Jooga?

Seuraa 
Viestejä1625
Liittynyt16.11.2005

Mitä se mahtaa olla ja miten se mahdollisesti vaikuttaa terveyteen?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

New-age-huuhaata, jossa kyse ei liene juuri muusta kuin paikkojen venyttelystä. Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.

Vierailija

Itse harrastin yläasteella ns. "villasukkajoogaa" eli ei sitä aitoa mitä gurut tekevät vaan sitä rennompaa versiota.

Tarkoituksena oli joka aamu ja joka ilta käyttää n. tunti tai mikä aika tuntui itselle sopivalta (joogan vetäjä siis piti itse tuntia jonkinlaisena minimiaikana kyseiselle toiminnalle aamuin illoin) joogaan, joka koostui ensin rentoutumisesta eli rötkötettiin paikoillaan selällään jalat hieman harallaan ja kädet rennosti kylkien vieressä kämmenet ylöspäin. Siitä sitten alettiin venyttely, jossa aluksi venyteltiin kädet ja jalat ja lopuksi koko ruumis. Tämän jälkeen, kun ruumis oli oikein ihanan pörröpehmoisen oloinen eikä päässä ollut pahemmin stressaavia ajatuksia, pikkuisen sitten ajateltiin, kuka mitäkin rentouttavaa.

Mainittakoon, etten koskaan herännyt tuntia aikaisemmin tai mennyt tuntia myöhemmin nukkumaan... Joogasin aina sen tasan kerran viikossa ohjatulla joogatunnilla. Mutta kyllä se rentoutti. Venyttely rentouttaa lihaksia ja siten on terveellistä, mielen rauhoittaminen taas rauhoittaa koko kehoa.

Ja jokainen voi omassa määrin lisätä mukaan uskonnollistakin pohdintaa, jos siltä tuntuu. Itse sitten jätin joogan kun ohjaaja puhui siitä miten hän aina ajattelee jumalaa silloin rentouduttuaan. Ja ehdotti sitä muillekin. Se siitä hienosta aasialaisesta perinnöstä.

o
Seuraa 
Viestejä1625
Liittynyt16.11.2005
vinski the bard
Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.

Meinaatko fyysisiä vai psyykkisiä vaikutuksia? Mitenköhän tätä on tieteellisesti tutkittu? Lähteitä?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija

Noh toistanpa todettua asiaa. Ei pidä vähätellä mielen ja ruumiin yhteyttä, jos mieli voi hyvin voi se vaikuttaa hyvinkin fyysiseen puoleen. Sanoisin että suurin ero fyysisessä mielessä näkyy jos vertaa masentunutta, negatiiviäsiä asioita miettivää, stressaantunutta mieltä "normaaliin" tilaan.

Vierailija
o
vinski the bard
Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.

Meinaatko fyysisiä vai psyykkisiä vaikutuksia? Mitenköhän tätä on tieteellisesti tutkittu? Lähteitä?

Lainasin Penn&Teller-bullshit-ohjelmaa. Siis joustavuudessa ja liikkuvuussa ei tapahdu enää muutoksia kesti venytys 30sec tai 60sec jonkun asiantuntijan mukaan. Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

Fyysiset vaikutukset? Kai tuota joku voi jonain marginaalisena liikuntasuorituksena pitää, mutta itse saattaisin valita jonkun hieman tehokkaamman muodon tuohon tarkoitukseen kuin venyttelyn.

Psyykkiset vaikutukset? Cmon - se on venyttelyä.

Vierailija

Joidenkin mielestä esimerkiksi kukkien laittelu ja niistä huolehteminen on henkisesti virkistävää. Joku taas voisi sanoa että se on vain kasvien istuttamista ja tuottamista.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13267
Liittynyt23.6.2005

Uskomatonta paskaa selittää, ettei jooga vaikuttaisi terveyteen. Itse pääsin eroon selkävaivoistani, sain sixpäckin ja helvetisti naisia aloitettuani joogan.

Urheilua se on siinä missä muukin. Tekee ihmisestä kokonaisvaltaisesti täyteläisemmän ihmisen. Siihen en ota, kantaa, parantaako se sairauksia sun muuta tapausspesifiä huttua. Mutta se on rankkaa, parantaa kehon toimintaa ja elämänlaatua. Notkeus tulee upeana ekstrana. Ja naiset.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Ja ettäkö pelkkiä venytyksiä olisi? Jotkut joogamuodot ovat fyysisesti varsin haastavia, siinä alkaa vaikkapa reisi tutista kun koettaa pitää sitä haluttua asentoa. Joka kerralla kykenee hieman parempaan suoritukseen.

Harmittaa vaan että on niin laiska ettei kotona ilman ohjausta noita ole jaksellut. Oli silloin aikoinaan niin hyvä olla fyysisesti kun joogasi. Nyt olo joustamaton ja raihnainenkin välillä. Ihan siksi kun tekee fyysistä työtä, mutta unohtaa tuon ruumiinhuollon kokonaan. Ei hyvä asia.

Hempeä naissikspäkkinikin, tai sen piirto on kadonnut takaisin pullataikinaksi. Taidankin aloittaa samantien uudestaan.

Vierailija
vinski the bard
Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

Aihe siis ei kiinnosta sinua, et jaksa etsiä siitä tietoa eikä sinulla ole siitä kokemusta. Arvaa mikä kysymys herää?

Vierailija
blast from the past
vinski the bard
Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

Aihe siis ei kiinnosta sinua, et jaksa etsiä siitä tietoa eikä sinulla ole siitä kokemusta. Arvaa mikä kysymys herää?

Tein hypoteesin nojaten kyseiseen ohjelmaan, mutta käsittääkseni en missään vaiheessa selittänyt että joogalla ei ole lainkaanterveysvaikutuksia. Kun yritän löytää jotakin tieteellisesti objektiivista lisätietoa niin hukun mainossivuihin jossa mainostetaan joogaa ikään kuin parannuskeinona johonkin fyysiseen tai psyykkiseen sairauteen. Olen skeptinen mitä tahansa ilmiötä kohtaan jota varjostaa NewAge-mystisyys ja jota mainostetaan liioitellusti - kaipaisinkin niitä mitattavia määreitä sekä konkreettista tietoa, empiirisesti kun jooga vaikuttaa tehottomalta ajanhukalta jos nyt verrataan vaikka perinteiseen saliharjoitteluun.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13267
Liittynyt23.6.2005

Monet huippu-urheilijat ja himoliikkujat puuhaavat joogaa, syvävenyttelyä tai vastaavia harjoitteita, koska ne huolehtivat kokonaisvaltaisesti suorituskyvyn kolmannesta tukipylväästä kestävyyden ja lihaskunnon ohella: notkeudesta.

Mitä tulee salitreeniin, jokaikinen kehittyä haluava treenaa myös notkeutta ja jooga on siihen loistava vaihtoehto. Kovimmat saliäijät ovat eräitä notkeimpia ja norjimpia ihmisiä, mitä tunnen. Lihasten laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto.

Itse venyttelystä olen lukenut jonkin verran tieteellistä aineistoa, mikä viittaa eri venyttelytapojen räätälöintiin tiettyjä urheilumuotoja varten. Jooga edustaa usein useiden venyttelytapojen yhdistelmiä etenkiin silloin, kun eri liikkeistä liikutaan toiseen. Varsinainen hyöty joogasta saavutetaan todennäköisesti tasapainon ja koordinaation suhteen, toisaalta liikesarjat ovat erityisen tehokkaita keskivartalolle ja selälle. Lienee tarpeetonta aloittaa palpattamaan, mitä hyötyä siitä on. On tärkeää, että liikkeet opetellaan ohjatusti, kuten kaikessa vastaavassa liikunnassa. Astangassa ei pelkästään tule hiki, siinä suorastaan paistuu.

Mitä itse venyttelyyn tulee, kyseessä voi olla vähän kaksipiippuinen juttu. Yli puoli minuuttia kestävät venytykset nostavat vamma-alttiutta ja vähentävät räjähtävää voimaa joksikin aikaa. Toisaalta notkeuden ohella tulisi huolehtia lihaskunnosta, jotta vältytään toistuvilta yliojennuksilta. On liikunnan ammattilaisia, jotka jopa kritisoivat koko venyttelyn tarpeellisuutta.

Itse katson tämän riippuvan siitä, mitä venyttelyllä tarkoitetaan. Baletin jalanheitot ovat ballistisia venytyksiä, joiden volyymiä nostetaan jopa tuntikausia optimaalisen liikeradan saavuttamiseksi, mutta kouliintumattomasti tehtynä ovat jopa vaarallisia. Dynaamisissa venytyksissä taas nostetaan jalkoja "heittämisen" sijasta, jolloin tähdätään lämmittelyyn ja liikeratojen nostamiseen nopeasti esim. kamppailulajeihin. Staattiset venytykset ovat taas tyypillisimpiä jooga-asentojen venytyksiä, joilla pidennetään lihasten lepopituutta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Mitä tulee salitreeniin, jokaikinen kehittyä haluava treenaa myös notkeutta ja jooga on siihen loistava vaihtoehto. Lihasten laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto.
Siis mitä, painoharjoittelussako?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13267
Liittynyt23.6.2005

Lähinnä kehonrakennuksessa, jossa ei tähdätä spesifiin lajisuorituksen parantamiseen.

Vierailija
Lähinnä kehonrakennuksessa, jossa ei tähdätä spesifiin lajisuorituksen parantamiseen.
En ole varma ymmärsinkö tuota ollenkaan, mutta kiinnostaa kyllä jos on tieteellistä näyttöä siitä että kehon paisuttamiseen tähtäävässä lajissa "laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto." On aika monelta tainut jäädä huomaamatta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat