Muotisairaudet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joskus 70-luvulla esiteltiin uusi nykyaikaisen ihmisen vaiva "stressi", jota sitten väitti potevansa kutakuinkin jokainen. Kymmenen vuotta myöhemmin vain moukka oli stressaantunut ja kaikilla oli "burnout". Tiedotusvälineet touhottivat, kuinka burnout polttaa loppuun työhönsä uppoutuvia ihmisiä. Lähipiirissänikin oltiin sen takia sairaslomalla oikein lääkärin diagnoosin perusteella.

Paniikkihäiriöstä alettiin kärsiä muistaakseni joskus 90-luvun puolivälissä. Siitäkään ei kukaan puhu enää mitään. Vieläkö lääkärit löytävät sitä potilaistaan?

Nyt on joka toisella naapurilla tai ex-miehellä narsistinen persoonallisuushäiriö.

Näitä median rummuttamia muotivaivoja tulee ja menee. Mietin toisinaan, että ovatko ne kaikki oikeita sairauksia. Ja kuinka paljon lääkärit ovat taipuvaisia tekemään muodin mukaisia diagnooseja? Onhan se hienoa, kun on trendikäs vaiva.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Olen kummastellut samaa asiaa.
Masennus on kokenut rajun inflaation, josta se on nyttemmin kyllä nousemassa takaisin ihan vakavan mielenterveyden ongelman maineeseen!

Jostain syystä kaikki julkisuuden hahmot ja muut vastaavat avautuivat ja kertoivat kärsivänsä/kärsineensä masennuksesta. Medialla varsinkin oli suuri vaikutus, he leimasivat jokaisen alakuloisen masentuneeksi.
Depressio- eli masennus on sairaus. Se Ei ole kevätväsymys, työuupumus taikka kahden viikon massiivinen vitutusjakso.
Alakuloisuudesta kärsivä pääsee siitä "yli" jos se on tervettä, mutta suurin osa masennuksista tulisi hoitaa.

Sen vuoksi olisi tärkeä muistaa että masennus on sairaus, ei niinkään aina oire.

Vierailija

Juurikin näin. Muun muassa laktoosi-intoleranssi oli (on) eräänlainen muotisairaus. Oli jotenkin hienoa sanoa töissä/koulussa olevansa intolerantikko ja ottaa maidon sijasta vettä. Muotisairauden suosio taisi hieman laskea, kun joku keksi nimittää sitä pierutaudiksi.

Vielä nykyäänkin olen työyhteisössäni huomannut ko. sairauden olevan jonkinlaista muotia nimenomaan keski-ikäisten naisten keskuudessa. Kukaan ei juo maitoa, ja ruokatauolla saa kuulla, miten intoleranssia ei ole todettu, mutta että lääkäri on sanonut, että "kyllä sinä sen itse tiedät oletko vai et". Ja niinpä juodaan pelkkää vettä ja ollaan olevinaan jotain hienoa ja erikoista.

En nyt tässä halunnut mitenkään väheksyä niitä, jotka oikeasti kärsivät laktoosi-intoleranssista, stressistä tai burn outista.

Vierailija

Muotisairauksien huipentuma on mielestäni erilaiset allergiat. Monet kerskailevat olevansa allergisia aina appelsiinista pajuihin. Itselläni ei ole moista muoti oikkua, mutta nykylapsilla allergiat ovat todella yleisiä.

Vierailija
Neiti
Olen kummastellut samaa asiaa.
Masennus on kokenut rajun inflaation, josta se on nyttemmin kyllä nousemassa takaisin ihan vakavan mielenterveyden ongelman maineeseen!

Jostain syystä kaikki julkisuuden hahmot ja muut vastaavat avautuivat ja kertoivat kärsivänsä/kärsineensä masennuksesta. Medialla varsinkin oli suuri vaikutus, he leimasivat jokaisen alakuloisen masentuneeksi.
Depressio- eli masennus on sairaus. Se Ei ole kevätväsymys, työuupumus taikka kahden viikon massiivinen vitutusjakso.
Alakuloisuudesta kärsivä pääsee siitä "yli" jos se on tervettä, mutta suurin osa masennuksista tulisi hoitaa.

Sen vuoksi olisi tärkeä muistaa että masennus on sairaus, ei niinkään aina oire.

Niin. Oikea masennus on paha sairaus, usein tappava.

Vierailija
Noor
Vielä nykyäänkin olen työyhteisössäni huomannut ko. sairauden olevan jonkinlaista muotia nimenomaan keski-ikäisten naisten keskuudessa. Kukaan ei juo maitoa, ja ruokatauolla saa kuulla, miten intoleranssia ei ole todettu, mutta että lääkäri on sanonut, että "kyllä sinä sen itse tiedät oletko vai et". Ja niinpä juodaan pelkkää vettä ja ollaan olevinaan jotain hienoa ja erikoista..

Kumma juttu. Meidänkin firmassa tuntui jossain vaiheessa koko naisväellä olevan laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
Gideon
Muotisairauksien huipentuma on mielestäni erilaiset allergiat. Monet kerskailevat olevansa allergisia aina appelsiinista pajuihin. Itselläni ei ole moista muoti oikkua, mutta nykylapsilla allergiat ovat todella yleisiä.

Lisää muotisairauksia: Adhd

Tämä on myös ongelma juuri meille, joilla allergiat ovat tappavia! (jos kiinnostaa, olen kirjoittanut aiheesta threadiin "tappajapähkinät" http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=285 )

Eräs tohtorisetä sanoi että allergiani ovat vain asennevamma ja minä jolla yleensä on aina jotain sanottavana kaikkeen menin aivan mykäksi.

Mutta tässä juuri nähdään mitä sairauksien/sydroomien "muotisoiminen" aiheuttaa niille jotka oikeasti sairastavat!

Jälleen muistutan kaikkia jotka sairastavat jotakin näissä keskusteluissa esiintulevia sairauksia, emme tarkoita loukata emmekä vähätellä! Pahoittelen jo etukäteen jos pahoitamme vahingossa mielenne!

EDIT: lisäys: Myös täytyy muistaa että diagnostiikan valtava kehitys on tuonut diagnoosit yleisimmiksi. Enään ei hyväksytä mysteerisiä oireita, vaan ne pyritään tutkimaan. Eli pisteet kotiin diagnostiikalle !

Vierailija

Minä taas en näe allergiassa mitään kerskailtavaa, johtuen ehkä siitä, että kärsin siitä itse. Mutta yleensä olen hiljaa asiasta, ainoastaan jos joku epäilee minun saaneen flunssan, kun aivastelen tai niiskutan, tai jos joku työpaikan kahvitauolla tarjoaa omenaa, on pakko selittää.

Olen tosin tavannut ihmisiä joista allergisena oleminen on ilmeisesti jotenkin hienoa. Tai ainakin he tuovat sen esiin joka tilanteessa. Olen myös tavannut ihmisiä, jotka kehuskelevat sillä, kuinka monta peräkkäistä antibioottikuuria he ovat syöneet. Ja olen tavannut ihmisiä jotka eivät osaa puhua muusta, kuin että mikä paikka on sillä kertaa kipeänä. Ja ihmisiä, joilla on aina joku sukulainen, joka on kuollut tai vammautunut terveydenhuollon ihmisten takia ja jonka vuoksi ko. ihminen ei käy lääkärissä vaikka on sitä ja sitä vaivaa.

Ehkä se on jonkinlaista säälin hakemista. Tai halua erottua muista. Tai huudahdus, että huomatkaa minutkin.

Vierailija

Paniikkihäiriöstä alettiin kärsiä muistaakseni joskus 90-luvun puolivälissä. Siitäkään ei kukaan puhu enää mitään. Vieläkö lääkärit löytävät sitä potilaistaan?

Paniikkihäiriö johtunee yleensä liian pinnallisesta hengittämisestä,jolloin elimistössä syntyy hapenpuutteen vuoksi maitohappoa joka kuluttaa lisää happea.
Kun sitten potilas tuntee/luulee tukehtuvansa,adrenaliinia erittyy,sydän alkaa jyskyttämään jne.ja luulee kuolevansa?
Ei kai siinä varsinaisesti sairaudesta ole kysymys vaan todellisesta vaivasta jota ei kuitenkaan ole.

Vierailija
nm

Paniikkihäiriö johtunee yleensä liian pinnallisesta hengittämisestä,jolloin elimistössä syntyy hapenpuutteen vuoksi maitohappoa joka kuluttaa lisää happea.
Kun sitten potilas tuntee/luulee tukehtuvansa,adrenaliinia erittyy,sydän alkaa jyskyttämään jne.ja luulee kuolevansa?
Ei kai siinä varsinaisesti sairaudesta ole kysymys vaan todellisesta vaivasta jota ei kuitenkaan ole.

Tuossa on kyse hyperventilaatiosta. Se on paniikkihäiriössä yleinen oire.

Paniikkihäirön oireet ovat monimuotoisemmat!
http://www.mielenterveysseura.fi/mieli_ ... et&show=no

Edit: parempi linkki

Vierailija

[quote="Neiti
Tämä on myös ongelma juuri meille, joilla allergiat ovat tappavia! (jos kiinnostaa, olen kirjoittanut aiheesta threadiin "tappajapähkinät" http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=285 )

Eräs tohtorisetä sanoi että allergiani ovat vain asennevamma ja minä jolla yleensä on aina jotain sanottavana kaikkeen menin aivan mykäksi.

Mutta tässä juuri nähdään mitä sairauksien/sydroomien "muotisoiminen" aiheuttaa niille jotka oikeasti sairastavat!

EDIT: lisäys: Myös täytyy muistaa että diagnostiikan valtava kehitys on tuonut diagnoosit yleisimmiksi. Enään ei hyväksytä mysteerisiä oireita, vaan ne pyritään tutkimaan. Eli pisteet kotiin diagnostiikalle ! [/quote]

Moni tapaamani henkilö on itse tehnyt itsellensä diagnoosin, kuten yksi kaverini, joka kärsii käsityksensä mukaan eri allergioista aina pajusta raakaan tomaattiin. Kysyessäni, miten hän on saanut selville tomaattiallergiansa, niin hän ilmoitti huultensa turpoavan, kun hän syö niitä. Kypsä tomaatti ei hänen mukaansa aiheuttanut mitään vaivoja, luulenkin, että kaverini on keksinyt osan allergioistaan.

Vierailija

Itseasiassa kaverisi saatta olla ihan oikeassa. Usein allergiaa aiheuttaa nimenomaan Kypsentämättömät ainesosat, koska kypsentäessä nämä allergeenit kuolevat!

Mutta siis-Ymmärrän kyllä pointtisi ja olen samaa mieltä kanssasi.

Ystäväsi kuitenkin pitäisi mennä lääkäriin, jos hän epäilee allergiaa. Usein perheissä jossa allergiaa ilmenee useammilla perheenjäsenillä, voi ruoka-aineallergioden hoitaminen ja huomaaminen onnistua kotikutoisesti. Mutta lääkitysasioissa sekä silloin kun on vaarna hengitysteiden turpoaminen, on syytä kääntyä tohtorin puoleen.

Vierailija
Neiti
nm

Tuossa on kyse hyperventilaatiosta. Se on paniikkihäiriössä yleinen oire.

Paniikkihäirön oireet ovat monimuotoisemmat!
http://www.mielenterveysseura.fi/mieli_ ... et&show=no

Edit: parempi linkki

Ei paniikkihäiriöstä "alettu oirehtimaan" joskus 90 luvulla. Se kategorisoitiin silloin omaksi ahdistuneisuuden osa-alueekseen kun oireita pystyttiin paremmin erittelemään. Ja se paniikkihäiriön nimike kai keksittiin 80-luvun puolella. Suomessa sen diagnoosi hyväksyttiin vissiin omana sairautenaan joskus 90-luvulla. Ja kait myös nämä edellisissä viesteissä esitetyt muut ongelmat ovat olleet kansan keskuudessa aikaisemminkin. Diagnoosit ovat tuoneet ne keskustelun alle. Ennen ne vain kärsittiin kaikessa hiljaisuudessa. Ongelmaiset ihmiset vain eivät kyenneet aivan täysipainoiseen elämään, kun ei ollut tarjolla lääketieteellisiä ratkaisuja.

Vierailija

Niin, minulla on siitepölyallergia, suunnilleen kaikki siitepölyt pistävät niiskuttamaan enemmän tai vähemmän, ja mm. tomaatista, omenasta, päärynästä ja pähkinästä tulee oireita. Näitä ovat nimenomaan huulten turpoaminen sekä ienten ja nielun kutina ja kirvely, myöhemmin närästys. Tämä johtuu ristiallergiasta (jostain bongasin tämän hienon termin), jossa monien hedelmien ja vihannesten ainesosat ovat niin samanlaisia oikeiden allergiaa aiheuttavien aineiden kanssa, että myös ne aiheuttavat oireita. Kypsentäminen vie yleensä allergiaoireet mennessään.

Vierailija
Neiti
Itseasiassa kaverisi saatta olla ihan oikeassa. Usein allergiaa aiheuttaa nimenomaan Kypsentämättömät ainesosat, koska kypsentäessä nämä allergeenit kuolevat!

Minulla on taasen päinvastoin, kun syön vaikkapa raakoja herneitä, niin ne maistuvat hyvältä. Kun syön keitettyjä herneitä, niin ne maistuvat pahalta. En kuitenkaan usko olevani allerginen, en vain pidä keitettyjen herneiden mausta.

Voiko paha maku kertoa allergiasta, voisinko olla allerginen vaikkapa keitetyille herneille?

Vierailija

Tuota "adhd" asiaa pohtiessa on käynyt mielessä se, että voidaanko kaikki huonot ominaisuudet medikalisoida sairauksiksi? Sen sijaan, että sanotaan jonkun olevan tyhmä tai laiska niin diaknosoidaan ne erillaisiksi oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöiksi. Muuttaako se kuitenkaan lopulta mitään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat