Shakkiturnaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun täällä minä ja Harmiton pelasimme shakkia, tuli mieleeni järjestää palstalle shakkiturnaus. Turnaus on cup-muotoinen, ja pelit pelataan yv:illä lukuunottamatta semifinaaleja, pronssiottelua ja finaalia. Aina ottelun päätyttyä häviäjä postaa tuloksen ja siirrot tähän ketjuun, josta muut voivat seurata turnauksen kulkua.

Epäselvissä tapauksissa siihenastiset siirrot ja ongelma lähetetään tähän ketjuun, jossa tilanne ratkaistaan neuvottelemalla jos mahdollista. Suosittelen osallistujia pitämään kaikki siirrot järjestyksessä niin, että kaikki siirrot lähetetään ottelun loputtua tänne numeroituna selkeästi.

Turnauksen päätyttyä jaetaan yleisöäänestyksen perusteella kauneuspalkinto taidokkaimmasta pelistä molemmille pelaajille, sekä kunniamaininnat ainakin taidokkaimmasta häviöstä ja sitkeimmästä taistelusta.

Ilmoittautumiset tähän ketjuun. Aikaa ilmoittautua on ensi viikon sunnuntai iltaan kello 20.00 asti tai, jos osallistujia on siihen mennessä alle 16, seuraavan viikon sunnuntaihin kello 20.00 asti

Itse osallistun myös turnaukseen, joten pyydän halukkaita aputuomareita ilmoittautumaan.

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Mää oon mukana.

Voisikko vähän selventää muutamia shakin erikoissääntöjä mulle wizard. Nimittäin en ole käyttänyt muuta kuin tornitusta. Enkä osaa kovinkaan hyvin merkintöjä. Vaikka yv:llä.

Olen ymmärtänyt sinun ja harmittoman shakkipelistä:

0-0-0=pitkä tornitus
0-0=lyhyt tornitus
+ siirron perään=shakkaus.

Vierailija

Olisi kätevää, jos joku tekisi tätä varten oikein nettisivun

Itse joskus haaveilin sellaista.. olen jo sentään aloittanut. Mutta menee varmaan kuukausi ennenkuin siitä tulee yhtään mitään.. tarkoitus olisi tehdä sivusto, johon ilmaiseksi voi rekisteröidä oman nimimerkin, ja pelata ja aloittaa shakkipelejä muita rekisteröityneitä vastaan. Tarvittaessa voisi lähettää esim. haasteen toiselle pelaajalle, ja mahdollisesti jonkinlainen ranking systeemi.

Koodaustaitoiset (PHP, html, css) taitoiset voivat ilmoittautua.

Vierailija
tupakka

Voisikko vähän selventää muutamia shakin erikoissääntöjä mulle wizard. Nimittäin en ole käyttänyt muuta kuin tornitusta. Enkä osaa kovinkaan hyvin merkintöjä. Vaikka yv:llä.

Olen ymmärtänyt sinun ja harmittoman shakkipelistä:

0-0-0=pitkä tornitus
0-0=lyhyt tornitus
+ siirron perään=shakkaus.

Hyvä että osallistujia tulee. Shakissa ei ole muita erikoissiirtoja kuin tornitus ja ohestalyönti, jonka voi suorittaa vain kerran pelin aikana. Siinä pelaaja on siirtänyt edellisellä siirrolla sotilaan vastustajan puolelle joko 4-riville, jos on musta, tai 5-riville, jos on valkoinen. Vastustaja siirtää oman sotilaansa kaksi ruutua eteenpäin oman sotilaan viereen. Tällöin voi suorittaa ohestalyönnin, jolloin siirtää oman sotilaansa vastustajan sotilaan taakse viistoon eteenpäin kuten tavallisessakin lyönnissä. Vastustaja menettää viimeksi siirtämänsä sotilaan, joka siis oli ohestalyönnissä siirretyn sotilaan vieressä. Toivottavasti tämä selvensi.

Toivoisin, että tähän ketjuun tulisi vain ilmoitukset liittyen turnaukseen, eli ilmoittautumisviestit, tulokset, pelilistat, jotka teen sunnuntai-iltana jos mahdollista, sekä turnaukseen liittyvät kysymykset, ja varsinainen keskustelu aiheesta tulisi pääosin muihin ketjuihin. Kunniamainintoihin liittyen perustan oman ketjun, kunhan pelit on saatu päätökseen. Jos joku haluaa keskustella turnaukseen liittyvistä asioista, hän voi mielellään perustaa sille ketjun. Tämä on lähinnä selkeys/mukavuussyistä, koska en viitsisi ottelulistoja tehdessäni kahlata läpi useita sivuja viestejä(ellei kyse ole osallistumis ilmoituksista! ).

Vierailija

Ohesta lyönti

Tilanne syntyy, kun vastustaja siirtää aloituksesta sotilaan suoraa kaksi askelta eteen, vastustajan rinnalle. Tämähän on mahdollista ja tarkoituksenmukaista pelin kannalta. Tarkoituksena on pelin avaamisen nopeuttaminen.
Ohesta lyönti mahdollistaa sotilaan syönnin, mutta siirto on tehtävä välittömästi sotilaan siirtymisen jälkeen. Sitä ei siis voi tehdä enää myöhemmin.
Lyövä sotilas siirtyy kentällä kuin ohesta lyöty sotilas olisi liikkunut vain yhden askeleen.

Sääntöä siihen, että ohesta lyönnin voisi tehdä vain kerran pelin aikana en löytänyt. Ymmärtääkseni siis siirron voi tehdä aina tarvittaessa, kun siihen on mahdollisuus.
Ohesta lyönti ei ole pakollinen siirto.

Toivottavasti nyt jokunen paikkaa tämän, jos olen väärässä.

Tornituksen voi tehdä vain kerran. Ja tornituksessa vaaditaan, että kuningasta tai tornia, ei ole liikutettu ennen tehtävää tornitusta.

Vierailija

Ylhäisyyteni ei pahoittaisi mieltänsä jos voisi osallistua tähän turnaukseen. Onhan shakki hänen intohimonsa.
Jos joitain turnaukseen liittyviä erikoissääntöjä tms. on, voitaisiinko ne ilmoittaa?
Ketä vastaan pelaan ja milloin?

Jouons!

Vierailija
Tornituksen voi tehdä vain kerran. Ja tornituksessa vaaditaan, että kuningasta tai tornia, ei ole liikutettu ennen tehtävää tornitusta.

Eikä kuningas saa olla shakattuna, eikä shakatun ruudun yli voi tornittaa.

Vierailija
Werner The Kuudes
Ylhäisyyteni ei pahoittaisi mieltänsä jos voisi osallistua tähän turnaukseen. Onhan shakki hänen intohimonsa.
Jos joitain turnaukseen liittyviä erikoissääntöjä tms. on, voitaisiinko ne ilmoittaa?
Ketä vastaan pelaan ja milloin?

Jouons!

Jos tarpeeksi osallistujia(16) tulee, ilmoitan pelit sunnuntaina, ja pelit alkavat tiistaina 20.00, siltä varalta, että jollakulla on niistä valittamista. Otan asiallisesti perustellut valitukset vastaan, ja teen tarvittavat muutokset. Jos valituksia tulee(hyvin perusteltuja sellaisia), teen vaaditut muutokset ja pelit alkavat vuorokautta myöhemmin. Jos 16 pelaajaa ei määräaikaan mennessä tule, aikataulu siirtyy 0-7 vuorokautta.

Turnauksessa pelattaviin peleihin ei liity varsinaisia erikoissääntöjä, mutta jos pelaaja katsoo vastustajansa viivyttävän peliä tai käyttäytyvän epäurheilijamaisesti esimerkiksi kiista tilanteissa, joita saattaa syntyä toisen osapuolen nappuloiden sekoittuessa tms. hän voi valittaa joko tähän ketjuun, tai yksityisviestinä minulle. Tietenkin toivon rauhanomaista ratkaisua, ja haluan kuulla molempia osapuolia, mutta tarvittaessa voin antaa varoituksen, joka tulee tähän ketjuun.

Kolmesta varoituksesta minä ja aputuomarit äänestämme siitä, vaatiiko tilanne kyseisen henkilön poistamista pelistä, mitä en toivo, mutta jos pelaaja ilman ilmoitusta keskeyttää pelaamisen esimerkiksi viikoksi tai kahdeksi, tai muuten häiritsee pelaamista vakavasti, se häiritsee turnauksen kulkua jo sen verran pahasti(varsinkin jos muita pelejä ei ole kesken) että pelaajan poisto voi tulla aiheelliseksi.

Sekä tämän, että omia pelejäni koskevien ongelmatilanteiden, takia toivon vapaaehtoisia aputuomareita.

Vierailija

Minä voin tulla, vaikken ole pelannut yli vuoteen. Sinä voit velho koota jokaisen ilmottautujan jälkeen aina listan osallistujista, jolloin 16 täyttymistä on helppo seurata ja tarkistaa onko oma nimi ilmestynyt listalle.

Miten aiot toimia, jos ei tule mukavaa turnaustasalukua kuten 16? Entä miten aiot arpoa parit?

Edii shakkimerkinnöistä: syöminenhän/lyöminenhän merkitään tuossa shakkikirjanpidossa siten, että korvataan väliviiva äksällä? Ja shakkaus oli "+" merkinnän loppuun? Nappulat olivat T, R, L, D, K ja moukka ei nimeä edes ansaitse? Entä miten merkittiin moukan päästessä laudan päähän, miksi se muuttuu?

Vierailija

Ilmoittautuneita tähän mennessä:
1. wizard
2.tupakka
3.Lance
4.Werner The Kuudes
5.Rollerball

Kun sotilas korotetaan, merkintä on muotoa a7-Ra8, eli ensin lähtöruutu, siirto, upseeri joksi korottuu ja ruutu johon siirretään. Selvenikö?

Vierailija

Valitettavasti Ylhäisyyteni on varattu ensi viikon kokonaan, sekä seuraavan viikon alun(1-4 pv.??). Näinä aikoina En siis pysty osallistumaan.
Jos peliajat sijoittuvat kyseiselle ajanjaksolle, voi Minut laskea pois listalta.

Je m’excuse!

Vierailija
msdos464

Eikä kuningas saa olla shakattuna, eikä shakatun ruudun yli voi tornittaa.

Eikä kuningas saa päätyä uhattuun ruutuun.

Editti: Toteutetaanko turnaus ns. cup-taulukolla, eli vain voittaja menee jatkoon, vai sarjamuotoisesti?

Vierailija

Suositelisin cup-taulukkoa. Yksi peli kestää kuitenkin pitkään ja kokonaisen sarjan pitäminen tulisi kestämään liian pitkään. Shakki on kuitenkin niin pitkäveteinen(ei tylsä, tarkoitin pitkäaikainen) peli, että yhdestä voitosta olisi jo pääteltävissä paremmuus.

Vierailija

Voisin itse lähteä puolueettomaksi tuomariksi turnaukseen. Suoraan sanoen en ole hyvä pelaamaan, olen liian impulsiivinen.

Ehdottaisin turnauksen käytännön järjestelyiksi seuraavaa:

Järjestetään turnaus/ottelut IRCissä. Ottelut pelattaisiin normaaliin shakkiottelun tahtiin (livenä). Silloin voitaisiin pelata joko turnaus- tai cup-muotoinen ottelu.

Ne, jotka eivät ole vielä IRCiin tutustuneet, niin voivat tehdä sen vaikka heti. Kuten kaikki varmaan tietävät, että tiede-keskustelupalstalaiset perustivat aikoinaan oman IRC-kanavan, joka on osoitteessa IRCnet, #tiede.fi. Tervetuloa.

Turnausta varten voidaan perustaa oma kanava, jolla puheoikeus on molemmilla pelaajilla ja tuomarilla. Muut asiasta kiinnostuneet voivat olla seuraamassa ottelua ilman puheoikeutta. Näin yleisöllä olisi mahdollisuus seurata turnausta.

IRCin käyttäminen nopeuttaisi turnausta ja pitäisi kaikkien mielenkiinnon yllä koko turnauksen ajan. IRCin käyttöön löytyvät ohjeet toisaalta tältä foorumilta.
( http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=3957 )

Shakkisäännöt voi napata:

http://www.kolumbus.fi/shakkiliitto/saanweb.pdf

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat