Miksi saan sähköiskuja kaiken aikaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei!

Olen töissä kuuden hengen toimistossa, ja varsinkin nyt talvikaikaan saan sähköiskuja melkeinpä koko ajan. Toisista ihmisistä, ovista, vesihanoista, kopiokoneesta, ikkunasta jne. Olen kysynyt muilta, saavatko hekin sähköiskuja, mutta he sanovat saavansa vain minusta. Mistä tämä voi johtua?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Tukka ja tietynlaiset vaatteet saattavat saada sinussa aikaan staattista sähköä. Veikkaisin syypääksi vaatteiden aiheuttamaa hankaussähköä. Pukeudutko jotenkin eri lailla kuin muut? Itse saan usein sähköiskuja esim. vesihanoista silloin, kun minulla on fleece ylläni.

Vierailija

Hei, pukeudun kuten muutkin Tälläkin hetkellä pelkästään puuvilla-vaatteisiin. Niistä sähköisyys ei siis voi mielestäni johtua.

Vierailija
eijawi
Hei, pukeudun kuten muutkin Tälläkin hetkellä pelkästään puuvilla-vaatteisiin. Niistä sähköisyys ei siis voi mielestäni johtua.

Näinköhän?

Ilmankosteus toki vaikuttaa myös. Kuivassa ilmassa, kuten juuri talvipakkasilla, staattista sähköä syntyy herkemmin.

Vierailija

Hmmm... Entä kengät? Onko niiden pohjat jotenkin poikkeukselliset? Tehtiin tuossa taannoin jotain mittauksia kaiuttomassa huoneessa, jossa näitä tällejä saa aika paljon niistä kartioista. Minulla oli sellaiset ohutpohjaiset lenkkarit ja kaverilla taisi olla paksupohjaisemmat nahkakengät. Kaveri sai jatkuvasti tällejä, minä en sitten millään

Muok: Saattoi syy olla tietty jossain muussakin, mutta jostain syystä päädyttiin niihin kenkiin...

Vierailija

Nuo räpsyt ovat epämiellyttäviä. Hyvä konsti "purkaa" sähkö pois saamatta näpeilleen on pitää vaikka avainta sormissaan ja tökätä sen kärjellä vesihanaa, ovenkahvaa yms metalliesinettä. Sähköisku tapahtuu metalliesineiden välillä eikä sormissa tunnu miltään.

Itse joudun töissä käyttämään keinokuituisia vaatteita ja olen ajatellut "sähköisyyteni" johtuvan niistä. Joka tapauksessa tapanani on tökätä avaimella vaikkapa vesihanaa silloin tällöin. Saattaahan se hupia herättää työkavereissa mutta ennemmin siedän sen kuin nuo jatkuvat räpsyt.

Ai niin. Älä mene sitten avaimella tökkimään työkavereitasi!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minulla on hyvin pitkät hiukset (ihan omat, ei pidennys) ja saan hirveitä sähäreitä aina talvella kun hiukset ovat puhtaat. Johtuisiko jotenkin myös siitä? Kaverit väittävät kivenkovaan että kun kampaan muovi- tai metallikammalla hiuksia pimeässä huoneessa, näkee kipinöiden lentelevän.

Saisiko kaljuna ja luonnonkuituisena vähemmän sähäreitä?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Luulisin, että kehon kemiallisilla ominaisuuksilla on myös merkitystä. Itse olen oikea generaattorikondensaattori. Varsinkin kuivalla ilmalla räpisee koko ajan, joskus oikein sattuu. Riippumatta vaatetuksesta.

Kun tuli aiheesta juuri viime viikolla puhetta, äitikulta muisti, että olen kakarasta asti ollut altis staattiselle varaukselle. Niin, puhetta tuli siksi, että hän räpsäytti tiskipöydän kanteen, ja alkoi tuhista jotenkin "koko ajan... inhottavaa... Hei Maxi, mistäs tää johtuu? Vieläkös säkin olet samanlainen räpsy?"

Ja pikkuveljeni (joka pukeutuu aivan eri lailla kuin minä) saa jatkuvasti näpeilleen.

Vierailija

Samasta vaivasta Me Kunkku kärsimme kauan, kunnes DI ystävämme antoi toimivan neuvon!

Ota parin metrin pätkä kuparista kierrettyä "maadoituskaapelia" ja kiedo se tuolisi jalan ympärille niin, että toinen pää koskettaa lattiaan!!

Sen koommin ei räpsyt ole Meitä Kunkkua vaivanneet!!
Toimii! Kokeile vaikka.

(Kaapelia pitäisi saada joka sähkötarvikeliikkeestä, eikä maksa paljon...)

Niin toisen pään tulee olla tietenkin takapuolesi alla..!

Vierailija
eijawi
Hei!

Olen töissä kuuden hengen toimistossa, ja varsinkin nyt talvikaikaan saan sähköiskuja melkeinpä koko ajan. Toisista ihmisistä, ovista, vesihanoista, kopiokoneesta, ikkunasta jne. Olen kysynyt muilta, saavatko hekin sähköiskuja, mutta he sanovat saavansa vain minusta. Mistä tämä voi johtua?

Moro

Kannattaa pitää kiinni jostain metallisesta aina kun nouset istumasta. Minä pidän aina kiinni auton korista kun nousen ulos. Koulussa tuppasin saada sähköiskun kun nousin päällystetyiltä tuoleilta ylös.

Varauksen saat purkautumaan ilman kipinää pitämällä jostain johtavasta esim. metallisesta pöydänjalasta kiinni samaan aikaan kun nouset tuolilta.

Vierailija

Täissä, joissa henkilö helposti "sähköistyy" voidaan käyttää mm. erityisiä sähköjohtavia työkenkiä. Näin vanhassa työpaikassa myös itsetehtyjä tuollaisia - kuparijohto kantapään alta kengänpohjaan.

Eli sama idea kuin tuossa Kunkun hommassa.

Vierailija

Vaikka puolitosissamme tuon ajatuksen esitimmekin, niin siinä on silti vinha perä...

Kuinkahan moni jo kietoi kuparilankaa tuolinsa jalkaan...?

Vierailija

Kyllä kaksi ensimmäistä vastaajaa (olivatko Anduril ja Tollukka?) olivat oikeilla jäljillä. Kuparilangat ja muut jutut ovat huuhaata ja liittyvät uskontojen kategoriaan. Joskus 1970-luvulla näitä kuparilankoja roikkui joka toisen auton takapuskurista maata koskettaen. Jostain syystä ne ovat poistuneet autojen varustuksista
Kysymys on hankaus/staattisesta sähköstä, joka ilmiö syntyy erityisesti silloin, kun ilma on kuivaa eli pakkaskausina, kuten viime viikkoina on ollut. Jokainen ihminen kokee aina silloin tällöin pieniä "näpsäyksiä" johtuen staattisista sähkövarauksista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat