Dokumentit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkähän takia kunnon dokumentin tekeminen tuntuu olevan niin vaikeaa?

Tuntuu siltä kuin vain britit hallitsisivat alan. Onpa amerikkalainen tai australialainen ohjelma, niin jokin aina mättää. Varsinkin amerikkalaiset on tehty kai 5-10-vuotiaille ja siihen kun lasketaan se, miten tuhottoman monien mainoskatkojen takia asia selitetään moneen kertaan, niin verenpaine nousee.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Hyvien dokkareiden tekeminen vaatii rohkeutta.

Nykyään dokumentit pyritään tekemään viihteellisen vauhdikkaiksi, kuiva/asiallinen tieto ei muka kiinnosta .. tai siis myy. (Kohta kai kouluissa on luokan edessä go go-tytöt tanssimassa, ettei open opetus tunnu tylsältä.)

"Kaikissa" ohjelmissa puhutaan vitsikkäästi tai ympätään joka väliin musiikkia tms., vaikka tuollaiset pätkimiset haittaavat keskittymistä.

"Aikuisille ei ole olemassa muuta asiallista ohjelmaa kuin Mirja Pyykön tekemät ohjelmat".

Luonto ja muissakin dokkareissa asia tietoa väritetään tunteilla, tsunami tai jokin eläin on muka julma ..

Vierailija

Huomenna näyttäisi tulevan ihan asiallinen tapaus:
-------------------------
Kiehtova maailma: Meripihkan ihmeet
15.01.2006 klo 18:40-19:30

Meripihka on kuin aikakapseli, joka vie maapallon menneisyyteen. David Attenborough paljastaa meripihkan saloja aloittaen Baltiasta ja päätyen 150 milj. vuoden taakse. Voiko fossiilien mikrobeista olla iloa tulevaisuuden tieteelle? Tuotanto: BBC.Stereo.
--------------------------
Jos on BBC:n tekemä, niin melkein aina voi luottaa laatuun. Ja kun on vielä itse suuri D.A. mukana...

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005

Tänään 14.1. lauantaina tuli Avara luonto -dokumentti matelijoista. Tuotannosta vastasi BBC, mutta lopputulos oli kehno. Suuri osa ohjelma-ajasta oli varattu animaatioilla kikkailuun. Kun esimerkiksi haluttiin kertoa merikilpikonnan suunnistuskyvystä, esitettiin näyttäviä, mutta tyhjänpäiväisiä kuvauksia signaalien etenemisestä kuvitteellisessa neuroniverkossa.

Yksi piikikäs lisko muka pakeni jahtaajaansa tarttumalla häntäänsä ja muuttui vinhasti eteneväksi renkaaksi. Todellista kuvaa kierivästä liskorenkaasta ei kuitenkaan esitetty, vaan tietokoneröntgenanimaatiota siitä, miltä läpivalaistun liskon pyöriminen pomppuineen kaikkineen voisi näyttää. Kaiken kukkuraksi haluttiin osoittaa, että samainen rengasmalli pelastaa liskon mangustin kidasta, mutta pedon hampaissa ollutta saalista ei siten näytetty, että renkaaksi muokkautuneen liskon pelastuminen olisi tullut toteennäytetyksi... pöh!

Vierailija

Kellä siihen vain on mahdollisuuksia ja dokumenteistä tykkää, niin voin suositella pakettia joka koostuu Discover Chaneleistä (Science, Civilisation, Animal) sekä National Geographicin kanavasta. Sieltä löytyy usein tosi laadukkaita mm. mainitun Attenboroughin tuotoksia.

Vierailija

Tänä aamuna oli Nelosella Alaston tiede -sarjan dokumentti asteroideista. Oli sisällöltään varmaan ihan ok, mutta taas se esitystapa...

Ensisekunneista asti ilmakehään törmäiltiin ja pöly nousi ja räjähdykset levisivät ympäri maapalloa.

Ja kaiken pelottelun jälkeen automainokseen sopiva miesääni kertoi: "Kummallista kyllä, maailmassa on vain yksi valtio, joka etsii näitä tappaja-asteroideja:" *tauko* "YHDYSVALLAT!"

Reps

Vierailija

Attenboroughin dokkareita löytyy kirjastoista. Itse olen ostanut Blue Planetin ja Life in the Freezerin DVD-muodossa ja lisää pitäisi tilata.

Vierailija
qaz
Dokkareiden esitystapa lähentelee elokuvaa, kohta niitä ei erota toisistaan.

Niinpä, sama ilmiö on alkanut pikkuhiljaa ketuttamaan. Onhan toki hienoa, että esitystekniikka kehittyy ja voidaan simuloida vaikkapa mammuttien liikehdintää siten, että se näyttää luonnolliselta, mutta usein tuntuu siltä, että itse asia jää efektikikkailun varjoon. Dokumentaristit tekevät kyllä itselleen karhunpalveluksen, jos yrittävät kilpailla pelkällä viihdyttävyydellä. Tähtilippuhehkutus saa myös höyryn nousemaan korvista.

Ehkäpä tämä on ohimenevä ongelma. Sama ongelma oli muutama vuosi sitten www-sivuilla. Kun meni jonkin firman saitille, niin vilkkui, välkkyi, rätisi sekä paukkui ja varmaan olisi haissutkin, jos se vain olisi ollut teknisesti mahdollista, mutta puljun aukioloaikoja tms. tarpeellista informaatiota et sitten helposti löytänytkään, ainakaan ilman varttitunnin seulomista siellä diibadaaban seassa. Kaipa ne kaikki kikat oli käytettvävä, että pystyi esittämään, että olisi kehityksen aallonharjalla, muka. Nyt tuntuu siltä, että ymmärretään se, että yksinkertainen on kaunista ja käytännöllistä.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Onkos kukaan teistä tehnyt itse dokumentteja tai ajatellut joskus tehdä?

Itse voisin muutaman vuoden kuluttua innostua tekemään dokumentin yhdestä vuotuisesta kilpailutapahtumasta, jonka järjestäjä itse olen. Se vaatisi paitsi laitteiston ja ohjelmiston hankintaa, myös vähän harjoittelua.

Laittaisin siihen tavanomaisen juonen (valmistautuminen-kamppailu-voitto-palkintojenjako) lisäksi haastatteluja, tietokonegrafiikkaa, selostajan äänen, hidastuksia, taustamusiikkia, tietoiskuja säännöistä jne.

Vierailija
Ding Ding
Onkos kukaan teistä tehnyt itse dokumentteja tai ajatellut joskus tehdä?

Tein opiskellessa jotain sinne päin, en TV:tä vaan nettiä varten.

On tosi mukavaa hommaa. Jos on pääomaa, suosittelen firman pystyyn pistämistä. Kunnon laitteet (kamera ja mikit) ja kunnon editointiohjelmat (äänelle ja kuvalle), ja loppu on helppoa. YLE:hän ulkoistaa koko ajan ja käsittääkseni ostaa aika paljon dokumentteja ihan kohtuu hintaan.

Oli niin kivaa, että haikailen varmaan loppuikäni siihen työhön. Varsinkin, jos saisi itse suunnitella kaiken sisältöä myöten...

Vierailija
Espi000
qaz
Dokkareiden esitystapa lähentelee elokuvaa, kohta niitä ei erota toisistaan.

Niinpä, sama ilmiö on alkanut pikkuhiljaa ketuttamaan. Onhan toki hienoa, että esitystekniikka kehittyy ja voidaan simuloida vaikkapa mammuttien liikehdintää siten, että se näyttää luonnolliselta, mutta usein tuntuu siltä, että itse asia jää efektikikkailun varjoon. Dokumentaristit tekevät kyllä itselleen karhunpalveluksen, jos yrittävät kilpailla pelkällä viihdyttävyydellä. Tähtilippuhehkutus saa myös höyryn nousemaan korvista.

Ehkäpä tämä on ohimenevä ongelma. Sama ongelma oli muutama vuosi sitten www-sivuilla. Kun meni jonkin firman saitille, niin vilkkui, välkkyi, rätisi sekä paukkui ja varmaan olisi haissutkin, jos se vain olisi ollut teknisesti mahdollista, mutta puljun aukioloaikoja tms. tarpeellista informaatiota et sitten helposti löytänytkään, ainakaan ilman varttitunnin seulomista siellä diibadaaban seassa. Kaipa ne kaikki kikat oli käytettvävä, että pystyi esittämään, että olisi kehityksen aallonharjalla, muka. Nyt tuntuu siltä, että ymmärretään se, että yksinkertainen on kaunista ja käytännöllistä.

Täyttä asiaa puhut .. ja varmaankin on noin, että ohimenevää on tuo hehkutus. Pian (?) tekijät rauhoittuvat..

Vierailija
Halle Lujaa
Oli niin kivaa, että haikailen varmaan loppuikäni siihen työhön. Varsinkin, jos saisi itse suunnitella kaiken sisältöä myöten...

Pirskatti! toivottavasti sun ei tarvitse haikailla vaan oivallat keinon, millä pääset - ehkä et ihan tänään - mutta jo huommenna tekemään edes jotain sen eteen, mistä olet kiinnostunut.

Juuri tänään (365 päivää vuodessa) on se päivä jona voit tehdä - j o t a i n - kiinnostuksesi eteen ... Onnea!

Vierailija

Minä taas arvostan viihteellisyytä sekä tuoreita esitystapoja. Jos ryhdytään nationalismiin niin mun mielestä nimenomaan Amerikasta on tullut niitä virkistäviä dokumentteja esimerkiksi jonkun Michael Mooren toimesta. Myös BBCn tapa toteuttaa dokumentti täydellisesti tietokoneanimaatiolla on mielenkiintoinen. Omaa sydäntä lähimpänä taitavat silti olla henkilökuva-tyyppiset omakustanne-dokkarit, usein tv1/2 illoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat