Miksi kissat eivät pidä kastumisesta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi siis? Kotikissathan inhoavat uimista ja myös sateella kastumista yli kaiken.

Ovatko myös isot kissat nirsoja veden suhteen? Savannillahan ei voi sateen sattuessa kastumista välttää mutta en muista nähneeni luontodokumenteissa uivaa leijonaa tai leopardia.

Miten lienee tiikerin kanssa, joskus olen nähnyt ohjelman jossa Siperian lumitiikeri loikki koskessa. On vain kovin pitkä aika siitä kun näin tuon ohjelman enkä muista loikkiko se siellä vedessä saaliin perässä vai huvikseen.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Usein oli kissa kuiva kotiin tullessa sateenkin jälkeen, eli suojaan oli punainen paholaiseni etsiytynyt.

Olisiko niin, että turkin kuivaamisessa on tavattoman kova homma?

Tuttavaperhe otti kissan, jota sitten piti totuttaa sisäkissaksi. Kissa oli jo aikuinen ja protestoi kovasti iltaisin vankeuttaan. Suihkuttivat kissan illalla, jotta oli yön hiljaa.
Melko epäilyttävää touhua. Kissa kun samalla itseään kuivatessaan nielee melkoisen määrän karvojaan, jotka sitten on oksennettava pois, jos nyt sattuvat tulemaan. Tukoksen syntyminen lienee mahdollista.

Kissan hiljentämis keinoja pehmennettiin, peukalo kastettiin ruokaöljyyn ja se taas kissan takareiteen. Hommaa oli taas useaksi tunniksi ja kissa pysyi hiljaisena. Muutamassa viikossa oppi kissa sisäkissaksi eikä öljyäkään enää tarvittu.

Kissa tottuu kuulemma veteen..jopa hiustenkuivaajaan, kun sitä totutetaan siihen pennusta pitäen.
Ja usch.. ihmiset käyttävät näyttelykissoille.. ja muuten koirillekin kaikenlaisia "karvalakkoja".. sumuttelevat ympäriinsä ja suojaavat silmiä.
Melkoista touhua se rimmaaminen.

Vierailija

Ainakin Korkeasaaren Siperiantiikereillä on oma uima-allas, jossa ne hellepäivinä käyvät monta kertaa pulikoimassa

Mummo
Korkeasaaren ystävä

Vierailija

Kävin kyläilemässä tuttavaperheen luona maalla. Aika oli sovittu milloin tulen.
Ihmettelin siinä pihamaalla miksi ketään ei näy.
Sitten navetasta alkoi kuulua valtaisa ulina, aivan kuin pikkulapsi itkisi.
Koska ketään ei näkynyt eikä ovikelloon vastattu sen kummemmin kuin kännykkäänkään niin menin navettaan katsomaan mistä tuo kauhea ääni johtui.

Siellä olikin kissan pesu menossa. Perheen vanha kollikissa oli pudonnut lietelantasäiliöön ja nyt ne pesivät sitä koko perheen voimin. Kuusi ihmistä mylläsi kisun ympärillä joka itse mylläsi korvossa. Kaksi suihkua oli käytössä ja lisäksi lehmänpesushampoota.

Niillä jotka pitivät kissaa kiinni oli pitkävartiset kumirukkaset käsissään.

No, minua alkoi heti touhu naurattamaan jolloin isäntä mulkaisi minua pahasti ja laittoi pesuvälineet kouraani poistuen hermosavuille ulos.

Sitten ei kisua pestessäni naurattanut enää hetikään niin paljon.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Miksi kissa ei pidä kastumisesta?
Miksi kissa ei pidä pakastumisesta?
Miksi kissa ei pidä epämiellyttävistä asioista?
Miksi mikään ajatteleva tai tunteva olento ei pidä ikävistä asioista?
Se nyt vain on niin. Märkä turkki on kelju. Tässä lienee pääsyy. Toinen on tietenkin stereotypia, jota vahvistanee normaali kuivaksi kasvatettu kotikissa. Kyllähän moni kissa läträä mielellään vesien kera, olipa se sitten juomakupissa, tai varsinkin vaikkapa akvaariossa. Valtaosa kateista ei ehkä aina kastumisesta pidä, mutta ei se nyt mikään kauhun paikkakaan ole, jos motivaatio on kohdallaan - leikki tai saalistus esimerkiksi.

Vähän niinkuin kysyisitte miksei ihminen pidä kastumisetsa - käyttäen havaintomateriaalina puutarhaletkua ja ohikulkevia jalankulkijoita...

Villit kissatkaan harvemmin pitävät esim sateesta, ja leijonat taitavat olla varsin nurjia veden suhteen yleisemminkin. Tiikerit sen sijana usein uiskentelevatkin mielellään. Ja kyllä, jopa jotkut kotikissatkin nauttivat uimisesta. Kyse on vain siitä mihin ne tottuvat ja mistä oppivat pitämään. Lämmin vesi ja huolellinen kuivattelu nopeasti kylvyn jälkeen varmasti parantavat motivaatiota. Eihän ihminenkään uinnin tai kylvyn jälkeen mielellään jätä märkiä farkkuja jalkaansa ja painele töihin/kouluun/vapaa-ajalle pikkupakkasessa... mitään rakneteellista vesikauhua ei siis kissallakaan liene.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Olen pääosin samaa mieltä Koshin kanssa.

Tässä on minun kissakokemukseni:

Kaksi kissaamme inhoavat vettä. Toinen kuitenkin juo mieluiten suoraan hanasta ja leikkii samalla. Tämä onkin ainoa poikkeus sen osalta.

Kolmas kissamme puolestaan on ihan kummallinen. Se alkaa useasti ulisemaan kun menen kylpyyn. Käy kurkkimassa ja käy poissa ja tulee taas takaisin ulisemaan. Aina silloin tällöin otan sen mukaan kylpyyn, jos vesi ei ole liian saippuaista. Siinä se herra oleilee sen aikaa ihan rauhassa lyhyehkön pesun ja kuivauksen ajan. Sen jälkeen painuu nuoleskelemaan itsensä taas kuivaksi. Välillä tuntuu siltä, että se oikein kerjää mukaan kylpyyn ja nauttii siellä olosta kun ei tappele poiskaan. Joskus taas toisaalta siltä, että tuossahan tuo nuolee itseänsä kovinkin vittuuntuneen näköisenä kylvyn jäljiltä. Ei niistä ota selvää.

Mikäli jollain on yhden kissani käytökselle jonkinlaista hypoteesin poikasta, niin otan mielelläni vastaan. :-)

Vierailija

Muistatteko niitä vanhan ajan Batman-sarjoja? Oliskohan 60-luvulla tehtyjä, niitä joissa tuli sarjakuvamaiset ääniefektit taisteluissa. Muistan erään jakson, jossa kissanainen sitoi Robinin (tms.) kissanviiksinauhoilla. Robin selvisi kun viiksinauhat kastuivat. Tämän vuoksi olen pienestä pitäen ollut siinä luulossa, että kissat inhoavat vettä, koska vesi venyttää niiden viikset.

Vierailija

En tiedä niinkään pitävätkö nekään aina siitä itse nuolemisesta.
Sanoisin ennemmin niin, että kissat pitävät puhaudesta ja kun niiden puhtaanapitoon kuuluu tärkeimpänä tekijänä tämä nuoleminen, niin sitä ne sitten paljolti harrastavat.

Meidän kolmesta kissasta huomaa, että eivät ne aina tykkää itsensä
nuolemisesta. Irvistävät samalla tai kuolaavat pahanmakuisen paikan tullen. Toisaalta taas jopa meidän pitkäkarvainen kissa pitää itsensä kuosissa nuolemalla niinkin hyvin, että karvatakkujen vuoksi sitä ei tarvi harjata. Joskus takkuja on ainoastaan leuan alta löytynyt, kun ei se sieltä kunnolla nuolemaan pysty.

Melkein unohdin... Muistaakseni tiikerit ovat käytännössä ainoa kissalaji, jotka oikeasti pitävät uimisesta. Tai ainakaan eivät kaihda vettä samassa määrin kuin lajitoverinsa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Onhan se myös kalastajakissa olemassa. Sitä ei varmaan kauheasti vesi haittaa. Olen nähnyt jossain dokumentissa myös leijonan uimassa.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat