kierre savupiipussa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä takia tehtaiden savupiipuissa on piipun ulkopuolella kulkeva kierre?

Sivut

Kommentit (19)

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Sillä saadaan piippuun "lisää pituutta". Kierre saa ilman+savun kiertämään, jolloin se jatkaa vielä jonkin matkaa ylöspäin. Myös piippujen sisällä voi olla kierteet.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Totinen jo vastasikin värähtelymekaniikan perusteella minunkin käsitykseni. Piipun sisäpuolella olevista kierteistä en ole kuullut. Akkiä ajatellen tuntuisi, että se päinvastoin lisäisi turbulenssia ja näin hidastaisi savukaasujen virtausta, kuin lisäisi niiden nopeutta. Koko juttuhan perustuu ilmanpaine-eroon etää savu piipusta yleensä ilman muita apuneuvoja nousee. On muuten 130m korkeassa piipussa mahtava imu, kypärä lensi päästä, kun astuin remontissa olevaan alaovesta sisään.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Itsekin luulin ensin että ne kierteet ovat parantamassa o
piipun aerodynamiikkaa.

Kierteet lisäävät rakenteen jäykkyyttä, jolloin piippu voi olla korkea ja ohuemmasta materiaalista valmistettu. Vertaa esim. tiilipiippuihin.

EDIT: tuosta imuilmiöstä muuten: Sears Towerissa on kierreovet ja tavarankuljetusta varten kaksoisovet ilmalukolla. Jos jonkin läven avaisi tornin alaosasta, syntyisi melkoinen imu hissikuilujen, ilmastointikanavien ja portaikkojen kautta tornin läpi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
ilesoft

Kierteet lisäävät rakenteen jäykkyyttä, jolloin piippu voi olla korkea ja ohuemmasta materiaalista valmistettu. Vertaa esim. tiilipiippuihin.

Tuokin tokin on totta, mutta ei tärkein syy, kierteethän ovat piipun yläosassa, josssa materiaalia pitäisi saada kevennettyä, jotta alla-oleva kestäisi sen painon, Vrt. öljysäilöt, niissä tosin ratkaiseva tekijä on hydrostaatinen paine, joka määrää materiaalin paksuuden kullakin korkeudella.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Minulle ovat "luotettavat lähteet" kertoneet juuri tuon "pituutta lisää" -ominaisuuden. Elikkäs piippu lämpenee, lämmittää olkopuolellaan olevan ilman, joka alkaa kohota ylöspäin. Jenka saa sen pyörteelle, joka pysyy kasassa vielä piipun loputtuakin.

Näin kylmillä ilmoilla sen toiminnan huomaa todella selvästi tuijottaessaan noita tehaksen piippuja.

Kysymys: Mikä on pitkän piipun tarkoitus?

Itse luulisin tietäväni syyn.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3232
Liittynyt16.3.2005
totinen
Se estää tuulen aiheuttamaa resonanssi-ilmiötä, joka saattaa hajottaa piipun.

Näin juuri. Kierteiden tarkoitus on yksinomaan estää tuulen suuntaan sivuttainen resonanssiliike, joka saa piipun heilumaan vaarallisella tavalla.

Lipputangoissa ilmiön voi tuulella hyvin havaita; etenkin niiden naruissa, jotka ilmiö saa paukkumaan äänekkästi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Maximilian
Minulle ovat "luotettavat lähteet" kertoneet juuri tuon "pituutta lisää" -ominaisuuden. Elikkäs piippu lämpenee, lämmittää olkopuolellaan olevan ilman, joka alkaa kohota ylöspäin. Jenka saa sen pyörteelle, joka pysyy kasassa vielä piipun loputtuakin.

Näin kylmillä ilmoilla sen toiminnan huomaa todella selvästi tuijottaessaan noita tehaksen piippuja.

Kysymys: Mikä on pitkän piipun tarkoitus?

Itse luulisin tietäväni syyn.

Mitä pitempi piippu, sen suurempi paine-ero ja parempi veto. Pitkä piippu myös vie saasteet ylempiin ilmakerroksiin, joten ne eivät laskeudu heti kaupunkilaisten päälle. "Luotettavat lähteesi" eivät ole oikeassa. Kierteiden tarkoituksena on värähtelymekaanikkan mukaan estää teräksisen savupiipun resonanssi-ilmiö tuulella, kuten edellä jo pariin otteeseen kerrottiin. Tiilisellä juttu on sen suuremmman massan ja materiaalin joustamattomuuden vuoksi hieman eri.

Europan korkein savupiippu silloin 30-luvulla, muurattiin aikoinaan Petsamon nikkeliin. Tunturin laelle. Kun piippu alkoi nousemaan mukavasti pilvien yläpuolelle, alkoi englantilaisen tehtaanrakentajan tilaamia brittimuurareita pelottamaan. Suomalaisten huimapäämuurareiden piti sekin tehdä loppuun. Lieneekö vielä pystyssä?

