Ravinto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä mieltä olette lisäravinteista?
Nykyään on tarjolla keikenlaista verkostomarkkinoinnilla myytävää lisäravinnetta ja dieettiruokaa. Soijapohjaisia jauheita, joissa myyjä kehuu kaikkien ravinteiden olevan tasapainossa, samoin vitamiinien ja hivenaineiden, joita ei kulemma tavallisesta ruoasta saa tarpeeksi.

Toinen kysymys: Onko ulkomailta tuoduissa hedelmissä ja vihanneksissa lisäaineita vaarallisia määriä ja kuinka nämä lisäaineet vaikuttavat ihmisen elimistöön?

Kommentit (8)

tukkanuottanen
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005

Terve ja monipuolista ravintoa nauttiva ihminen ei lisäravinteita tarvitse. Avain hyvinvointiin on siis juuri ruokavalio: olet konkreettisesti sitä mitä syöt.

Ulkomalta tuoduissa (niin kuin muuten kotimaisissakin) hedelmissä ja kasviksissa olevat torjunta-ainejäämät ovat ns. keskivertona salitun rajoissa. Arvoja tarkkailee Suomessa lähinnä tullilaboratorio. Totta kai järkeä on lupa käyttää: omenia ei kannata syödä kuorineen ja vettä voi tuhlata kunnon huuhtelun verran. Eniten jäämiä on ymmärtääkseni kurkuissa ja salaateissa.

Lisäaine/torjunta-ainejäämien vaikutuksesta ihmiseen on julkaistu monia keskenään kovinkin ristiriitaisia tutkimuksia. Toisten mukaan määrät ovat liian pieniä, jotta niillä olisi käytännön merkitystä, kun taas toiset pitävät niitä vakavana uhkana kansalaisten terveydelle. Niiden epäillään mm. aiheuttavan syöpää ja vaikuttavan lisääntymiskykyyn. Itse syön ulkomaisia kasviksia ja hedelmiä päivittäin, koska suomalaisia tuotteita ei ympäri vuoden tahdo saada - ainakaan sellaisin hinnoin, joita olen valmis maksamaan.

... and when she was bad, she was horrid.

Vierailija

Minä nykyään olen kasvissyöjä. En syö lihaa. Lihan olen muuttanut soija-produkteihin ja sieni-produkteihin. Hyvin on mennyt. Terveenä olen pysynyt vaikken mitään lisäravinteita käytä. Kun syö terveellisesti, ei tarvitse ostella niitä mainoksien mainostamia kalliita lisäravinto-produkteja.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Mutta lihahan on herkullista. Miksi siitä pitäisi luopua, kun ihmisen fysiologia on selvästikin sopeutunut syömään sekaravintoa - kasvi- ja eläinperäistä, ja sitä saanee toistaiseksi helpommin ja halvemmalla kuin kasviravintoa täydentäviä tuotteita?

Toki soijamömmöillä ja muilla protskuvalmisteilla saa täydennettyä ravintosisällön yhtä päteväksi kuin sekaravintoa vetävilläkin (puhumattakaan siitä, että kun kasvissyöjien on jaksaakseen pakko vähän suunnitella ruokavaliotaan, niin helposti tulee varmaan syötyä muutenkin terveellisemmin kuin monella omnivoorilla...). Mutta minusta se vain vaikeuttaa hommaa tarpeettomasti ja tuleepa varmaan soijamömmöt ja muut sienet kalliimmaksikin kuin liha, jos niistä aikoo saman ravintoarvon saada (?).

Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat kasvinsyöjien yleisimmät syyt olla kasvissyöjä. Psykologiset syyt (luen näihin nk. eettiset syytkin), fysiologiset syyt (lihaa ei VOI syödä koska elimistö ei sitä huoli) ja makuasiat (liha maistuu pahalta joten sitä ei halua syödä) lienevät lähes kaikki syyt, mutta missä järjestyksessä?

Alkuperäisestä aiheesta: Lisäravinnon tarve riippuu siitä miten monipuolisesti syö muuten (D'oh). Jos saa ruoasta kaikki tarvitsemansa ravinteet, ei lisäravinteista ole juuri hyötyä. Jos taas perusruoasta ei saa jotain, niin sitä ainetta sisältävä lisäravinne auttaa ainakin jollain tasolla. Riippuu paljonkin siitä, miten suri puutostilanne on kyseessä.

Itse olen huomannut, että joskus talvella huulet rohtuvat. Appelsiinimehu ja ruisleipä auttaa. Saman asian kaiketi ajaisi joku lisäravinne, mutta ruisleivästä saa siinä sivussa vielä energiaakin...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

tukkanuottanen
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt26.6.2005
Herra Tohtori
Mutta lihahan on herkullista. Miksi siitä pitäisi luopua, kun ihmisen fysiologia on selvästikin sopeutunut syömään sekaravintoa - kasvi- ja eläinperäistä, ja sitä saanee toistaiseksi helpommin ja halvemmalla kuin kasviravintoa täydentäviä tuotteita?

Olen itse monasti miettinyt ihan samaa. Syön punaista lihaa melko harvoin, koska pidän siitä, mutta kun syön sitä, nautin täysin siemauksin. Kalaa ja kanaa syön sitä vastoin hyvällä omallatunnolla, koska tiedän niiden olevan hyväksi kehoni hyvinvoinnille. Ymmärrän toki kasvissyöjiäkin, ainakin jos syyt ovat eettisiä, mutta totuus on, että terveellinen kasvissyönti vaatii tolkuttoman paljon paneutumista ja RAHAA, koska kaikkia elimistön tarvitsemia ravinteita on muutoin mahdoton saada. Jos kuvittelee kasvissyönnin olevan pelkkää porkkanapihvin mussutusta niin erehtyy pahan kerran. Jos ei nimittäin kunnolla paneudu kasvissyönnin saloihin, voi tehdä ERITTÄIN pahasti hallaa omalle elimistölle. Believe me because i know what i'm talking about.

... and when she was bad, she was horrid.

Vierailija

Aloin kasvissyöjäksi sen takia kun yksi kaunis päivä vain minua alkoi ällöttää syödä lihaa. Ajattelin että syön eläimiä. Ja lihassa kun välillä niitä suonia ja jänteitä jotka tuntui yäk suussa. Alkoi oksettamaan. Siinä vaiheessa päätin kokeilla elää ilman liharuokaa.
Kyllä minun joskus on tehnyt mieli lihaa, mutta en ole syönyt. Soija-produktit on maukkaumpia minun mielestä mitä liha. Sieni-produkteista en oikein tykkää, vaikka niitä joskus syönkin. Onhan soija-produktit kalliita, mutta siitä maksaa mistä tykkää. Ostanhan usein 550 kr hintaista whiskyäkin, niin miksi en ostaisi soija-produkteja jotka on sentään paljon halvempia mitä tämä whisky?

Vierailija

Lihan syöminen voi myös olla lihan syömistä. Viljelmäliha ei ole kaukana tulevaisuudessa. Eiköhän se tekniikka nostaisi taas eläimien oikeudet esiin pimiöstä. Eli päädyttäisiin vuosisataisen kidutuksen ja teurastuksen lopettamiseen ja vapautettaisiin elintilaa ihmisille.

Vierailija
K. K.
Mitä mieltä olette lisäravinteista?
Nykyään on tarjolla keikenlaista verkostomarkkinoinnilla myytävää lisäravinnetta ja dieettiruokaa. Soijapohjaisia jauheita, joissa myyjä kehuu kaikkien ravinteiden olevan tasapainossa, samoin vitamiinien ja hivenaineiden, joita ei kulemma tavallisesta ruoasta saa tarpeeksi.

Toinen kysymys: Onko ulkomailta tuoduissa hedelmissä ja vihanneksissa lisäaineita vaarallisia määriä ja kuinka nämä lisäaineet vaikuttavat ihmisen elimistöön?

Jos ei ole puutostiloja niin ei mielestäni kannata syödä lisäravinteita. On joitain tutkimuksia olemassa joissa todetaan että ´´ei mitään hyötyä, mahdollisesti haittaa´´. Tutkimus muistaakseni toteutettiin kuolemantapauksia tutkimalla ja verrattiin niitä extra vitaminien popsimiseen. (Ehkä niihinkin voi tutantoprosessista jäädä kemikaalijäämiä)

Itse aikanaan popsin kreatiinia ja paria eri proteiinituotetta sekä multivitamiineja kun reenasin aktiivisemmin voimanostoa. Nykyään olen luopunut kaikista lisäravinteista. Paino on pudonnut 5 kiloa pelkkää rasvaa ja voimataso pudonnut vähän. Tosin en enää reenaa voimanostotyyppisesti.

Riippuu täysin siitä mihinkä tähtää ja mitä haluaa uhrata.
Normaali monipuolinen ruoka riittää tavalliselle urheilun harrastajalle.
Itse tankkasin n.100-120g proteiinia pelkästä ruuasta.

Suosittelen syömää maroja, sieniä, riistaa jos mahdollista kaiken muun monipuolisen lisäksi. Tämä siksi että luonnon kasvualustalta löytyy vielä harvinaisempia mineraaleja joita ei viljelypelloilta enää irtoa.

Niin ja yliannos vitaminejakin aiheuttaa myrkytyksen kaltaisen tilan.

Vierailija
Kultamuna

Niin ja yliannos vitaminejakin aiheuttaa myrkytyksen kaltaisen tilan.

Yliannostus melkein mitä tahansa voi aiheuttaa myrkytyksen, jopa vesikin.

http://www.webmd.com/content/article/42/1671_51282.htm

"These people become drowsy, lightheaded, and weak. They have trouble coordinating bodily movements and thinking straight, looking and feeling as if they just stumbled out of the local bar. But the water-intoxicated can't just go home and sleep it off. They must get treatment or risk going into convulsions, a coma, or even death."

Uusimmat

Suosituimmat