Kausaalisuus-Vapaa tahto?

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Voisiko olla niin, että ihmisen jokaisella päätöksellä on jotenkin kausaalinen lopputulos? Vai jotenkin niin, että näiden pikkupäätöksien tuloksena olisi vaikkapa Köpösen syntyminen, tai syntymättä jääminenen? Jonkin vuoksi? Voisin asua omakotitiilitalossa, 2 autoa (minulla 76 Jaguar, se herramalli, ei niin kuin Cottonilla, akalla joku Nissan uudehko.) Siihen olisi ollut mahdollisuus.

Niin vain ei käynyt, jos olisi, Köpöstä ei olisi. Nyt hän on köyhän inssiparan lapsi. Siinäpä se näköjään onkin, pitää kysyä joskus Köpöseltä: "Haluaisitko olisit/ettet olisi olemassa?" Enpä uskalla, vastaus on tod. näk.:"Isäää... , taas sinä sekoilet, ja selvittyäsi hävettää."

Siitä huolimatta, kysymys on voimassa. Kuinka pitkälle kausaalisuus vaikuttaa? Jos perhonen räpyttää Afrikassa siipiään, tuleeko minulle krapula?

Lierikki Riikonen

Kommentit (4)

Vierailija

Herkullinen ajatelma Lierik

Henkilökohtaisesti ajattelen "kaiken vaikuttavan kaikkeen". Mutta se, kuinka itse voimme vaikuttaa tekemiimme päätöksiin.. Onko meillä vapaata tahtoa? Mielestäni ehkä ei.

Ehkä kaikki vain o n.

On vain ymmärrys tehtyjä valintoja kohtaan.
Kolibri juuri kysyi tänä aamuna, miksi hän ei voinut syntyä ennen perheen teiniä. Mielenkiintoinen kysymys neljävuotiaalta. Mitäpä vastata.
Emme voi valita syntymäämme, vastasin. Vastasin kuten osaan, mitäpä muutakaan.
Kun emme voi valita syntymäämme, emme kuolemaa, mikä ihme saa meidät ajattelemaan, että voimme valita muuta, kuin sen mitä elämällä on meille tarjota.
Olemme tehtyjen ja tekemättä jättämien tekojemme summa. Missä määrin voimme vaikuttaa, se on edelleen itselleni arvoitus.

Ja toivotaanpa, että sitä krapulaa ei kuiten tule

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
a toivotaanpa, että sitä krapulaa ei kuiten tule Wink

No ei tule, kun latkin tuota kumppanin kotiviiniä, niin en voi kuitenkaan ajaa autoa. Vituttaisi jos menisi kortti muutaman promillen vuoksi 28v jälkeen. Myönnän että monesti aamuisin on tuurilla pysynyt, mutta kuitenkin.

Mutta sitä minä etsin, onko kaikkien surkeuksien jälkeen olemassa jokin johdatus? Minkä vuoksi minun geneettinen perimä on pitänyt sekoittua jo kolmeen naaraaseen? Enhän minä ole mikään evoluution kannalta fiksuin, enkä edes komea. Tummat kaverini sai aina pillua ulkonäöllään, minun pitää lässyttää ummet ja lammet, jotta hänet viereeni sain. Olen kyllä ISÄ isoilla kirjaimilla kaikille jälkeläisilleni. Eikä ne siitä valita.

Rakastamaan pystyn kyllä vieeläkin täysillä. tukahduksiin asti, sanovat femalet, paitsi oma akka ei tietenkään, vaikka tietää sen. Pitää se aamupahantuuluisuus johonkin purkaa tieten. Minähän olen ainoa käytettävissä oleva kohde. Köpönen pitää laittaa kouluun.

Edit: Myönnän, etten minäkään aamuisin ole rakastettavillaanpani.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Tarkoitus. Elämän tarkoitus.
Täytyisikö sille olla? Ilmeisesti sitten täytyy…
Vailla vastausta.
Saattaahan se tieten heikottaa, jos ajattelee, että elämää isompaa vastausta ei ole olemassa.

Johdatus. Jumalaako Lierik etsit?

Niin… Miksi toiveet käyvät toteen. Miksi kovastikin ponnistelemalla saattaa tulokseksi saada vain tunteen turhasta työstä.
Tietyt asiat ovat kiinni perimästä. Olettaisin tuon suvunjatkamisen olevan sisäsyntyiseksi rakennetun. Monet muutkin asiat ovat, emme vain aina tiedosta sitä. Tuo johdatuksen etsiminenkin…

Tuntuu paremmalta kun elämälle on tarkoitus. Sanoisin, että tuntuu hyvälle, että sille on tilaus,
tai ehkä vain tilaisuus.

Hmm.. Kotiviinistä sitä vasta krapulan saattaa saadakin. Tosin lienee sinulla kokemusperäinen tuo lausunto siitä, ettei sitä tule. Hyvä

Vierailija

Täytyy hyväksyä ne ratkaisut mitä on tehnyt.

Elämä on jatkuva sarja valintoja.

Eilen illalla leffan jälkeen bissen ääressä hyvän ystäväni kanssa siitäkin juteltiin. Se mitä kauempana solmukohta on, sen vaikeampaa on kuvitella mitä nyt juuri mahdollisesti olisi.

Solmukohdat tulevat eteen todella nopeasti, ratkaisut on myös joskus tehtävä nopeasti. Ne tehdään sen hetken tiedon ja tunteen varassa. Jälkiviisas voisi tietysti olla, mutta kun tietää, ettei milllään olisi voinut mitenkään muuten valita ilman, että siitä olisi tullut näppylöitä, tässä ollaan ja mitään ei tarvitse katua.

Voisihan sitä tietysti ajatella, että joku kaitsemus tai kohtalo vie, mutta se on minun mielestä vaan vastuun pakoilua ja itsensä kieltämistä. Tietyssä tapauksessa tietysti sillä voi saada itselleen synninpäästön tai jotain, jotta pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä, mutta se on sitten taas sen tasoinen juttu, että ilman isoa muutosta sekin on vain väliaikainen ratkaisu.

Elämän tarkoitus: Tehdä elämä edes vähän siedettävämmäksi itselleen ja läheisilleen, jotta sitten kun se aika koittaa voisi hyvällä omalla tunnolla sanoa, että olipa hyvä elämä.

Jotain painetta täytyy sentään olla

Uusimmat

Suosituimmat