Toistuvat angiinat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä voisi johtua, että sairastun vähän väliä angiinaan? Taas on tuttu tunne kurkussa ja kuume korkealla (huomenna lääkäriin), edellisen sairastin kesällä ja sitä edellisen keväällä 2004. Sitä ennen taisi olla peräti kahden vuoden tauko. Vastustuskykyni ei liene erityisen heikko, koska esim. edellisen jälkeen en ole sairastanut flunssaa kertaakaan.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ensinnäkin, saatat elää ympäristössä, jossa näitä angiina bakteereita elää kaikkialla. Tämä altistaa helposti. Siis siivoa kotisi. Sitten tutkituta työpaikkasi vaikka labrassa. Jos siellä on bakteereja voit ehdottaa pomollesi tai puhtaudesta vastaavalle henkilölle tilanteen korjausta.

Toiseksi, - ei niin todennäköistä - saattaa olla, että sinulla on geneettinen virhe joka estää luomasta vasta-aineita juuri tälle tietylle bakteerille. Tällöin et voi asialle mitään. Tässä tilanteessa kannattaisi vältellä muita angiinaisia ihmisiä yms.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005

Pari vuosikymmentä sitten sairastin n. 10 angiinaa vuodessa (tyttöystävät taisi vaihtua liian usein), kunnes väsyin ja annoin kerran kehon itse hoitaa angiinan. Kaksi viikkoa mustikkamehua irvistyksen kera.
Oli muuten viimeinen angiina.

Vierailija

Eikös sellaisen geenivirheen pitäisi löytyä myös lähisuvusta? Genetiikka ei ole kyllä meikäläisen alaa. Perheessä ei ole tainnut kukaan muu kärsiä angiinasta kertaa enempää. Kai sen syyn on löydyttävä asunnosta tai hygieniasta.

Ihan noin äärimmäisiin keinoihin kun [piste] en taida vielä ryhtyä.

Vierailija

Minulle tuli heti mieleen, että oletko ollut montakin kertaa antibioottikuurilla angiinan takia? Vaikuttaisi minusta melkein siltä, ettei antibioottikuurin jälkeen ole ehtinyt oma normaali bakteerifloorasi uusiutua, jolloin vastustuskykysi ei ole palautunut. Siksi ensi kerralla nauti antibioottikuurin aikana ja jälkeen maitohappobakteerivalmisteita, koska ne antavat hieman suojaa ja nopeuttavat oman kantasi palautumista. Oman bakteerikannan palautumiseen menee kuitenkin kuukausia.

En tietenkään voi taata, että tämä poistaa angiinan tulevaisuudessa, mutta sen pitäisi vähentää angiinoitasi.

Vierailija

Minulla oli nuorempana myös streptokokki-A:n aiheuttamia toistuvia nielurisatulehduksia. Ei kuitenkaan kyllin usein, että nielurisanpoistoleikkaukseen olisi turvauduttu, mutta sitä kyllä harkittiin.
Silloin ei ollut vaihtuvia poikaystäviä, joten tuo teoria ei minuun pätenyt.

Geneettiseen virheeseen en usko, ellei nielurisojen mahdollista liikakasvua siihen luokitella, sillä muilla perheessäni ja lähisuvussani ei ole ollut vastaavaa herkkyyttä.

Mielenkiintoisempaa on se, että tulehdukset ilmenivät stressaavina ja kiireisinä aikoina (, juuri tenttikaudella tai työelämässä kun ei missään nimessä voinut jäädä kotiin potemaan). Vastustuskyky alentuu stressissä, joten se selvittää asiaa, mutta yksi sukulaistätini sanoi nimenomaan angiinan olevan stressitauti.

Vierailija
blast from the past
Eikös sellaisen geenivirheen pitäisi löytyä myös lähisuvusta?

Ei välttämättä. Geenivirhe voi ensinnäkin syntyä mutaationa, jolloin sinä olisit suvun ensimmäinen joka omistaa sen. Tai sitten se voi periytyä, mutta olla sellainen että se vaatii kaksi geeniä aktivoituakseen. Toisen äidiltä ja toisen isältä. Näin ollen vanhemmat voisivat olla molemmat geenin kantajia, mutta eivät silti kärsisi virheestä. Lisäksi on myös mahdollista, että geenivirhe on postimiehessä ja että äitisi on jättänyt jotain kertomatta. Voit myös olla adoptoitu. Mahdollisuuksia on useita.

Vierailija

Minulla angiina toistui säännöllisesti kerran vuodessa lapsuudessani. Kurkku oli niin kipeä etten pystynyt nielemään, tai pystyin mutta se oli erittäin kivuliasta niin että mieluummin syljeskeli erittyvän liman pois.

Armeijassa angiina taas kerran toistui. En tiedä mitkä tropit lääkintämajuri määräsi mutta sinne jäi angiina Kajaanin Hoikankankaalle eikä ole sen jälkeen näyttäytynyt.

Olen jälkeenpäin usein miettinyt että miksi näin tapahtui. Onko niillä siellä sotilasapteekeissa joitakin vahvempia troppeja (vaikea uskoa) vai liittyykö tuo sairaus jotenkin lapsuuteen ja teini-ikään.

Kaukaa haettuja spekulaatioita, tiedän kyllä. Elinympäristöni ei muuttunut sen kummemmaksi armeijan käytyäni niin ettei se siitäkään voinut johtua.

Armeijassa sairastin vesirokon. Olen miettinyt sitäkin että voisiko vesirokon sairastettuaan tulla immuuniksi angiinalle?

Joka tapauksessa k.o. tautia ei tule ikävä ja toivotan tsemppiä Blast from the pastille.

Vierailija

Toistuvista angiinoista en osaa virallisen lääketieteen mukaan sanoa muuta kuin nyrkkisääntö on, että jos on kolme angiinaa vuodessa, on se nielurisaleikkauksen paikka.
Angiinat pitää olla viljelyssä varmistettuja, beeta-hemolyyttisen Streptokokin aiheuttamia infektioita.
Virusperäisiä, esim Adenovirus, myös peitteisiä tonsilleetteja esiintyy, joten yksikään lääkäri ei voi katseella tehdä oikeaa diagnoosia.

Luulin, että suuret C-vitamiiniannokset ehkäisevät myös angiinan!!! Niitähän ko nimimerkki popsii kertomansa mukaan 3g per pv.

Itselläni ei ole vielä koskaan ollut angiinaa enkä muista edes, koska olisin sairastanut flunssaakaan. Ainoa minka muistan kolmen vuoden takaa on, että kun minulla oli Ruotsista opiskelija hyyryläisenä, pidin hänelle yleensä seuraa viikonloppuisin ja kiertelimme Suomea eri paikoissa. Kerran minulla lauantaina oli tunne kuin flunssa tulisi ja lepäsin. Ei tullut ja se siitä.

En syö mitään vitamiinipillereitä, mutta juon hedelmämehuja/nektariineja saadaksen riittävästi C-vitamiinia, koska hedelmien kuorinta on minulle ylivoimaista. Jos joku kuorisi valmiiksi, kuten edesmennyt tätini aina teki vierailujani varten, tulisi niitäkin syötyä enemmän.

Vierailija
Ceanna
Minulle tuli heti mieleen, että oletko ollut montakin kertaa antibioottikuurilla angiinan takia? Vaikuttaisi minusta melkein siltä, ettei antibioottikuurin jälkeen ole ehtinyt oma normaali bakteerifloorasi uusiutua, jolloin vastustuskykysi ei ole palautunut. Siksi ensi kerralla nauti antibioottikuurin aikana ja jälkeen maitohappobakteerivalmisteita, koska ne antavat hieman suojaa ja nopeuttavat oman kantasi palautumista. Oman bakteerikannan palautumiseen menee kuitenkin kuukausia.

Jokaiseen angiinaani olen antibioottikuurin käynyt hakemassa, olisiko noita 4 viimeisten viiden vuoden sisällä. Kiitokset vinkistä.

MD
Luulin, että suuret C-vitamiiniannokset ehkäisevät myös angiinan!!! Niitähän ko nimimerkki popsii kertomansa mukaan 3g per pv.

En ole väittänyt että angiinaa ehkäisisi, tai muitakaan bakteeriperäisiä sairauksia. Mutta nyt kun toit asian esille, en muuten ole sairastunut flunssaan sen jälkeen kun aloitin tämän suurkulutuksen. Huolimatta siitä, että syksyn ja talven ympärilläni on pyörinyt jatkuvasti sairastelevia ihmisiä. Päiväannos on pysynyt siinä 1,5 - 3 g välillä eikä munuaiskivistä tai muistakaan oletetuista haittavaikutuksista ole tietoakaan.

