Kopiokoneen musta jauhe

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Onko kukaan tehnyt empiiristä tutkimusta kopiokoneen jauheella. Sehän on voimakkaasti magneettiin tarttuvaa.

Myös se on sähköistä kamaa. Jos kopiokoneen jayheyksikköä puhdistaa pölynimurilla voi saada pahoja tällejä yksiköstä, kun jauhetta irtoaa isompia määriä. Jauhe vie mukana varausta yksiköstä ja tulee ihme tällejä.

Tuossa olisi soveltamista jollekin pellelle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (6)

Vierailija

Oiskohan kyse samasta ilmiöstä joka tulee Van De Graaf generaattorissa. Värijauhe on sähköä johtamatonta, mutta sen pinnalle voi kertyä suuriakin varauksia juuri tästä syystä. Sitten kun näitä varautuneita hiukkasia vedetään pölynimuriin, niin imurin letkun ja koneen välille muodostuu potentiaaliero.

Muistaakseni muuten siinä väriaineessa ei ole kyse magneettisuudesta, vaan se vedettäisiin paperin pintaan juurikin sähkövarauksella, jonka jälkeen sitä kuumennetaan niin että se tarttuu kiinni.

Vierailija

Oikeastaan siinä on kaksi eri juttua.

Toinen on varsinainen värijauhe ja toinen on 'kehite'.

Värijauhe voidaan varata sähköisesti, mutta se ei ole magneettista. 'Kehite' sen sijaan on magneettista, ja sen tarkoitus on vain siirtää värijauhetta kuvarummulle.

Koko prosessi kopiokoneessa/lasertulostimessa menee jotakuinkin näin:

1. värijauhesäiliössä on jonkinmoinen vispilä, joka pöllyttää tuota värijauhetta ja työntää sitä kohti kehitteen päällystämää, magneettista telaa.
2. magneettinen tela pyörii ja 'kävelyttää' kehitettä ja sen mukana värijauhetta kohti kuvarumpua. Tässä värille annetaan sopiva sähköinen varaus.
3. varsinainen valoherkkä kuvarumpu on saanut aikaisemmin vastakkaisen varauksen ja se varaus on sitten nollattu laserilla/ledillä.
4. kun kuvarumpu pyörii, niin tullessaan tuon kehitteen ja värijauheen päällystämän telan kohdalle, varautuneet värihiukkaset hyppäävät kuvarummulle laserin/ledin vaikuttamiin kohtiin, mutta magneettinen kehite jää magneettisuutensa takia telalle.
5. kuvarummulta varautunut värijauhe siirretään sitten varsinaiselle paperille, jolla taas on vastaikkainen sähkövaraus.
6. paperi ja sen pinnalla oleva värijauhe mankeloidaan kuuman telan läpi, joka sulattaa värijauheen paperiin.
7. kuvarumpu puhdistetaan harjalla ja varataan.
8. näin kierros jatkuu paperista toiseen.

Eli sen magneettisen telan imurointi ei ole oikeastaan hyvä juttu... Ennemminkin sen pöllynneen värijauheen imurointi muualta on järkevämpää.

Niin. Sillä värijauheella saa kaikkea jännää aikaan - kun se 'sulaa' kuumuudessa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

On se magneettinen telakin joskus puhdistettava. Siihen kertyy meillä rupusakin käyttämissä koneissa moskaa ja tulee raitoja. Tai jos ei raitoja, niin varistaa kumminkin, kun isommat moskat kiilaavat jonnekin. Varsinkin, kun on joskus tullut siirretyksi poistoyksiköstäkin takaisin alkupäähän jauhetta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Minä olen tyhjentänyt kerran töissä värikopiokoneen "jätesäiliön" pölynimurilla. Värikopiokoneessa mustetta ei voi kierrättää takaisin kasetteihin, koska jauheet menevät keskenänsä sekaisin. Jauheet kerääntyvät jätekasettiin, joka pitää aika ajoin vaihtaa tai tyhjentää. Odotin oikein jännityksellä että tuleeko tällejä, mutta mitään kovin mielenkiintoista ei tapahtunut. Jos olisin tiennyt, että jauhe on magneettista, olisin ottanut sitä talteen.

Oli muuten niin sotttainen operaatio, että oksat pois...

Vierailija

Moska ja raidat johtuvat kyllä ennemminkin itse valoherkästä rummusta tai sitten kuumennustelasta.

Valoherkän rummun puhdistusharjat menevät ajanoloon 'tukkoon' eivätkä puhdista enää tuota rummun pintaa hyvin. Tämän harjan puhdistaminen olisi ennemminkin järkevää. Itse rumpu myös kuluu ja vaurioituu ajan oloon, josta sitten jäävät enemmän tai vähemmän pysyvät raidat - varsinkin tasaisiin väripintoihin.

Tuo magneettinen tela ei ole missään vaiheessa kosketuksessa itse paperiin, ja kuulostaa oudolta, että siihen menisi roskia.

Eli en suosittele edelleenkään tuon värinsiirtotelan imuroimista. Toki omalla koneella saatte tehdä ihan mitä haluatte.

Toki on muitakin likaantuvia osia, kuin rumpu - esimerkiksi rummun varauksen tekevät verkot ja koronalangat.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Canccu
Moska ja raidat johtuvat kyllä ennemminkin itse valoherkästä rummusta tai sitten kuumennustelasta.

Tuo magneettinen tela ei ole missään vaiheessa kosketuksessa itse paperiin, ja kuulostaa oudolta, että siihen menisi roskia.

Kyllä tuon "bladen" puhdistuskin on aivan tuttua hommaa. Leimasin takavuosin ruskeita A5-kuoria laserilla ja niistä vasta irtosikin kummaa kuitupölyä, joka jumittui bladen terävään reunaan, joka särmä valotusrumpua piti kunnossa. Magneettitelassa oli aivan selviä hiuksiakin, vaikka sinusta tuntuisi miten kummalta. Ja isompaa magneettista moskaa. En tiedä mitä, mutta siirtelin niitä toiseen päähän pyyhkimällä vetämällä ja yritin poistaa systemaattisesti sieltä toisesta päästä ne. Joten kuten onnistui ja uutena 11000 markkaa maksanutta vehjettä (runko kaiketi Esselte T6) tuli ylläpidetyksi noin. Nyt niitä saa kun vain viitsii kantaa pois.

Uusimmat

Suosituimmat