Seurustelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seurustelusta on puhuttu monet kerrat ja mietitty, mikä on oikeata seurustelua? Voisin sanoa oman mielipiteeni, joka ei ole absoluuttinen, mutta olen jonkin verran järkkymätön asian suhteen.

Seurustelu on mielestäni seurustelua, kun yrittää löytää elämänkumppanin ja haluaa jakaa hänen kanssaan elämänsä.
Jo pyrkiminen tähän on oikeata seurustelua, koska kaikista asioista ei voi itse päättää. Seurustelu huvikseen on lähinnä vain harjoittelua eikä oikeata seurustelua.

Seurustelu voi olla seurustelua myös näyttämismielessä, kun ihminen haluaa näyttää muille olevansa jotakin, näin yleensä käy kun ihmisellä on alemmuudentuntokomplekseja.

Jos ihminen on kokenut olevansa huono verraten omaan, ja muiden menestykseen tai häntä on sanottu muita huonommaksi, niin hänellä on todennäköisesti suurempi riski seurustella näyttääkseen olevansa yhtä hyviä kuin muut tai parempi.

Se on ymmärrettävää, muttei hyväksyttävää.
Silloin ihmistä verrataan esineeseen, joka on näytillä ja kaunis tahi komea sellainen. Hänestä ei siis haluta muuta kuin näyttävyyttä, jos tämä sopii molemmille, niin asia on ok. Jos ei, niin ei ole, koska tämä kyseinen ihminen ei varmaankaan halua olla verrattavissa esineeseen tai siihen, ettei hänellä ole muuta annettavaa toiselle.

Seurustelu seurustelemisen vuoksi eli tärkeintä on itse seurustelu, eikä se kenen kanssa seurustelee.

Näin voimme olettaa, että ihminen seurustelee toisen ihmisen kanssa, koska ei ole löytänyt parempaa. Jos asia on tiedostettu omassa mielessä, niin silloin se on loukkaus kumppania kohtaan, joka pitää itseään korvattavissa olevana hyödykkeenä. Esim. Salla seurustelee Matin kanssa, mutta tavattuaan komeamman Tapanin Salla lopettaa seurustelun Matin kanssa. Tuskin hän haluaa kertoa syyn siihen, miksi hän lopetti. Hän voi vain sanoa:
Et ollut tarpeeksi hyvä minulle.

Tosiaankin, kukaan tuskin haluaa, että hänelle tehdään noin?

Ihmisen pitää tuntea olevansa korvaamaton eikä hyödyke, jonka voi korvata paremmalla tai näennäisesti paremmalla.

Ihmisellä on suuri kaipuu olla hyödyllinen, monet ihmiset masentuvat nykyään, koska tuntevat olevansa turhia, taakkoja, hyödyttömiä resurssien tuhlaajia.

Ihminen, vaikkakin on kehittynyt, on silti eläin eikä muutu miksikään.

Seurustelu oikean syyn takia eli ihmisen, jonka kanssa seurustelee tuottaa hedelmää vertauskuvallisesti.
Silloin molemmat ovat tyytyväisiä ja tuntevat kohdanneensa elämänsä ihmisen, jonka kanssa voi kohdata ilot ja surut, ja joka ei jätä, löytäessään ns. paremman.
Keskinäinen kunnioitus on todella tärkeää ja luottamus sekä rehellisyys, jos et voi kertoa kumppanille tuskaisia asioita niin luotatko häneen varmasti?

Eikä rehellisyys tarkoita tässä tapauksessa vain huonojen asioiden kertomista, vaikkakin se on myös sitä.

On osattava kertoa miksi on juuri tämän henkilön kanssa ja sen syyn on oltava valoa kestävä. Onnea kaikille ihmisille sen oikean etsimiseen!

Kommentit (7)

Vierailija

Seurusteluja on monenlaisia.
Nainen/tyttö voi seurustella miehen/pojan kanssa ja etsiä näin itselleen elämänkumppania jatkaakseen geenejään.

Tai sitten voi vain seurustella seksin takia, ei haeta elämänkumppania, mutta haetaan seksiä. Luulisin sen olevan monessa tapauksessa seksin hakemista ensi sijassa. Perheen perustus ajatukset tulee myöhemmin.

Nykyään on seksi vapaata länsimaissa. Seksin harrastukseen ei enää tarvita papin aamenta.

Sitten taas voi esimerkiksi seurustella ystäviensä kanssa. Seurustelua sekin on. Minä en katso seurustelua ainostaan siksi että etsitään elämänkumppania. Seurustella voi kenen kanssa tahansa.

Tämä on vain minun mielipide.

Vierailija
Joker
Ihmisellä on suuri kaipuu olla hyödyllinen, monet ihmiset masentuvat nykyään, koska tuntevat olevansa turhia, taakkoja, hyödyttömiä resurssien tuhlaajia.

Eikä rehellisyys tarkoita tässä tapauksessa vain huonojen asioiden kertomista, vaikkakin se on myös sitä. On osattava kertoa miksi on juuri tämän henkilön kanssa ja sen syyn on oltava valoa kestävä. Onnea kaikille ihmisille sen oikean etsimiseen!

Moni ihminen ei koe olevansa hyödyllinen edes yhdelle ihmiselle eli itselleen.. saatikka sitten toiselle/toisille.. Kuinka moni "seurustelee" mielellään itsensä kanssa eli on sovussa itsensä kanssa?

Huonot (huonolta tuntuvat) asiat on ns. kaivettava itsestä, eikä siitä toisesta. Huonoa voi mm:ssa olla se, että kokee olevansa huono kestämään toisen ratkaisuja ...

asdf
Seuraa 
Viestejä10411
Liittynyt16.3.2005

Seurustelu on minun mielestäni - silloin kun sillä tarkoitetaan jotain parisuhteen tapaista tai edes sen yritystä - tutustumista vastakkaiseen sukupuoleen. (En siis tarkoita kaveriporukassa seurustelua hyvän ruoan ja viinin ääressä, mainittakoon nyt varmuuden vuoksi.)

Minulle seurustelu ei joskus teinivuosina todellakaan ollut mitään elämänkumppanin etsintää, ainakaan ensisijaisesti. Koin lähinnä harjoittelevani aikuisempaa elämää, parisuhteineen kaikkineen. Ja tietysti seksi oli silloin niin uusi juttu, että kaikki mahdollisuudet piti käyttää hyväkseen, mitäpä sitä kieltämään. Tosin jossain vaiheessa kuvittelin eläväni ensirakkauteni kanssa lopun elämääni, mutta elinikäinen suhde ei ollut lainkaan sen suhteen motivaattori ja suhdekin sitten loppui aikanaan.

Itse en missään elämäni vaiheessa ole kuvitellut suhteen alkaessa hakevani elämänkumppaniani. Kaikki suhteeni ovat alkaneet sellaisessa "Katsotaanpas mitä tästä tulee" -fiiliksissä. Tämä viimeisin onkin sitten jatkunut jo kahdeksatta vuotta ja ainakin näillä näkymin jatkuu vielä paljon kauemmin. En ihmettelisi, vaikka jatkuisi lopun ikääni.

Vierailija
Huonot (huonolta tuntuvat) asiat on ns. kaivettava itsestä, eikä siitä toisesta. Huonoa voi mm:ssa olla se, että kokee olevansa huono kestämään toisen ratkaisuja ...

Kaiva ensin keihäs omasta silmästä, vasta sitten poista roska lähimmäisen silmästä.

- Vanha juutalainen sananlasku

Vierailija
Joker

Kaiva ensin keihäs omasta silmästä, vasta sitten poista roska lähimmäisen silmästä.

- Vanha juutalainen sananlasku

Kyllä lähimmäisen on se itse poistettava..

Jo seurusteluvaiheessa olisi hyvä oppia kertomaan omista tunnoistaan, kuinka kokee jotkut asiat, mutta usein se muuttuu sellaiseksi, että aletaan arvostelemaan toista... olet (muka) sellainen ja sellainen.. ei hyvä.

Ei osata pyytää toiselta sellaista kohtelua, jota itse tarvitsisi ja sekin kyvyttömyys sitten "heitetään" toisen päälle...

Moni pariskunta elää kuin kissa ja koira..

Vierailija

Pyytäminen koetaan nöyryyttäväksi, vaikka se on otettavissa avoimuutena eli toiselta ei kätketä sitä mikä on itselle tärkeää ja tuiki tarpellista.

Toisen arvostelulla yritetään muuttaa toinen joksikin, jotta ei itsen tarvitsisi kyseenalaistaa omia asenteitaan.

Vierailija

Itsekin olen miettinyt monesti, mitä on seurustelu ja mitä ns. normaali vastakkaisen sukupuolen kesken tapahtuva illanvietto (leffa tai koti-ilta)? Enkä ole tullut hullua hurskaammaksi, sillä ensin tulisi tietää mitä ihmiset ko.tilanteessa toisilleen ovat - ystäviä, kavereita, tuttavia? asdf tuossa jo jotain valottikin, kiitoksia vaan. Melkein sama juttu, kun pitäisi selvittää se, mitä tarkoittaa "suhteen tauolla oleminen" (vrt. Frendien eräs jakso).

Wikipedian mukaan "Seurustelu on vakituinen rakkauteen perustuva suhde (ennen kihlausta tai avioliittoa tai avoliittoa). Nimitystä seurustelu käytetään myös ihmisten välisestä yhdessä oleskelusta ja keskustelusta." Tuostahan selkisi paljon. Ehkä pitäisi joka kerta erikseen selvittää, että hei, mitä tämä on - ihan vaan väärinkäsitysten välttämiseksi ja pienen sydämen oikeuksien puolustamiseksi.

Uusimmat

Suosituimmat