Avaruuden äärettötymyys.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli olen jonkun aikaa pohtinut kuinka iso avaruus todella on.(itse asiassa pitkään) Ihmisiä on vaivannut , että milloin avaruus todellisuudessa päättyy. Itse ajattelen , että Avaruus on ''pyöreä'' eli niin sanotusti ontto pallo jonka sisällä on lukemattomia galakseja , planeettoja ja universumeita tietenkin muita lukemattomia asiota. Tästä vaikeaksi tekee sen , jonka yleinen kysymys kuuluu: << Mitä sen jälkeen tulee?>>
Käytänössä tämä menee taas niiden ''mielikuvitus juttujen puolelle''.
Noh , jos tiedätte jotain pätevää teoriaa avaruuden tuonpuoleisesta niin kerropas se minulle tässä aiheessa. (tientenkin voitte kertoa oman version )

PS. Yleensä minua rupeaa vaivaamaan juuri tämänlaiset jutut.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Niinkuin otsikossasi mainitsit "ääretttömyys" sanan. Itse olen kääntynyt tälle puolelle. En myöskään usko multiversumiin, jonka mukaan olisi monta maailmankaikkeutta. Tuo alkuräjähdyskin hieman mietityttää jos ajattelee avaruutta äärettömänä, niin se on aina ollut ääretön ja tulee olemaan, eikä siitä mihinkään muutu. Itseasiassa se on hassu ajatella avaruutta joka on ääretön. Jos näin on, sielähän on galakseja ääretön määrä. Sitä voisi ajatella vähän kuin mielikuvitus. Voi aina vain keksiä mitä seuraavaksi, ja avaruus on mahdollisesti siihen verrattavissa. Et voi itse päättää mitä on kauempana, mutta aina sieltä jotain löytyy loputtomasti.

Olenkin miettinyt voisiko tuollaisella "kotikaukoputkella" saada kaukaisistakin kohteista kuvan jos sen suuntaisi samaan kohtaan vuosiksi? TÄytyisi vain olla johdolla toimiva seurantalaite, ja erittäin erittäin tarkka sellainen.

Vierailija

Emme todellakaan vielä tiedä kuinka iso kosmos itse asiassa on. Se voi siis alkuräjähdysteorian puitteissa olla joko äärellinen tai ääretön. Mutta varmaa kuitenkin lienee, että universumimme vaikka äärellinen olisikin, se on kuitenkin erittäin paljon meidän havainnoitavissa olevaa maailmankaikkeuttamme suurempi.

Kuitenkin, hyvin viimeaikaiset WMAP -mittaustulokset saattavat viitata siihen, että universumimme on ikään kuin dodekaedrin muotoinen, siis kuitenkin äärellinen mutta reunaton. Laitamme toivomme vuoden parin päästä laukaistavaan Planck satelliittiin!

Vierailija

Tästä aiheesta on jo ainakin 5 viestiketjua.

Itse tila on ääretön,
sillä tilassa ei ole olemassa pienintä tai suurinta mahdollista asiaa.
Tämä tosi asia johtaa pakostakin väittämiini.
Ainoastaan tietoisuutemme vertailu tekee eri koot ja itse aineen,
joka on loppujen lopuksi pelkkää liikettä:
Älytön Äärettömyys

Vierailija
Rantsu

Itse tila on ääretön,
joka on loppujen lopuksi pelkkää liikettä.
Älytön Äärettömyys

Toki suosituista ja tällaisista ""elämää suuremmista aiheista" monia ketjuja sopiikin olla.

Mutta mistä päättelet, että tila on ääretön, etenkin nyt kun havainnot ainakin lievästi viittaavat aivan päinvastaiseen tilanteeseen?

Vierailija
Snaut
Rantsu

Itse tila on ääretön,
joka on loppujen lopuksi pelkkää liikettä.
Älytön Äärettömyys

Toki suosituista ja tällaisista ""elämää suuremmista aiheista" monia ketjuja sopiikin olla.

Mutta mistä päättelet, että tila on ääretön, etenkin nyt kun havainnot ainakin lievästi viittaavat aivan päinvastaiseen tilanteeseen?

Se alkaa hyvin yksinkertaisesta tosiasiasta: kaiken on koostuttava jostakin -eikö totta?

Jos tiäremiäs sanoo että juuri tämä tai tämä asia on pienin mahdollinen,
väittää hän samalla ettei se koostu mistään.
Avaruutemme on siis tietenkin loputon jatkumo sisempään suuntaan,
sekä ulompaan, koska äärettömyydellä ei voi olla ulkoreunaa.

Koko maailmankaikkeutemme toimisi aivan samoin kuin nyt myös nuppineulan kärjessä
-tosin suuremmalla taajuudella, verrattaessa pienempi kokoisena.
Älytön Äärettömyys

Vierailija

Likipitäen tästä aiheesta on täälläkin monta viestikettjua, ja monta oli jo
vanhalla palstalla. Ja minäkin olen oman kantani sanonut jo moneen kertaan, että sekä tyhjyys että sen osittainen tilantäyttö eli aine, joka ilmene liikkeenään, on ikuista ja ulottuu äärettömiin. - Rantsu tästä lähinnä käsittää matemaattisen äärettömän tyhjyyden.

Myös nimim. " tiäremies" on havainnut myös minun jokin aika mainitsemani asian, että äärettömyys ulottuu myös äärimmäisen pieneen.
Kuulu Planck, paitsi loi vaikutuskvanttivakionsa, jätti historiaan myös yrityksensä pienimmän mitan eli ulottuvuuden vakioksi. Semmoista vakiota ei voida asettaa.

Vierailija

Mitähän nyt on tapahtunut, mainitsen edellisessä viestissäni tiäremiehen, vaan en ainakaana nyt näe tässä aiheessa hänen viestiään. Sen sijaan Rantsun kanta sekä äärettömyyteen että äärettömän pieneen on samaa kuin tilateoriani tyhjästä. Minä kyllä puhun myös äärettömiin ja äärettömän pieneen ulottuvasta liikkeenään ilmenevästä tilantäytöstä eli aineesta.

Vierailija

On hauskaa leikitellä ajatuksella , että matkalla pienimmästä suurempaan ulottuvuudet kokisivat jonkinlaisen inflaation. Ensinnäkin nämä kvanttiluokan useat ulottuvuudet joista tietenkin ollaan montaa mieltä. Sitten tämä meidän arkinen todellisuutemme 3+1. Jossain maailmankaikkeuden rajamailla viimeisen valonsäteen rintamassa loppuisi kait aikakin. Avaruus kaaretuisi enää äärettömyyksiin mutta vain kaksiulotteisena .

No. Tässä tällainen pieni trippi, mutta ihan vaan tuoremehulla.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että jos avaruuden "raja" etenee ja on edennyt valonnopeutta alkuräjähdyksestä asti. Eli periaatteessa avaruus on ääretön, koska sitä "rajaa" ei voi koskaan ottaa kiinni. Asia ei taida olla ihan näin yksinkertainen, enkä edes tiedä onko tämä lähelläkään totuutta nykytietämyksen mukaan, mutta tällainen kuva minulle on muodostunut,

Vierailija

Näin varmaankin ,mutta miltähän maailmankaikkeus näyttäisi jonkin matkaa viimeisen valonsäteen tällä puolen ?

Vierailija
mskomu
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että jos avaruuden "raja" etenee ja on edennyt valonnopeutta alkuräjähdyksestä asti. Eli periaatteessa avaruus on ääretön, koska sitä "rajaa" ei voi koskaan ottaa kiinni. Asia ei taida olla ihan näin yksinkertainen, enkä edes tiedä onko tämä lähelläkään totuutta nykytietämyksen mukaan, mutta tällainen kuva minulle on muodostunut,

Niin, eihän sitä voikaan saavuttaa, jos se valonnopeudella etenee ja jos semmoinen raja on, mutta kysymyshän onkin täysin filosofinen. Mittakaavaa voi aina teoriassa suurentaa ja lopulta tämä raja näkyy, universumin raja. Jos sen ulkopuolella ei olisi mitään, tulisi Rantsun usein mainitsema selviö vastaan. Äärettömyydellä ei voi olla rajaa, johan sen määritelmänsäkin sanoo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat