Aerodynamiikka - Propellin muoto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesämökille pitäisi rakentaa tuulimylly jolla saa kännykät ladattua ja ehkä jotain muutakin pientä. Oma aerodynamiikan tuntemus kuitenkin loppui kesken, joten kysyisinkin mielipidettänne oikeasta propellin muodosta. Luultavati kaupallisissa voimaloissa käytettävä muoto on laskettu parhaaksi. Löytyisiköhän jostain mallia jonka mukaan voisi itse veistellä vastaavat. Onkohan jotain muuta likipitäin yhtä tehokasta muotoa joka olisi ehkä helpompi työstää ja tasapainottaa.

Myös villejä ideoita sopiviksi komponenteiksi propellien, laakerien jne suhteen otetaan vastaan. Auton laturin ympärille rakennettu tekniikka olisi tällä hetkellä mielessä. Billtemasta saakin sitten lamput, stereot, kännykkälaturit, you name it...

Kommentit (4)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Ideaalinen propelli perustuu ruuvikierteeseen. Yhdellä akselin kierroksella ideaalinen propelli etenee ilmassa propellin "nousun" verran. Lavan kärki etenee yhdellä kierroksella pidemmän matkan kuin tyvi, toisaalta sekä kärki että tyvi etenevät saman nousun! Tästä tiedosta voidaan lasea potkurin lavan kulma jokaisessa pisteessä. Lavan jokainen piste kun etenee pitkin ruuvikierrettä.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Heksu
Ideaalinen propelli perustuu ruuvikierteeseen. Yhdellä akselin kierroksella ideaalinen propelli etenee ilmassa propellin "nousun" verran. Lavan kärki etenee yhdellä kierroksella pidemmän matkan kuin tyvi, toisaalta sekä kärki että tyvi etenevät saman nousun! Tästä tiedosta voidaan lasea potkurin lavan kulma jokaisessa pisteessä. Lavan jokainen piste kun etenee pitkin ruuvikierrettä.

Ideaalinen propelli on vähän sama kuin massaton naru ja täysin jäykkä keppi.

En ole aerodynamiikkaan mitenkään vielä perehtynyt, mutta ihan mutulla sanoisin että käytännössä kohtauskulmaa kannattaa hitusen verran laskea, jos tuotetaan työntövoimaa pyörittämällä potkuria, kun taas jos halutaan saada potkuri pyörimään ilmavirrassa, kohtauskulmaa (potkurin pyörimistasoon nähden, ei ilmavirtaan) nähden kannattaa nostaa ainakin jonkin verran. Tällöin potkurin siiven kulma ilmavirtaan nähden on pienempi, jolloin syntyy vähemmän pyörteitä ja enemmän pyörimisliikettä aikaansaavaa voimaa (jota voisi kai nosteeksikin sanoa). Jaaha, osasinpa taas sanoa asian monimutkaisesti...

Tuulimyllyyn enemmän ilmavirran suuntainen lapa, työntövoimaa tuottavaan potkuriin enemmän pyörimistason suuntainen lapa. Ihannekulma riippuu tietenkin tuulioloistakin, ja roottorin pyörimisnopeudesta... Siitä vain kulmansäätölaitteistoa väsäämään bilteman härveleistä.

Laakereiksi kyllä varmaan riittävät laadukkaat ja hyvässä kunnossa olevat polkupyörän kuulalaakerit.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ainaki Aslakki joutuu sanomhan, ei kannatte rakentaa tuulivoimalaa , auton laturin pohjalta. Sillä son mahottoman epätalouvellinen , ja toimimaton
ratkasu. Ensinnäki kokkeileppa millä kierroksilla joku laturi alkaa työntämhän virtaa. Mitä mie olen kokkeillu son 900- 1100 kierrosta minuutissa.
Mitä se merkittee ? Son tehtävä semmonen mylly joka kehittää vähinthäin
6 hevosvoimaa. Se taasen merkittee että myllyn lapojen on oltava lähes kaksmetrisiä. Semmonen laitos on vaikea rakentaa . Tuulimyllyn siipien tasapainottaminen on yksi ja varsin suuri ongelma. Lisäksi tullee
vaihteisto ongelma, sillä harvoin tuulee niin kovasti, että saat "Rupellin"pyörimhän 100-200 kierrosta minuutissa. Niin että jouvvut tekemhän vaihteiston joka" vähinthäin" kymmenkertaistaa kierrokset.
Sitte tullee seki ongelma, laturissa on hiilet ja ne rievatut ei taho
"pelata kunnolla" kaikenlaisissa sääoloissa.
Hommaa jostaki moottorikelkan moottori, poista siittä kampiakseli.
Asenna tilalle suora akseli, kiinnitä siihen tavallinen moottorikelkan mangneetto, ja kytke pari normaalia valopuolaa siihen.
Saat tuulimyllyn joka tuottaa virtaa enempi ku auton laturi, ja mikä vielä hyvä, pienemmillä kierroksilla, eikä systeemissä ole häiriöille althiita hiiliä.
Niin tai osta valmis tuulimylly, näitä pientuulivoimaloita.
Niistäki on tälläki Foorumilla ollu juttua.
Muista seki , että jouvvut ratkasemhan miten tuot laturille herätevirran ?
Ja miten järjestät sen herätevirran niin, että se katkeaa ku tuuli laantuu alle sen määrän missä laturi tuottaa virtaa.
Jonkulainen tuulen voimakuuthen perustuva katkaisin on välttämätön,
Taasen yks häiriötekijä lissää.
http://www.air-fish.com/tuulivoimalat.htm
Jotaki tämmöstä jo kannattis harkita.

Uusimmat

Suosituimmat