montako vaihdetta helsingin metrojunalla on??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kommentit (9)

Vierailija
aito
tiäremiäs
Onko metrossa kolmepistekytkin???




Mikäs se edes on?

Mahtaakohan "tiäremiäs" tarkoittaa kolmivaihesyöttöä?

Vastaus siihen on lyhyesti ja ytimekkäästi: Ei. Metro saa virtansa yhdeltä virtakiskolta, ymmärtääkseni syöttö on peräti tasajännitteinen...

Mutta ajatus ei ole lainkaan uusi. Natsi-Saksassa suunniteltiin nimittäin eräänlaista "superjunaa", muistaakseni suunnitelmasta on käytetty nimeä "valtarata".

Valtaradan suorastaan jättiläismäiset kaksikerroksiset matkustajajunat olisivat liikkuneet sähköllä, eikä todellakaan millään yksivaihesähköllä kuten vaatimattomammat sähköjunat, vaan valtarata piti sähköistää kolmivaiheisella syötöllä. Alunperin suunniteltiin kolmea ajojohtoa, mutta Hitlerin toiveesta ajojohdot vaihdettiin virtakiskoihin, mutta sitten kävikin niin, että Eurooppa ei yhdentynytkään, ja suunnitelmat haudattiin.

Vierailija
nm
aaa
mitä varten taajuutta muutetaan?



Taajuusmuuttajalla saadaan säädettyä kolmivaihemoottorin pyörimisnopeutta.
Vääntö on suuri myös pienillä kierroksilla.

Ja taajuusmuuntajalla toimivan moottorin pääsuunnittelijana pidetään kait Jan Etolenìa, joka työskenteli aiheen parissa jo 70-luvulla.

Vierailija

Kuinkas muuten taajuusmuuttaja toimii yksivaiheisella, 230V oikosulkumoottorilla? Monenkaan kotoa tuskin löytyy kolmivaihesähköä. Sen sijaan olisi mukava joskus kokeilla rakentaa kaksisataakolmekymmentävolttinen versio taajuusmuuttajasta, jos vain olisi piirikaavio. Löytyykö linkkiä?

Täältä löytyy Word-asiakirja kolmivaiheisen periaatepiirikaaviosta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
jussipaita
Kuinkas muuten taajuusmuuttaja toimii yksivaiheisella, 230V oikosulkumoottorilla? Monenkaan kotoa tuskin löytyy kolmivaihesähköä. Sen sijaan olisi mukava joskus kokeilla rakentaa kaksisataakolmekymmentävolttinen versio taajuusmuuttajasta, jos vain olisi piirikaavio. Löytyykö linkkiä?

Täältä löytyy Word-asiakirja kolmivaiheisen periaatepiirikaaviosta.

Käsittääkseni oikosulkumoottori on aina kolmivaiheinen. Yhden vaiheen syötöllä taajuusero vaiheiden välille tehdään kondensaattoreilla. Tämä onnistuu, kun tiedetään verkkovirran taajuus - 50 Hz. Taajuusmuuttaja vaatii aina aidon kolmivaihemoottorin taakseen - muutenhan pitäisikin olla säädettävät kondensaattorit.

Niin mielenkiintoista kuin se voisi ollakin tehdä oma taajuusmuuttaja, niin listaisin sen ainakin toistaiseksi laatikkoon "ei kannata tehdä itse".

Taajuusmuuttajat kun eivät ole niitä mitään yksinkertaisempia laitteita. Vaikkakin periaate on yksinkertainen, niin taajuusmuttajalla pitää ensinnäkin pystyä säätelemään moottorille syötettävää taajuutta siten, että se ei ylitä käytettävän (ei siis yleisen mikä tahansa moottorin) fyysisiä rajoitteita. Säädetäviä suureita ovat siis mm. jännite, maksimi virta, kierrosnopeus min, kierrosnopeus max (laakerien kesto, jäähdytyksen riittävyys), kiihdytysnopeus jne..

Joskus tuli askarreltua tuollainen pieni, muistaakseni Siemensin taajuusmuuttaja logiikan perään - ei ollut ihan läpihuutojuttu, kun ensin ei missään tuntunut olevan mitään järkeä - lopulta kaikki toimi kuten pitikin.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
risat
nm
aaa
mitä varten taajuutta muutetaan?



Taajuusmuuttajalla saadaan säädettyä kolmivaihemoottorin pyörimisnopeutta.
Vääntö on suuri myös pienillä kierroksilla.



Ja taajuusmuuntajalla toimivan moottorin pääsuunnittelijana pidetään kait Jan Etolenìa, joka työskenteli aiheen parissa jo 70-luvulla.

Heh heh jo 70-luvulla, voi voi.

Vierailija
Volitans
Käsittääkseni oikosulkumoottori on aina kolmivaiheinen. Yhden vaiheen syötöllä taajuusero vaiheiden välille tehdään kondensaattoreilla. Tämä onnistuu, kun tiedetään verkkovirran taajuus - 50 Hz. Taajuusmuuttaja vaatii aina aidon kolmivaihemoottorin taakseen - muutenhan pitäisikin olla säädettävät kondensaattorit.



Luulin, että niitä syötetään suoraan yhdellä vaiheella. Onhan noita yksivaiheisia mm. pienissä pöytämallisissa penkkiporakoneissa. Ainakin moottori on päällepäin samannäköinen, kuin 'oikeissa' kolmivaihemoottoreissa.

Niin mielenkiintoista kuin se voisi ollakin tehdä oma taajuusmuuttaja, niin listaisin sen ainakin toistaiseksi laatikkoon "ei kannata tehdä itse".

Joo, eihän periaatteessa mitään elektroniikkaa kannata tehdä itse - lähes aina saa kaupasta halvemmalla ja paremman. Ihan harrastuspohjalta ajattelin asiaa. On kuitenkin tullut rakenneltua nopeussäätimiä 230V yleisvirtamoottoreille ja myös tavallisillle tasavirtamoottoreille. En tiedä, olisiko taajuusmuuttaja olennaisesti vaikeampi toteuttaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
jussipaita
Kuinkas muuten taajuusmuuttaja toimii yksivaiheisella, 230V oikosulkumoottorilla? Monenkaan kotoa tuskin löytyy kolmivaihesähköä. Sen sijaan olisi mukava joskus kokeilla rakentaa kaksisataakolmekymmentävolttinen versio taajuusmuuttajasta, jos vain olisi piirikaavio. Löytyykö linkkiä?

Täältä löytyy Word-asiakirja kolmivaiheisen periaatepiirikaaviosta.




Tuo kytkentä toimii yksivaihesyötöllä, kun vaihdat tasasuuntaajan normaaliin yksivaihesiltaan. Suodatuskonkkaa pitänee kasvattaa ja välipiirin jännite muuttuu 325 V:iin.

Kaupalliset taajuusmuuttajat ovat nykyään niin halpoja, ettei sellaista kannattane rakentaa itse, ellei eritysiesti halua harrastaa. Tyypillisesti pienet taajuusmuuttajat 2 kW:iin asti voi kytkeä yksivaihesyöttöön, mikä on toisaan hyvin käytännöllistä kotioloissa. Taajuusmuuttaja tekee yksivaihevirrasta kolmivaiheviraa kolmivaihemoottorille.

Kyllä kai yksivaihemoottoreillekin on taajuusmuuttajia, mutta en oikein näe syytä sellaisen käyttöön, ellei sitten jotain olemassaolevaa yksivaihemoottoria pidä saada säädettäväksi. Yksivaiheoikosulkumoottorilla käynnistys on kuitenkin hivenen hankalaa. En tuollaisen taajuusmuuttajan rakennetta tunne, mutta voisin kuvitella että se korkaa käynnistys tai käyttökondensaattorin ja tuottaa kaksivaiheisen virran.


Joo, eihän periaatteessa mitään elektroniikkaa kannata tehdä itse - lähes aina saa kaupasta halvemmalla ja paremman. Ihan harrastuspohjalta ajattelin asiaa. On kuitenkin tullut rakenneltua nopeussäätimiä 230V yleisvirtamoottoreille ja myös tavallisillle tasavirtamoottoreille. En tiedä, olisiko taajuusmuuttaja olennaisesti vaikeampi toteuttaa.

Ahaa, haluat siis rakentaa. Käytä tuota linkkisi kytkentää yksivaihesyötöllä ja 325 V:n välipiirijännitteellä. Siten saat (sinimuotoa jäljittelevällä ohjauksella) noin 230 V:n pääjännitteen. Moottori, joka on tarkoitettu kytkettäväksi tähteen 400 V:n verkkoon toimii 230V:n pääjännitteellä kolmioon kytkettynä. Kaikki pienet oikosulkumoottorit, joita minä olen nähnyt, ovat juuri tällaisia, mutta varmista omasta koneestasi ensin. Muuten joudut nostamaan välijännitettä. Se sujunee helpommin muuntajalla, joka nostaa verkkojännitteen 230V:stä 400 V:iin ennen tasasuuntausta. Sellaisia muuntajia käytetään teollisuudessa toiseen suunteen, ottamaan 230V 400V:n kolmioon kytketystä verkosta, joten romiksilta niitä voi löytää pienellä tuurilla. Hakkuri on toinen tapa, mutta se on sitten taas oma maailmansa.

Joudut jotenkin kikkailemaan ohjauksen ylemmille transistoreille, joiden emitterin jännite huitelee nollan ja 320V:n välillä ohjauksesta riippuen. Sopiva virransyöttö jostain optoerottimella ohjattuna ehkä toimii. Ohjaus kannattaa tehdä mikrokontrollerilla. Sillä voi tuottaa halutunlaista aaltomuotoa PWM-ohjauksella. Sitä en sitten tiedä, millainen taajuusmuuttaja on häiriöiden tuotannossa. Joku suodatus verkkopuolelle lienee tarpeen. En ole tehoelektroniikkaan niin perehtynyt, että osaisin antaa yksityiskohtaisia ohjeita. Taajuusmuuttaja on kuitenkin oleellisesti haastavampi projekti kuin vaihekulmasäätö triacilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Volitans

Käsittääkseni oikosulkumoottori on aina kolmivaiheinen. Yhden vaiheen syötöllä taajuusero vaiheiden välille tehdään kondensaattoreilla. Tämä onnistuu, kun tiedetään verkkovirran taajuus - 50 Hz. Taajuusmuuttaja vaatii aina aidon kolmivaihemoottorin taakseen - muutenhan pitäisikin olla säädettävät kondensaattorit.



On niitä yksivaiheisiakin. Tai tarkemmin kaksivaiheisia, joiden toiseen vaiheeseen jännite saadaan vaihesiirrettyä konkan kanssa. Joissakin moottoreissa toinen vaihe on päällä jatkuvasti, joissakin taas vain käynnistyksessä. Keskipakokytkin irroittaa sen kun moottori pyörii ja tuottaa momenttia yhdellä vaiheella. Noita kutsutaan käyttö- ja käynnistyskondensaattorimoottoreiksi. Sitten on vielä kaikenlaisia virityksiä, joissa tavalla tai toisella osaa magneettikentästä häiritään niin että kone kehittää pienen käynnistysmomentin. Niitä on pienissä moottoreissa sovelluksissa, joissa ei tarvita suurta käynnistysmomenttia, ainakin pesukoneen poistovesipumppuna olen tuollaisne nähnyt.


Niin mielenkiintoista kuin se voisi ollakin tehdä oma taajuusmuuttaja, niin listaisin sen ainakin toistaiseksi laatikkoon "ei kannata tehdä itse".



Jos haluaa saada moottorin pyörimään jotain tarkoitusta varten, ei todellakaan kannata tehdä taajuusmuuttajaa. Parilla kolmella sadalla saa valmiin muuttajan pienelle koneelle (esim. 2 kW). Jos taas haluaa oppia ja harrastaa, tilanne muuttuu. Mutta siinäkin tapauksessa taajuusmuuttaja on kokeneen harrastajan projekti.


Taajuusmuuttajat kun eivät ole niitä mitään yksinkertaisempia laitteita. Vaikkakin periaate on yksinkertainen, niin taajuusmuttajalla pitää ensinnäkin pystyä säätelemään moottorille syötettävää taajuutta siten, että se ei ylitä käytettävän (ei siis yleisen mikä tahansa moottorin) fyysisiä rajoitteita. Säädetäviä suureita ovat siis mm. jännite, maksimi virta, kierrosnopeus min, kierrosnopeus max (laakerien kesto, jäähdytyksen riittävyys), kiihdytysnopeus jne..

Niin, kyllä noissa säätöjä on, mutta pienille moottoreille ei niiden kanssa ole hirmu tarkkaa, jos vain pitää saada oma kone pyörimään. Varmasti turvallinen maksimitaajuus on moottorin nimellistaajuus. Virtaa voi antaa sen minkä kone ottaa (sulake hoitaa ylivirran, jos roottori nalkkaa). Transistorit voi mitoittaa ainakin 2-3 kertaa koneen nimellisvirralle niin ne eivät ala heti nikotella. Joku järkevä riippuvuus pitäisi keksiä jännitteen ja nopeuden välille. Tämä kannattaa etsiä kirjallisuudesta, mutta näin perstuntumalta tulee mieleen käsitellä käämejä resistanssin (mitattavissa seisovasta moottorista) ja induktanssin (laskettavissa tyyppikilvessä ilmoitetuista nimellissuureista) sarjaankytkentänä ja arpoa siitä jotain joka pitää virran vakiona. Ehkä kone kannattaa hieman ylimitoittaa, koska kaikenlaiset yliaallot kuumentavat sitä, kohtuullinen ylimitoitus ei paljoa maksa jos tekee itselleen yhden laitteen. Se kannattaa huomata, että vajaalla nopeudella jäähdytys kärsii. Iso laitetuuletin puhaltamaan lisäilmaa ei varmaan ole pahitteeksi.

Uusimmat

Suosituimmat