Jos kehitysmaat käyttäisi samanlailla öljyä

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kuin länsimaalaiset niin öljy riittäisi vain 7 vuodeksi.

Sivut

Kommentit (27)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Ihan mieletön lokiikkaloikka taas kerran - etten sanoisi jopa aivopieru

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
No DedMorozi kerro millä me muuten pelastetaan tämä pallo? Sota auttaa ongelmiin.

Ihminen on vaan liian itsekäs, että politiikka ei toimi. Tai siis puhuminen.


Mä mikään maailmanparantaja ole. Mutta mietipäs, kuka sitä öljyä oikein viljalti turhuuksiin läträä - olisko jenkit.

Voisiko olla avuksi vaikkapa nakata ne ameriikan lotjat kuutamolle ja siirtyä vaikka itäautoihin jotka kuluttaapi vähempi sitä bensiiniä.

Ja muutenkin voisi olla ajatusta siirtyä muihin metodeihin pois öljystä.
Niinku esim. muovimukin sijaan posliinimuki vois olla kiva ja ne tekokuiturytkytkin vois vaihtaa luonnonkuituisiin ja sellasta.

Sota ei tee muuta kuin lisää väkilukua ja jälleenrakentamispaineita, ja sitä kautta kulutusta.

Toki ameriikan ihmemies sotii öljyn takia, kun se muuten menettää mukavan virkansa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Suomi oli ainakin joku aika sitten vielä Euroopan eniten öljyä kuluttava maa asukasta kohden laskettuna. Olisikohan maailmankin. Jotta että silleen.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Mutta suomalaisethan ei tuhlaa turhaan mitään

edit: väärinkäsitysten välttämiseksi hymäri pois

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

L
Seuraa 
Viestejä7006
Liittynyt17.3.2005

tiäremiäs

Eipä tuo raakaöljyn loppuminen nyt niin kovin merkityksellistä olisi, vaikkei polttomoottorille taloudellisesti järkevää seuraajaa olisikaan vielä kehitetty.

Bensaa ja dieseliä kun voidaan tuottaa myös öljyliuskeesta tai kivihiilestä, joita molempia on valtavasti enemmän kuin öljyä koskaan on ollutkaan. Muistaakseni on arvioitu, että öljyliuske, jota Pohjois-Amerikka pullollaan, olisi kannattava raakaöljyyn nähden siinä vaiheessa, kun raakaöljyn hinta pysyvästi yli 50 taalan per barreli.

Hydraus kivihiilestä lienee kalliimpaa, mutta ratkaisuna varsin toimiva, kuten Natsi-Saksa osoitti 40 -luvun puolenvälin kieppeillä.

Vierailija

Vai kulutetaan Suomessa öljyä. Voi hemmetti. Katsokaapa karttapalloa ja vetäkää sormea Suomen leveysastetta pitkin ja moralisoikaa sitten.

Joskus rakennettiin öljylämmitteisiä taloja, kun paremmastakaan vaihtoehdosta ei silloisessa valossa ollut tietoa. Heitäkään on turha syyttää. Haja-asutusalueilla ei kaukolämpöä tule ja kaikilla ei ole omaa metsää haketettavaksi.

Napalakin reunalla täällä kärvistellään ja koitetaan puolen vuoden pakkasjaksosta aina selvitä.

Täysin turhaa jossittelua myös kehitysmaiden suhteen. Lämpimässä ei tarvi lämmittää taloja ja tilanne on, mikä on. Ne ovat kehitysmaita. Ei heillä ole varaa ostaa sitä autoakaan ja riisipussinkin odottavat tulevan lentopostina taivaalta.

Maailma on erilaisia olosuhteita täynnä ja turha moralisointi ja ihmisten syyllistäminen olemassaolostaan on ärsyttävintä ja turhinta, mitä tiedän. Muuttakoot moralisoijat vaikka Ugandaan, niin ei tarvi lämmitellä. Sopeutukoot siellä paikallisiin olosuhteisiin. Mutta ilmastointilaitteita heille ei sitten suoda!

Vierailija
DedMoroz
Voisiko olla avuksi vaikkapa nakata ne ameriikan lotjat kuutamolle ja siirtyä vaikka itäautoihin jotka kuluttaapi vähempi sitä bensiiniä.

"Itäautojen" kulutus riippunee hyvin pitkälti siitä miten pitkälle itään mennään... Eurooppalaiset autot ovat toki siinä suhteessa aika hyviä, ja toisaalta kaukoidästä löytyykin sitten jo Japani, jonka hybridit ovatkin bensan kulutuksen suhteen ihan omaa luokkaansa... Siinä välissä on kuitenkin suuri ja mahtava venäjän maa, jossa tehdään vähemmän hyviä autoja... Joku joskus sanoikin, että amerikkalaisilla ja venäläisillä autoilla ei ole muuta yhteistä kuin bensan kulutus.

Ja mitä niihin "amerikan lotjiin" tulee, niin jos pitäisi valita ladan ja chevyn väliltä, niin tuskin tarvitsisi kovin montaa hetkeä miettiä... Voidaan myös pohtia, että voitaisiinko kulutusta vähentää mukavuudesta tinkimättä?

Aikoinaan kokeiltiin mm. stirling-koneita, ja tulokset olivat suorastaan mykistäviä. Erääseen Fordin autoon asennettiin raakasti vakiokoneen tilalle stirling, ja kertaheitolla kulutus tipahti sellaiset 30%, tehoista tinkimättä. Ainoa heikkous oli tuskastuttavan hidas käynnistyvyys, mutta tähänkin ongelmaan saattaisi löytyä ratkaisu, ja olen melko varma että suunnitelmat ovat jo aika pitkällä, mutta aivan väärällä mantereella tosin, vai pitäisikö sanoa "saarella"? Sillä kuka tahansa stirlingeistä kiinnostunut eksyy melkein vääjäämättä japanilaisille sivustoille... Sellaisesta syntyy melkein väkisinkin sellainen mielikuva, että Japanissa panostetaan ihan tosissaan stirlingin kehittämiseen. Kun taas toisaalta tarkistellaan hetken aikaa mitä Japanin autoteollisuus tekee juuri nyt, alkaa kuvio hahmottua. Japanin autotehtaat ovat siirtymässä vauhdilla hybridi-aikaan. Tietääkseni osa Japanilaisista autonvalmistajista on jo lopettanut perinteisempien ajoneuvojen valmistuksen Japanissa, ja Japanin tehtaat tuottavat yhä enenevässä määrin vain hybridejä.

Hybridi on siitä mielenkiintoinen, että sillä pääsee liikkeelle vaikkei kone käynnistyisi ollenkaan. Kun tässä vaiheessa muistetaan, että stirling toimi muuten hyvin, mutta käynnistyi vain liian hitaasti, tajuaa jo tyhmempikin, että jos stirlingejä aiotaan jonkinlaisiin autoihin laittaa, niin hybridi on se mihin niitä tullaan laittamaan.

Tällä hetkellä stirling ei ole mainittavasti dieseliä tehokkaampi, mutta on syytä muistaa, että bensa- ja dieselkoneita on kehitetty aika vauhdilla jo useamman vuosikymmenen ajan, kun taas stirlingiin ei ole oikeastaan koskaan panostettu hirveitä summia, ja silti 70-luvulla kun stirligin kehittelyyn panostettiin edes hetken ajan, niin jo muutamassa vuodessa stirling päihitti bensakoneet mennen tullen, eli todennäköisesti kehityspotentiaalia on jäljellä huomattavasti enemmän kuin polttomoottoreissa, joista on kehitysvara käytännössä kulutettu loppuun, ja tekniikka hiottu lähestulkoot huippuunsa.

Vierailija

http://www.stirlingengine.com/
Tossa sulle höyrykonetta!

Eikä öljy lopu! Ei varmasti pitkään aikaan. Se on niin kätevä tapa kuljettaa energiaa, että ei olisi mitään järkeä sen hylkäämisessä.

Ai mineraaliöljy? No se loppuu, mutta kukas sitä tarvii. Onhan meillä rypsipellot ja Hollannissa auringonkukkia. Kyllä öljyä voi polttaa, vaikkei se olisikaan ikivanhaa.

Vierailija
Leuka
Joskus rakennettiin öljylämmitteisiä taloja, kun paremmastakaan vaihtoehdosta ei silloisessa valossa ollut tietoa. Heitäkään on turha syyttää. Haja-asutusalueilla ei kaukolämpöä tule ja kaikilla ei ole omaa metsää haketettavaksi.

Täysin turhaa jossittelua myös kehitysmaiden suhteen. Lämpimässä ei tarvi lämmittää taloja ja tilanne on, mikä on. Ne ovat kehitysmaita. Ei heillä ole varaa ostaa sitä autoakaan ja riisipussinkin odottavat tulevan lentopostina taivaalta.

Maailma on erilaisia olosuhteita täynnä ja turha moralisointi ja ihmisten syyllistäminen olemassaolostaan on ärsyttävintä ja turhinta, mitä tiedän. Muuttakoot moralisoijat vaikka Ugandaan, niin ei tarvi lämmitellä. Sopeutukoot siellä paikallisiin olosuhteisiin. Mutta ilmastointilaitteita heille ei sitten suoda!

Mutta suurimassa osassa kehitysmaista yöt ovat kuitenkin kylmiä. Varsinkin Afrikassa. On aivan sama, onko päivällä +35 joka päivä vai vain joka toinen, kun yöllä lämpötila laskee nollan lähelle tai jopa alle.

Ja eihän nykyisellään jo oleville öljylämmitteisille taloille kukaan mitään mahda (remontointi johonkin muuhun lämmitystapaan maksaisi todella paljon, joten kuka siihen ryhtyisi), mutta on helppo nykyään sanoa sellaiselle henkilölle joka uuteen taloonsa harkitsee öljylämmitystä, että äly hoi! Toki sähkön hintakin nousee jatkuvasti eikä kaukolämpö ole vaihtoehtona kuin hyvin pienillä alueilla, mutta öljyn hinta todennäköisimmin nousee todella paljon lähitulevaisuudessa (suhteessa muihin).

Vierailija
Rollerball
Suomi oli ainakin joku aika sitten vielä Euroopan eniten öljyä kuluttava maa asukasta kohden laskettuna. Olisikohan maailmankin. Jotta että silleen.

Paskat. USA:n kulutus on 20 milj. tynnyriä päivässä, vajaalla 300 milj. kuluttajalla. Suomen luokkaa 200000/päivä. Laske siitä. Ei siis tulla lähellekään, huolimatta siitä että meillä pitää ottaa huomioon aivan toisen luokan lämmityskustannukset.

USA:n osuus maailman öljynkulutuksesta on muuten n. 25%.

L
Seuraa 
Viestejä7006
Liittynyt17.3.2005

Ceanna

Kirjoitit:

mutta öljyn hinta todennäköisimmin nousee todella paljon lähitulevaisuudessa (suhteessa muihin).

Noin moni maallikko tuntuu ajattelevan.

Viime viikkoisessa The Economistissä oli US Energy Information Administrationin ennusteita öljyn hinnan kehitykselle nykytaaloina. Oli kolme vaihtoehtoa, joissa kaikissa öljyn hinta 2005 - 2010 laskee ja sitten taas nousee. Alimmassa vaihtoehdossa hinta 2025 on 20 taalaa ja korkeimmassakin vain 50 taalaa.

Viime aikojen hintojen nousu johtuu etenkin Kiinan hurjasti kasvaneesta kysynnästä, johon tuottajat eivät osanneet varautua. Lisäksi hinnassa on asiantuntijoiden mukaan noin 10 taalan "pelkolisä", joka johtuu siitä,että pelätään terroristien kykenevän tuottamaan vahinkoa esim. Saudi-Arabiassa. Tuota pelkolisää moni turvallisuusasioihin perhehtynyt pitää kovastikin liioiteltuna.

Joka tapauksessa öljyn tuotantoon investoidaan parhaillaan innokkkaasti, koska hinnat nyt niin korkeat, joten alashan ne tulevat niin kuin aina ennenkin. Ja muistaa kannattaa, että öljyn reaalihinta on käynyt korkeammallakin: toisen öljykriisin jälkeen 80 -luvun alussa hinnat olivat vajaa 70 nykytaalaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat