Nationalismi ja Otto von Bismarck

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Erään maailman ylpeimmän "kansallisvaltion" isä ei itse ikinä uskonut nationalismiin pätkääkään. Saksan "rautakansleri" Otto Eduard Leopold von Bismarck uskoi väkivaltaan keino yhdistää Saksa vuoden 1848 epäonnistuneen "professoriparlamentin" jälkeen, ja myös onnistui tässä yrityksessään vuoteen 1871 mennessä.

Bismarkin esimerkki osoitaa, että kansat usein luodaan silkkaa raakaa väkivaltaa käyttämällä. Toinen esimerkki on esim Amerikan sisällis-sota vuosien 1861-1864 välillä. Aina silloin tällöin ihmisten kesken ilmenee ristiriitoja, joita ei voida ratkaista rauhanomaisesti, jolloin väkivalta astuu mukaan peliin. Nykyään vain aseet ovat jo sen verran isoja ja vaarallisia, että tätä yritetään yleensä välttää. Silti kansakunnat usein luodaan nimen omaan välkivaltaa käyttämällä. Tämä ei silti suinkaan tee väkivallasta oikeutettua. Nykyään esim Yhdysvaltojen toinen(ja samalla myös viimeinen) mahdollinen sisällis-sota luultavasti käytäisiin ydin ja biologisin asein, eikä siinä sodassa varmasti olisi voittajia. Silti se ei poista miksikään sitä tosiasiaa, että kansat on useimmiten tauottu nimen omaan raudalla ja verellä, eikä humanistisilla ajatuksilla "yhteydestä" perustusipa tuo yhteys kulttuuriin tai rotuun. Ongelma vain on, ettei ihmiskunta nykyisillä aseilla välttämättä kestä uutta vastaavaa konfliktia.

Kommentit (1)

Vierailija

Minä olen aina sanonut ja sanon edelleenkin että monet ihmisistä on edelleenkin barbaareja, murhan himoisia barbaareja. Sivistyneeet ihmiset välttävät kaikella tavalla sotaa ja murhia. Kun katselee ympärilleen palaneetallamme, on sotaa vähän siellä sun täällä, pieniä kahakoita ja suuria selaisiakin. Ja terrorismi kukoistaa. Mutta kun historiamme on sotainen ja verinen, niin ei kai meiltä muuta voi odottaakkaan. Emme näytä koskaan oppivan historiasta yhtään mitään.

Ps. mutta terrorismia on vastuttetava. Terroristeille jos antaa pikkusormen, joudut antamaan lopulta koko käden.

Uusimmat

Suosituimmat