Alkuräjähdys ja universumin keskipiste - Priden pohdintoja!

Seuraa 
Viestejä593
Liittynyt24.5.2005

Itse uskon sykliseen universumiin, joka on ikuinen. (mielipide) Energia kun ei voi hävitä. (fakta) Silloin sitä ei voi myös syntyä tyhjästä (eikä ole voinut). Energiaa on siis aina. (päättelyä faktan pohjalta)

Jatkuva laajeneminen pudottaa universumimme lämpötilan putoamiseen.(fakta) Uskon universumin päätyvän 'lopuksi' "normaalista poikkeaviin tilanteisiin" absoluuttisen nollapisteen lähestyessä (mielipide). Uskon jonkin tuntemattoman tekijän näissä olosuhteissa aiheuttavan laajenemisen hidastumisen, pysähtymisen ja loppuen lopuksi supistumisen alkavan uudelleen. (mielipide) --> kriittinen massa.

Kun universumi on jälleen supistunut 'pisteeksi' on vaihtoehtoja mielestäni kaksi. (mielipide)

Vaihtoehto 1 (mielipide)

Energia pakkautuu 'pois'. Supistuminen pakkaa energian ensin esim. kvarkkivaahdoksi ja jälleen pienemmäksi ja taas pienemmäksi mössöksi. Jossain vaiheessa saavutetaan tilanne, jossa kolmannessa ulottuvuudessa ei enää ole hiukkasta tai pienempää/tiheämpää massan/energian olomuotoa. Tällöin uskon tapahtuvan jotain 'kolmannen ulottuvuuden' fysiikasta poikkeavaa.

Massa/energia on tällöin niin suuri, että se alkaa vaikuttamaan muihin ulottuvuuksiin tai tilaan, mikä johtaa siihen että seuraava alkuräjähdys tapahtuu. Massa/energia 'hetkellisesti poistuu' kolmannesta ulottuvuudesta (esim. supersäie? tai vastaava). Jokatapauksessa kolmas ulottuvuus katoaa täysin. Ja koska ilman tilaa ei pisteelle voida käsittääkseni määrittää koordinaatteja, ei räjähdyksellä ole keskipistettä.

Huom! Toki on mahdollista, että energia ei häviä supistuksessa kolmannesta ulottuvuudesta, vaan se pakkautuu pisteeksi, mutta lopputulos on silti sama. En vain ymmärrä, miten kolmannessa ulottuvuudessa voi edes olla piste... Joka tapauksessa, keskipistettä ei pystytä määrittämään, koska koko universumi on pakkautunut pisteeksi, ja leviäminen tapahtuu seuraavan esimerkin mukaisesti:

Tämän vuoksi jokainen koordinaatti, minne universumi on levinnyt, on tavallaan tämä piste itsessään. Ehkä helpompi ymmärtää näin:

Ota ilmapallo ja väritä se mustaksi. Tämä ilmapallo kuvaa universumia, räjähdystä - siis kolmannen ulottuvuuden tilaa. Ennen kuin otit ilmapallon, ei universumia edes ollut. Paikka, josta otit ilmapallon kuvaa potentiaa, johon esimerkissäni energia 'poistuu'.

Puhalla ilmapalloa suuremmaksi. Kuvaa siis räjähdyksen laajenemista. Huomaat jokaisen pisteen olevan edelleen musta! (omg!1)

Vaihtoehto 2 (mielipide)

Universumi pakkaantuu äärelliseen tilaan, joka on suureellisesti mitattavissa. Olkoon halkaisija vaikka metri. Keskipiste pystytään määrittämään tässä vaiheessa. Käytännössä näin ei kuitenkaan ole, koska luonnollisesti ketään ei ole keskipistettä määrittämässä.

Tällä hetkellä universumin koko on mitä on. Koska laajentumista tapahtuu tarkkailijasta (meistä) katsottuna jokaiseen suuntaan, olemme näennäisesti keskipisteessä. Meidän on mahdoton lähteä selvittämään, missä päin räjähdyksen todellinen keskipiste on, vaikka sellainen teoriassa olisikin joskus ollut olemassa.

Keskipistettä ei siis pystytä määrittelemään milloinkaan...kai. :p

Voisiko joku selittää minulle "satulanmuotoisen" maailmankaikkeuden, jota Ylen Avaruuskansioiden mukaan pidetään vahvimpana ehdokkaana universumin muodolle?

Kommentit (8)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Tuota tuota, pikku tujahus ja sitte,,

Vaihtoehtosi 1 Jos tarkotat jotaki ikusta maailmankaikkeutta joka vuoroin supistuu, ja vuoroin laajenee, niin siinäpä sonki sitte kysymys.
Onko maailmankaikkeuven massa tuommoshen riittävä ?
No monet se sanovat että , on, sitä pimejää ainetta ja energiaa piisaa tuohon. Toiset sanovat jotta , ei maailmankaikkeus laajenee ikusesti.
Son kiehtova ajatus , että maailmankaikkeus olis joku sykkivä ikunen systeemi. Sillä semmonen systeemi olis kehittyvä .
Syklisellä maailmankaikkeuvella olis"mahollista olla" , oma omintakheinen evoluutionsa. Jokaisessa laajenemis syklissä maalmankaikkeus esiintyisi erillaisena. Niin mutta sehän sonki sitte , vaikka joku asija oliski teoriassa mahollista , ei se merkitte että asijat olis niin.
Mutta eihän sitä kannatte tiedemiehille sanoa, saattavat rievatut suuttua.
Jos suuttuvat ne alkavat haukkumhan trolli peikoksi ja ties miksi.

Ootappako mie lujen uuvesthan sen toisen vaihtoehon, ja otan vähä,,.

Vaihtoehto 2 Niin no sen se mieki tiijjän , räjähys olkhon se mikä tahansa ei välttämättä vaaji keskipistettä. Se voihan paukku laajata useammallaki nallilla ,jokka sijotethan erilhens toisisthans.
Niin se räjähys tapahtuu vähä niinko jokapaikassa.
Sama se pättee siihenki ku se Alku räjähti. Ei se välttämättä
syttyny yhestä paikasta. Ehkä koko höskä oli semmosessa tilassa , että räjähys tapahtu jokapaikassa yhtäaikaa, Siinä se mie olen yhtämieltä tiedemiesten kans. Vaikka tuskin ne minun mielipijettä tulevat kyselemhän, eikä sillä niin suurta merkitystä olekhan.

Sitte son tuo satulanmuotonen maailma ? Maailman kehittyminen
alun räjähyksen jälkhin satulanmuotoseksi ,ainaki meikäläistä
nyt vähäsen eppäillyttää. Paremminki sitä mielelhäns ajattelis maailman olevan suunnilhens saman muotonen, ku muukki isommat materiakeskittymät maailmassa ovat.
Elikkä niinko aurinkokunnat ja Galaksit , semmosia pyöreähköjä lituskasija kiekkoja. Kattoppako mie luulen , että son pyörimisliike
vallitteva liike koko maailmankaikkeuvessa. Son hiukkasilla jo spin,ja
elektronit kiertävät atomeja. Planeetat aurinkoja , auringot planeettoinhen kiertävät galeksien massakeskipistettä.
Eli son niin valtava se liikhen energia , että mie uskon sen energian
vaikuttavan koko maailmankaikkeuthen.
Huteeraappa sitä ku joku linnun raan kokonen galeksi pyörii itteäns ympäri. Eihän se voi olla vaikuttamatta koko ympäröivhän systeemhin.
Ja jos kävis niin onnettomasti , että tämä kiertoliike joskus jostaki syystä
pysehtys. No sehän romahtas maailma kokhon , ja hyvin nopeasti.
Kokhonrysähtävä maailma taas puristus niin tiukhan , että se saattas pomahtaa uuvesthan . Eiku mitä mie höpötän ?
Nythän mie tulin takasin alkhun. Ei helkutti tämähän on noijankehä
josta ei erhon pääse.
Niin että kippis ja hyvvää yötä.

Vierailija

Hei älä pommita vanhoja viestiketjujasi ylös tuutintäydeltä tukkien
näin kaikki röörit, ellet oikeasti keksi niihin mitään lisättävää tai uutta sanottavaa.

Jookosta? Ymmärsitkö?

Tämä on sitä todellista floodaamista.

Vierailija

Siitä on jo 5½ vuotta, kun minäkin uskoin sykliseen universumiin.
Paljon olen sen jälkeen kirjoittanut ikuisesta äärettömästä avaruudesta, mutta yhä useat ovat korkeintaan siinä vaiheessa kuin minä silloin.

Se oli oikeastaan monen syklisen universumin multiuniversumi.

Pride
Seuraa 
Viestejä593
Liittynyt24.5.2005
ArKos itse
Paljon olen sen jälkeen kirjoittanut ikuisesta äärettömästä avaruudesta, mutta yhä useat ovat korkeintaan siinä vaiheessa kuin minä silloin.

Jeespoks, mi oon syklisen universumin multiuniversumissa TAI yhden syklisen universumin vaihtoehdossa ollut jo pidempään.

Vierailija
ArKos itse

Kaiken takanahan ovat oliot sinänsä, joista emme voi mitään tietää.

Vierailija
Aslak

Jos et aslakki pane pahaksesi, saattaisin ensikesänä käydä tervehtimässä. 'Väärti' kuulostaa perinteiseltä ja ehdottomasti koettavalta.

Vierailija
Aslak

Vaihtoehtosi 1 Jos tarkotat jotaki ikusta maailmankaikkeutta joka vuoroin supistuu, ja vuoroin laajenee, niin siinäpä sonki sitte kysymys.
Onko maailmankaikkeuven massa tuommoshen riittävä ?
No monet se sanovat että , on, sitä pimejää ainetta ja energiaa piisaa tuohon. Toiset sanovat jotta , ei maailmankaikkeus laajenee ikusesti.
Son kiehtova ajatus , että maailmankaikkeus olis joku sykkivä ikunen systeemi. Sillä semmonen systeemi olis kehittyvä .
Syklisellä maailmankaikkeuvella olis"mahollista olla" , oma omintakheinen evoluutionsa. Jokaisessa laajenemis syklissä maalmankaikkeus esiintyisi erillaisena. Niin mutta sehän sonki sitte , vaikka joku asija oliski teoriassa mahollista , ei se merkitte että asijat olis niin.
Mutta eihän sitä kannatte tiedemiehille sanoa, saattavat rievatut suuttua.
Jos suuttuvat ne alkavat haukkumhan trolli peikoksi ja ties miksi.

Ootappako mie lujen uuvesthan sen toisen vaihtoehon, ja otan vähä,,.

Vaihtoehto 2 Niin no sen se mieki tiijjän , räjähys olkhon se mikä tahansa ei välttämättä vaaji keskipistettä. Se voihan paukku laajata useammallaki nallilla ,jokka sijotethan erilhens toisisthans.
Niin se räjähys tapahtuu vähä niinko jokapaikassa.
Sama se pättee siihenki ku se Alku räjähti. Ei se välttämättä
syttyny yhestä paikasta. Ehkä koko höskä oli semmosessa tilassa , että räjähys tapahtu jokapaikassa yhtäaikaa, Siinä se mie olen yhtämieltä tiedemiesten kans. Vaikka tuskin ne minun mielipijettä tulevat kyselemhän, eikä sillä niin suurta merkitystä olekhan.

Sitte son tuo satulanmuotonen maailma ? Maailman kehittyminen
alun räjähyksen jälkhin satulanmuotoseksi ,ainaki meikäläistä
nyt vähäsen eppäillyttää. Paremminki sitä mielelhäns ajattelis maailman olevan suunnilhens saman muotonen, ku muukki isommat materiakeskittymät maailmassa ovat.
Elikkä niinko aurinkokunnat ja Galaksit , semmosia pyöreähköjä lituskasija kiekkoja. Kattoppako mie luulen , että son pyörimisliike
vallitteva liike koko maailmankaikkeuvessa. Son hiukkasilla jo spin,ja
elektronit kiertävät atomeja. Planeetat aurinkoja , auringot planeettoinhen kiertävät galeksien massakeskipistettä.
Eli son niin valtava se liikhen energia , että mie uskon sen energian
vaikuttavan koko maailmankaikkeuthen.
Huteeraappa sitä ku joku linnun raan kokonen galeksi pyörii itteäns ympäri. Eihän se voi olla vaikuttamatta koko ympäröivhän systeemhin.
Ja jos kävis niin onnettomasti , että tämä kiertoliike joskus jostaki syystä
pysehtys. No sehän romahtas maailma kokhon , ja hyvin nopeasti.
Kokhonrysähtävä maailma taas puristus niin tiukhan , että se saattas pomahtaa uuvesthan . Eiku mitä mie höpötän ?
Nythän mie tulin takasin alkhun. Ei helkutti tämähän on noijankehä
josta ei erhon pääse.
Niin että kippis ja hyvvää yötä.

Hyvin sä Pekka vedät.

Uusimmat

Suosituimmat