Sormien pituudella merkitystä persoonallisuuteen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alla mielenkiintoinen lainaus MTV-3 sivulta. Mitäpä mieltä olette, arvoisat keskustelijat?

Miesten sormien pituudet voivat kertoa persoonallisuudesta
05.04.2005 13:21

Naisilla etusormi ja nimetön sormi ovat yleensä melko samanpituisia. Miehillä puolestaan nimetön sormi on usein pitempi kuin etusormi. Kanadalaisen tutkimuksen mukaan miesten etusormen ja nimettömän sormen keskinäinen pituusero voi liittyä riehakkaan aggressiiviseen käytökseen. Tutkimukseen osallistui 300 nuorta opiskelijaa.
Osoittautui, että ne miehet, joiden etusormet olivat lyhimmät, saivat fyysistä aggressiivisuutta mittaavassa testissä korkeimmat pisteet. Naisilla samaa ei havaittu. Toisaalta sormien pituuserot eivät liittyneet miehillä sanalliseen vihamielisyyteen. On mahdollista, että löydös liittyy sikiön altistumiseen testosteronille kohdussa. Jostakin syystä tämä saattaa raskauden aikana muokata sormien suhteellisia pituuksia. Jatkossa on tarkoitus tutkia, onko miespuolisten jääkiekkoilijoiden sormien pituuksilla yhteyttä pelaajien aggressiivisuuteen, joka näkyy mm. jäähyminuutteina ja suihkukomennuksina. Jääkiekkoilijoita puolestaan Kanadassa riittää. On myös esitetty, että naisten pitkä etusormi, mutta miesten pitkä nimetön sormi ennustaisivat hyvää hedelmällisyyttä. Missään tapauksessa sormien pituuksien perusteella ei voida tehdä kovin hyviä ennusteita, mutta ilmiö on kuitenkin mielenkintoinen.
Lähde: BBC News 4.3.2005

Kommentit (13)

Vierailija

Jaa. Että näin.

Mites minun kanssa sitten kun mulla on nimetön etusormea pidempi ja olenkin nainen? Saanko viimeinkin selityksen tempperamenttiselle luonteelleni?
Kirotut sormet!

Vierailija

Juttu on ikivanha, siitä tuli televisiosta dokumentti jo muutama vuosi sitten. Vanhalla palstalla testailtiin lukijoiden sormien pituuksia, ja kävi ilmi ettei läheskään kaikilla miehillä tai naisilla tuo etusormen ja nimettömän keskinäinen pituusero pitänyt paikkaansa. Oli miehiä joilla etusormi oli pidempi, ja naisia joilla nimetön.

Vierailija
Emmä2
...Tutkimukseen osallistui 300 nuorta opiskelijaa...

Mielenkiintoinen ajatushan tuo toki on, ja nuo hormooni-hommat tosiaan kuulostaisivat ainakin näin maallikosta järkeviltä selityksiltä (ellei edes hypoteettista fysiologista kausaliteettia pystyttäisi esittämään lainkaan, en vaivautuisi edes harkitsemaan ilmiötä todelliseksi). Itse en asiaan ole yhtään perehtynyt (olen toki väitteen aikaisemminkin kuullut), mutta arveluttaa hiukan, että voidaanko 300 koehenkilöstä vielä vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, kun erilaisia sormien pituuksien kombinaatioita ja niille haluttaessa tulkittavia korrelaatioita on varmasti pilvin pimein? Suhtaudun siis tässä vaiheessa vielä varovaisen skeptisesti koko asiaan. Onkohan asiasta tehty muita tutkimuksia?

Edit:
Lyöntivirheitä

Vierailija

Muistan, kun vanhalla palstalla mittailtiin sormia ja ilmoitettiin vain mitat ja kysyttiin; olenko mies vai nainen? Pieleen meni.

En tiedä sormien pituuden ja luonteen yhteyttä. Millään mittauskriteereillä itse ainakaan en edusta omaa sukupuoltani.

Vierailija

Minullakin nimetön on reippaasti pidempi kuin etusormi ja ainakin viimeksi vilkaistessani olin nainen. Nyt kun tarkemmin tutkin, niin vasen nimetön on itseasiassa pidempi kuin oikea. Vau.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Mitenköhän nuo mittaukset on suoritettu? Kun suoristan sormeni, niin etusormi ylettyy hieman nimetöntä pidemmälle, mutta jos mittaan nivelestä lähtien viivottimella, niin nimetön on sentin verran pidempi.

Ja sivumennen. Olen kaikkea muuta kuin agressiivinen. (sanallista aggressiivisuuttahan tuossa ei kyselty)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

syistä, joita en luonnollisestikaan tässäkään aio alkaa tämän tarkemmin ruotimaan, onpi minulla tälläistä sormien pituuserottelua silmälläpitäen erittäinkin häiritseväisesti yhteensä kaksin kappalein murtuneita sormia ja rystysiä siten, että toiset murtumat ova toisessa ja toiset toisessa kädessä...enkä kirveelläkään muista, missä asemassa net sormet olivat murtumattomina nuihin vielä tänäkin päivänä kaisesta niitten kokemasta huolimatta kuin ihmeen kaupalla murtumattomina säilyneisiin rystysiini ja sormiini nähden... nyt net ovat jollaintapaa vänkkyriäiset ja jäykän oloiset, joten niitten vääntely mittausasentoihin tuottaapi ihan vaan lievää tuskaa...tosin varsinkin tuo vanhenpi murtuma, joka kulkeepi kahden nivelen välisen matkan koko sormiluun pituussunnalta näyttääpi vuosi vuodelta paremmalta...taikka sitten siihen van silmä pikkuhiljaa tottuupi...mutta tuo toinen, jossa se rystysluu suorastansa senttikaupalla painui alespäin ei vieläkään oikeastansa silmää viehätä...

Vierailija

Huomasin kyllä semmoisenkin seikan, että eräänä päivänä liikenteessä oli risteysalueella autoilija jonka keskisormi oli muita sormia huomattavasti pidempi ja hän vaikutti erittäin aggressiiviselta

Edit: typohan se siellä...

Vierailija

>Hebokatti

Minäkin olen tehnyt vastaavan tyyppisiä havaintoja. Hmm. Olisiko jutussa aihetta isommallekin tutkimukselle? Korrelaatio vaikuttaisi aika vahvalta?

Vierailija

Rupesinhan minäkin tassujani tarkastelemaan ja nimetön on etusormea pitempi!

Nyt onkin hyvä gradunaihe jollekulle: hakeutuvatko pitkänimettömäiset
(huom. ei -pöksyiset) naiset jostain vastustamattomasta, geneeettisestä syystä kirjoittelemaan tiedepalstoille?

Mummo

Niin että matkaan, Hopea

Vierailija

Asiaa hetken tarkasteltuani ... minunkin nimettömät ovat hitusen pidempiä kuin etusormet. Tämähän on mielenkiintoista.

Kertokaa joku minulle, mitä se tarkoittaa, että pituusero on vasemmassa kädessä isompi kuin oikeassa.

Kenellä on V:n muotoinen rako pikkurillien yläpäässä kun laittaa käsien ulkoreunat yhteen?

Vierailija

Empä tuosta tutkimuksesta niin tiedä, mutta olisi kiva itse osallistua tuohon aggressiivisuustestiin. Itselläni nimittäin on etusormi noin sentin lyhkäsempi nimetöntä, mutta en kyllä sanoisi itseäni kovinkaan aggressiiviseksi. Olen siis miespuoleinen.

Lisää tutkimuksia aiheesta?

Uusimmat

Suosituimmat