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Pitkä piippu myös vie saasteet ylempiin ilmakerroksiin, joten ne eivät laskeudu heti kaupunkilaisten päälle.

Tätä hain. Puhalletaan pska naapuriin.

Veto tuskin on nykylaitoksissa mikään syy, systeemit ovat niin suljettuja ja säädettyjä, että konevoima hoitanee ainesten liikuttelun.

En kyseenalaista ollenkaan tietoasi jenkojen merkityksestä. Ollet oikeassa. Jäi vain mieleen opettajan joskus kertoma. Ja tosiaankin, kun näin pakkassäällä katsoo piipun päähän, niin savu kiertyy tiukaksi paketiksi, joka jatkaa suoraan ylöspäin vielä kymmeniä metrejä ennen hajoamistaan maailman tuuliin.

Matalapaineella sitä toivoo, että piippu olisi vielä parikin sataa metriä pidempi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Maximilian

Veto tuskin on nykylaitoksissa mikään syy, systeemit ovat niin suljettuja ja säädettyjä, että konevoima hoitanee ainesten liikuttelun.

Kyllä vain on, konevoimalla ei tarvitse savukaasuja liikutella, koska ilmanpaineen vaihtelu hoitaa asian automaattisesti. Tosin lyhyemmissä omakotitalojen piipuissa tulee vastaan myös savukaasujen lämpötila. Jos fossiilisista polttoaineista otetaan energia liian tarkasti talteen, savut jäävät liian kylmiksi. Eivätkä jaksa nousta lyhyestä piipusta tarpeeksi nopeasti taivaalle. Niissä oleva rikki sekoittuu ilmasssa olevan kosteuden kanssa ja tiivistyy yleensä tiilisen savupiipun pinnalle. Puhutaan kastepisteestä. Tästä muodostuu ensin rikkihapoketta ja sitten rikkihappoa. Laasti tiilien välissä on emäksistä ja alkaa neutraloitua ja hajota. Kallis savupiippu murenee hyvinkin nopeasti. Kotitalossa laitoin savupiipun sisään ruostumatttomasta teräksestä olevat putket, kun murentuneen muurasin uudelleen välikatolta asti remontin yhteydessä. Tietääkseni näitä rosteriputkia myyvät muös rakennusrautakaupat. Lienevät vain paljon ohuempia kuin RR:lta evakuoimani.

Kyllä tuntuu ihan järkevältä että savukaasut kietyisivät jotenkin piipuissa olevien "kierteiden" ansiosta tyynellä. Mutta onko sillä merkitystä, nousevatko ne "putkena" vai kierteisenä taivaalle?

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
onko sillä merkitystä, nousevatko ne "putkena" vai kierteisenä taivaalle?

Saavathan ne rihlat luodinkin lentämään suoraan ja pitemmälle.

Sitä en tiedä, onko ominaisuus savupiipuissa tarkoituksellinen vai pelkkää plussaa. Resonanssin poistaminen kuulostaa kyllä järkevältä syyltä kierteiden olemassaoloon.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3232
Liittynyt16.3.2005

Jotta piipun ulkopuoliset kierteet voisivat pyörtää nousevan savun kierteille, muokkaavan ilman täytyisi liikkua nopeammin kuin piipusta tulevien kaasujen. Vaikutuksen pitäisi lisäksi säilyä kymmeniä metrejä ylöspäin. Kumpikaan ehto tuskin täyttyy.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3232
Liittynyt16.3.2005

Ehkä savukaasun syntymisen epätasaisuudet tai piipun epätasaisuudet. Kun kynttilän sammuttaa, hiipuvasta sydämestä nouseva savu kiertyy myös spiraalimaisesti.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tulipas tästäkin mukavaa. Sen ilman joka on piipun ympärillä, olettaisi olevan kylmempää, joka nousee piipun sisältä. Piipun kaasujen ulostulonkohdalla, piipun suussa, nämä kohtaavat. Mitä silloin tapahtuu? Jos olisi, kierteitä tai ei, entäs sitten perinteisen tiilisavupiipun kohdalla. Olen kaksi kertaa eläissäni nähnyt sellaisen räjäyttämisen. Toinen onnistui, toinen ei. Onnistunessa tapauksessa se vain luhistui pakalleen tiilikakasaksi, kun tukivoimat (tiilet) hävisivät. Toista räjäytettiin kaksi kertaa ja silti se kaatui "pötkölleen". Mielenkiintoista lujuusoppia. Miksi näin kävi, koska tarkoituksena oli tietenkin saada tiililäja molemmilla kerroilla? Kuka oli väärässä, insinööri vai pioneeriupseeri? Epäonnistumistustumistilanteessa? Aina voi syyttää toista.

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat