Lääketiede ja terveys: Hyvä aamupala ?

Hyvä aamupala ?

Millaista aamupalaa syötte?

Kaipaisin kokemuksen rintaääntä että millainen olisi hyvä aamupala,
että se
- ravitsisi terveellisesti pitkälle päivään
- sopisi (fyysisesti kevyttä) henkistä työtä tekevälle
- ei synnyttäisi "brain-fogia" eli kirkas ajatuskulku
- jaksaisi lounaalle tai pidemmällekin
- ettei lihottaisi (VHH?)
- piristäisi aamu-unista

Nykyään juon kahvia 1-2 kupillista ja töissä heti lisääkin
Pari ruispalaa voimariinilla
Makkaraa
Juustoa
Kanamunan tms lihaa, proteiinia

Eikös onnistunut aamupala ole tae onnistuneelle päivälle? icon_smile.gif

[quote author="tootired" time="10.03.2011 klo 09:12"]

Millaista aamupalaa syötte?

Kaipaisin kokemuksen rintaääntä että millainen olisi hyvä aamupala,
että se
- ravitsisi terveellisesti pitkälle päivään
- sopisi (fyysisesti kevyttä) henkistä työtä tekevälle
- ei synnyttäisi "brain-fogia" eli kirkas ajatuskulku
- jaksaisi lounaalle tai pidemmällekin
- ettei lihottaisi (VHH?)
- piristäisi aamu-unista

Nykyään juon kahvia 1-2 kupillista ja töissä heti lisääkin
Pari ruispalaa voimariinilla
Makkaraa
Juustoa
Kanamunan tms lihaa, proteiinia

Eikös onnistunut aamupala ole tae onnistuneelle päivälle? icon_smile.gif

[/quote]

Don't give up!

Re: Hyvä aamupala ?

Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:
- Turkkilaista jogurttia ("Partista") reilusti,
- sekaan sopiva määrä (2-3 rkl) rouhittuja kaakaopapuja eli nibsejä,
- pienehkö määrä mansikkajogurttia rikkomaan kaakaon "kova" aromi.

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.

[quote author="Carloz" time="10.03.2011 klo 09:18"]

Itse suosin nykyisin:

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Itse suosin nykyisin:

Kiitos Carloz!

Aivan, unohdin itse mainita nää ravintolisät mutta kun niistä jos keskusteltu
täällä erikseenkin niin jos tässä säikeessä syvennyttäisiin ainoastaan ns perinteiseen ruokaan mitä syö aamupalaksi, toki voi mainita ravintolisätkin jos kokee että ne ovat aamupalan "pääravintoa"? icon_smile.gif

Niin ja sitten vieno toive että myös perustelu MIKSI syö mitäkin.

Parin leipäsiivun kuvittelen antavan hiilaria jotta aivot starttaisi paremin käyntiin?
Lihan/kananmukan proteiinin toivon antavan tasaista jaksamista ja kahvin "buustaavan" elimistön "verenkiertoon" vauhtia.-)

[quote author="tootired" time="10.03.2011 klo 09:30"]

[quote author="Carloz"]Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.[/quote]
Kiitos Carloz!

Aivan, unohdin itse mainita nää ravintolisät mutta kun niistä jos keskusteltu
täällä erikseenkin niin jos tässä säikeessä syvennyttäisiin ainoastaan ns perinteiseen ruokaan mitä syö aamupalaksi, toki voi mainita ravintolisätkin jos kokee että ne ovat aamupalan "pääravintoa"? icon_smile.gif

Niin ja sitten vieno toive että myös perustelu MIKSI syö mitäkin.

Parin leipäsiivun kuvittelen antavan hiilaria jotta aivot starttaisi paremin käyntiin?
Lihan/kananmukan proteiinin toivon antavan tasaista jaksamista ja kahvin "buustaavan" elimistön "verenkiertoon" vauhtia.-)

[/quote]

Don't give up!

Aika harvoin tulee aamiainen syötyä mutta jos syön, niin se on joko nuudelisoppa tai sitten riisipuuro aasialaiseen tapaan.

[quote author="iMuke" time="10.03.2011 klo 09:55"]

Aika harvoin tulee aamiainen syötyä mutta jos syön, niin se on joko nuudelisoppa tai sitten riisipuuro aasialaiseen tapaan.

[/quote]

Itse suosin nykyisin:

Miksi syön näin?

Kaakaosta saa positiivista piristystä aamuun ilman kahvia (kahvi juodaan vasta töissä). Turkkilaisessa jogurtissa on sopivasti rasvaa suhteessa hilareihin. Mansikkajogurtista voisin luopua, koska siinä on turhaa sokeria aika paljon, mutta tällöin kaakaon maku tulisi turhan tymäkkänä läpi.

[quote author="Carloz" time="10.03.2011 klo 10:11"]

[quote author="Carloz"]Hyvä aamupala on varmaan kullekin ihmiselle hieman erilainen.

Itse suosin nykyisin:

Lisäksi erikseen ruokalusikallinen kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä + d- ja muut vitamiinit.[/quote]
Miksi syön näin?

Kaakaosta saa positiivista piristystä aamuun ilman kahvia (kahvi juodaan vasta töissä). Turkkilaisessa jogurtissa on sopivasti rasvaa suhteessa hilareihin. Mansikkajogurtista voisin luopua, koska siinä on turhaa sokeria aika paljon, mutta tällöin kaakaon maku tulisi turhan tymäkkänä läpi.

[/quote]

Löysin parikuukautta sitten kaurapuuron uudestaan ja siihen olen ihastunut!

Ihan ensimmäiseksi kuitenkin avaan päivän tuossa toisessa ketjussa mainitsemallani tuplaespresso-maitokaakaolla, joka on makeutettu rypälesokerilla (glukoosia 4 rkl. Sakkaroosi ei kelpaa, koska aiheuttaa nopean verensokeripitoisuuksien laskun)

Syön puuron sitten parin tunnin päästä kun kaakaon energia alkaa ehtymään. Samalla otan myös vitamiinit. Mm. deeku on hyvä ottaa aaumupäivästä.

[quote author="Puuhevonen" time="10.03.2011 klo 10:17"]

Löysin parikuukautta sitten kaurapuuron uudestaan ja siihen olen ihastunut!

Ihan ensimmäiseksi kuitenkin avaan päivän tuossa toisessa ketjussa mainitsemallani tuplaespresso-maitokaakaolla, joka on makeutettu rypälesokerilla (glukoosia 4 rkl. Sakkaroosi ei kelpaa, koska aiheuttaa nopean verensokeripitoisuuksien laskun)

Syön puuron sitten parin tunnin päästä kun kaakaon energia alkaa ehtymään. Samalla otan myös vitamiinit. Mm. deeku on hyvä ottaa aaumupäivästä.

[/quote]

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Kolme runsaassa voissa paistettua (ei liian pitkään) luomukananmunaa. Niiden kanssa jotain kasvista, esim. paprikaa tai tomaattia tai höyrytettyä juuresta tai kukkakaalia jos ehtii tehdä. Rasvaista juustoa voi raastaa mukaan ja lisätä tarpeen mukaan suolaa, pippuria ja muita mausteita, esim. oreganoa.

Ehkä turkkilaista jogurttia hiukan, jos mieli tekee. Siihen voi lisätä pähkinöitä tai kaakaonibsejä.

Siinä on proteiinit, rasvat ja vitamiinit.

Lisäksi kermakahvia ja iso lasillinen vettä.

Sitten voi usein töissä päättää tilanteen mukaan, syökö kunnon lounaan vai syökö vasta kotona. Minulle ei tule päivän aikana pakottavaa nälkää tuollaisella aamiaisella.

[quote author="Ding Ding" time="10.03.2011 klo 10:35"]

Kolme runsaassa voissa paistettua (ei liian pitkään) luomukananmunaa. Niiden kanssa jotain kasvista, esim. paprikaa tai tomaattia tai höyrytettyä juuresta tai kukkakaalia jos ehtii tehdä. Rasvaista juustoa voi raastaa mukaan ja lisätä tarpeen mukaan suolaa, pippuria ja muita mausteita, esim. oreganoa.

Ehkä turkkilaista jogurttia hiukan, jos mieli tekee. Siihen voi lisätä pähkinöitä tai kaakaonibsejä.

Siinä on proteiinit, rasvat ja vitamiinit.

Lisäksi kermakahvia ja iso lasillinen vettä.

Sitten voi usein töissä päättää tilanteen mukaan, syökö kunnon lounaan vai syökö vasta kotona. Minulle ei tule päivän aikana pakottavaa nälkää tuollaisella aamiaisella.

[/quote]

Maittava huomeninen muotoutuu joko keitetystä ja tuorepuurosta ja monesta mukillisesta kahvia.

[quote author="Piru Naiseksi" time="10.03.2011 klo 10:56"]

Maittava huomeninen muotoutuu joko keitetystä ja tuorepuurosta ja monesta mukillisesta kahvia.

[/quote]

Vähän yli 60-kiloisena minulle riittää kaksi kananmunaa, yleensä munakkaana, jolloin saan helposti lisättyä kookosrasvaa tai voita. Keitettynäkin joskus. Lisään jotain hiilihydraattia, mutta yleensä aika vähän, esimerkiksi vähän paprikaa. Kahvi kulutusmaidolla.

Sitten luonaalla syön kunnolla ja syön sen melko pian, noin 3 tunnin päästä.

Mikäli lähden päiväksi "ulos", niin syön aamulla lisäksi pähkinöitä ja kenties omenan.

(VHH)

Olen kyllä huomannut, että pelkkä kananmunan ja rasvan nauttiminen aamulla voi aiheuttaa päänsärkyä päivällä, mikäli en syö lounasta ja saa hiilihydraatteja.

[quote author="Kulaushaikara" time="10.03.2011 klo 11:12"]

Vähän yli 60-kiloisena minulle riittää kaksi kananmunaa, yleensä munakkaana, jolloin saan helposti lisättyä kookosrasvaa tai voita. Keitettynäkin joskus. Lisään jotain hiilihydraattia, mutta yleensä aika vähän, esimerkiksi vähän paprikaa. Kahvi kulutusmaidolla.

Sitten luonaalla syön kunnolla ja syön sen melko pian, noin 3 tunnin päästä.

Mikäli lähden päiväksi "ulos", niin syön aamulla lisäksi pähkinöitä ja kenties omenan.

(VHH)

Olen kyllä huomannut, että pelkkä kananmunan ja rasvan nauttiminen aamulla voi aiheuttaa päänsärkyä päivällä, mikäli en syö lounasta ja saa hiilihydraatteja.

[/quote]

Usein kuulee sanottavan että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta olen eri mieltä. En usko siihen. Minusta aamiainen on päivän turhin ateria. En ymmärrä miksi sitä pitäisi tarvita, usein aamulla on vähän tönkkö olo muutenkin eikä tee mieli edes syödä, no ainakin minulla. Kaippa se on tää länsimainen viljahiilarimättökulttuuri joka saa ihmiset kaatumaan tajuttomina maahan jos ei saa kahteen tuntiin syötävää.

[quote author="Ronron" time="10.03.2011 klo 11:18"]

Usein kuulee sanottavan että aamiainen on päivän tärkein ateria, mutta olen eri mieltä. En usko siihen. Minusta aamiainen on päivän turhin ateria. En ymmärrä miksi sitä pitäisi tarvita, usein aamulla on vähän tönkkö olo muutenkin eikä tee mieli edes syödä, no ainakin minulla. Kaippa se on tää länsimainen viljahiilarimättökulttuuri joka saa ihmiset kaatumaan tajuttomina maahan jos ei saa kahteen tuntiin syötävää.

[/quote]

くそっ!

Puolikas verigreippi on minun aamupalani.

En juo nykyään edes kahvia (närästyttää).

Aamupalan hyvyydestä en osaa sanoa mitään, mutta minä pärjään sillä lounaalle asti näkemättä nälkää.

[quote author="hOx" time="10.03.2011 klo 14:25"]

Puolikas verigreippi on minun aamupalani.

En juo nykyään edes kahvia (närästyttää).

Aamupalan hyvyydestä en osaa sanoa mitään, mutta minä pärjään sillä lounaalle asti näkemättä nälkää.

[/quote]
Keskusteluun osallistuminen vaatii kirjautumista.
MBnet