uskallanko muuttaa kaliforniaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen lähdössä kaliforniaan opiskelemaan, mutta pelkään maanjäristyksiä. Etelä-Kaliforniassa ei ole isoa järistystä tapahtunut piitkään aikaan, ja olen ymmärtänyt, että maankuori ''varastoi energiaa mikä lopulta purkautuu maanjäristyksenä" (?). Onko minun syytä pelätä The Big Onea? Muuttaisin rannan läheisyyteen, pitääkö minun pelätä tsunamejakin? Vai pitäisikö harkita jotain toista osavaltiota

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mandy,
jos sinua pelottaa muuttaa sinne, niin harkitse jotain toistakin paikkaa. Semmoinen paikka, jossa ei voi rentoutua, ei voi olla koti.
Toisaalta, sanovat, että siihenkin (epävarmaan oloon) tottuu.

Vierailija

Itse kyllä muuttaisin Kaliforniaan, mutta kyllä USA:n itärannikko kiinnostaa eniten. Elämä on suuri sikailu.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

Kannattaa huomata, että todennäköisyys kuolla luonnonkatastrofissa on olematon, vaikka asuisitkin Kaliforniassa. Luulen, että on paljon vaarallisempaa kävellä kupungissa kadun yli, kuin asua vuosi Kaliforniassa. Mutta järkeen perustumatonta pelkoa ei voiteta järjellä, jos se vaivaa liikaa niin ehkä kannattaa mennä jonnekin muualle.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Alapäämies
kyllä USA:n itärannikko kiinnostaa eniten. Elämä on suuri sikailu.

Kuinka osuvasti tiivistetty.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Alapäämies
Seikkailu siis. (En osaa vielä muokata.)

Muokkaaminen on helppoa. Kun katsot itse kirjoittamaasi viestiä ollessasi kirjautunut, sen oikeassa yläkulmassa on painike, jossa lukee "muokkaa". Sitä painamalla viestisi aukee kyseiseen ikkunaan, aivan kuin et olisi vielä lähettänyt sitä. Sitten vain teet muutokset ja painat "lähetä" nappulaa.

Vierailija
mandy_22
Olen lähdössä kaliforniaan opiskelemaan, mutta pelkään maanjäristyksiä. Etelä-Kaliforniassa ei ole isoa järistystä tapahtunut piitkään aikaan, ja olen ymmärtänyt, että maankuori ''varastoi energiaa mikä lopulta purkautuu maanjäristyksenä" (?). Onko minun syytä pelätä The Big Onea? Muuttaisin rannan läheisyyteen, pitääkö minun pelätä tsunamejakin? Vai pitäisikö harkita jotain toista osavaltiota

Kaikenlainen pelkääminen on henkistä taantumista.

Vierailija
Heikki Lu
mandy_22
Olen lähdössä kaliforniaan opiskelemaan, mutta pelkään maanjäristyksiä. Etelä-Kaliforniassa ei ole isoa järistystä tapahtunut piitkään aikaan, ja olen ymmärtänyt, että maankuori ''varastoi energiaa mikä lopulta purkautuu maanjäristyksenä" (?). Onko minun syytä pelätä The Big Onea? Muuttaisin rannan läheisyyteen, pitääkö minun pelätä tsunamejakin? Vai pitäisikö harkita jotain toista osavaltiota :shock:

Ei mene noin. Pelkääminen liittyy itsesuojeluvaistoon. Henkinen taantuminen on sanana ja ideana abstraktio. Konkreettisesti aivoverenkierron häiriöt - verisuonten kalkkeutuminen jne vähentävät aivojen toimintakykyä.

Vierailija

Jos alkaa tarkemmin miettiä, niin missä maapallolla oikeastaan on täysin luonnonmullistuksilta vapaita alueita? On maanjäristyksiä, tulvia, tulivuoria, tornadovyöhykkeitä, hurrikaaneja jne.

Tämä alkaa äkkiä tuntua aika mukavalta asuinpaikalta.

Vierailija
mandy_22
Olen lähdössä kaliforniaan opiskelemaan, mutta pelkään maanjäristyksiä.

Olen itse miettinyt samaa ja tullut siihen tulokseen, että miksi mennä ehdoin tahdoin, koska siellä tosiaan voi poksahtaa koska hyvänsä. En menisi kirveelläkään. En edes käymään.

Onhan niitä paljon terveellisempiä paikkoja vaikka millä mitalla.

Enkä ole mikään hihhuli enkä fanaatikko. Järki sanelkoon.

Vierailija

Halle Lujaa: Ja niin kauas kuin kuljimme Afrikasta kylmään pohjoiseen. Kaiken lisäksi yhteiskuntamme suhteessa maailman yhteiskuntiin toimii, vaikkakin varovaisuuteen ja tarkkaavaisuuteen on syytä. Suuri yhteiskuntauudistus on käynnissä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Todennäköisyys suurelle maanjäristykselle Kaliforniassa seuraavan vuoden aikana on ehkä 1/20. Todennäköisyys että se sattuu juuri siellä missä olet on ehkä 1/10. Todennäköisyys että kuolet jos se sattuu kaupunkiisi on noin 1/100. Kokonaistodennäköisyys sille että kuolet vuoden aikana maanjäristykseen (jos olet siellä vuoden) on siis 1/20,000, eli ei huolta, mene vaan sinne.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä4706
Liittynyt26.3.2005

Olen aikoinani asunut Kaliforniassa, Los Angelesissa.

Silloin nuorena miehenä EI TULLUT MIELEENKÄÄN pelätä mitään tällaista. Jos pelkäsi, oli se aivan totaalisesti muita asioita. Silloin oli elo intoa ja uteliaisuutta täynnä. Oletan, että olet nuori, NÄYTÄ SEIKKAILUMIELTÄ, elämä on mahdollisuuksia pullollaan, heittäydy niihin. Kuolet ennemmin liukkaalla jalkakäytävällä Suomessa kuin järsitykseen Kaliforniassa.

Katastrofeilla pelottelu ja pelkääminen on nykyajan mediayhteiskunnan tuote. TARPEETON sellainen. Maapallon geologia ei ole muuttunut ekä muutu tuhansissa, saati sitten sadoissa tai kymmenissä vuosissa. Ainut asia, mistä voisi periaatteessa olla huolestunut on ilmastonmuutos. SE ei kuitenkaan ole missään yhteydessä maanjäristyksiin.

Siis lähde Californiaan ja tee elämästäsi JOTAIN. Vie samalla terveisiä.

Vierailija
Hurskapöllö
Heikki Lu
mandy_22

Ei mene noin. Pelkääminen liittyy itsesuojeluvaistoon. Henkinen taantuminen on sanana ja ideana abstraktio. Konkreettisesti aivoverenkierron häiriöt - verisuonten kalkkeutuminen jne vähentävät aivojen toimintakykyä.

Pelko on lamaannuttava tunne, fobia eikä järkevää toimintaa. Itsesuojeluvaistoa on taistelu tai pakeneminen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat