Jos näet tai kuulet harhoja...

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä se johtuu että, ääni joka sinulle puhuu on yleensä joku sukulainen tai ystävä.

Huoneessa ei ole ketään muuta kun sinä, eli sukulaiset ja ystävät eivät puhu sinulle.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
tiäremiäs
Mistä se johtuu että, ääni joka sinulle puhuu on yleensä joku sukulainen tai ystävä.

Huoneessa ei ole ketään muuta kun sinä, eli sukulaiset ja ystävät eivät puhu sinulle.

Aina kun kuulen ääniä, niin on jotenkin turvallisempaa miettiä että ne ovat jonkun tutun ääniä. Jos miettii jotain henkilöä, niin ne äänet muuttuvat sen henkilön ääniksi.

Sillä on joskus mukava leikkiä, varsinkin kun on juuri nukahtamassa ja alkaa kuvitella kaikkea. Joskus teen itsekkin ääniä ja kuulen ne, vaikka en ole huomannut että ääntelen ja se säikäyttää.

Minusta on ihan normaalia kuulla ääniä. Samalla tavalla kun katsoo aurinkoon ja näkee vähän aikaa violetteja länttejä joka puolella. Jos on vaikka yksin huoneessa ja on hiljaista, niin jostain voi alkaa kuulumaan vaikka puhetta. Se kuulostaa usein siltä, kun joku olisi unohtanut radion päälle viereisessä huoneessa.

Hiljaiset äänet kuten tietokoneen hurina tai tuulen humina ilmastoinnissa voi kuulostaa myös puheelta tai vaikkapa musiikilta.

Vierailija

Jos todellisuuteen palataan, ja puhutaan mielenterveyden häiriöistä joiden oireina ovat kuulo- ja näköharhat, niin useinmitenhan ääni on jokin täysin vieras tai siiten joku hyvin vaikutusvaltainen henkilö. Ymmärtääkseni harvemmin nämä pään sisällä taikka olkapäällä höpöttävät ovat "tuttuja". Samoin näköharhoille on esimerkiksi skitsofreniassa ominaista, että nähtävät hahmot ovat jotain aivan "ei tästä maailmasta".

Rankan juopottelun jälkeen seuraavassa alkoholipsykoosissa, delirium tremens - "juoppohulluudessa" on tyypillistä kokea että pienet ötökät, usein hämähäkit tai muurahaiset kiipeilevät keholla. Samoin jostain syystä tässä tilassa törmätään usein kissoihin! Eräs tuttavani joka toimii psykiatrina on usein ihmetellyt että miksi juuri kissat! Kummastuttaa se kuulemma monia muitakin, mukaanlukien minua!

Tällaisia harhoja tänään...

Vierailija
tiäremiäs

Voisiko olla, että joku heidän sanomansa asia on jäännyt pyörimään päähäsi?

Vierailija
tiäremiäs

Kyllähän se yleensä johtuu skitsofreniasta jos tulee aistiharhoja.
Joskus voi kuitenkin satunnaisesti kuulla ääniä vaikka ei olisikaan psyykkisiä ongelmia.
Jos kuulet ääniä,kannattaa käydä lääkärissä kun vielä ymmärrät sinne itse mennä,hoito kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Skitsofreenikolta voi lähteä todellisuudentaju,eikä ymmärrä missä mennään.

Vierailija

Delikassa harhat ovat joskus todella rajuja. Aikoinaan eräs naapurini oli tempaissut kuukauden rännin ja sitten siitä pikkuisen selvittyään tuli rimputtamaan ovikelloa ja pyyti minut luokseen käärimään sätkiä hänelle varastoon koska kädet tärisivät liikaa. Tärisivät sen verran että keitin hänelle kahvit jotka hän sitten joi pillillä polvillaan keittiön pöydän ääressä.

Hän totesi että positiivista tässä on se ettei enää tarvitse radiota avata, musiikki kuuluu lämpöpattereiden kautta.

