Ruotsista mallia liikenteeseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ote YLE:n nettisivulta:

"Ruotsista mallia liikenneturvaan"
Julkaistu 04.01.2006, klo 07.52 (päivitetty 04.01.2006, klo 08.53)

Liikenneministeri Susanna Huovinen aikoo selvittää, miksi Ruotsissa on Suomea tiukemmat tavoitteet tiekuolemien vähentämisessä, kertoo uutispäivä Demari.

Ruotsi pyrkii ensi vuoden alkuun mennessä vähentämään kuolleiden vuotuisen määrän 270 ihmiseen. Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta esitteli joulukuussa suunnitelman, jossa Suomi pyrkii alentamaan määrän 250 kuolonuhriin neljän vuoden kuluessa.

Yhdeksän miljoonan asukkaan Ruotsissa tieliikennekuolemien määrä laski viime vuonna alhaisimmalle tasolle toisen maailmansodan jälkeen. Ruotsissa lukuja perustellaan muun muassa yleistyneillä keskikaiteilla ja ahkeralla turvavyön käytöllä.

Huovisen mukaan perusedellytykset ovat Ruotsissa Suomea paremmat, ja esimerkiksi valtatiet ovat erittäin hyväkuntoisia. Hän myös arvelee, että ajokulttuurissa on eroja. Huovinen painottaa, että pahin uhka liikenneturvallisuudelle on ratin ja penkin välissä.

Valtioneuvosto valmistelee helmikuuksi periaatepäätöstä liikenneturvallisuuden viisivuotisohjelmasta. Huovinen sanoo, että valmistelussa tutkitaan tarkasti, mitä eroja on Suomen ja Ruotsin liikkenneturvallisuudessa.

YLE24"

Ajokulttuurissa on takuulla eroja. Ruotsissa liikennekulttuuri on vanhempaa ja sitä myötä kehittyneempää ja järkevämpää. Ruotsissa liikennekulttuuriin vaikuttavat myös kaistan levyiset pientareet, joita SAA käyttää päästämään nopeammat ohi.

Ruotsissa, toisin kuin Suomessa, syrjäteillä esim. Ruotsin lapissa on normaaleilla kapoisilla metsätaipaleilla 110 km/h rajoituksia, kun liikennettä on vähän ja taipaleet pitkiä.

Samoin Ruotsin autoverotus on "hieman" toisella tasolla, kuin Suomen sairas verotus, eikä bensa siltikään maksa juuri enempää, kuin täällä.

Sieltä vain mallia ottamaan, muttei suomalaisella tyylillä, jossa otetaan vain mallia niistä asioista, jotka eivät maksa mitään. Ruotsissa usein ajelleena voin todeta, että siellä tiellä liikkuminen on nautinto Suomeen verrattuna, jossa pääteilläkin liikenne kulkee hitaimman mukaan, kun ohi ei pääse.

Kommentit (8)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ainakin poliisien asennoituminen on Ruotsissa parempaa.

Ajelin siellä nimittäin rekan ohi huomattavaakin ylinopeutta ja samalla tuli ohitettua "naamioitunut" poliisiauto. Pysäyttivät tietenkin ja odottelin sakkoja, mutta ei tullut edes varoitusta. Kyselivät vain, että tiedänkö, mikä on täällä nopeusrajoitus moottoritiellä. Sitten kyselivät auton EU:n ulkopuolisista (tai oikeastaan EU:n sisäpuolisista) rekisterikilvistä. Eivät kuitenkaan pyytäneet edes rekisteriotetta. Ajokortin toki annoin kysymättäkin.

Poliisit vain kehoittivat ajamaan 110 km/h. Tehosi paljon paremmin, kuin suomalaisten poliisien sakot - siitä vain agressio nousee ja kumia palaa heti sakot saatuaan.

Vierailija

Ruotsissa on kaksi tekijää, jotka selittävät näitä eroja.

Autoverotus, Ruotsin huomattavasti lievempi autoverotus on johtanut siihen, että autot on olleet aina isompia ja turvallisempia kuin Suomessa, sekä huomattavasti uudempi autokalusto.

Ruotsi on myös vuosikymmeniä satsannut tiestöönsä enempi varoja, kuin Suomi.

Paremmat tiet ja autot näkyvät tilastoissa, se mikä autokalustossa ja teillä säästetään maksetaan verellä liikenteessä.

Vierailija

Saksalainen pikkukaupunki poisti kaikki liikennemerkit ja liikennevalot. Tarkoitus on laittaa ihmiset tarkkailemaan ympäristöään eikä luottaa sokeasti opasteisiin/rajoituksiin. Alueella kulkee 13000 autoa päivässä ja lisäksi jalankulkijat.

http://tinyurl.com/2fywa2

Näin se liikenneturvallisuus paranee sillä Intian mallilla. Tai on se käytössä pienemmässä mittakaavassa myös eräässä hollantilaisessa kylässä.

Vierailija

Liikennevalojen poisto risteyksestä voi parantaa tarkkaavaisuutta.

Mutta entä liikennevalojen kanssa: Esimerkiksi neljä autoa saapuu risteykseen ja kaksi kääntyy ja kaksi ei, niin miten menetellään? Kaksi autoa tulee etelästä ja kaksi pohjoisesta. Molemmista autoryhmistä ensimmäinen kääntyy vasemmalle ja perässä tulevat ajavat suoraan. Kuka siis menee ensin ja kuka väistää? Kääntyvähän voisi periaatteessa mennä ensin koska toinenkin kääntyy. Ei ole siis vielä suoraan ajavia risteyksessä. Mutta jos kääntyvän takaa tuleva auto ehtiikin risteykseen nopeasti, niin toinen kääntyvä saattaa törmätä siihen. Tai suoraan ajava törmää kääntyvään, jolloin kääntyvän kannattaisi odottaa, että toinen kääntyvä menee ensin, joka sitten kuitenkin odottaa, että suoraan menevä menee ensin.

Uusimmat

Suosituimmat