Parrakkuus = Sivistynyt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lueskelin vanhoja tieteen kuvalehtiä ja silmääni osui Kielin yliopistossa tehty tutkimus miesten parran vaikutuksesta kuviteltuihin luonteenpiirteisiin.

Naisten tehtävä oli kuvien perusteella arvioida miesten ominaisuuksia. Kuvissa esitettiin 48 miestä, joilla puolella oli parta ja toinen puoli oli sileäleukaisia, niin kuin minäkin.

Tulos; partasuita pidettiin keskimäärin sivistyneempinä, viehättävimpinä ja sympaattisempina kuin parrattomia.

Psykologi antoi selityksenkin miksi näin. En halua vielä paljastaa selitystä, vaan haluan empiirisiä mielipiteitä parran vaikutuksesta. Millaisia luonteenpiirteitä kuvittelet parrakkaalle miehelle?

Mielipiteiden perusteella voin sitten kasvattaa itselleni mahdollisen parran...

Sivut

Kommentit (18)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Joo, tuon perusteella minutkin voisi helposti mieltää sivistyneen näköiseksi. Vaan mahtaakohan pitkä tukka haitata tuon mielikuvan syntyä

Edit: Ihmeen avoimesti monet tekevät ulkonäon perusteella pitkiä päätelmiä luonteesta ja monesta muusta ominaisuudesta. Kai sitä itse kullakin jonkinlainen mielikuva ulkonäöstä syntyy, mutta kaikkea ei pidä mennä sanomaan ääneen.

Taitaa olla vähän vanhempi lehti. Olen lukenut sen joskus.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Itselläni tuo parta on päässyt turjottamaan oikein reippaasti viimeisen puolen vuoden aikana. Näytän kohta merirosvolta. Viimeisen kahden kuukauden ajan hiukseni ja partani ovat kasvaneet siihen mittaansa, että ulkonäköni on HYVIN LÄHELLÄ Che Guevaraa. Vain fausti puuttuu..

..mutta todellakin: olen huomannut naisten käytöksen muuttuneen
suopeammaksi ja lempeämmäksi minua kohtaan, mitä pidemmäksi/rumemmaksi partani on kasvanut.

Olen itsekin pohtinut mistä kyseinen seikka voisi johtua...

-kai mä sit olen vaan niin pirun isä-tyylinen kaveri (?)

Kuitenkin olen tästä syystä päättänyt, etten enää koskaan aja naamakarvojani. Kasvakoon nyt tossa oikeen kunnolla, kun on kasvaakseen!

..ja suosio senkun kasvaa..

Vierailija
PieniKarhu

Tulos; partasuita pidettiin keskimäärin sivistyneempinä, viehättävimpinä ja sympaattisempina kuin parrattomia.

Sivistynyt...juu, viehättävä...ehdottomasti, sympaattinen..tottakai! Piti ihan peilistä tarkistaa tämä itsestäänselvyys. Mutta se on mielenkiintoista, miksi kaikki muutkin tietävät tämän pelkän parran perusteella Onko se tämä ikäkysymys, voihan sitä parrattakin iäkkääältä näyttää.

Toisaalta parranajo on aika uusi keksintö ja joskus muinoin eliniät olivat sen verran lyhyitä, että kun parta alkoi kasvaa olikin jo viittä vaille vainaa.

Onko se geeneissä se tieto siitä, että partajeesus on mukava ja fiksu, vai johtuuko se siitä että histotian ym. oppikirjojen tiedemiehet ja poliitikot ovat
kaikenkarvaista väkeä, siitä opittu, että ovat...vai ovatko historia suurmiehet partajeesuksia siksi, että heitä pidettäisiin fiksuina ja mukavina, katalat huijarit! Kiusaavat pientä ihmistä!

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minun ensikokemukseni parrakkaista miehistä tulivat valehtelematta tämän hahmon, Kapteeni Haddockin, kautta:

Enoni on kuitenkin ihan samannäköinen, ja nykyisin pidän kokopartaa lauhkeuden ja ystävällisyyden merkkinä.

Vierailija

Ei ole parrakkuus aina sivistyksen merkki. Täälläkin on yksi partasuu ja se on ihan rapajuoppo. Ei ole ikänään tehnyt kunnon töitä. Se oli vähän aikaa naimisissa, mutta vaimo lähti eikä asu enää paikkakunnalla. Sillä on huonot hampaat (miehellä).

Vierailija
Alapäämies
Ei ole parrakkuus aina sivistyksen merkki. Täälläkin on yksi partasuu ja se on ihan rapajuoppo. Ei ole ikänään tehnyt kunnon töitä. Se oli vähän aikaa naimisissa, mutta vaimo lähti eikä asu enää paikkakunnalla. Sillä on huonot hampaat (miehellä).

Siis hyvät hampaat ovat sivistyksen merkki???

Vierailija

Ei kun se vaan juo eikä hoida itseään. Elämä pyörii viinan ympärillä. Ajattelee vaan sitä. Pienempänä vaihdoin tien toiselle puolelle kun se tuli vastaan. Ei se ole sivistynyt, mutta tietysti sivistyneelläkin voi olla parta.

Vierailija

Olettekos nähneet parratonta gurua koskaan? (No Yoda, mutta hän ei olekaan ihminen) Media ainakin pitää itsestäänselvyytenä, että Guru on aina vanha mies jolla on parta. Sarjakuvissa kiivetääm vuoren huipulle tapaamaan gurua, jolla on parta.

Oikeilla neroilla ei ole partaa. Einstein oli siloposki eikä Stephen Hawking omista leukapeittoa. Hitlerillä ja Stalinilla oli muuten viikset... Jenkeissä on nykyään homoilla viikset muotia. Varmaan muuallakin.

Parta ei kasva lapsille ja on täydessä tuuheudessaan n. 30-vuotiaana. Siksi kovin isopartainen mies ei voi olla ihan teini ja ennenhän elettiinkin vähemmän, 40-vuotias oli jo vanhus.

Itselläni on leukaparta ja viikset. Pidän siitä ja leukani on aika olematon. Olen muuten huomannut, että naiset eivät juurikaan huomaa muutoksia parrassa. Vaimoni ei pidä jos ajan kaikki pois (kun olen babyface kuulemma) mutta jos lyhennän partaa tai ajan kokoparrasta leukaparran, saan kyllä siitä kertoa. Mummoni ihmettelee, miten on jännä että partani kasvaa vain leukaan. Ei auta vaikka näytän että ajelen posket ja ohimot joka aamu. Välillä raapalla ja välilä koneella. Miesten kyllä pitäisi huomata kun nainen on värjännyt tukan tai käynyt kampaajalla. Hirveä huuto ja viikon mökötys kun ei huomata .

Vierailija

Parran avulla mies voi muokata kasvoistaan monenmoiset.

Harva parta näyttää hoopolta, huolittelematon ällöttävältä . Etenkin jos siitä voi lukea päivän ruokalistan. Yökyök

Nykyisin nuorilla miehillä on usein semmoinen pukinparta. Aivan kaamea näky, mistähän tuo muoti on tullut?

Vierailija

Tutkimuksessa oli kyseessä täysparta eli ihan sellanen oikee, ei pukinparta, joita meiltä nuorilta löytyy. ;=

Psykologin mukaan parran peittämille kasvoille on helppoa kuvitella toivottuja piirteitä ja tunteenilmaisuja.

Siinäpä tuo selitys. Vaikka sanotaan silmien olevan sielun peili, niin näkyy tuon suun alueen peittämiselläkin olevan vaikutusta. Suun ilmeistä voi myös lukea paljon, ilon, surun ja kaiken siitä väliltä.

Tuli muuten mieleen yksi toinen tutkimus parrakkaisiin miehiin liittyen. Tutkimus oli Tiede-lehdessä/Tieteen Kuvalehdessä. Olisiko ollut jotain seksuaalisuuteen liittyvää? Mahtaako kukaan muistaa vastaavaa?...

Karvasia ne on pienetkin karhut.

Vierailija
PieniKarhu

Psykologin mukaan parran peittämille kasvoille on helppoa kuvitella toivottuja piirteitä ja tunteenilmaisuja.

No juu, jotenkin en pidä esim. hunnutettuja musliminaisia mielettömän viehättävinä, vaikka hunnun alle voi kuvitella ties mitä, ehkä mielikuvitukseni on vain surkea. No ehkä parta/kasvonpiirteet onkin sitten eri juttu.

Mitäs vikaa pukinparrassa on

Vierailija

Parta ei tee miestä viisaammaksi tai viisaamman näköiseksi. Pelkkää kuvittelua. En myöskään luule että me naiset katselemme parta-ukkojen perään enemmän kuin muitten. Eihän toki.

Vierailija

Puhu omasta puolestasi. Omat kokemukset on ainakin siinä, että heti irtosi kun kasvatin kunnon Haddoc-parran.

Mutta kenties kyse ei ole siitä, että naisia viehättää parta, vaan siinä että parta on samanlainen osa persoonallisuutta kuin kampaus, lävistys, vaatteet tai ryhti.

Itse en osaa katsoa peiliin ilman itsekritiikkiä. Se on sitä, kun teininä kasvaa näppy nenään ja peiliin katsoessa ei mitään muuta näekkään kuin näppylän. Ehkä, kun kasvatin muhkean parran, katsoin itseäni erillä tavalla ja sain itselleni sitä tarvittavaa mielenlaatua, joka naisia kiinnostaa - tai ainakin sitä yhtä naista, jonka koppasin kainaloon silloin.

Itsetunto pelaa merkittävää roolia miehisessä olemuksessa - näin olen päätellyt.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat