Toistuvat unet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millaisia toistuvia unia näette?
Matkustamisesta, luonnonmullistuksista vai mistä? Psykologien mukaanhan niillä pitäisi olla jokin tärkeäkin merkitys, eli ne olisivat jonkinlaisia vihjeitä ongelmiin ja niiden ratkaisuihin.

Toinen kiinnostava juttu on sairaana nähdyt unet. Toisilla on jokin tietty uni, jonka näkee vain tosi kuumeessa. Millaisia löytyy?

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Semmonen uni mulla on aina sillointällöin, että hypin jossaki ihme kivilaatan päällä ja sitten yhtäkkiä se onki satojen metrien korkeudessa. Jonkun aikaa sitä ihmetellessä hyppäänki sieltä alas ja herään outoon tunteeseen vatsan pohjalla. Ja tämä uni on toistunu varmaanki kymmeniä kertoja.

Vierailija

Itselläni on myös noi putoamiset Mutta ei sadoista metreistä, vaan vähän alempaa mutta aina kun osuu maahan ni herää.

Vierailija

Minullakin on joskus putoamisunia. Hyppelen niissä vuoren rinnettä alaspäin, mutta hiljalleen hyppyjen pituus alkaa kasvaa. Ponnahtelen aina vaan pidempiin hyppyihin kuin pallo, kunnes tulee pitkä pudotus, joka tuntuu vatsanpohjassa.

Hyppyjen pidentyessä tiedostan aina näkeväni unta, jolloin tulee hieman kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta tilanteesta nauttii, kun tunne on hieman kuin vuoristoradassa, mutta toisaalta sitä maahan tömähtämistä odottaa kuitenkin inholla, vaikka tietää sen olevan unta.

Herääminen tapahtuu maahan tömähtämisen aikoihin; joskus ennen sitä, joskus sen jälkeen. Uni on kaikkiaan ihan hauska - ehkä juuri tästä tiedostamisesta johtuen.

ps. Kerran näin unta, että olin jonkinlaisessa labyrintissa, joka oli täynnä alastomia naisia. Seurustelevana miehenä olin hieman ambivalentissa mielentilassa, kunnes tiedostin tämän olevan vain unta, jolloin ambivalenssi katosi samantien. Mukava uni tämäkin, vaikka jäikin ikävän lyhyeksi.

Vierailija

Mulla tuli kuumeessa sellaisia toistuvia näkyjä ja unia, et esim. alkoi näkemään sellaisen ison mustan (keila)pallon silmäkulmastaan yläpuolellaan, joka on koko ajan putoamassa, ja samaan aikaan se putoaminen oli jotenkin yhdistetty yhtä tuttua tietä pitkin kulkemiseen.

Sit oli myös esimerkiksi normaalisti mahdottoman värinen (oranssin tyyppinen) sylinteri, joka oli yhtäaikaa äärettömän ohut ja paksu, ja siihen liitty sellainen sirisevä tunne.

Ja joskus näki vaan sellaista mustan ja valkoisen väristä vaihtelevaa sekasotkua, joka oli siinä tilanteessa itse asiassa yksi ja sama väri. Siihenkin liittyi sellainen, ööh, sammalmainen sirinä.

Ja mittakaavat alko heittää häränpyllyä, se oli yleensä eka havainto kuumeessa. jokin esine tuntui olevan joko todella kaukana tai sit ihan lähellä, ei sillä etäisyydellä millä se oli.

Noi toistu aina lapsena kuumeessa, ei ole ollut kuumetta pitkiiiin aikoihin, joten en tiedä toistuvatko vielä.

Unien toistumista on sattunu, mutta ne ei yleensä ole mitenkään tiettyjä juttuja, joskus tosin vierailee unissa sellaisissa paikoissa, joissa silloin unessa huomaa olleensa tosi usein, ja muistaa kaikki paikat hyvin, mutta sit herätessä huomaa et ne paikat on joko muuten vaan ihan tuntemattomia tai sit mahdottomia rakenteeltaan että niitä edes vois olla olemassa. Siis täällä valvemaailmassa.

Aboriginaalit suhtautuu käsittääkseni paljon vakavammiin uniin ja unimaailmoihin kuin mitä länkkärit yleensä.

Vierailija

Niin just tuo ottaa päähän, jos ei uskallakkaan tehä jotaki. Ja sitten aamulla ootaaa päähän. Pitäs varmaan ruveta harjottelemaan niitä unia, mitä voi hallita.

Vierailija

Jos huomaa nukkuvansa, voi hallita itseään unessa. Ainakaan en ole koskaan onnistunut hallitsemaan muiden touhuja, eikä se olisi mielekästäkään. Ongelma on siinä, että koska tämä hallinta on hyvin miellyttävää (voi lentää, tai tehdä nyt ihan mitä mieleen juolahtaa ja niin pois päin...), niin se aiheuttaa usein aika innostuneen fiiliksen, joka taas herättää helposti. Pitää pystyä suhtautumaan tosi tyynesti selkouniin, jotta ei heräisi. Ja mitä tyynemmin suhtautuu, sitä syvemmässä unessa sitä itse asiassa on, ja unen hallinta on vaikeampaa. Se on sellaista kahden kauppaa, hallinta sidottuna heräämiseen. Olen myös joskus nähnyt unta olevani hereillä unessa, ja vasta herättyäni tajunnut uneksineeni selkounesta.

Vierailija

Minulla on muutama uni mitkä toistuvat vaihtelevin väliajoin. Yleensä tajuan unessa että nyt tämä onkin se sama uni minkä olen "nähnyt" (aika jännä sana muuten tässä tapauksessa pitäisi käyttää kai kokenut) jo monta kertaa ja yritän tehdä asiat paremmin mitä edellisellä kerralla. Yksi uni jonka näen usein on sellainen missä alienit ovat hyökänneet maahan ja olen ainoa joka voi pelastaa maapallon (tämä uni saattaa olla myös alitajuntani käsky lopettaa scifi elokuvien katselu )

_alis_
Niin just tuo ottaa päähän, jos ei uskallakkaan tehä jotaki. Ja sitten aamulla ootaaa päähän. Pitäs varmaan ruveta harjottelemaan niitä unia, mitä voi hallita.

Minä ainakin itse pystyn (jos vain unessa tajuan että näen unta) hallitsemaan sitä ja itseäni (osaan mm. lentää ja herätä jos vain haluan8) ) ainoa mitä en pysty välttämättä hallitsemaan on muut ihmiset.

Vierailija

Näen usein kiireisinä ja stressaavina aikoina unia, joissa yritän uida normaalia rintauintia, mutta olen vedessä vain puoliksi enkä pääse eteenpäin. Vesi on siirappimaista ja niin tahmaista, että kädet ja jalat uppoavat siihen kuin suohon. Näen joskus samankaltaisia unia juoksemisesta - en pääse eteenpäin, koska vaikka mielestäni otan normaaleja askeleita jalkani eivät liiku normaalisti eikä niissä ole voimaa liikuttaa minua eteenpäin. Jos olo on oikein stressaantunut näen myös unia joissa hampaani tippuvat. Tunne on kammottava, ja aina herätessäni joudun testaamaan että hampaani ovat tiiviisti paikoillaan eivätkä heilu.

Vierailija

Mulla toi hampaiden tippuminen merkkaa usein sitä, että tulen petetyksi. Kaks kertaa olen nähny sellaista unta, oikein voimakkaana vieläpä, ja selkeänä, ja kummallakin kerralla meni kuukaus siitä ja sit silloinen partneri petti.

Sen jälkeen olen kerran nähny lievempänä hammas-unen, mut ilmeisesti se oli väärä hälytys (toivottavasti!), ja muutenkaan ei ollu niin voimakas juu.

Vierailija
Armitage
Mulla toi hampaiden tippuminen merkkaa usein sitä, että tulen petetyksi. Kaks kertaa olen nähny sellaista unta, oikein voimakkaana vieläpä, ja selkeänä, ja kummallakin kerralla meni kuukaus siitä ja sit silloinen partneri petti.

Sen jälkeen olen kerran nähny lievempänä hammas-unen, mut ilmeisesti se oli väärä hälytys (toivottavasti!), ja muutenkaan ei ollu niin voimakas juu.

Enneunia

Vierailija
Desi
Näen usein kiireisinä ja stressaavina aikoina unia, joissa yritän uida normaalia rintauintia, mutta olen vedessä vain puoliksi enkä pääse eteenpäin. Vesi on siirappimaista ja niin tahmaista, että kädet ja jalat uppoavat siihen kuin suohon. Näen joskus samankaltaisia unia juoksemisesta - en pääse eteenpäin, koska vaikka mielestäni otan normaaleja askeleita jalkani eivät liiku normaalisti eikä niissä ole voimaa liikuttaa minua eteenpäin.

Minulla on joskus vähän samantyylisiä unia, joissa yritän kiirehtiä jonnekin, esim. linja-autolle, mutta kaadun enkä pääse millään takaisin jaloilleni. Joko on niin liukasta, että en pääse pystyyn tai sitten jalat ovat niin voimattomat, että en millään pääse seisomaan. Joskus yritän nousta rappusia kun sama voimattomuus iskee enkä pääse seuraavalle askelmalle.

Vierailija
Noor
Desi
Näen joskus samankaltaisia unia juoksemisesta - en pääse eteenpäin, koska vaikka mielestäni otan normaaleja askeleita jalkani eivät liiku normaalisti eikä niissä ole voimaa liikuttaa minua eteenpäin.

Minulla on joskus vähän samantyylisiä unia, joissa yritän kiirehtiä jonnekin, esim. linja-autolle, mutta kaadun enkä pääse millään takaisin jaloilleni. Joko on niin liukasta, että en pääse pystyyn tai sitten jalat ovat niin voimattomat, että en millään pääse seisomaan.

Sama täälläkin. Koitan joskus pötkiä karkuun jotain unessa, mutta minä vain kompuroin, eikä jaloissa ole voimaa. Tämä voimattomuuden tunne unessa pistää todella nyppimään.

Vierailija
Noor
Desi
Näen usein kiireisinä ja stressaavina aikoina unia, joissa yritän uida normaalia rintauintia, mutta olen vedessä vain puoliksi enkä pääse eteenpäin. Vesi on siirappimaista ja niin tahmaista, että kädet ja jalat uppoavat siihen kuin suohon. Näen joskus samankaltaisia unia juoksemisesta - en pääse eteenpäin, koska vaikka mielestäni otan normaaleja askeleita jalkani eivät liiku normaalisti eikä niissä ole voimaa liikuttaa minua eteenpäin.

Minulla on joskus vähän samantyylisiä unia, joissa yritän kiirehtiä jonnekin, esim. linja-autolle, mutta kaadun enkä pääse millään takaisin jaloilleni. Joko on niin liukasta, että en pääse pystyyn tai sitten jalat ovat niin voimattomat, että en millään pääse seisomaan. Joskus yritän nousta rappusia kun sama voimattomuus iskee enkä pääse seuraavalle askelmalle.

Minulla on myös em. tapaisia unia. Eräs variaatio jonka näen melko usein on uni, jossa minulla on kiire tai hätä soittaa jonnekin mutta en mitenkään pysty vääntämään puhelimen valintalevyä loppuun saakka. Sormet liikkuvat hyvin raskaasti ja sormi lipsahtaa levyn kolosta aina ennen kuin numero on topparin kohdalla.

Vierailija

Näin kerran unta, että karhu puri minua kädestä. Ennen puraisua tiedostin olevani unessa ja ajatelin hämärästi, että siitä vaan. Yllätyksekseni puraisu koski aivan stnasti ja heräsin siihen. Herättyäni oli kipukin kadoksissa. Karmiva uni, en ole koskaan ennen kokenut yhtä kovaa kipua...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat