Bermudan kolmio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mihin katoavat Bermudan kolmioon kadonneet laivat ja lentokoneet? Uskotteko, että metaani on syypää. Vai magneettisetko häiriöt sekoittavat kompassit. Vääristyykö aika? Vai onko totuus se, että siellä ei katoa sen enempää laivoja, kuin muillakaan merialueilla.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija
tietäjä
Mihin katoavat Bermudan kolmioon kadonneet laivat ja lentokoneet? Uskotteko, että metaani on syypää. Vai magneettisetko häiriöt sekoittavat kompassit. Vääristyykö aika? Vai onko totuus se, että siellä ei katoa sen enempää laivoja, kuin muillakaan merialueilla.

Bermudan kolmio liittyy oleellisesti tornadoihin, auringonpilkkuihin ja kaasuplaneettojen pilkkuihin. Selitys löytyy E=TILA ajatuksestani.

;):)

Vierailija
tietäjä

Bermudan kolmiossa ei katoa paljon enempää laivoja ja lentokoneita kuin muuallakaan.
Varmaan ainakin osa laivoista on uponnut nopeasti kun pohjasta nousee välillä suuria määriä metaania,eikä vesi kanna silloin paattia.
Jukris pysy omassa ketjussasi kun ei selvästikään ole mitään järkevää sanottavaa,äläkä sekaannu muiden keskusteluihin kun et ole niihin tervetullut.

Vierailija

Aiheesta olisi varmasti tarjolla monenlaista materiaalia; omiin käsiini osui tässä kohtaa teos "Ihmeellinen Maailma" - Risto Selin, (Ursa 2001), joka viittaa Larry Kuschen kirjaan "The Bermuda Triangle Mystery - Solved" (1975) näin: "Hänen perusteelliset tutkimuksensa osoittivat, että ilmiössä oli kyse vain huonosta tutkimuksesta ja median liioittelusta."

Selin jatkaa Kuschen toteavan myöhemmin ilmestyneessä artikkelissaan mm. seuraavaa: "Tapaukset ovat toisistaan riippumattomia. Ei ole olemassa todistusaineistoa, että lentokoneiden tai laivojen onnettomuusprosentit olisivat korkeampia Bermudan kolmiossa kuin muualla valtamerillä. Se on kuitenkin varmaa, että virheellisesti kadonneiksi ilmoitettujen alusten määrä on suurempi Kolmion alueella... Monet Kolmion syyksi laitetut katoamiset tapahtuivat oikeasti niinkin kaukana kuin Irlannissa, Newfounlandissa, Afrikassa ja Tyynellä valtamerellä... Tavallisesta tarinasta poiketen sää oli todellisuudessa huono katoamisten aikaan. Kirjoittajat eivät yleensä mainitse tästä, joko tarkoituksellisesti, tai huonon tutkimuksen seurauksena... Monissa tapauksissa kirjoittajat pidättäytyvät kertomasta lisäinformaatiota, joka tarjoaa ilmiselvän ratkaisun katoamisiin."

Vierailija

Onko kukaan nähnyt Lost Voyage-nimistä elokuvaa. Sitä tuskin ainakaan on tapahtunut. Bermudan kolmio ei ole pelkästään outo paikka, vaan myös vaarallinen. Yhdessä laivassa oli n.300 matkustajaa, kun se katosi kolmioon.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Bermudan kolmiossa syntyvä metaani (CH4) on ilmaa keveämpi
kaasu. Purkautuessaan äkillisesti merestä se aiheuttaa pystysuoran
virtauksen, joka nostaa salamannopeasti lentokoneet ja kevyet
alukset suoraan asteroidivyöhykkeelle.
Painavat kappaleet putoavat nopeasti purkauksen jättämään
onkaloon, joten mitään tsunamiin viittaavaa ei pääse syntymään.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

On syytä aina muistaa, että Wikipedian artikkelit ovat lähinnä
kirjoittajan omia mielipiteitä. Mitään varmuutta ei niiden
todenperäisyydestä ole. Olen itse löytänyt täysin huuhaa-juttuja
noilta sivuilta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

sipu250
Seuraa 
Viestejä399
Liittynyt23.3.2005

Satuin kerran Miamiin kun paikallinen lehti kertoi Bermudan kolmion alueella tapahtuneesta läheltäpiti tilanteesta. Buenos Airesista New Yorkiin matkalla ollut iso lentokone (DC-8) oli joutunut turbulenssiin. Useita matkustajia oli loukkaantunut vakavasti, myös joitakin jotka olivat olleet turvavöillä kiinni istuimissaan. Kone oli tehnyt hätälaskun Miamiin jättääkseen loukkaantuneet sairaalahoitoon. Lähinnä herätti kummastelua se että nykyaikaiset lentokoneet kestävät sellaisenkin röykytyksen.

Alueella on normaalia enemmän ilmakehän turbulenssia, jonka aiheuttaa toisaalta trooppinen ilmasto, toisaalta alueen saaret jotka saavat aikaan nousevia ilmavirtauksia. Sitten sattumuksia liioitellaan "legendan" hengessä.

(Kertomani kaltaiset tapahtumat eivät yleensäkään ole kovin harvinaisia vaikka niistä ei juurikaan kerrota julkisuudessa. Lentoyhtiöt pyrkivät pitämään ne näkymättömissä parhaansa mukaan. Turbulenssin aiheuttamat lentoemäntien loukkaantumiset ovat suuri kustannuserä yhtiöille.)

Vierailija
o_turunen
On syytä aina muistaa, että Wikipedian artikkelit ovat lähinnä
kirjoittajan omia mielipiteitä. Mitään varmuutta ei niiden
todenperäisyydestä ole. Olen itse löytänyt täysin huuhaa-juttuja
noilta sivuilta.

Totta. Sinne saa kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Yleensä ne kyllä pltävät paikkaansa, mutta on joukossa sikailujakin. Sinisilmäisesti "ovat ne oikeita" -uskovat (yleensä open sourcen nimeen vannovat nörtit) voisivat vähän miettiä asiaa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Asimov
Sinisilmäisesti "ovat ne oikeita" -uskovat (yleensä open sourcen nimeen vannovat nörtit) voisivat vähän miettiä asiaa.

Asimovin siellä täällä satunnaisesti ja aiheesta riippumatta pulpahteleva nörttiviha ja sen kytkeytyminen open sourceen alkaa kyllä olla jo melkein hellyyttävän huvittavaa.

En tiedä enkä pysty kuvittelemaan, mistä moinen eriskummallinen skisma Asimovin ja nörttien TAI avoimuuden idean välillä on voinut syntyä, mutta tahatonta komiikkaa se tuottaa siinä määrin että liekkö tuolla niin väliäkään. Joskus aiemmin jaksopin vielä provosoituakin Asimovin ja hänen aiempien nimimerkkiensä nörttiprovoiluista mutta en enää, nyt ne menevät hauskana viihteenä. Muutoinhan ko. henkilön mielipiteet tahtovat olla jokseenkin järkeviä, joskin toisinaan vähän turhan kepeästi perusteltuina ja liiaksikin kärjistettyinä.

Wikipedian luotettavuusseikat voisi kyllä puida ilman niputtamista nörtteihin ja uskovaisuuteenkin, jos tahtoisi välttää itsensä ääliöksi leimaamista.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Toivon että ette ala haukkua minua kummallisuuksien puolustelemisesta, mutta yhden oudon jutun olen kuullut kohtuullisen luotettavilta lähteiltä(siis useammasta lähteestä):

Lentokone oli lentänyt alueen läpi ja kun kone laskeutui niin kaikki, siis matkustajien, koneen ja henkilöstön kellot olivat tasan kymmenen minuuttia edellä tai jäljessä(en muista oliko kumpi).

Selitykseksi voin sanoa joko paskanjauhannan tai sitten jonkun näköinen kellojen tahallinen kopelointi (?) koneessa. Siis tuskin se mitään magnetiikkaa on ollut.

Vierailija
Kosh
Asimovin siellä täällä satunnaisesti ja aiheesta riippumatta pulpahteleva nörttiviha ja sen kytkeytyminen open sourceen alkaa kyllä olla jo melkein hellyyttävän huvittavaa.

Mikä ihmeen viha? En minä nörttejä vihaa, olen jossain määritelmissä itsekin sellainen ja pyrkinytkin siihen. Ja ne jotka eivät tiedä, nörttiys ei ole haukkumasana. Tässä ei ole kyse siitä.

Kosh
En tiedä enkä pysty kuvittelemaan, mistä moinen eriskummallinen skisma Asimovin ja nörttien TAI avoimuuden idean välillä on voinut syntyä, mutta tahatonta komiikkaa se tuottaa siinä määrin että liekkö tuolla niin väliäkään..

Siitä, että tunnen useita nörttejä ja osaan siksi kritisoida. Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa? Nörtit kuvittelevat usein olevansa oikeassa ja nauravat kun joku ei tiedäkään Mooren laista (joka täytti juuri 40 v.) tai käyttää Windowsia eikä Linuxia eikä tiedä mikä on distro. Nörtti ei osaa nauraa itselleen. Yrittää kyllä, mutta pohjalla on "oikeasti olemme oikeassa" -asenne.

Kun olen sanonut esim. irkissä ettei wiki nyt ole niin kamalan luotettava koska sitä voi kuka tahansa muokata, olen saanut kamalan vastahangan juuri nörteiltä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
tupakka
Lentokone oli lentänyt alueen läpi ja kun kone laskeutui niin kaikki, siis matkustajien, koneen ja henkilöstön kellot olivat tasan kymmenen minuuttia edellä tai jäljessä(en muista oliko kumpi).

Tämä tuntuu helpolta selittää: Lentokone oli lentänyt sopivan ajan lähes valonnopeutta. Sitä minä en vaan ymmärrä miten se aikadilataatio sai ne kellot näyttämään SAMAA, kymmenen minuuttia poikkeavaa aikaa. Yleensähän ihmisten kellot luonnostaan heittävät jonkun verran ja pitemmillä lentomatkoilla ylitetään aikavyöhykkeitä, jolloin toiset siirtävät kelloja, toiset ei.
Ehkä yksinkertaisin selitys on paras. Kyydissä oli Uri Geller.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

sipu250
Seuraa 
Viestejä399
Liittynyt23.3.2005

Bermudan kolmiossa tapautui jälleen...

Norjalainen 320 metriä pitkä risteilijä "Norwegian Dawn" kolmion alueella vaurioitui kuluvan kuun 16 päivänä kun noin 25 m korkea yksittäisaalto iski sisään ikkunoita ja lennätteli huonekaluja. Laiva hakeutui hätäsatamaan korjauksia varten ja jätti loukkaantuneet 300 matkustajaa maihin. Laivalla oli 2000 matkustajaa.

Satunnaisia suuria yksittäisaaltoja esiintyy maailman merillä päivittäin. Myös laivoja katoaa joka vuosi muutamia, osa tosin vakuutuspetosten tai merirosvojen vuoksi.

"Bermudan kolmio" on tiehimmin liikennöityjä varsinaisia valtamerialueita, joten siellä luonnollisesti sattuu useimmin onnettomuuksiakin.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Asimov
Kosh

Mikä ihmeen viha? En minä nörttejä vihaa, olen jossain määritelmissä itsekin sellainen ja pyrkinytkin siihen. Ja ne jotka eivät tiedä, nörttiys ei ole haukkumasana. Tässä ei ole kyse siitä.

Ei, nörtti ei ole haukkumasana. Mutta tuo sinisilmäisyys- ja uskovaisuusvihjailusi joka tapauksessa nörtteihin liitettynä kyllä antaa kuvan, että et pahemmin arvosta nörttien näkemyksiä.

Kosh
En tiedä enkä pysty kuvittelemaan, mistä moinen eriskummallinen skisma Asimovin ja nörttien TAI avoimuuden idean välillä on voinut syntyä, mutta tahatonta komiikkaa se tuottaa siinä määrin että liekkö tuolla niin väliäkään..

Siitä, että tunnen useita nörttejä ja osaan siksi kritisoida. Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa? Nörtit kuvittelevat usein olevansa oikeassa ja nauravat kun joku ei tiedäkään Mooren laista (joka täytti juuri 40 v.) tai käyttää Windowsia eikä Linuxia eikä tiedä mikä on distro. Nörtti ei osaa nauraa itselleen. Yrittää kyllä, mutta pohjalla on "oikeasti olemme oikeassa" -asenne.

Juu, sehän se älähtää johon kalahtaa. Tietenkin. Minä kun mielelläni koetan nörttiytyä erinäistenkin asioiden suhteen, ja ennenkaikkea myös tunnen nörttejä. Mutta minä en omaa tuollaista halveksuvaa asennetta niinkuin sinä, yleistäen noita stereotyypin negatiivisia asioita koskemaan kaikkia. Kritisoida nyt osaa kuka tahansa, ainakin stereotyypin perusteella, mutta ei siinä välttämättä ole mitään järkeä. Nörttihän on määritelmän mukaan jotakuinkin äärimmäisen syvällisesti johonkin harrastukseen perehtynyt ja paneutunut henkilö, joka luonnollisesti tuottaa sen, että hänellä on paljon tarkkaa tietoa. Nörtti on siis eräänlainen harrastaja-asiantuntija. Silloin on väistämätöntä, että kuka tahansa satunnainen tallaaja ei voi tietää yhtä paljoa tästä jostakin kapeasta alasta, ja että tämä näkyy myös vuoropuhelussa. Niinpä nörtin oikeassaolon varmuuden ilmentyminen tavalla tai toisella on oikeastaan väistämätöntä. Mutta miksi tätä pitäisi kritisoida, tai miksi se olisi pahasta? Jos on oikeassa ja tietää paljon, niin sitten on. Turha sitä on piilotella, ja toisaalt aturha siitä on sen tietämättömämmänkään ottaa nokkiinsa, jos joku toinen on asiantuntevampi. Ja ei, kaikki nörtit eivät siis tosiaankaan tiedonmäärästään huolimatta suhtaudu stereotyyppisi lailla niihin jotka eivät ole yhtä nörttejä. Se on kiinni persoonasta, ja yhtälailla täysi ummikkokin voi nauraa ja halveksua toisten näkemyksille ja mielipiteille, vaikkei oikeasti edes mistään mitään tietäisikään. Sitä tapahtuu jopa hyvin useinkin.

Kun olen sanonut esim. irkissä ettei wiki nyt ole niin kamalan luotettava koska sitä voi kuka tahansa muokata, olen saanut kamalan vastahangan juuri nörteiltä.

Paljon mahdollista. Mutta ei se tarkoita, että kaikki nörtitkään olisivat samaa mieltä tai yhtä jyrkästi. Toisaalta, ilmeisesti tämä avoimuuden idea on sinulta sikäli vähän enemmän hukassa, että se myös keskimäärin takaa nimenomaan paremman virheettömyyden, koska se pyrkii demokratiaan ja/tai tasapuolisuuteen. Yhden toimittajan tuottama, olkoonkin vaikka muutaman asiantuntijan tarkastama lähde voi helposti olla värittynyt tai jopa vääristynyt tapauskesta riippune. Mutta kun kaikki pääsevät vaikuttamaan lopputulokseen, se todennäköisesti muokkautuu asenteellisesti neuraaliksi ja faktoiltaan korrektiksi ajan mittaan. Hetkellisiltä väärässäoloiltahan jatkuvasti auki oleva -pedia ei voi välttyä, mutta keskimäärin luotettavuus lienee parhaimmillaan. Siksi saamasi vastahanka on varsin ymmärrettävääkin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat