Äänennopeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rupesin miettimään mikä mahtaa olla ensimmäisenä äänivallin rikkonut asia. Siis nimenomaan ihmisen tekemä. Nykyään luotaimet ovat saavuttaneet yli 50 000 km:n tuntinopeuksia, Apollot olivat nopeimpia miehitettyjä aluksia, noin 40 000km/h ja sukkulat sun muut lentävät 28 000km/h. Concorde, Tupolev ja sotilaskoneet ovat jo 60-luvulta asti lentäneet yli 2 000km/h.

Ensimmäinen äänivallin rikkonut ihminen oli majuri Chuck Yeager XS-1-rakettikoneella vuonna 1947. V-2-raketit lensivät jo MS-2:n aikaan 6 000km/h, mahdollisesti Neuvostoliiton GRID-raketit 30-luvulla ja ehkä jopa Robert Goddardin raketit 20-luvulla olisivat voineet rikkoa äänivallin.

Todennäköisesti ensimmäisenä äänivallin rikkoi kiväärin luoti. Tämän päivän nykyisissä kivääreissä(Barret) on nopeutta 2-2,5km/s, tehokkaita kiikarikiväärejä oli jo ensimmäisen maailmansodan aikaan ja esim. Nitro Express-norsukivvärit olivat rikkoneet äänivallin jo vuosisadan vaihteessa. Mutta mikä on ensimmäinen?

Kommentit (4)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
XLR
Ruoska rikkoo äänivallin helposti, Varmasti ensimmäisten joukossa mukana.

Vaikkakin ainakin jossain vaiheessa on kiistelty siitä, ylittääkö itse ruoska äänen nopeuden vai ylittääkö ruoskaa pitkin kulkeva aaltoliike äänen nopeuden. Mitenkähän on asian laita nykytietämyksen mukaan? Itse en muista enkä jaksa kaivaa esille nyt.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
XLR
Ruoska rikkoo äänivallin helposti, Varmasti ensimmäisten joukossa mukana.

Vaikkakin ainakin jossain vaiheessa on kiistelty siitä, ylittääkö itse ruoska äänen nopeuden vai ylittääkö ruoskaa pitkin kulkeva aaltoliike äänen nopeuden. Mitenkähän on asian laita nykytietämyksen mukaan? Itse en muista enkä jaksa kaivaa esille nyt.

Asiaa jopa mallinnettiin muutama vuosi sitten jossakin yliopistossa (en nyt muista missä) ja tulokseksi saatiin, että ääni todellakin pääosin lähtee ruoskaa pitkin kulkevasta aallosta sen saavutettua äänenopeuden. Mutta lisäksi myös ruoskan pää voi saavuttaa äänennopeuden, joka tuo lisää ääntä. Eli molempi oikea ainakin kyseisen mallinnuksen mukaan.

Uusimmat

Suosituimmat