Kuinka kova räjähdys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin tässä iltasella, kuinka iso räjähdys tulee, jos kuumentaa täyttä, ihan tavallista muovisytkäriä kynttilän päällä niin kauan, että se räjähtää?

Mitä seurauksia olisi sisätiloissa tehtynä?

Mitä seurauksia olisi ulkotiloissa tehtynä?

Mitä kädelleni tapahtuisi? [size=17:k9q7vwd9] En ole kyllä tekemässä [/size:k9q7vwd9]

Entä naama?

Vain asiaa.

[size=75:k9q7vwd9] Isä sanoi: "Hengenlähtö lähellä ja näkö menee varmasti" [/size:k9q7vwd9]

Kommentit (15)

Vierailija

Olen nähnyt parikin kertaa sytkärin räjähtävän lämmön vaikutuksesta. Lähinnä siitä on syntynyt kovahko paukahdus. Kukaan ei ole vahingoittunut samassa pöydässä istuessaan.
Riippuu varmaan kaasunkin määrästä mutta en ole koskaan mitään varsinaista "räjähdystä" noista nähnyt.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Sytkäriin sulaa ja pullistuu reikä, josta valahtaa bensiinin kaltaista nestettä pari millilitraa sytkärin täyttöasteesta riippuen. Luultavasti jonkin verran hulmahtaa. Tuskin sytyttää mitään, koska liekki vetää mukanaan kaasuuntuvan "kaasun". Reiän syntyminen myös loppuu kun kaasu purkautuu. Kaasu voi myös palaa pienenä soihtuna.

Et saa sillä mitään dramaattista aikaan toisin sanoen. Kaasu on aika pienipaineista lähes bensiinin kaltaista kuten totesin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Jahah.

No, itselläni on asiaa sivuten hieman omakohtaista kokemusta, en tosin itse ollut "kokeen" suorittaja vaan sivustakatsojana.

Oli synkkä ja myrskyinen yö. Haminan lähimaastossa (Mäntykankaalla tai Valkjärvellä, en nyt muista kumpi paikka oli kyseessä) yöpyi joukko kirkasotsaisia upseerioppilaita puolijoukkueteltassa, kun eräs nohevammanpuoleinen kipinämikko sai siinä iltahämärissä kuningasajatuksen viskata sytkärinsä kaminaan, jossa oli siis jo ihan kunnollinen jonku päällä. Useimmat eivät vielä olleet ehtineet nukahtaa, mutta kovin oli väsynyttä porukka. Itse siinä kahtelin että mitähän tässä tapahtuu, ja taisipa joku muukin tältä sankarilta kysäistä, notta olikohan tuo nyt ihan viisain mahdollinen temppu. No, kesken lauseen kaminasta kuuluu voimakas humahdus, kansi kääntyy saranoiden varassa pamahtaen kaminan kylkeä vasten, kaminan kidasta syöksähtää *suurehko* liekki, joka ei onneksi tehnyt mitään suurempaa tuhoa. Ulkona tapahtui ilmeisesti vastaavanlainen ilmiö kaminan piipun kautta, koskapa sieltä kantautui ihmettelyjä "Näitkö?" ja "Mikä helvetti toi oli?" Kuulemma lieska sieltä piipusta tunki 1-2 metrin mittaisena, en siitä sen selkeämpää kuvaa saanut muuta kuin että vaikuttava oli ilmiö.

Ei siinä sillä kertaa mitenkään ihmeellisemmin käynyt. Tietynlainen hidas räjähdys tai nopea palaminen siinä tapahtui, riippuu siitä miten asian haluaa nähdä. Tietenkin olosuhteet olivat hieman toisenlaiset kuin kysymyksen tuikkukynttilän tapauksessa. Kaminassa taitaa olla vähän lämpöisempää.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005

Joskus olen nakannu sytkärin notskiin. Seisoin ite ehkä 3 metrin päässä ku pamahti. Nuotio sammu ja kekäleet lensi pitkin rantakivikkoa. Ei mikään mahdoton paukku, mutta olis voinu näkö mennä siinäkin jos sieltä jotain naamalle olis lentäny. Käsissä vastaava paukku vois viedä sormen tai kaks.

Vierailija

Itse olen heitellyt tyhjiä dödöpulloja notskiin. Ei paljon säväytä. Onko kukaan jotain muuta, joka olisi kunnolla jysähtänyt? Ei sen mitään vaarallista tarvitse olla.

Vierailija

Muuten mitäköhän tapahtuis jos suihkuttaa öljyä ja puhdasta happea suljettuun tilaan?

Noita sytkäri hommia on tullut testattua aika monta. Joskus ruuvasin kaasu hanan puukon kärjellä auki. Sytkäristä sai noin 15 cm pitkän liekkin. Sitten jätin sen palamaan maahan ja se räjähti noin minuutin palon jälkeen. Mitään aikaa en kyllä laskenut.

edit: kirjoitusvirheitä karsittu..

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Laittakaa 11 kilon nestekaasupullo nuotioon ja menkää viereen seuraamaan mitä tapahtuu...

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
installer
Laittakaa 11 kilon nestekaasupullo nuotioon ja menkää viereen seuraamaan mitä tapahtuu...

Laittaa samantien 200 litran asetyleeni pullon sinne.

Vierailija

Jonkun U-legendan mukaan joku pelle peloton oli laittanut 2oo litran tynnyriin asetyleeniä ja happea. Tynnyri väärin päin ja kuorittu lamppu reijästä sissän. Sitten kun se laitto virran päälle, niin se tynnyri kajahti taivaan tuuliin ja tippu voimavirta johtoihin.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Alapäämies
Itse olen heitellyt tyhjiä dödöpulloja notskiin. Ei paljon säväytä. Onko kukaan jotain muuta, joka olisi kunnolla jysähtänyt? Ei sen mitään vaarallista tarvitse olla.

[code:1zy0wkk3]boolean onkoPamahdusVaarallinen {
if (this.pamahdus == 0){
return false;
}
else{
return true;
}
}[/code:1zy0wkk3]

Jos se pamahtaa, sitä pitää varoa. Sillä lailla pysyy parhaiten terveenä ja hengissä...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Hamppu
Joskus olen nakannu sytkärin notskiin. Seisoin ite ehkä 3 metrin päässä ku pamahti. Nuotio sammu ja kekäleet lensi pitkin rantakivikkoa. Ei mikään mahdoton paukku, mutta olis voinu näkö mennä siinäkin jos sieltä jotain naamalle olis lentäny. Käsissä vastaava paukku vois viedä sormen tai kaks.

Ei semmosesta sormi irtoo.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
borri317
Hamppu

no lihat kuoriutuu

Vierailija
Suomen nuori
Ajattelin tässä iltasella, kuinka iso räjähdys tulee, jos kuumentaa täyttä, ihan tavallista muovisytkäriä kynttilän päällä niin kauan, että se räjähtää?

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että ei ole kova räjähdys. Olen tyhmässä nuoruudessani pitänyt Colt-sytkäriä kädessäni samalla kun kuumensin sitä toisella. Sytkäri ei ollut aivan täysi, mutta ei muistaakseni erityisen tyhjäkään, sillä kyse oli uudenvuoden aaton aivan alkuillasta. Kesti yllättävän kauan ennen kuin jysähti. Säpsähdin kunnolla, mutta fyysiset seuraukset rajoittuivat hetken jomotukseen. Ei kuoriutunut iho, eikä mitään muutakaan vastaavaa tapahtunut.

Ai niin, tapahtuihan siinä toisenlainenkin reaktio. Nauroimme kavereiden kanssa nimittäin oikein makoisasti säikähdyksestä selvittyämme.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005
borri317
Hamppu

No testaa sitte. Jos ei ensimmäinen tiputa sormia niin koita jotain muun merkkistä. Voi hyvinkin olla ettei mitään irtoa. Silmät siinä joka tapauksessa on pahasti vaarassa.

Uusimmat

Suosituimmat