Vaahterasiirappia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihana Tina jatkaa ruoanlaitto-ohjelmia telkkarissa. Näyttivät, miten tehdään vaahterasiirappia mahlasta.

Voiko koivunmahlasta tehdä siirappia?

Mahlaa olen juonut, oli todella hyvää, ilmeisesti koivusokeri tekee raikkaan maun. Onkos joku tehnyt tai maistanut tämmöistä Suomi-siirappia?

Kommentit (9)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Kollega sahasi koivusta 7 metrisä pari paksua oksaa poikki kevättalvella. Keväällä mahlojen lähtiessä liikkeelle mutta yöpakkasten aikaan oli siellä koivussa varmaan 10-kiloinen mahlapuikko kun poikkesin pihassa. Minä olisin hakenut puikon pakkaseen, jos olisi ollut oma.

Mahlassa taitaa olla sokeria prosentin osia. 10 litrasta saa desin sakeampaa tavaraa. Ainakin mutuna. Kallista hommaa haihduttaa ainakin sähköllä. Varmaan aivan vaahterasiirapin veroista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kappas, kiitos Hege!

Joulupukki toi kyseisen lafkan lakkahyytelöä. Säästän sitä viinipiirin jälkiruokaan .Epäilen, että säästykö siihen asti, on niin upean väristäkin.

Savumuikkujakin oli. Papalla kun pukkaa kihiä, niin valitettavasti minun oli vetäistävä ne tuulensuojaan. Aah. Eivät antaneet turhaan henkeään, kalat

Vierailija

"Kihi" = kihti?

Teinivuosina (ah aikoja) poikain kanssa koivun mahlaa käytettiin muovipönikässä. Kyllä sisältämänsä sokeri ainakin riitti muuntamaan tavaran päihdykkeeksi.

Vierailija

Juu ja anteeksi.

Kihti se Pappaa riivaa. Ei siis alati ja jatkuvasti, että pitäisi lääkettä syödä, mutta muikku, äyriäiset ja olut runsain mitoin nautittuna kipeyttävät ukkovarpan tyvinivelen niin, että silloin on oksat pois, tupenrapinat ja Mummokin hipihiljaa.

Vierailija

Siis siitä koivun mahlasta, voiko siitä saada samalla tavalla siirappia tai vastaavaa kuin esim. vaahterasta?
Jenkeissähän vahtersiirappi on iso asia.
Olisiko koivun mahlalle teollista käyttöä? Käytetäänkö jo?

PS: Kihti lähtee Kossulla.

Uusimmat

Suosituimmat