Miksi " mustaukossa" välähtää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lähtökohtana uutinen tänään " Mustassa aukossa välähtää". Välähdys tarkoittaa voimaksta gammapurkausta, siis protoneista eli vedystä vapautu paljon gammafotoneja. Tämmöistä tapahtuu supernovien yhteydessä. Tämmöistä tapahtuu, kun iso tiheämassa eli "mustaukko" kohtaa pienen eli " neutronitähden". Ja tätä tapahtuu, kuin kaksi isohkoakin tiheämassaa kohtaa.

Vaan miksi? Te kaikki, sekä kypäräpääpapit, jotka eivät tietenkään tunnusta tosiasioita, ja joilla on myös huono muisti, että te kaikki lihavat veltot laiskat nörtit sohvaperunat, jotka ette lue mitään, ette tietenkään muista ettekä ole kukeneet minun ArKos itse kirjoituksia. Normaalisti tiheämassaa eli " mustaukkoa" suojaa elektroniverho, joka myös estää valon eli fotonit sieltä kulkemasta. Supernovan tpauksessa se ei ole vielä ennättänyt muodostua, ja fuusio tapahtuu räjähdyksenä purkautuvissa
vedyssä ja heliumissa. Kahden tiheämassan kohdatessa verho puolestaan repeää joksikin aikaa. Näin gammafotonit suurin määrin pääsevät avaruuteen.

Saas nähdä, muistaako juuri kukaan lukeneensa tämän viestin jälkeenkään?!

Kommentit (14)

Vierailija
Lentotaidoton
"Saas nähdä, muistaako juuri kukaan lukeneensa tämän viestin jälkeenkään?!"

Toivottavasti ei.

Noin juuri, pingviini! Muistamattomuus johtuukin osaksi siitä, että eräät kypäräpääpapit jopa kehoittavat olemaan muistamatta. KYPÄRÄPÄÄPAPPI EI TUNNUSTA MITÄÄN TOSIASIOITA EIKÄ RAHVAAN MITÄÄN OIKEUKSIA.

Uuitien puolestaan tältä päivältä. Hubble oli punninnut lähimän valkoisen kääpiön Sirius Bn massan, ja saanut tuloksekis 98 prosenttia Auringon massasta. Vaan mikähän on vertailussa käytetty aurinkomassa, MUISTAAKO KUKAAN?

Asianajienkin tapa kehoittaa päämiehiään olemana muistamatta. - Kun kerran käaiteltiin Suomen liittymistä jatkosotaan ja joidenkuiden syyllisyyttä, sillpoinkaan ei kukaan muistanut mitään. Paitsi isänmaan puolesta oli oltu, päähän vissiin kolahti niin pahoin, että muisti meni.

Myös Chaplinin erääsäs elokuvassa eräs kulkuri ensimmäisen maailmansodan viimeisenä päivänä menetti muistinsa, kun päähän kolahti.
Palasi 20 vuoden päästä, eloluvaan diktaattori. Lähtöaihe 1939 tehtyn elokuvaan oli Itävallan miehitys.

Vierailija

Itse asiassa mustassa aukossa nimenomaan ei välähdä, vaan neutronitähdessä. Ja kyseessä on tyyppi I röntgensädepurkaus, mikäli on uskominen tätä uutista.

Lähellä tavallista pääsarjan tähteä oleva neutronitähti imee materiaa kumppanistaan ja tämä materia iskeytyy määrävälein neutronitähden pintaan vapauttaen röntgensädepurkauksen. Vastaavien mustien aukkojen kohdalla röntgensädepurkausta ei esiinny, vaan materia pelkästään häviää mustan aukon tapahtumahorisontin taakse.

Vierailija
Arla
Itse asiassa mustassa aukossa nimenomaan ei välähdä, vaan neutronitähdessä. Ja kyseessä on tyyppi I röntgensädepurkaus, mikäli on uskominen tätä uutista.

Lähellä tavallista pääsarjan tähteä oleva neutronitähti imee materiaa kumppanistaan ja tämä materia iskeytyy määrävälein neutronitähden pintaan vapauttaen röntgensädepurkauksen. Vastaavien mustien aukkojen kohdalla röntgensädepurkausta ei esiinny, vaan materia pelkästään häviää mustan aukon tapahtumahorisontin taakse.

Kysessä ilmeisesti on Arlan poimima uutinen joltakin tasoltaan jokseenkin roskasivustolta, joita on mm. wikipedia.

Me puhunmme arvovaltaisen ylläpitomme uutisesta " Mustassa aukossa välähtää", ja siinä puhutaan nimenomaan gammapurkauksesta. Kypäräpapit ovat tosiasiosita vastaan näemme kehittäneet joukkuetaktiikan. Ensin yksi pingviini kehottaa olemaan muistamatta.
Sitten seuraavass portaassa esiintyy järkäle, varsinainen hylje, joka kehoittaa muistamaan tietttyä kypäräpappiuutista.

Noinhan se on mennyt vasemmiston keskyttämisessäkin. Ensin on opetettu olemaan muistamatta entisajan vasemmistolaisuutta. Sitten kehoitetaan musitmaan varsinaista hyljettä, joka on kypäräpääpappien käsitys työväen presidentistä.

Noin se meni fasistisessa Saksassakin. Ensin pyyhittiin sieluista pois vasemmistiolasuus ja myös tappioon päättynyt maailmansota.
Sitten opetettin muistamaan hyvällä sekä Hitleriä että uuta sotaa.

Vierailija

Vastoin yleistä tapaani vilkaisin Arlan antamaa linkkiä. Kyseessä oli ilmeisesti hyvinkin loistelias ja tasokas, ainakin ulkoisesti, amerikkalainen sivusto, jotakin semmoista kuin SPACE.com. Arlan mainitsema uutinen oli siinä kohdalla. Huonolla englannillani sain selvää, että kyseessä olivat -X-SÄTEET. Vanha Simonsini vuodelta 1963 antaa niiden aallonpituudeksi 10^-13 m, mikä on gamman yläraja. Kyseessä on kun onkin SAMA GAMMAPURKAUS KUIN TÄMÄN PALSTAN YLLÄPIDONKIN UUTISESSA. Röntgenin aaltolalue on väliltä 10^-8 - 10^-11 m.

ETTÄ TUOMMOISTA SE ON KYPÄRÄPÄÄPAPPIEN ASIANTUNTEMUS. Mies
on täällä vuosia esiintynyt asiantuntijana, vasemmistoakin varten, ja jatkuvasti julistanut, että nääs ArKos ei tiedä. Nyt osoittautuu, että Arla ei tiedä edes ihan perusseikkaa, mitä ovat X-säteet, vaan gamman sijasta sijoittaa ne röntgeniin. - Tai kenties niiden jaksoluku väheni, kun ne kulkivat Arlan kypärän läpi. Näemme, että sen alle valo kulkee heikosti, ja
kokee myös punasiirtymän.

Taisi tulla myös pingviinille eli Lentotaidottomalle uusia töitä, isäntäsi on pulassa.

Vierailija
ArKos itse
mm. wikipedia.

Tästäpä tulikin mieleeni: Nature [size=75:31a9av7p](feikki ArKos, Nature on peer-review tieteellinen aikakausijulkaisu)[/size:31a9av7p] vertasi Encyclopædia Britannicaa ja Wikipediaa toisiinsa. Luonnontieteellisissä artikkeleissa ne olivat suunnilleen yhtä luotettavia, tosin Britannicassa oli keskimäärin hivenen - muttei merkittävästi - vähemmän virheitä, mutta esim. Wikipedian kvarkkiartikkeli oli Britannicaa virheettömämpi.

Vierailija
ArKos itse
Noin se meni fasistisessa Saksassakin. Ensin pyyhittiin sieluista pois vasemmistiolasuus ja myös tappioon päättynyt maailmansota.
Sitten opetettin muistamaan hyvällä sekä Hitleriä että uuta sotaa.

Vierailija
ArKos itse
Huonolla englannillani sain selvää, että kyseessä olivat -X-SÄTEET. Vanha Simonsini vuodelta 1963 antaa niiden aallonpituudeksi 10^-13 m, mikä on gamman yläraja. Kyseessä on kun onkin SAMA GAMMAPURKAUS KUIN TÄMÄN PALSTAN YLLÄPIDONKIN UUTISESSA. Röntgenin aaltolalue on väliltä 10^-8 - 10^-11 m.

Englanninkielessä käytetään sanaa "X-ray" sille mitä me Suomessa kutsumme röntgensäteilyksi. Eli sinun suomentamasi "X-SÄDE" = röntgensäde.

Vierailija
Olen
ArKos itse
Huonolla englannillani sain selvää, että kyseessä olivat -X-SÄTEET. Vanha Simonsini vuodelta 1963 antaa niiden aallonpituudeksi 10^-13 m, mikä on gamman yläraja. Kyseessä on kun onkin SAMA GAMMAPURKAUS KUIN TÄMÄN PALSTAN YLLÄPIDONKIN UUTISESSA. Röntgenin aaltolalue on väliltä 10^-8 - 10^-11 m.

Englanninkielessä käytetään sanaa "X-ray" sille mitä me Suomessa kutsumme röntgensäteilyksi. Eli sinun suomentamasi "X-SÄDE" = röntgensäde.

Oletko nyt ihan varma, ettei sikäläinen luokitus laske röntgensäteilyyn myös gammaa, noina X-säteinä? Ja miten palstan ylläpitokin uutisessa käyttänyt ilmausta gammapurkaus?

Kun verho aukeaa, se kai kahdesta tiheämassasta aukee pienen kohdalla, jota ollaan myös syömässä. Siten välähdys luonnollisimmin tulee "neutronitähdestä".

Mitä kumpikin säteilylaji tarkoittaa? Röntgensäteet syntyvät lähinnä nopeiden elektronin törmäämisestä aineeseen. Gammasäteilyssä vapautuu ydinenergiaa, siis gammafotoneja, vapautuu sitä fissiossakin.
Röntgensäteilyä ilmene tiehämassojen yhteydessä yleensäkin, sen sijaan gaamam tullee välähdyksenä.

Vierailija
ArKos itse
Oletko nyt ihan varma, ettei sikäläinen luokitus laske röntgensäteilyyn myös gammaa, noina X-säteinä? Ja miten palstan ylläpitokin uutisessa käyttänyt ilmausta gammapurkaus?

Wilhelm Röntgen viittasi itse tutkimuksiaan käsittelevässä raportissa tutkimaansa säteilyyn kirjaimella "X" osoituksena siitä, että kyseessä oli tuntematon säteilytyyppi. Monet Röntgenin kollegat ehdottivat nimeksi röntgensäteilyä. "X-säteily" oli kuitenkin tarttunut jo moniin kieliin, mm. englantiin, ja sitä nimitystä siitä yhä käytetään. Suomenkielessä puhutaan kuitenkin röntgensäteilystä.

Kyseessä on siis yksi ja sama asia: säteily, jonka aallonpituus on noin 0.01–10 nanometriä.

Palstan ylläpidosta tai itse uutisesta ja sen paikkansapitävyydestä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Kunhan ajattelin selventää tätä röntgen-asiaa.

Vierailija

Itse uutisen asiasta et siis voi sanoa mitään, kunhan vain meille selventelet.

Tiheämassojen yhteydessä röntgensäteilyä vapautuu muutenkin, sen sijaan gammasäteilyä havaitaan nimenomaan välähdyksinä. Röntgensäteily johtuu nopeiden elektronien törmäämisestä atomiaineeseen, varsin ymmärrettävää, jos ja kun tiheämassaa peittää elektroniverho. Välähdykset johtuvat elektroniverhon repeämisestä eli aukeamisesta, tällöin vapautuu gammafotoneita.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt19.6.2005

ArKos hyvä. Älä nyt hyvä ihminen ole noin KÄNKKÄRÄNKKÄ. Yritetään pysyä asiassa ja unohtaa kypärääpapit etc...

Ihmisten aiheeton kiusaaminen ei ole yhtään hauskaa. Netistä löytyy paljon parempiakin saitteja häiriköinnille.

Vierailija
Finlandes
ArKos hyvä. Älä nyt hyvä ihminen ole noin KÄNKKÄRÄNKKÄ. Yritetään pysyä asiassa ja unohtaa kypärääpapit etc...

Ihmisten aiheeton kiusaaminen ei ole yhtään hauskaa. Netistä löytyy paljon parempiakin saitteja häiriköinnille.

Oma välihuutosi se tässä oli ihan tarpeeton. Sait tilaisuuden nähdä oma viestisi kirjoitettuna, vaikka siinä ei ollutkaan mitään asiaa.

Uusimmat

Suosituimmat