Kierrejohtimen kierous

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä tarkoitan kiertymisellä kierrejohtimen kiertymistä kauniista lenkistä kahdeksikoiksi...

Vuosikausia olen yrittänyt ratkaista kierrejohdon ongelmaa - sen punoutumunien tiukkaakin tiukempiin solmuihin ja sen vuoksi kauniin kierteisyyden muuntuminen rumaksi johtosotkuksi.

Lankapuhelimen luurissa on sellainen. Käytän sitä vain vasemmalla kädelläni. Nostan luurin korvaan ja höpötän mikkiin jotain. Pistän luurin takasin paikalleen. Muutaman päivän päästä huomaan kierrejohdon alkaneen taas punomaan omia solmujaan. Aaaarrrggghhh! Kuinka se sen oikein tekee?

Ja tää tietsikan näppiksen kierrejohto on ihan yhtä kiero - tutkin sitä tarkaan varmistaakseni, ettei johdon kiertymisen syynä ole se, että siirtelen näppistä välillä eri tavalla. Näppiksenkin kierrejohto menee kierteelle, kun tarpeeksi monta kertaa siirrän näppistä edestakaisin.

Onko ilmiötä tutkittu tieteellisesti? Mikä ratkaisuna?

Nimimerkki -Epätoivoinen-

Kommentit (12)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Ongelma johtuu siitä, että käyttäessäsi puhelinta tulet pyörittäneeksi luurinta pituusakselinsa ympäri. Ongelma korjaantuu siten, että pidät johtoa puhelimen päästä kiinni ja annat luurimen roikkua vapaasti, tällöin ylimääräiset kierrokset purkautuvat ja johto säilyttää alkuperäisen esteettisyytensä.

Vierailija
Heksu
Ongelma johtuu siitä, että käyttäessäsi puhelinta tulet pyörittäneeksi luurinta pituusakselinsa ympäri.

Käsittääkseni en tee noin. Ei se luuri kädessäni kääntyile minnekkään. Koska olen tarkkaillut ilmiötä, olen seurannut tarkasti käteni liikettä.

Kokeikaa joku muukin: meneekö teillä johdin kierteelle, vaikka kuinka tarkasti katsotte, että niin ei pitäisi päässä tapahtumaan.

Ongelma korjaantuu siten, että pidät johtoa puhelimen päästä kiinni ja annat luurimen roikkua vapaasti, tällöin ylimääräiset kierrokset purkautuvat ja johto säilyttää alkuperäisen esteettisyytensä.

Juu, noin on pakko tehdä. Mutta miten tehdään tuo tarpeettomaksi?

Nyt on ihan pakko (Twisted Evil)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
Käsittääkseni en tee noin. Ei se luuri kädessäni kääntyile minnekkään. Koska olen tarkkaillut ilmiötä, olen seurannut tarkasti käteni liikettä.

Väitätkö siis tosissaan, että johto salaperäisesti kiertyy itsestään? Jos johto oikenee roikottamalla niin sehän nimenomaan todistaa yksiselitteisesti, että näin todellakin tapahtuu.

Vierailija
Heksu
Vastaaja_s24fi

Väitätkö siis tosissaan, että johto salaperäisesti kiertyy itsestään? :roll: Jos johto oikenee roikottamalla niin sehän nimenomaan todistaa yksiselitteisesti, että näin todellakin tapahtuu.

No johan on kumma kun ei uskota kerralla - kokeile itse!

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005

Ongelman syykin on osaltaan tuossa roikottamisessa. Se johtosotku ei ole tavallaan lepotilassa kun se luuri roikkuu sen päässä vaan kun luuri aiheuttaa roikottaessa vetoa siihen johtoon niin se kierre jää liian auki. Suuremmalla painolla se kierre aukeasi vielä enemmän. Johtoon siis jää jännite. Ajan myötä se johto sitten pyrkii kiertymään tiukemmalle lepoasentoonsa.

Ongelma ratkennee jos luurin saa irti johdosta ja johtoa roikottaa sitten ilman mitään painoa sen päässä. Tällöin vain johdon oma paino voi aiheuttaa liiallista auki kiertymistä, mutta pienen painon vuoksi se on todennäköisesti vähäista tai merkityksetöntä.

Tai sitten oikaiset sen johdon mitenkään sitä roikottamatta johdon maatessa pöydällä. Tällöinkään se ei päässe aukeamaan liikaa.

Toivottavasti ymmärsitte kun selitin huonosti.

Vierailija
Hamppu
Ongelman syykin on osaltaan tuossa roikottamisessa. Se johtosotku ei ole tavallaan lepotilassa kun se luuri roikkuu sen päässä vaan kun luuri aiheuttaa roikottaessa vetoa siihen johtoon niin se kierre jää liian auki. Suuremmalla painolla se kierre aukeasi vielä enemmän. Johtoon siis jää jännite. Ajan myötä se johto sitten pyrkii kiertymään tiukemmalle lepoasentoonsa.

Ongelma ratkennee jos luurin saa irti johdosta ja johtoa roikottaa sitten ilman mitään painoa sen päässä. Tällöin vain johdon oma paino voi aiheuttaa liiallista auki kiertymistä, mutta pienen painon vuoksi se on todennäköisesti vähäista tai merkityksetöntä.

Tai sitten oikaiset sen johdon mitenkään sitä roikottamatta johdon maatessa pöydällä. Tällöinkään se ei päässe aukeamaan liikaa.

Toivottavasti ymmärsitte kun selitin huonosti.

Oikaisu ('roikottaminen') on tarpeen vai, koska johdin on jo kiertynyt. Mutta sain ajatuksen tosta jännitteestä (tai ehkä tarkoititkin jotain tällaista): kun nostan luurin korvalleni, johton kierteiden ansiosta siihen syntyy pituussuuntainen jännite, joka ei ehkä poistu kokonaan (osa jää kierteisiin) kun vien luurin takaisin puhelimeen. Pikkuhiljaa kasvava johtoon jäänyt jännite aiheuttaa sen kiertymisen.

Tuon voisi testata siten, että katsoo, miten kierteettömälle johtimelle käy.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Heksu
Ongelma johtuu siitä, että käyttäessäsi puhelinta tulet pyörittäneeksi luurinta pituusakselinsa ympäri.

Käsittääkseni en tee noin. Ei se luuri kädessäni kääntyile minnekkään.

Johtoon voi tulla kierrettä siitä, että otat ja laitat luurin eri tavalla puhelinkojeeseen.

Koska olen tarkkaillut ilmiötä, olen seurannut tarkasti käteni liikettä.

Oletko käyttänyt videokameraa? Omiin tarkkailuihin en luottaisi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Arla

Johtoon voi tulla kierrettä siitä, että otat ja laitat luurin eri tavalla puhelinkojeeseen.

Tähän minäkin uskon. Kokeile ottaa luuri ja laittaa se takaisin muutama kymmentä kertaa niin, ettet muuta otettasi koko aikana. Kierrettä ei pitäisi tulla.

Tosin voihan se olla, että puhelinlaitos on salakavalasti ostanut ydinsähköä isosta ja pahasta ydinvoimalasta. Sen radioaktiivinen säteily vetää kyllä kieroon vähän tukevammankin kaapelin.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Vastaaja_s24fi
. . . Ei se luuri kädessäni kääntyile minnekkään. Koska olen tarkkaillut ilmiötä, olen seurannut tarkasti käteni liikettä.

Koska olen tarkkaillut kättesi liikkeitten aiheuttamia viestejä, en välttämättä luota havaintoihisi.

Toisaalta mikäli ilmiö on todellinen, sitä voisi hyvinkin käyttää energiantuottamiseen. Yritä selvittää, kiertyykö johto itsestään yhtä voimakkaasti myös tuulettomina pakkaspäivinä. Jos näin on, sillä voisi pyörittää silloin toimettomina olevia tuulimyllyjä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Neutroni
Arla

Tähän minäkin uskon. Kokeile ottaa luuri ja laittaa se takaisin muutama kymmentä kertaa niin, ettet muuta otettasi koko aikana. Kierrettä ei pitäisi tulla.

Tosin voihan se olla, että puhelinlaitos on salakavalasti ostanut ydinsähköä isosta ja pahasta ydinvoimalasta. Sen radioaktiivinen säteily vetää kyllä kieroon vähän tukevammankin kaapelin.

Osoititpahan sinäkin raadollisuutesi ja asenteellisuutesi. Ellet nyt sitten pysty jotenkin järkevästi perustelemaan epäilyäsi:
Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
Osoititpahan sinäkin raadollisuutesi ja asenteellisuutesi.

En minä asenteellisuutta erityisesti ole pyrkinyt kätkemäänkään. Se on kuule niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

No joo, olisihan fiksu ihminen tuonkin "loppukevennyksen" jättänyt väliin, mutta mistä me sellaisia fiksuja tänne saataisin keskustelemaan.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Osta langaton puhelin, siinä on enemmän pikavalintojakin mihin voit talletella kriinpiissin, ja muitten kettutyttöjen numeroita suoraan.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Uusimmat

Suosituimmat