Vierailija
Balthasar
Minulla angiina toistui säännöllisesti kerran vuodessa lapsuudessani. Kurkku oli niin kipeä etten pystynyt nielemään, tai pystyin mutta se oli erittäin kivuliasta niin että mieluummin syljeskeli erittyvän liman pois.

Armeijassa angiina taas kerran toistui. En tiedä mitkä tropit lääkintämajuri määräsi mutta sinne jäi angiina Kajaanin Hoikankankaalle eikä ole sen jälkeen näyttäytynyt.

Olen jälkeenpäin usein miettinyt että miksi näin tapahtui. Onko niillä siellä sotilasapteekeissa joitakin vahvempia troppeja (vaikea uskoa) vai liittyykö tuo sairaus jotenkin lapsuuteen ja teini-ikään.

Kaukaa haettuja spekulaatioita, tiedän kyllä. Elinympäristöni ei muuttunut sen kummemmaksi armeijan käytyäni niin ettei se siitäkään voinut johtua.

Armeijassa sairastin vesirokon. Olen miettinyt sitäkin että voisiko vesirokon sairastettuaan tulla immuuniksi angiinalle?

Joka tapauksessa k.o. tautia ei tule ikävä ja toivotan tsemppiä Blast from the pastille.

Saattaa olla vain, että olet saanut jotain tehokkaampaa lääkettä armeijassa kuin lapsena, jolloin lääkäri ei ole uskaltanut määrätä mitään liian "vahvaa" koska olet ollut vielä pieni lapsi. Kaikista tunnetuista (sadoista) antibiooteista kuitenkin vain muutama kymmenen on lääkekäytössä, koska niistä olisi liian suuret haittavaikutukset ihmiselle itselleen.

Muistan itse kerran n. 6-vuotiaana sairastaneeni angiinan. Olisi tehnyt mieli kaapia kurkusta pala pois, että olisi saanut nieltyä vähän kivuttomammin Ikävä sairaus ja olen onnellinen, ettei se ole toistamiseen minuun iskenyt. Halit ja palleroinnit sympatioiden kera kaikille, joita se on vaivannut/vaivaa useammin.

Vierailija

voisi myös kokeilla maitotuotteiden vähentämistä/poistamista.
itellä ainakin kaikki maitotuotteet kehittää limaa aikas riskisti, ja mielestäni se rakentaa hyvän pesän bakteereille/viruksille.
so. terveenpänä pysyn jos en maitojuttuihin koske...toimii varmaan muillakin??

Vierailija

Angiina on kyllä käsite joka saa niskavillat sojottamaan kaakkoon meikäläisellä. Kaikki perheenjäseneni ovat olleet angiinan suurkuluttajia lapsina ja jonkin verran myös siitä eteenpäin, sairastelevuuden iän myötä harventuen. Ei ole pitkä aika siitä joulusta, kun olimme kaikki (aikuisia me lapset) korkeassa kuumeessa ja rankassa angiinassa. Ja jouluruuat maistuivat. Pahimpia ovat virustulehdukset, joihin ei saa edes sitä antibioottikuuria. Muita tauteja en juuri sairasta.

Angiinan väheneminen iän myötä saattaa liittyä siihen, että vastustuskyky sille kasvaa, ei oleskele enää sellaisissa ghetoissa kuten päiväkodissa, peruskoulussa tai armeijassa ja mistä sitä tietää vaikka tuo esitetty maidonjuonnin vähentäminen liittyisi asiaan.

Pisteelle tiedoksi, että minun käsittääkseni antibioottikuurin jättämisestä väliin saattaa seurata vakavia angiinan jälkitauteja. Näin olen ainakin antanut itselleni kertoa.

Sille, joka keksii angiinarokotteen, voitaisiin minun puolestani myöntää nobelinpalkinto.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
dinoflagellat

Pisteelle tiedoksi, että minun käsittääkseni antibioottikuurin jättämisestä väliin saattaa seurata vakavia angiinan jälkitauteja. Näin olen ainakin antanut itselleni kertoa.

Esim. Mitä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat