Kemistit ja muuten kemiaa oppineet auttakaa minua.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Auttakaa minua. Kahden viikon päästä on kemian koe ja aiheena kahdeksannen luokan elämänkemia eli orgaaninen kemia.

Mitä kaikkea luulisitte siinä kysyttävän, en tarkoita että mitä kysymyksiä kokeessa on vaan minkälaisia kysymyksiä luulistte siihen tulevan ja mitä pitäisi opetella hyvin että saa 9 tai 10 kokeesta.

Aiheet:

Alkaanit
Alkeenit
Alkyynit
Alkoholit
Karboksyylihapot ja Esterit
Hiilihydraatit
Valkuaisaineet
ja Rasvat

..................................................

Teidän täytyy auttaa. Itse kuitenkin luen nuo kappaleet huolellisesti ja kertaan tunnilla opitut asiat ja muistiin panot. Mutta antakaa vinkkejä koska itse olette luultavasti käyneet jo nämä asiat läpi moneen kertaan.
...................................................

Näitten viikkojen aikana saatan lähettää kysymyksiä asioista joista en ymmärrä tänne, ettei tarvitse kirjoittaa mahottomia aiheita tänne palstoille. Kiitos kaikesta avusta!!!

Kommentit (2)

Vierailija

puolikemistinaä voisi auttaa sinua vähän tässäkin Toivottavasti tästä on sinulle vain jotain hyötyä, sillä ulkoaopettelussa ei ole mielstäni tippaakaan järkeä jos asioita ei ymmärrä!

Yleisesti, opettele hiilen sidokset! Hiilellä on neljä valenssielektronia, eli 4 elektronia uloimmalla elektronikuorellaan. Tästä syystä hiili voi maksimissaan muodostaa 4 sidosta. Yksöissidokseen "kuluu" yksi elektroni, kaksoissidokseen kaksi, ja kolmoissidokseen kolme! kun tämän muistat, on orgaanisten molekyylien rakentelu melko simppeliä, varsinkin jos vielä tosissasi opetelet eri yhdisteille tyypilliset rakenteet:

Alkaanit = yksöissidokselliset hiilivedyt
Alkeenit = kaksoissidos/-sidoksia mukana hiilivetyketjussa
Alkyynit = kolmoissidos/-sidoksia mukana hiilivetyketjussa
Alkoholit = OH-ryhmä rakenteessa
Karboksyylihapot = COOH-ryhmä(eli =O(eli happi kaksoissidoskella) ja O-H kiinni samassa hiilessä, huom ei sidosta happiatomeiden kesken!)
Esterit = alkoholi ja karboksyyli happo reagoi ja syntyypi sidos -R-CO-OR + lohkeaa vettä (H2O) (Huom! kummatkin hapet ovat kiinni samassa hiilessä, mutta toinen köllöttelee ketjun ulkopuolella itsekseen ja toinen liittyy kahteen hiiliatomiin. Nuo R:t kuvaavat vain ja ainoastaan että hiilivetyketju jatkuu... niistä ei tarvitse sen kummemmin välittää!

Hiilihydraatit, Valkuaisaineet ja Rasvat:
Näiden rakenteet selviävät sinulle taatusti mikäli ymmärsit kaiken tähän asti ja luit niille kunnon selvennykset sieltä kemian kirjasta

Vierailija

Minulla oli orgaanisen kemian kurssikoe juuri ennen joulua ja siinä oli mm. esseekysymykset hiilihydraateista ja alkoholeista, käsitetehtävä, jossa kysyttiin mm. tyydyttymättömien orgaanisten yhdisteiden rakenteita ja tehtävä, jossa tuli kehittää reaktioyhtälö mm. 2-propanolia kuumennettaessa väkevän rikkihapon kanssa.

Reaktioiden ymmärtäminen on tärkeää ja sillä pääsee jo pitkälle. Kertaa moneen kertaan miten alkoholit, karboksyylihapot, aldehydit ja muut orgaaniset yhdisteet syntyvät ja pyri ymmärtämään ne.

Uusimmat

Suosituimmat