Mitä tarkoittaa "hektinen"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viimeisten parin vuoden aikana on julkisuudessa puhuttuun suomen kieleen "pesiytynyt" uusi termi, joka ei itseasiassa ole uusi, mutta jota käytetään yleisesti puhekielessä mielestäni väärässä merkityksessä.

Tarkoittamani termi on otsikossakin mainittu "hektinen". (Ei siis hetkinen )

Olen itse käyttänyt melko paljon vaivaa selvittääkseni, mitä nämä eri julkisuuden henkilöt (poliitikot, taiteilijat, urtheilijat jne.) tarkoittavat tällä termillä, mutta ennen kuin julkistan oman käsitykseni, olisi mielenkiintoista kuulla, mitä palstamme viisaat ovat asiasta mieltä?

Siis: Mitä tarkoittaa termi "hektinen"?

(PS: Kysyin asiaa eläkkeellä olevalta suomen kielen lehtorilta ja hän vastasi "kiihkeä", mutta mielestäni tuo vastaus ei ole oikea!)

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Suomennos sanasta hectic!

Mot sanakirjan mukaan:
hectic = kuumeinen, kiihkeä, hektinen the ~ pace of twentieth century life 1900-luvun kiihkeä elämänrytmi

Vierailija

WSOY Nykysuomen sanakirja(1980):
a. lääk. riuduttavalle taudille (vars. keuhkotaudille) ominainen t. oireellinen. / H. puna. H. kuume.

WSOY Sivistyssanakirja Nykysuomen opas(2002):
Kuumeinen, kiihkeä, kiivas.

Vierailija

Kädessäni on vanha Suomen kielen sanakirja. Sen mukaan sanan "hektinen" alkuperäinen merkitys tulee kreikan kielen "hektiko`s" termistä, mikä tarkoittaa piintynyttä, esimerkiksi pitkäaikaisen taudin ylläpitämää (tappavaa) kuumetta.

Hektinen ei siis olisi mitään äkillistä ja kiihtynyttä, vaan päin vastoin pitkäaikaista ja riuduttavaa!

Se on sitten eri asia, jos yhdessä tai erikseen sovimme niin, että sanan alkuperäinen merkitys muuttuu aikojen kuluessa!
(Vrt. etunimi "Yrjö" lienee nykyisin "oksennus").

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tämän sanan merkitys on aika liikkuva ja epämääräinen. Opera-selaimen online-sanakirjassa sanotaan englanninkielen hectic-sanasta:

hec·tic (hĕk'tĭk)
adj.
1.Characterized by intense activity, confusion, or haste: “There was nothing feverish or hectic about his vigor” (Erik Erikson).
2.Medicine. Of, relating to, or being a fever that fluctuates during the day, as in tuberculosis or septicemia.
3.Consumptive; feverish.
4.Flushed.

[Middle English etik, recurring, consumptive, from Old French etique, from Late Latin hecticus, from Greek hektikos, from hexis, habit, from ekhein, to be in a certain condition.]

WORD HISTORY The Usage Panel survey done for the first edition of the American Heritage Dictionary (1969) found that 92 percent of the Panel approved of the use of hectic in its most familiar sense, “characterized by feverish activity, confusion, or haste.” The question was posed because earlier that sense had sometimes been deprecated as a loose extension of the term's meaning in medicine, “relating to an undulating fever, such as those accompanying tuberculosis.” Without some acquaintance with Middle English one would not recognize the first recorded instance of the word, etik, in a text written before 1398. The Middle English term comes from the Old French development of the Late Latin word hecticus, whose form helped reshape our word in the 16th century. Hecticus comes from Greek hektikos, “formed by habit or forming habit” and “consumptive.” The last sense developed because of the chronic nature of tuberculous fevers. Thus a word that once meant “habitual” eventually had an English descendant used to refer to conditions that most would want to be rare.

Vierailija
Ding Ding
Minulle hektinen on 'nopeatahtinen'.

Ehkä viittaisi enemmänkin ylim. nopeatahtiseen tai siis liian nopeaan; rauhaton/maaninen/riuduttava?
Esiintynyt ennen vars. lääketieteellisessä yhteydessä tarkoittaen potilaalle ylim. vaikeuksia tms. tuottavaa tilaa, joten vaikuttaisi loogiselta?

Oxford dictionary määrittelee näin:

hectic |?h?kt?k| adjective 1 full of incessant or frantic activity : a hectic business schedule. 2 archaic Medicine relating to, affected by, or denoting a regularly recurrent fever typically accompanying tuberculosis, with flushed cheeks and hot, dry skin. noun archaic Medicine a hectic fever or flush. • a patient suffering from such a fever. DERIVATIVES hectically adverb ORIGIN late Middle English etik, via Old French from late Latin hecticus, from Greek hektikos ‘habitual,’ from hexis ‘habit, state of mind or body.’ The original specific association with the symptoms of tuberculosis ( hectic fever) gave rise to the early 20th-cent. sense [characterized by feverish activity.]

Thesaurus
hectic adjective the trip to the airport was hectic frantic, frenetic, frenzied, feverish, manic, busy, active, fast and furious, fast-paced; lively, brisk, bustling, buzzing, abuzz. antonym leisurely.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä voisin sanoa että jollakulla on hektinen elämä, tai että printteri tulostaa paperia hektisesti, koska noissa on kyse nopeasti toisiaan seuraavista tapahtumista. En sanoisi suudelmaa tai väriä hektiseksi vaikka ne olisivat kiihkeitä.

Samoin voisin kutsua joitain shakkipeliä hektiseksi, mutta kädenvääntökisaa en, vaikka shakinpelaajat istuisivat melko rauhallisina mutta kädenvääntäjät ähkisivät tulipunaisina.

Mutta nämä ovat vain minun määritelmiäni.

Vierailija
tintti
qaz
Kiihkeä .. innostunut yms.

Tuo innostunut ei oikein kuullosta oikealta...

Totta, aivan pieleen ...

(Minulle nuo kiihkeä .. into"himo"/innostunut/kiinnostunut (yms.) ovat "aivan" samoja sisällöltään).

Vierailija

Sanokoot sivistyssanakirjat mitä lystäävät, mutta mielestäni sanaa hektinen kuvaavat parhaiten sanat kuumeinen ja levoton. Mieliala, kuten minulla nyt - tai sitten ei.

Vierailija
Ding Ding
Minä voisin sanoa että jollakulla on hektinen elämä, tai että printteri tulostaa paperia hektisesti, koska noissa on kyse nopeasti toisiaan seuraavista tapahtumista. En sanoisi suudelmaa tai väriä hektiseksi vaikka ne olisivat kiihkeitä.

Samoin voisin kutsua joitain shakkipeliä hektiseksi, mutta kädenvääntökisaa en, vaikka shakinpelaajat istuisivat melko rauhallisina mutta kädenvääntäjät ähkisivät tulipunaisina.

Mutta nämä ovat vain minun määritelmiäni.

No mutta "kiihkeähän" voi tarkoittaa niin montaa eri asiaa: kiihkeä(hetkinen) elämänrytmi, kiihkeä(intohimoinen) suudelma, kiihkeä(raivoisa) mielenosoittaja...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat