Valehteletko paljon?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mites paljon tiedepalstalaiset valehtelee...

1. ...toisille tiedepalstalaisille?
2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

Niin ja elkää valehelko ny.

Kommentit (13)

Vierailija
tupakka

2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

.......En yhtään, ei ole tarvetta. En ole paljoakaan kertoillut henkilökohtaisista asioistani, jotta ei ole ollut tarvetta valehdella. Ei ainakaan vielä.

2. ...omalle kotiväelle?
.......Lapsena taisi lähteä muutama valhe huuliltani.
.......Ja 13-15 vuoden ikäisenä kerroin pieniä valkoisia valheita vanhemmilleni. Halusin säästää heitä. En halunnut kertoa kaikkea totuutta tekemisistäni. Jotta keksi valkoisen valheen. Vanhempani ei tarvinneet kärsiä minun tekemästäni tyhmyydestä. Siitä mitä ei tiedä ei voi kärsiä ja voida huonosti.

3. ...tuntemattomille?
.......No ei ole tapana valehdella. Olen se mikä olen, en enempää enkä vähempää, minä olen minä. Tähän asti ainakin olen ollut "minääni" joten kuten tyytyväinen. Toivottavasti jatkuu samaa rataa.

4. ...itselleen?
.......Itselleni? Tähän täytyy myöntää että olen sitä tehnyt aikaisemmin eräissä tapauksissa nuoruudessani. Sellainen on kuin "itsesuojelua". Yritetään suojella itseään kylmältä totuudelta ajattelemalla "väärin" että kestäisi psyykkisesti jossain tilanteissa. Kuitenkin itse tietää että se on valhetta, vaikka nii mielellään pitääkin sitä totena.

....Mutta jos olisi tarvetta valehdella jossakin tilanteessa, niin tekisin sen. Riippuu tietenkin tilanteesta ja mistä on kysymys.

....Jätän usein kertomatta eräitä asioita. Se ei ole valehtelemista. Se on asioitten "salassa" pitoa. Kaikkeahan ei tarvitse kaikille kertoa. Vai mitä?

...Ja entäs itse? Valehteletko sinä?

Vierailija

1. En valehtele tiede-palstalaisille, mutta jätän paljon kertomatta.
2. No kotiväkeä on itseni lisäksi tasan yksi..äiti. Kyllä sitä tulee jopa valehdeltua, jotta elämä sujuisi helpommin. (Älä kysy)
3. No kyllä tuntemattomillekin valehdellaan varsinkin jos olisi tilanteeseen sopimatonta salata henkilökohtaisuuksia. Ei kuitenkaan viranomaisille.
4. No pakko se on myöntää. Olen muutaman kerran ala-aste-aikoina luntannut sanakokeissa(isoissa ei voinut, kun pulpetit aseteltiin niin ovelasti). Myöskään minä en välillä halua uskoa jotain todeksi.

Vierailija

En valehtele paljoa. Itsestäni saatan sanoa joskus valkoisivalheita, mutta muista ihmisistä en valehtele koskaan. Enkä myöskään juorua selän takana muista. Monet pitävät ehkä moraalia turhana ominaisuutena, mutta minä itse koen sen tärkeänä ja hyveellisenä asiana. Toisaalta olen hyvin suora sanomisissani ja täten herkästi loukkaan ihmisiä. Yritän kovasti päästä jotenkin tuosta tavasta eroon

Vierailija
tupakka

2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

1. Eipä yhtään, toisaalta tämä on ensimmäinen viestini, mutta turhaan tänne on mitään valheita lähetellä.

2. Omaa perhettä ei ole, joten en yhtään.

3. aina kun puhelinliittymämyyjä tyrkyttää uutta liittymää, keksin aina jonkun kivan pienen valkoisen.

4. Jatkuvasti jotain pientä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23131
Liittynyt16.3.2005
tupakka

En yhtään. En minä siitä mitään hyötyisi.

2. ...omalle kotiväelle?

Mitä nyt vähän lapsille "silloin kuin isä oli pieni". Täytyy varmaan vähän siistiä juttuja, kun ne alkavat ymmärtää puhetta. Vaimolle on turha mennä meikäläisen ihmissuhdetaidoilla valehtelemaan mitään. Eikä ole sen puoliin tarvettakaan, kun ottaa (tai siis saa, ei niitä niin vaan oteta) fiksun vaimon, voi sille sanoa vaikka olisikin eri mieltä jostain.

3. ...tuntemattomille?

Harvoin. Jos tuonkin taidon osaisi, niin kai sitä joku liikemiehenketku olisi.

4. ...itselleen?

En myönnä mitään. Lienenkö sitten oikea henkilö arvioimaan tuota. Kai minä aika realisti olen, ennemmin pessimismiin kuin optomismiin taipuvainen.

Valehtelenko minä, kun sanon "minä valehtelen nyt"?

Vierailija
tupakka

2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

1. En valehtele.
2. En valehtele
3. Tuntemattomille en puhu asioitani, en siis myöskään valehtele.
4. En ainakaan paljoa

Sitten herää kysymys, mistä tällainen kysymys?!

Yleensä ihminen, joka väliin painottaa "olevansa nyt rehellinen" on yleensä epärehellinen, tai sitten vastaavasti kokenut paljon epärehellisyyttä, jonka vuoksi haluaa todistaa muille kuuluvansa rehellisiin.

Vierailija

1. ...toisille tiedepalstalaisille? En, miksi pitäisi valehdella, kun voin puhua totta

2. ...omalle kotiväelle? Joskus jätän sanomatta asiaa kokonaan, eikä sitä varmaankaan lasketa valehtelemiseksi

3. ...tuntemattomille? En, miksi pitäisi antaa huono vaikutelma?

4. ...itselleen? Miten voi itselle valehdella, kun tietää että valehtelee?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

En valetele ollenkaan, jos, nin joutuisin selitttelemään vielä enemmän, En valehtele laisinkaan. Enkä kenelekkään.

Lierikki Riikonen

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13271
Liittynyt23.6.2005
tupakka

Aika vähän verrattuna muihin.
tupakka
2. ...omalle kotiväelle?

Enemmän jätän kertomatta kuin valehtelen.
tupakka
3. ...tuntemattomille?

Aika tilannesidonnaista.
tupakka
4. ...itselleen?

Ihan pirusti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
tupakka

2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

1. En valehtele, mutta paljon jää kertomatta ja silloin saattaapi lukijan pääkyssä syntyä outoja aatoksia

2. Eipä ole tarvinnut valehdella ja kaikella kertomisella on aikansa.

3. Mä nyt tutustun alta minuutin ihmisiin, ja tuntemattomat ihmiset joille puhuisin ovat lähes mahdoton yhtälö.

4. Rakentavia valheita aina sopivissa tilanteissa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

1.Joskus alkuaikoina tuli vähän vääristeltyä totuutta(väitin esim. olevani Sibelius-lukiossa, vaikka olin vasta pyrkimässä sinne), mutta en ole suoranaisesti valehdellut palstalla ainakaan puoleen vuoteen. Joskus saatan kuitenkin jättää asioita kertomatta tai käyttää tahallani hämääviä sanamuotoja, joskin jälkimmäistä en tee kovin usein.

2.Nykyään en enää niinkään valehtele, kuten yläasteella ollessani tuli tehtyä, vaan jätän asioita kertomatta, mitä nyt valkoisia valheita silloin tällöin.

3.Ei tule valehdeltua. Ensinnäkin puhun tuntemattomien kanssa harvoin, ja toisekseen heille ei ole syytä valehdella, ainakaan ennen kuin on tutustunut.

4.Liikaa.

Vierailija
tupakka

2. ...omalle kotiväelle?
3. ...tuntemattomille?
4. ...itselleen?

1. mahdollisimman vähän
2. en juuri ollenkaan
3. silmät ja korvat täyteen, jos tarve vaatii
4. aina silloin tällöin

Vierailija

Itse en valehtele ollenkaan, valheesta jää kuitenkin kiinni. Joskus vähän huijaan tai jätän totuuden sanomatta, mutta se on eri asia.

Uusimmat

Suosituimmat