä ajoin auton itse vaunuun, joku tyyppi kiinnitti sen lattiaan mekanismilla, jonka ei luulisi ihan helposti autoa rikkovan, ja perillä päinvastoin. En usko auton rasittuneen matkan aikana sen enempää kuin 12 tunnin seisonnalla kotipihalla.



Kyse on paljolti siitä minkälainen ilmasto sattuu vallitsemaan. Jumalaton pakkanen yhdessä ilmavirran kanssa hyydyttää melko ripeästi hiukan paremmassakin kunnossa olevan auton moisella matkalla.

Hinaamalla asemalta poistuvia on tullut nähtyä. Ehkä siinä on silloin liikuttu auton sietokyvyn äärirajoilla.

Harmiton

Ja ihan minimibudjetilla ei kannattane lähetä mihinkään ja kannattaa tietenkin mennä aina. Asennoitumis kysymys



Neutroni

Niin, jos rahaa on vähän, silloin on mentävä minimibudjetilla jos jonnekin mielii. Toisinaan voi kuitenkin olla ylimääräistäkin rahaa. Ainakin niillä, jotka eivät itse omista asuntoaan.

Ylimääräisen rahan esteenä voi olla myös omistusasunnon liian kireä takaisinmaksusuunnitelma.
Tällöin ei ole huomioitu, että toisinaan on hyvä olla hiukan pelivaraa

Uusimmat

Suosituimmat