Lisäksi hän totesi nukkuvansa lattialla koska ei uskalla nukahtaa sänkyyn. Sängyn alla asui jääkarhu joka murisi ja tarttui jääkylmällä käpälällään naapurini nilkkaan.

Sitten vielä verhot olivat asunnossa kiinni. Johtui siitä että sieltä kurkisteli valtava Naama isolla N:llä naapurini tekemisiä.

Ei käynyt kateeksi.

Vierailija

Balthasar, olen pahoillani mutta NYT ON PAKKO NAURAA!
Vastaava elämys:

Eräs tuttavani oli kiskonut muutaman viikon miestä tujumpaan siihen aikaan kun täällä oli se ilmalaiva kylässä japanista.
Hirveissä krapuloissaan pelkäsi aluksi talon kaatuvan kunnes näki ilmiselvän ufon. Siitä säikähtäneenä soitti tutut ja tuntemattomat läpi kauhuissaan. Loppupeleissä tilanne kuitenkin selvisi kun joku linjan päässä käski tarkastella tätä lentävää valloittajaa hieman tarkemmin. Ystäväni kertoi ettei koskaan eläissään ollut säikähtänyt yhtä pahasti.
Raukka parka.

Vierailija

Niinpä, Neiti. On nämä kaverini/naapurini sattumukset naurattaneet minuakin jälkeenpäin. En voi sille mitään että niistä löytyy ulkopuolisen (minun) silmissä koomisia piirteitä.
Naapurini on myös niille nauranut kun selvisi viimein kuntoon.

Se sai vain ajattelemaan skitsofreniasta kärsivää. Millaisia harhoja ihminen voi nähdä ja pitää niitä aivan totena, ne jatkuvat koko elämän ajan ellei lääkitystä löydy.

Usein vielä vakavasti sairaat ovat erittäin lääkekielteisiä. Kai se on mukavampaa elää siellä harhamaailmassa ja olla varma että on vaikkapa Jeesus kuin tulla todellisuuteen ja huomata olevansa sairas ihminen.

Vierailija

Kortisonin käyttö sisäisesti isoina annoksina saattaa aiheuttaa harhaääniä ja tunnelmia myös. Eräs tuttavani, joka on elinikäisellä kortisonikuurilla kertoili, kuinka hän ei enää vastaa puhelimeen ennenkuin se on soinut useamman kerran. Oli mennyt kuulemma useasti "halpaan" kun puhelin soi kerran.. ja ei enempää sitten soinutkaan, kunnes ymmärsi, ettei puhelin soi "oikeasti".

Vierailija

Jep. Skitsofrenia on niin maan hankala tauti, vaikkakin tänäpäivänä kovinkin tutkittu.
Skitsofreniassa on myös muita erittäin pahoja ominaisuuksia jotka tekevät useinmiten sairastuneen työkyvyttömäksi. Vaikka psykoosista tulisikin takaisin, jokainen uusi psykoottinen jakso syö ns. työmuistia. Tällöin kaikki normaalit asiat saavat väärät mittasuhteet ja ajoitukset. Ihminen todellakin taantuu jatkuvasti. Ja tästä ei valitettavasti ole usein nousua. (Riippu tietenkin skitsofrenian tyypistä, alkamisiästä ja psykoottisten jaksojen pituudesta sekä hoitoon hakeutumisesta)
Skitsofreenikoilla hoitokieltäytyminen saa usein äärettömät suhteet, kun epäillään tai pelätään kaikkea. Usein lääkehoito epäonnistuu muutamaan kertaan ennenkuin asiakas itse ymmärtää syödä lääkkeitä. Skitsofreenikon kanssa on usein myös äärimmäisen vaikea kommunikoida koska puhe perseveroi ja siinä on usein kieroilmauksia sekä itse-keksittyjä sanoja. Ja asiakas itse vain ihmettelee kun kukaan ei tajua häntä...
Noh, jokatapauksessa, skitsofrenia on kamala tauti. Pahimpia psykiatristen sairauksien skaalassa..
Lopetan saarnani nyt. Täytyy mennä nukkumaan...
Täytyy silti myöntää että usein kaikki nämä asiat saavat koomisia mittasuhteita, eihän tätä elämää jaksaisi jos ottaa asiat liian vakavasti.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Ääniä voi kuulla myös ilman että kyse olisi mistään skitsofreniasta. Minä kuulen ääniä aina joka ilta mennessäni nukkumaan. Unen ja valveen rajamailla kuuluu jos jonkinlaista möykkää, musiikkia, ääniä, puhetta. Puhe on aika usein jonkun tutun puhetta, mukamas katkelma jostain keskustelusta; joskus joku huutaa omaa nimeäni. Jorinat saattavat äkkiseltään kuulostaa järkeviltä, mutta tarkemmin ajateltuna niissä ei ole järjen hiventäkään. Kerran kokeilin kirjoittaa vihkoon unen rajamailla kuuluvia höpötyksiä sitä mukaa kun niitä tuli. Lopputulos oli sekavaa sanasoppaa missä ei ollut mitään päätä eikä häntää.

Kaikille näille kuulemilleni äänille on yhteistä se, että ne katoavat jos niitä yrittää kuunnella aktiivisesti. Lisäksi merkillepantavaa on, että jostain syystä ei kertakaikkiaan tulisi pieneen mieleenkään ajatella että ne olisivat todellisia ääniä, vaan ne tulevat selvästi pään sisältä ja johtuvat siitä että aivot ovat vajoamassa uneen. Ilmeisesti skitsofreniassa kyse on samantapaisesta ilmiöstä, kuitenkin siten että sairastunut ei kykene päättelemään ääniä epätodellisiksi vaan kokee niiden olevan totisinta totta.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Heksu
Unen ja valveen rajamailla kuuluu jos jonkinlaista möykkää, musiikkia, ääniä, puhetta...

...Kaikille näille kuulemilleni äänille on yhteistä se, että ne katoavat jos niitä yrittää kuunnella aktiivisesti. Lisäksi merkillepantavaa on, että jostain syystä ei kertakaikkiaan tulisi pieneen mieleenkään ajatella että ne olisivat todellisia ääniä, vaan ne tulevat selvästi pään sisältä ja johtuvat siitä että aivot ovat vajoamassa uneen.

Siis täsmälleen. Allekirjoitan tämän hetioitis ja liityn unenrajamaillakuulevien joukkoon. Aktiivinen kuunteluyritys todella kadottaa nuo äänet, mutta jonkinlaisessa tietoisuuden viimehäivässä esitettynä toiveena olen tässä unen ja valveen rajamailla onnistunut muutaman kerran kuulemaan "halutessani" mielimusiikkiani mahtavasti esitettynä. Hmm... olen tästä melko varma, ainakin subjektiivisen kokemisen tasolla. Liekö auditiivisuudella tekemistä asian kanssa?

Olen ajatellut kyseessä olevan signaali/kohinasuhteen muutoksen.

EDIT: Ehkä tässäkin saattaisi piillä jokin taito, jota voisi harjoittaa.

Vierailija

Vakavaan masennukseen kuuluu jonkinasteinen psykoosi, todellisuuden hämärtyminen, ja tähän voi liittyä harhat kuten vaikkapa itselläni. Vaikka tosin tunnistinkin äänen, se ei ollut kukaan lähipiiristäni eikä ylipäätään kukaan olemassaoleva henkilö. Olen järkeillyt, että kyseessä oli ehkä "Idini äänellistymä".

Vierailija
Pitke
Vakavaan masennukseen kuuluu jonkinasteinen psykoosi

Voi kuulua, ei automaattisesti kuulu. Oireisto on yksilöllinen!
Kiitos ja anteeksi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat