Käsien hallinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En nyt tiedä tuliko tämä oikeaan luokkaan, no moderaattorit voi siirtää tarpeen tullessa.
Asiaan. Tässä kun värkkäsin tänään pyörän kanssa haittasi kovasti vasemman eli heikomman käden hallittavuus. Käden toiminta ei ollut yhtä tarkasti hallittua kuin oikean vahvemman käden toiminta, pyörän korjaaminen olisi käynyt paljon helpommin jos kummatkin kädet olisi yhtä hyviä kuin oikea käsi eli vahvempi.

Kysymys kuuluu voi heikompaa kättä kehittää paremmaksi että siittä saataisiin tarkempi hallittavana. Jos pystyy niin miten?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Voiha se olla että tarkkuutta voi parantaa. Itse en ole siihen pystynyt vaikka olen muutaman kuukauden harjoitellu. Kaikenlaista pikkusta näpertämistä oon yrittäny tehä. Isosisko viisaampana osaa kirjottaa molemmilla käsillä lähes yhtä taitavasti ja ilman sen suurempaa harjoitusta. En tiedä mistä moinen johtuu.

Vierailija

Totta kai kumpaakin kättä voi harjoittaa... harjoittelemalla. Sen kuin vain alat tekemään vasemmalla kädelläsi aiemmin oikealla tehtyjä asioita, kuten kirjoittamista, mikä tosin vasemmalta oikealle kulkevana on oma temppunsa; siksi vasenkätinen Leonardo da Vinci käytti peilikirjoitusta. Ensimmäisenä ei kuitenkaan välttämättä kannata alkaa esim. miekkailuliikkeitä kokeilemaan, ainakaan kovin ahtaissa tiloissa (nimim. ovenkarmi puoliksi halki)...

Pianistit käyttävät tasapuolisesti molempia käsiään (eikä sitä nuotteja lukiessa ajattele, että pahus, tässä pitää käyttää vasenta) ja urkurit lisäksi jalkojaan yhtäaikaisesti käsien kanssa.

Vierailija

Ja taasen minulla vasen on selvästi oikeaa vahvempi, oletettavasti syynä oikean parempi koordinaatio, jolloin voimaa tarvitaan vähemmän samaan suoritukseen.

Vierailija

Olen vähän aikaa harjoitellut ja tuloksena oppinut syömään ym. vasemmalla kädellä mutta kirjoittaminen on yllättävän vaativaa puuhaa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Mie tunsin kerran yhen miehen joka vasaroi kummallaki käellä.
Kirjottiki molemmilla, ja jopa molemmilla yhtäaikaa.
Tiijjä sitte oliko harjotellu , vai oliko luonthaista nuo taijjot.
No meikäläisellä semmosia taitoja ei ole.
Oikea käpälä se kyllä , mutta vasen on pöljä, ja tuntuu ku se olis jotensaki kehitysvammanen.

Vierailija
DominusEtDeus
Olen vähän aikaa harjoitellut ja tuloksena oppinut syömään ym. vasemmalla kädellä mutta kirjoittaminen on yllättävän vaativaa puuhaa. :? :evil:

Harvapa hyvän käsialan oppii oikeallakaan kädellä parissa päivässä. Kyllä sitä yleensä vuosia harjoitellaan koulussa.

Vierailija

Meillä kulkee suvussa kaksikätisyys. Kirjoitan huonosti vasemmalla kädellä, oikealla en ollenkaan. Pingistä pelaan vasemmalla, sulkapalloa molemmilla yhtä hyvin, ja tennistä oikealla (kulkee vasurillakin, mutta huonommin). Vasaroin ja sahaan molemmilla yhtä hyvin, samaten lapioin ja haravoin molemmilta puolilta.

Isälläni on sama "vika", eli puolisatunnaisesti tekee molemmilla käsillä eri asioita, joiden pitäisi olla ns. paremman käden taitoja.
Tarkkuutta vaativat pikkunäpertelyt tuntuu olevan vasemmalle kädelle luontaisempia, mutta oikea käsi on vahvempi.
Kynää voi pyöritellä molemmissa käsissä sormien ympäri kohtuullisella nopeudella, joten sellaista selkeää "karkeampi käsi"-vikaa ei ole.

Sulkapallo on kuulemma hassua hommaa minun kanssa, kun aloitukset lähtee aina vasemmalla, ja juuri kun vastustaja siihen tottuu, niin lyönti lähteekin oikealla:) Täysin tiedostamaton vaihto vielä itsellä.

Käsittääkseni aika harvinaista kuitenkin, en muita tunne joilla olisi näin "sekavat" kädet (päästä puhumattakaan).

Vierailija

Tuohon 'käsien hallintaan' vaikuttaa tietääkseni muukin asia kuin lihakset ja motoriikka, tai ns. selkärangasta tuleva lihasmuisti.. nimittäin aivojen hallitseva puoli, jos tuollainen sanonta minulle suodaan. Joillekin tuo huonommalla kädellä tekeminen, tai sen oppiminen on helpompaa kuin toisille.

Näin muistan jostain lukeneeni. Saatan olla väärässäkin, en ole lääkäri - tai tutustunut anatomiaan sen enempää. Olette vapaat todistamaan väitteeni vääräksi jos parempaa tietoa löytyy.

Sitten omia kokemuksia - itse olen vasenkätinen, mutta olin vanhempieni mukaan pienempänä (noin 3-6-vuotiaana) molempikätinen, eli onnistui samat askareet lähes yhtä hyvin kummalla kädellä tahansa.. Nykyäänkin vielä yllätän joskus itseni tekemästä asioita 'väärällä' eli oikealla kädellä. Johtunee varmaan siitä että aivoni molemmat puolet ovat yhtä tyhmät. Kirjoittaa sen sijaan osaan vain vasemmalla kädellä.

Edit: Korjasin kirjotusvirheitä. Niin, ja nimim. Hakulle - kuulostaa erittäin tutulle nuo mainitsemasi 'oireet', taisit löytää yhden kaltaisesi.

Vierailija

Itse olen vasenkätinen. Kirjoittaminen ja esimerkiksi pallon heittäminen onnistuu vain vasemmalla. Poikkeuksena tästä säännöstä on sulkapallo, jota jostain kumman syystä pelaan oikealla. Myöskin kitaraa soitan oikeakätisesti, mutta se varmaan johtuu siitä, ettei ollut aikoinaan vasenkätisten kitaraa saatavana.

Mutta sitten olen kyllä oikeajalkainen, ei onnistu vasurilla kunnon potku jalkapallossa.

Vierailija

Tässä juuri eilen koitin soittaa kitaraa toisin päin. No, eihän siitä mitään tullut, oikealla se otelaudan painaminen ei onnistunut ollenkaan, yritti koko ajan näpätä, vasen taas näppäili miten sattuu, vääriä kieliä ym. Ja kyseessä oli kappale, jonka pystyn oikein päin soittamaan vaikka silmät kiinni, jos niikseen tulee. Kyllä sitä vasentakin kättä pystyy harjoittamaan, kun vain harjoittelee muutaman kuukauden jatkuvasti. Itselläni vasen on hyvä käsi, jolla pystyn tekemään kaiken vähemmän vaativan yhtä hyvin kuin oikealla, esim. sahaamaan ym. Lisäksi kymmensormi järjestelmä on tullut minulle luontevasti alusta lähtien. Usein myös teen asioita vasemmalla kädellä luontevasti, esim. siirrän nappulaa shakissa ym. Kirjoittaminenkin vasemmalla onnistuu, joskin käsiala on huonoa ja kirjoitus on hidasta, mutta ainakin siitä saa selvää.

Vierailija

jostain olen kuullut, että jos on oikea kätinen, niin oikeassa kädessä on se voima ja vasemmassa tarkkuus. Eli ihminen on kehittänyt itsensä ampumaan jousipyssyllä. Tämän pitäisi olla ihan tosi, mutta korjatkaa, jos ei ole.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
Andúril

Pianistit käyttävät tasapuolisesti molempia käsiään (eikä sitä nuotteja lukiessa ajattele, että pahus, tässä pitää käyttää vasenta) ja urkurit lisäksi jalkojaan yhtäaikaisesti käsien kanssa.

Puhumattakaan rumpaleista, jotka soittavat eri kuvioita kaikilla raajoilla yht'aikaa. Ja ainankin rumpujensoitossa joutuu tosissaan sitä heikompaa kättä ja/tai jalkaa treenamaan että toimisi vahvemman kanssa yhteen ja erikseen, mutta kyllä kaiken voi opetella suht' hyvin molemmille käsille. Vaadittu motoriikka tosin on pääasiassa huomattavasti karkeampaa kuin vaikka kirjoittamiseen vaadittava.

Vierailija

Voi harjoittaa ja kehittyy varmasti. Esimerkkinä vaikka pianonsoitto, jossa ensin opetellaan toisen käden kuviot ja sitten toisen käden kuviot. Sitten koitetaan saada vasen ja oikea toimimaan yhdessä. Rytmitys siihen mukaan ja homma tuntuu alkuun mahdottomalta, mutta harjoitus tekee mestarin. Vuosien harjoituksen myötä. Mutta senkin voi unohtaa

Sama homma kitaran soitossa. Vasemmalla kädellä otat otteita kaulasta ja alkuun osaat vain ne soinnut. Vuosien myötä toinen käsi oppii komppaamaan musiikin vaatimassa tahdissa.

Nuo edelliset hoituu, mutta sinni ei ole rittänyt opettelemaan kunnolla käyttämään tietokoneen hiirtä vasemmalla kädellä, vaikka oikea reistailee

Vierailija

Sen verran pakko oikaista, että pianon soittamisessa eivät molemmat kädet ole yhtä 'taitavia', eikä soittamisesta suoranaisesti saa sellaista etua, joka näkyisi esim. kirjoittamisessa tms. (Muuten kuin yleisenä harjaantumisena, tietenkin.)

Yleensä ottaen pianonsoitossa vasenta kättä pidetään 'hankalampana' hallita kuin oikeaa. Monet luulevat, että vasenkätinen on tästä syystä automaattisesti vahvemmilla vesillä pianistina, mutta korrelaatio ei ole niin yksioikoinen. (Toki vasenkätisiä on ainakin joidenkin tutkimusten mukaan suhdettaan enemmän pianisteina, mutta samassa suhteessa kuin muillakin 'taiteellisilla' aloilla..) Lähes poikkeuksetta myös vasenkätisillä vaikeudet teknisissä kappaleissa ovat vasemman käden puolella

Vasen ja oikea käsi suorittavat juoksutukset ylös ja alas erilaisella tekniikalla, minkä lisäksi oikea käsi on määräävässä asemassa 90%:ssa kappaleista, koska melodia on lähes poikkeuksetta sävelletty oikean käden soitettavaksi. Itse olen soittanut pianoa enemmän tai vähemmän vakavasti nyt lähes 20 vuotta, mutta vasemmalla kädellä kirjoittaminen - tai hiiren käyttäminen - on täysin toivoton urakka. Tämä johtunee siitä, että pianoa soittaessa _sormet_ tekevät suurimman osan työstä. Toki opin selkeästi yleistä laaja-alaista liikettä vaativat motoriset tehtävät normaalia helpommin myös vasemmalla, mutta tämä ei päde kirjoitukseen, piirtämiseen tms.

Liekkö asiaa on sitten tutkimalla tutkittu, että miten vaikka pianistit oppivat sitten tuommoisia taitoja. Oma käsitykseni perustuu omaan kokemukseeni itsestäni ja tuntemistani pianisteista..

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005
veepee
jostain olen kuullut, että jos on oikea kätinen, niin oikeassa kädessä on se voima ja vasemmassa tarkkuus. Eli ihminen on kehittänyt itsensä ampumaan jousipyssyllä.

Ainakin jaappanilaisen jousen gurut sanovat että voima tulee vasemmasta ja tarkkuus oikeasta, mutta kyseesä on käsittääkseni vaan mielikuva. Alkujousen ampujalla oli oman mielen mukaan mahdollisuus ampua kumpikätisesti tahansa( japanilaista ammutaan ainoastaan yhdeltäpuolelta), joten tuskin ensin ihminen alkaisi ampua ja vasta sitten kädet geneettisesti kehittyisivät erilailla.

Itse kysymykseen vastaisin että pystyyhän niille käsille opettamaan mitä vaan. Oikea kätisenä jouduin harrastellessa opettelemaan käyttämään enemmän vasenta kättä. Nyt toistakymmenen vuoden jälkeen huomaan että osaan käyttää erikseen vasemman käden nimetöntä ja pikkurilliä kun taas en oikean käden.

yst. pn

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat