Energiansäästölampuista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Meidän kommuunista ei löydy yhtäkään "tavallista" polttimoa vaan kaikkialla on energiansäästölamput tai putkivalaisimet.
En tiedä onko syynä energian säästö vai se ettei jatkuvasti tarvitse vaihtaa uusia lamppuja. Luultavasti jotain siltä väliltä.
Mitenkäs teidän muiden laita on? Löytyykö ESL:ejä ja mitä muita ajatuksia ESL:eistä nousee mieleen?

Sivut

Kommentit (41)

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Näin sähköalalla työskentelevänä edes jotakin asioista ymmärtävänä rupesi tökkimään ajatus hehkulampun hyötysuhteesta. Joten yksiössäni ainoat hehkut löytyvät WC:n halpis peilikaapista, koska siihen en ole viitsinyt ostaa E14 kantaisia ESL:ja. Muuten löytyy PL-putkilla varustettu valo tuulikaapista (muistaakseni 2x9W), 2*18W valaisin olohuoneesta päivänvaloputkilla , ja keittiöstä työpistevaloista molemmin puolin T5 putket 14W, sekä seinävalosta 15W ESL. Tämä 15W ESL tuppaa jäämään TV:n katselu valoksi iltaisin, eli käytännössä päälle usein koko yöksi . Ei silti sähkölaskut päätä huimaa...

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Onhan noita jokunen. Harmi, että pienikantaiset(E 14) kynttilämallit ovat kovin kalliita. Tuohon kattokruununtapaiseen ei viitsi kovin rumia laittaa, kaipa se on kuitenkin hankittava, luulisin, että pidemmänpäälle säästää.
Tämmöisiä:

Muotoilu ei oikein miellytä esteettistä silmääni, liian pyöreähkö, suipompia päästä terävämpiä saisivat olla, tämä on tarkkaa hommaa, voi mennä päivä pilalle jos joutuu katselemaan rumaa lamppua!

Mistäs näitä saisi sopuhintaan, hinnat ovat olleet siinä kympin tienoilla(Hmm taisi olaa 6,95 halvin) kpl mitä eteen on tullut?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän ne ovat pitkäikäisiä, vaikka alkavat monesti hieman kellertämään pitkässä käytössä. (omaa kokemusta löytyy, että tuli vaihdettua vasta lähes 10 vuoden jälkeen)

Onko niissä muuten edelleen elohopeaa? Ei ole ainakaan sattunut silmään tietoa, että ei olisi. Jos on, niin niitä ei sitten kannata laittaa tavallisen jätteen sekaan vaihdon yhteydessä.

[offtopick]
Lampun vaihdosta tulikin mieleen, että kyllä sitä välillä tuntee itsensä tyhmäksi, kun ei ole koskaan ostanut loisteputkea, ja menee sellaisen lapun kanssa kauppaan, johon on kaikki lampusta löytyvät numerot kopioinut. "Pitäis saada uusi lamppu, ja tällaisia numeroita siitä vanhasta löytyi..."
[/offtopick]

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Ei ole energiansäästölamppuja mulla. Syy: ne näyttävät olevan loistelamppuja, joita ei pidä sytyttää ja sammuttaa tämän tästä. Halogeenilamput on siinä mielessä parempia mun käytössä - vai olenko väärässä?

Yhden energiasäästölampun ostin aikanaan. Vuoden käytön jälkeen alkoi pitämään ääntä. Vaihdoin tilalle halogeenilampun.

Yleisvalaistukseen halogeenit ei ole oikein hyviä. Yleispimennykseen ne sopii erittäin hyvin. Se on varsinaista energian säästöä.

Älkää kuunnelko mua: ostakaa vaan energiansäästölamppuja. Mutta parasta on tiedostaa ja lopettaa tuhlaus.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Ei ole energiansäästölamppuja mulla. Syy: ne näyttävät olevan loistelamppuja, joita ei pidä sytyttää ja sammuttaa tämän tästä. Halogeenilamput on siinä mielessä parempia mun käytössä - vai olenko väärässä?

Yhden energiasäästölampun ostin aikanaan. Vuoden käytön jälkeen alkoi pitämään ääntä. Vaihdoin tilalle halogeenilampun.

Yleisvalaistukseen halogeenit ei ole oikein hyviä. Yleispimennykseen ne sopii erittäin hyvin. Se on varsinaista energian säästöä.

Älkää kuunnelko mua: ostakaa vaan energiansäästölamppuja. Mutta parasta on tiedostaa ja lopettaa tuhlaus.

Olet kyllä harvinaisen omituinen ihminen omasta näkökulmastani. Yritän ymmärtää kaikkia ihmisiä joihin olen tutustunut mutta ajatuksemme tuntuvat yleensä menevän aina ristiin. Internet on kyllä ihmeellinen paikka

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
Ei ole energiansäästölamppuja mulla. Syy: ne näyttävät olevan loistelamppuja, joita ei pidä sytyttää ja sammuttaa tämän tästä.

Kuinka niin?

Halogeenilamput eivät ole kovin kummoisia hyötysuhteeltaan. (vaikkakin hehkulamppua hieman parempi) Jos pimeässä haluaa elää, niin ne käyvät. (kun ovat lähinnä kohdevalaisuun, eikä samalla teholla saa yleivaloksi kovin vähällä määrällä)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
Cosmic-Fairy
Vastaaja_s24fi

Olet kyllä harvinaisen omituinen ihminen omasta näkökulmastani. Yritän ymmärtää kaikkia ihmisiä joihin olen tutustunut mutta ajatuksemme tuntuvat yleensä menevän aina ristiin. Internet on kyllä ihmeellinen paikka

joo. pomoki sano ennen, että olen joka asiasta eri mieltä kaikkien kanssa. nyt se sanoo, että minulla on omia mielipiteitä. vähän väliä kyselee mun mielipidettä johonkin asiaan. enkä ole koskaan kieltänyt ketään olemasta samaa mieltä kanssani

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Vastaaja_s24fi

Kun kerran olet noin v*tun fiksu, niin ota edes selvää eri valonlähteiden hyötysuhteista. Eli kulutetun energian suhteesta tuotetun valon määrään. Äläkä tällä kertaa vastaa ainoastaa linkittämällä jollekkin piipertäjäropellisivustolle. Millään ydinvoimanvastustus kaavalla et saa minkään metallin hehkuttamiseen perustuvan valonlähteen hyötysuhdetta lähellekään loistelamppua.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Käyttämällä elektronista sytytintä loistepurkivalaisimessa on syttyminen nopeaa likimain kuten hehkulampulla ja putken kestävyys hyvä myös "katkokäytössä", vähän kalliimpi ostaa (n. 5€/kpl kun tavallinenn.1€/kpl ) mutta myös sytytin kestään n. 1Msytytystä vähintään. Pienloistelampuissa huono syttyminen ja paljon loistehoa, lyhytikäinen "katkokäytössä"

Vierailija
bosoni
Vastaaja_s24fi
Ei ole energiansäästölamppuja mulla. Syy: ne näyttävät olevan loistelamppuja, joita ei pidä sytyttää ja sammuttaa tämän tästä.

Kuinka niin?

epätarkkuutta mulla. tarkennan:

käsitykseni mukaan loistelamppujen käynnistys
- kuluttaa paljon energiaa
- rasittaa lampun sytytintä

onko energiansäästölamput loistelampputyyppisiä? jos on, niin mikä niiden suositeltava vähimmäispäälläoloaika on?

EDIT
tk:n kirjoitus luettu:
[size=75:1qf1xul2]Käyttämällä elektronista sytytintä loistepurkivalaisimessa on syttyminen nopeaa likimain kuten hehkulampulla ja putken kestävyys hyvä myös "katkokäytössä", vähän kalliimpi ostaa (n. 5€/kpl kun tavallinenn.1€/kpl ) mutta myös sytytin kestään n. 1Msytytystä vähintään. Pienloistelampuissa huono syttyminen ja paljon loistehoa, lyhytikäinen "katkokäytössä"[/size:1qf1xul2]

Vierailija
Jyde
Vastaaja_s24fi

Kun kerran olet noin v*tun fiksu, niin ota edes selvää eri valonlähteiden hyötysuhteista. Eli kulutetun energian suhteesta tuotetun valon määrään. Äläkä tällä kertaa vastaa ainoastaa linkittämällä jollekkin piipertäjäropellisivustolle. Millään ydinvoimanvastustus kaavalla et saa minkään metallin hehkuttamiseen perustuvan valonlähteen hyötysuhdetta lähellekään loistelamppua.

joo. sitähän mä tossa juttelinkin: loistelamppujen sytytys vie paljon energiaa. Ne sopii yleisvalaistukseen. mutta kun mun hima ei ole yleinen hima ja mä suosinkin yleispimennystä.

Vierailija

Oman havaintomme mukaan e.s.lamput himmenevät huomattavasti pakkasessa (?) joten ulkovaloiksi ne eivät oikein sovellu?
Toisaalta pakkasella ulkona liikkuminenkin vähenee, joten...

Ainakin ne kestävät esim ulko-oven vieressä todella hyvin. Siinä ulko-oven käynti tärisyttää seinää, joten hehkulamppuja kuluu kun oven vieressä on lamput...

Vierailija

Niin siitä hehkulampun hyötysuhteesta. Lienee muistaakseni 5-10% luokkaa.
Mutta loput energiasta muuttuu lämmöksi, ja näin talvikaudella lämpöäkin tarvitaan. En ole laskenut, mutta kohentaa kyllä ainakin ok-talossa hehkulampun asemia säästölamppuihin verrattuna. Siis tarkoitan tietysti ihan
henkilökohtaista säästöä, kun se lämmityskin pitää maksaa.

Itelläni on 2 energiansäästälamppua. Luvataan juu tuhansia käyttötunteja mutta on kyllä huonoja kokemuksia, kerran vuodessa on saanut vaihtaa,
tosin nyt en ole vaihtanut toista lamppua pariin vuoteen, muistelisin. Riippuu kyllä varmaan lampun merkistä (ja hinnasta), kauanko palavat.

Ihan hyvä juttu nuo säästölamput kyllä ovat, kannatan kuitenkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat