Oikoluku Firefoxilla kirjoitettuihin viesteihin

Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Ensimmäiset versiot Thunderbird ja Firefox 1.5 suomenkielisestä oikoluvusta on rohkeitten testattavissa.

Yllä on Törttö Billin sanataiturointia esimerkkinä
Lisätietoja: Suomen kielen oikoluku Mozilla Thunderbirdissa. Siis myös Firefoxille.

On aivan uusi testiversio, ei ole tietenkään tarkoitettu henkilöille, jotka pelkäävät sotkevansa koneensa. Toimii sekä Linuxissa että Windowsissa, Mac-versio???. Tuntuu toimivan ihan hyvin esim. tätä tekstiä kirjoittaessani. Käyttää Soikkoa tekstin tarkistamiseen.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Kommentit (23)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Vastustan - eihän täällä enää tekstin perusteella tunnistaisi ketään ja joutuisi opettelemaan noita nimiä. Höh!

Eikä näkisi sitäkään kuka on mieltä järkyttäneessä tilassa elikkäs esmeks päissään suoltanu sittivä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

HöH! Saahan sen pois päältä. Ja se toimii muuallakin, esim. webbi-postilaatikoissa.

Latasin ruotsinkielisen sanaston ja nyt katosi finjääveli, satan

Teille lipeväkielisille (ja kauniskyntisille) Firefoxin käyttäjille, joiden tajunnanvirralle tämä vakiotekstilaatikko on aivan liian pieni suosittelen sellaista laajennusta kuin Resizeable Textarea 0.1a. Asennussivusto on saksankielinen, mutta ei haittaa itse palikkaa, jossa ei kieli näy missään. Laajennus antaa mahdollisuuden venyttää näitä tekstilaatikoita suuremmiksi hiirellä. Ja kirjoittaminen on paljon mukavampaa.

EDIT: Jos lataa jonkun toisen kielen, ilmeisesti Soikko pitää ladata sen jälkeen uudestaan. Nyt on US-englanti, svedupetteri ja suomi toiminnassa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Höh! No hyvä. Eli se siis oikolukee muiden suoltaman tekstin mun näytöllä -kö? Vai minun suoltamaa tekstiä oikoo?

Kultaseni, sinähän selvästi piruilet
Vaan kyllä tämä lootakoko riittää meikäläisen tajunnanvirroille oikein mainiosti.
Kiitos nyt kuitenkin.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Pojat on vähän hitaita kirjottamaan ohjeita. Ei kai tätä muut ole vielä kerinneet paljon kokeilemaankaan. Koko yön testannut eikä mitään vikaa tunnu olevan.

Mutta kuten sanottu testiversiohan tämä on, mutta minua ei pelota. Jos jotain sekoaa, asennan ohjelmat uudestaan höhöhöhö

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Tasan kaksi vuotta ensimmäisestä oikolukuviestistä.

Andris Pavenis on saanut viimeisimmän version oikoluvusta (Voikko) valmiiksi:
Lähemmin: Mozilla.fi keskustelu: Suomen kielen oikoluku Mozillan ohjelmissa

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

EDIT: Siis Voikon lähdekoodit ovat saatavilla, toisin kuin Soikon. Näin olen sen ymmärtänyt.

Tuossa viimeisessä on Voikko mukana eli ei vaadi enää muuta kuin tuon laajennuksen. Asentuu sama laajennus sekä Windowsiin että Linuxiin. Andris on tehnyt hienoa ja pitkäjänteistä työtä, hattua nostan

Tämä uusin on siis Firefox 3.0-beta ja muihin samaa pohjaa käyttäviin versioihin sopiva. Toivottavasti FF3 valmistuu joskus, on paljon bugeja vielä (vaikka tietysti olen jo melkein vuoden käyttänyt).

Olen pari kertaa kokeillut siirtyä osittain Operaan, mutta en ikinä kai sen kanssa tule toimeen.

Vierailija
salai
Olen pari kertaa kokeillut siirtyä osittain Operaan, mutta en ikinä kai sen kanssa tule toimeen.

Jeps, Opera on aikaslailla erilainen kuin muut selaimet. Itse olen käyttänyt sitä versiosta 6.2 lähtien ja nyt ollaan versiossa 9.25 (muistaakseni). Operassa on hienoja ominaisuuksia ja ennen kaikkea se on erittäin muuntautumiskykyinen. En itsekään käytä sen ominaisuuksista kuin puolia, jos sitäkään.

Ankaraa kokeilua, kyllä se siitä...

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Muistaessa mainostusta: Toimiva (Mac ja Windows) oikoluku Firefoxiin*) löytyy tuolta:
http://www.mozilla.fi/keskustelu/viewto ... 862#p47862

*) Ei siis toimi edelleenkään/vieläkään IE:ssä, Chromessa tai Operassa. Pelleselaimia.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1889
Liittynyt8.12.2007

Mites näitä binäärimyökkylisäosia käännetään näihin Mozilla-tuotteisiin?
Olisko kellään skriptiä tai vastaavaa saatavilla?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
salai
Muistaessa mainostusta: Toimiva (Mac ja Windows) oikoluku Firefoxiin*) löytyy tuolta:
http://www.mozilla.fi/keskustelu/viewto ... 862#p47862

*) Ei siis toimi edelleenkään/vieläkään IE:ssä, Chromessa tai Operassa. Pelleselaimia.

Firefoxin käyttäjät hyötyvätkin oikoluvusta enemmän kuin muiden selainten käyttäjät, voidaan päätellä tuoreesta tutkimuksesta:

"Tutkimus: IE-käyttäjät tyhmimpiä"
http://muropaketti.com/tutkimus-ie-kayttajat-tyhmimpia
http://www.aptiquant.com/IQ-Browser-AptiQuant-2011.pdf

Tuon tutkimuksen mukaan Firefoxin käyttäjien ÄO on 110. Operan käyttäjien ÄO on yli 125, jolloin oikolukua ei enää tarvita. IE:n käyttäjien ÄO on noin 90, jolloin tekstissä on suurempiakin ongelmia kuin sanojen oikeinkirjoitus...

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Ding Ding
Firefoxin käyttäjät hyötyvätkin oikoluvusta enemmän kuin muiden selainten käyttäjät, voidaan päätellä tuoreesta tutkimuksesta:

"Tutkimus: IE-käyttäjät tyhmimpiä"
http://muropaketti.com/tutkimus-ie-kayttajat-tyhmimpia
http://www.aptiquant.com/IQ-Browser-AptiQuant-2011.pdf

Tuon tutkimuksen mukaan Firefoxin käyttäjien ÄO on 110. Operan käyttäjien ÄO on yli 125, jolloin oikolukua ei enää tarvita. IE:n käyttäjien ÄO on noin 90, jolloin tekstissä on suurempiakin ongelmia kuin sanojen oikeinkirjoitus...

Olen toki tiedostanut aikaisemminkin, että sinä kuulut ehdottomaan eliittiin ja herrakansaan niin älysi, poliittisen kantasi kuin valitsemasi selaimenkin osalta.

Kuva pdf-tiedoston sivulta 4:

Tyhmimmät selaajat älykkäimmiksi viidessä vuodessa? Tuosta varmaan joku näppärä kaveri äkkiä laskee, paljonko on Operan käyttäjien keskimääräinen IQ vuonna 2083.

Kyseisellä "tutkimuksella" ei ole mitään tekemistä suomenkielisen oikoluvun Operasta puuttumisen kanssa. Se on tehty englanninkielisissä maissa USA, Kanada, UK, Australia ja Uusi-Seelanti.

Opera itse mainostaa selaimeensa (sähköpostiinsa?) sisältyvän oikoluvun olevan tuottavuustekijän:

author="<a href="http://www.opera.com/browser/features/">Opera Productivity</a>" kirjoitti:
Keep your spelling in check
The spell checker in Opera shows a red line under misspelled words anywhere you can enter text on a webpage. Corrections can be chosen by right-clicking the misspelled word.

Valitettavasti Operan koodaajien älyllinen kapasiteetti ei riitä puuttuvan koodin lisäämiseen selaimeensa, jotta muitakin kuin sanastopohjaisia oikolukuja voitaisiin käyttää siinä. Tai sitten ovat käyttäjiensä tavoin vain ylimielisiä paskiaisia: "Mitä Operassa ei ole, sitä ei tarvita".

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
salai
Kyseisellä "tutkimuksella" ei ole mitään tekemistä suomenkielisen oikoluvun Operasta puuttumisen kanssa. Se on tehty englanninkielisissä maissa USA, Kanada, UK, Australia ja Uusi-Seelanti.

Ai, kiitos, hyvä kun selvensit tämän.

salai
Tyhmimmät selaajat älykkäimmiksi viidessä vuodessa? Tuosta varmaan joku näppärä kaveri äkkiä laskee, paljonko on Operan käyttäjien keskimääräinen IQ vuonna 2083.

Vähän yli 500, jos kasvu on lineaarinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat