Tutka kaikkien aallonpituuksien havaitsemiseen?

Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Kun en löytänyt tällaisesta keskustellun, aloitin uuden ketjun:

Minua on pitkään kiinnostanut kysymys: Onko mahdollista rakentaa sellainen laite, sanotaan vaikkapa tutkaksi, joka skannaisi ympäristöä mahdollisimman monilla aaltopituuksilla lähettämättä itse mitään?

Siis eräänlainen lepakon, tutkan, infrapunakiikarin ja silmien yhdistetty superaisti. Luulisi nykytekniikalla ja tietokoneiden signaalinkäsittelynopeudella tuollaisen olevan hyvinkin mahdollista?

Tai sitten edes sellainen passiivitutka, joka ei itse lähetä mitään, vaan piirtää vain kuvaa ympäristöstä eri taajuisen hajasäteilyn perusteella. Aivan kuin silmät, eivät nekään mitään valonheittäjiä ole.

Varmaankin sotilaallisesti suuntautuneet tiedemiehet ovat tuollaisia suunnitelleet?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Kommentit (19)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
salai

Minua on pitkään kiinnostanut kysymys: Onko mahdollista rakentaa sellainen laite, sanotaan vaikkapa tutkaksi, joka skannaisi ympäristöä mahdollisimman monilla aaltopituuksilla lähettämättä itse mitään?

Ei, eri aallonpituusalueilla pitää käyttää hyvin erilaisia detektoreita. Tietysti erilaisten laitteistojen tuottamia kuvia voidaan joissain tilanteissa yhdistää.

Tai sitten edes sellainen passiivitutka, joka ei itse lähetä mitään, vaan piirtää vain kuvaa ympäristöstä eri taajuisen hajasäteilyn perusteella. Aivan kuin silmät, eivät nekään mitään valonheittäjiä ole.

Kaikki lämpimät kappaleet lähettävät väkisinkin säteilyä. Samoin kaikki sähkösignaaleiden siirtely tuottaa hajasäteitä. Kyllä infrapunakuvia käytetään, mutta sellaisia aallonpituusalueita, joiden säteilyä ei normaalisti ympäristössä ole (vaikkapa röntgensäteilyä), joille ilma on mustaa, tai jolla on paljon häiriöitä ei välttämättä voida käyttää mihinkään hyödylliseen.

Varmaankin sotilaallisesti suuntautuneet tiedemiehet ovat tuollaisia suunnitelleet?

Sotilaillekin riittää aallonpituudet, joilla saa irti hyödyllistä informaatiota. Useinkaan ei kannata tehdä kömpelöjä ja kompromissien pilaamia yleisratkaisuja, vaan joka tilanteeseen omanlainen havainnontilaitteisto.

Vierailija
Neutroni

Sotilaillekin riittää aallonpituudet, joilla saa irti hyödyllistä informaatiota. Useinkaan ei kannata tehdä kömpelöjä ja kompromissien pilaamia yleisratkaisuja, vaan joka tilanteeseen omanlainen havainnontilaitteisto.

Se olisi vähän niinkuin leatherman, ihan hyvä satunnaiseen käyttöön, mutta ei korvaa varsinaisia työkaluja.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Neutroni
Ei, eri aallonpituusalueilla pitää käyttää hyvin erilaisia detektoreita. Tietysti erilaisten laitteistojen tuottamia kuvia voidaan joissain tilanteissa yhdistää.

Siis mitä ei? Tietysti pitää käyttää eri detektoreja. Mutta olisihan se hieno olla vaikkapa omalla katolla sellainen skanneri, joka lukisi ympäristöstä dataa kaikista lähteistä ja yhdistäisi sen sitten ajantasaiseen Google-earthiin, joka taivaalta käsin tekisi samaa.

Jäisi siinä kiinni niin omenavarkaat kuin naapuriaurinkokunnasta tulleet vieraatkin. Ehkä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Kun en löytänyt tällaisesta keskustellun, aloitin uuden ketjun:

Jep, ovatpa hyvinkin, ja ihan normaalitkin tiedemiehet, myös Suomessa. Ja terminologiasta sen verran, että tarkoittamasi "passiivitutka" on nimeltään radiometri ja erotuksena tutkasta se ei lähetä mitään itse, vaan vastaanottaa joko heijastunutta (peräisin esim auringosta) tai kappaleen itsensä säteilemää mikroaaltosäteilyä. Radiometrillä saadaan kaikkea mielenkiintoista tietoa, esim. jään paksuus, maaperän kosteus, meriveden suolapitoisuus yms. mielenkiintoista. Ks. esim. http://www.space.tkk.fi/research/equipm ... hut2d.html

Vierailija

Kyllä vain. On rakennettukin ja niitä kutsutaan vaikkapa teleskoopeiksi. Mutta koko sm-alueen kattavaa vastaanotinta ei kuitenkaan ole järkevää toteutaa, vaan ne rakennetaan ihan käytännön syistä aina tietyn aaltoalueen tai parin vastaanottamiseksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
salai

Siis mitä ei? Tietysti pitää käyttää eri detektoreja. Mutta olisihan se hieno olla vaikkapa omalla katolla sellainen skanneri, joka lukisi ympäristöstä dataa kaikista lähteistä ja yhdistäisi sen sitten ajantasaiseen Google-earthiin, joka taivaalta käsin tekisi samaa.

Tarkotin juuri tuota detektorijuttua. Yksi laite ei riitä, ellet sitten lue yhdeksi laitteeksi hyvin erilaisten mittalaitteiden muodostamaa kokonaisuutta.

Omenavarkaat näkee infrapunalla ja naapuriaurinkokunnasta tulevat näkyvällä valolla. Muiden aallonpituusalueiden havainnointi tuottanee aika vähän mielenkiintoista informaatiota ympäristön tapahtumista, ellei sitten ole mittaamassa jotain erityistä ilmiötä.

Vierailija
heikki r

Taajuusalue pitäisi olla kuuloalueen ulkopuolella oleva taajuusalue. Lähinnä kuuloalueen yläpuolinen taajuusalue n.15000Hz ja siitä ylospäin.

Kuuloalueen alapuolisia taajuuksia ilmeisesti ei ole tarvis mitata ja todentaa
?

Et kai nyt vaan sekoita sähkömagneettista aaltoilua ääniaaltoilun kanssa? Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
heikki r
Tollukka
heikki r

Taajuusalue pitäisi olla kuuloalueen ulkopuolella oleva taajuusalue. Lähinnä kuuloalueen yläpuolinen taajuusalue n.15000Hz ja siitä ylospäin.

Kuuloalueen alapuolisia taajuuksia ilmeisesti ei ole tarvis mitata ja todentaa
?

Et kai nyt vaan sekoita sähkömagneettista aaltoilua ääniaaltoilun kanssa? Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

(Jättäisin kuitenkin pois sen värähtelytaajuuden joka on meidän kuuloalueella. Senhän me havaitsemme ilman laitteita. Vaikka iän myötä korkeampien taajuuksien kuulemiskyky (10000-20000Hz) alkaakin heikkenemään.

Jaa et vai? Kylläpä tuosta vaan semmoisen käsityksen saa

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
heikki r

Tuo (siis tieto kirjan myynnissäolosta, itse kirjaa en ole lukenut) on hauska, en voinut olla nauramatta ääneen.

Katsos vaan, jätkähän tekee tosissaan bisnestä. Myyntiluvut ovat varmaan tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia, mutta voisitko kertoa edes sen, onko joku tosiaan ostanut tuon kirjan.

Vierailija
Neutroni
heikki r

Tuo (siis tieto kirjan myynnissäolosta, itse kirjaa en ole lukenut) on hauska, en voinut olla nauramatta ääneen.

Katsos vaan, jätkähän tekee tosissaan bisnestä. Myyntiluvut ovat varmaan tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia, mutta voisitko kertoa edes sen, onko joku tosiaan ostanut tuon kirjan.

Äläs nyt, sanoohan sivustokin tuon kanssa samankaltaisia tuotteita olevan esimerkiksi nämä:

HEI-TAI-TEE
Metsäviestintä
TILA
Idea ja tuote

Joten kyseessä lienee sitten kovin monitahoinen kirja. Demoakaan ei edes ole, vaikka sivusto niin hehkuttaa tarjoavansa.

(Sivusto on muutenkin aika huvittava, sanoo kirjoja olevan viitisenkymmentä mutta silti "Meillä on tarjolla e-kirjoja joka lähtöön, valitse haluamasi")

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Minäkin tutustuin yhtenä päivänä noihin heikin hentai-tee-jippijaijee -sivuihin ja repeilin antaumuksella useammankin tovin. Erinomainen viihdesivusto. Parasta asiassa on se, että mies lienee ihan tosissaan yrityksensä kanssa. Onnea vaan yritykselle - eihän se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa!

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
heikki r

Hei, nimimerkki neutroni.

Jos innostut itse kirjottamaan nettikirjan. Haluat siitä kertoa muille jotka voisivat olla mahdollisesti kiinnostuneita kirjasta. Miten sen kertoisit? Eikö helpoin tapa ole silloin kertoa se siellä missä niitä muita aiheesta kiinnostuneita alan ihmisiä on. Mukava että kuitenkin nauratti, sehän tunnetusti pidentää ikää.

Toinen vaihtoehto itsenäisenä yrittäjänä tietenkin olisi perustaa oma nettikirjakauppa mutta yrittäjänkin on nykyaikana erikoistuttava itse kukin omalle alalleen, vähän samoin kuin eri ammateissakin tapahtuu ja nettikirjakaupan pitäminen on täyspäiväistä sen alan ammattilaisen työtä.

Montako kirjaa on ostettu?

Mainittu kirja tuli myyntiin tänä päivänä. Myyntimäärät nettikirjakauppa kertoo kirjoittajilleen sopimuksen mukaan, eli 1/4-vuosittain tai 1/2-vuosittain, miten kirjoittaja-nettikirjakauppa on keskenään sopinut, mutta vain kirjoittajalle. Myyntimäärien suhteen kyseessä on normaali yritys-salaisuuden piirissä oleva tieto.

Minä teen työtä yrittäjänä ja yrittäjänä kerron myös mistä yritykseni tuotteita ja palveluja on saatavilla. Yrityksen yhteystiedot löytyy tämän palstan käyttäjälistan www-osoitteen kautta. Sitä kautta myös löytyy info-osiosta reitti netti-kirjallisuus-sivulle. Sieltä on selattavissa mitä olen yrittäjänä. Myös se mitkä on yrityksen tulevaisuuden suunnitelmat.

Tervetuloa tutustumaan.

tv. Heikki.

Nettikirjallisuuden tekemisestä kiinnostuneille tietolinkki oikeuksista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

En ole kirjaasi lukenut, mutta pakko kysyä: Onko Kauko Nieminen ( ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kauko_Nieminen ) oppi-isäsi, vai heilahtelee-pyörähteleekö ihan muuten vaan?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat