öljyjen voitelevuudesta??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

elikkäs jos verrataan moottoripyörää joka kiertää esim max.12000rpm ja puristukset 12:1, tai sitte diesel autoa max rpm 6000 ja puristukset 24:1.
niin kummassa öljy joutuu kovemmalle koetukselle?
ainiin ja mp:ssa on sitte märkäkytkin.

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, mutta tuo "kova koetus" ei kuulosta mitenkään yksikäsitteisesti mitattavissa olevalta fysikaaliselta suureelta. Molemille moottoreille optimaaliset öljyt lienevät ominaisuuksilta jonkin verran erilaisia, mutta luultavasti molempiin tapauksiin sopivat nykyaikaiset synteettiset moottoriöljyt. Moottorivalmistajilla on aina öljysuositukset, niitä kannataa noudattaa.

Vierailija
winstrol
elikkäs jos verrataan moottoripyörää joka kiertää esim max.12000rpm ja puristukset 12:1, tai sitte diesel autoa max rpm 6000 ja puristukset 24:1.
niin kummassa öljy joutuu kovemmalle koetukselle?
ainiin ja mp:ssa on sitte märkäkytkin.

Dieselkoneessa voitelukalvoihin kohdistuu suurempia pintapaineita, ja vanhemmissa dieseleissä on öljyn karstan sitomiskyky koetuksella...

Märkäkytkimet, ja -jarrut puolestaan asettavat omat vaatimuksensa öljyille. Unohtamatta sitä tosiasiaa, että jotkut automaattilootat mitä ainakin jenkkiautoissa esiintyy vaativat ihan omat öljynsä...

Koettelemuksia on monenlaisia, eikä niitä voi verrata suoraan toisiinsa.

Mutta jos nyt jotain pitäisi veikata, niin melkein kyllä veikkaisin dieselkonetta, sillä siinä on mitä todennäköisemmin myös turboahdin, ja siksi öljy joutuu kestämään sekä dieselin laakereihin kohdistuvia kovia pintapaineita, että ahtimimen kovia kierroslukuja.

Ahtimien kierroksethan ylittävät minkä tahansa moottoripyörän huippukierrokset reilusti. 100'000 RPM ei ole ollenkaan mahdoton kierrosluku turbolle. Ja mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kuiva teräslaakerihan ei kestäisi tuota menoa kuin muutaman sekunnin, ennenkuin sulaisi. Ainoat tavat saada laakeri kestämään edes jotenkuten, on joko käyttää eksoottisia materiaaleja, joiden kitka on olematon, ja lämmönkestävyys hyvä, tai sitten laakeri pitää upottaa öljyyn. Öljyyn upottaminen on sinänsä halpa ratkaisu, mutta öljyvoitelustakin huolimatta laakeri lämpenee edelleen todella kuumaksi, joten öljyä pitää olla aika paljon, eikä kovin suurta öljymäärää vain saa mahtumaan ahtimeen, eli öljy pitää ottaa koneen omasta kierrosta, mikä on sinänsä kätevää, mutta jos laakeripesä ehtii tyhjentymään öljystä pidemmän seisokin aikana, niin laakeri saattaa kuivahtaa, ja jos nyt ei ehdikään vielä sulamaan ennenkuin kierto alkaa toimia normaalisti, niin karstaksi palaneet öljyrippeet saattavat tukkia kanavan, jolloin kierto estyy, laakeri kuivuu, ja sulaa. Ja toimivasta öljykierrostakin huolimatta epätavallisen rankassa ajossa voi laakerin lämpötila ylittää jopa 300 astetta, mitä ei oikein mikään öljy tahdo enää kestää.

Uusimmat

Suosituimmat