Vihreä välähdys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä johtuu auringon laskiessa näkyvä vihreä välähdys?

Tämän näkee ainakin tropiikissa auringonlaskiessa mereen - näyttää kuin viimeinen pilkahdus, jonka auringosta näkee on vihreä väriltään. Johtuuko valon taittumisesta ilmakehässä? Vaatiiko auringon laskun tasaiseen horisonttiin, vaiko erityisesti "meren taakse"? Miksi tuota ei näy Suomen leveysasteilla - vai onko joku nähnyt?

Kommentit (4)

Vierailija

Kyllä tuon vihreän välähdyksen Suomessakin näkee vakka kylläkin harvoin. Jotta ilmiö näkyisi täytyy ilmakehän olla puhdas ja rauhallinen sekä horisontin täysin esteettä näkyvissä. Suomenlahdella olen itse nähnyt ilmiön moneenkin kertaan.

Niin, ja ilmiöhän johtuu siitä, että sinivihreät valonsääteet taittuvat ilmakehässä enemmän kuin keltaiset ja punaiset. Tällöin horisontin yli taittuvat vielä sininen ja vihreä valo siinä vaiheessa kun punainen ei enää "jaksa" nousta horisontin yli.

Vierailija

Olen nähnyt ranskalaisen elokuvan nimeltä "Vihreä säde". Elokuvan on ohjannut Eric Rohmer, ja se sai ensi-iltansa 1986. Vihreän säteen (välähdyksen) näkemiseen liittyy uskomus, että säde saa ihmisen näkemän omaan sekä muiden sieluun. Päähenkilö, nuori nainen, näkee rannalla istuessaan horisontista taittuvan vihreän auringonsäteen.

Tämä ei liity mitenkään tieteeseen mutta halusin kertoa, että ilmiö on antanut nimen kauniille elokuvalle.

Vierailija

Olen kerran nähnyt sen kevättalvella Lapissa. Se oli hyvin vaikuttava. En ollut yhtään varautunut. Katselin vain auringon viimeisen nurkan häviämistä puuttoman viddan taa, valkoisen hangen alle. Viimeisenä tuli syvän vihreä leimahdus, joka kesti todellakin vain sekunnin tai maksimissaan kaksi. Kokemus oli oikeasti aika mykistävä. Nimenomaan sen kirkkaus oli yllättävä.

Uusimmat

Suosituimmat