valveuni ja harhat

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko kukaan nähnyt valveunia ja millaisia ne on teillä ollut?

Itse näin ja niihin liittyi harhoja ja ääniä, ja ne olivat aika pelottavia.
En oikein ollut seuraavana päivänä kunnossa.

Kommentit (12)

Vierailija

itse en ole nähnyt valveunia mutta enneunia erittäin useasti...välillä tulee sellainen olo että hetkonen tälläisen tilanteen olen joskus nähnyt...uskooko ketään muu enne uniin..itse olen aika kriittinen tälläisiin "yliluonnollisiin" asioihin..

Vierailija

Valveunilla kai tarkoitat Ludic dreamia, eli unta jossa tiedät olevasi unessa ja jota kykenet tietoisesti kontrolloimaan?

Itse olen nähnyt pari kertaa valveunia, mutta minulla raja tietoisen kontrollin ja kontrolloimattomuuden välillä ei ole ollut kovin selkeä ja olen usein herännyt herkästi tälläisissä unissa. Missään nimessä ne eivät minulla kyllä epämiellyttviä ole olleet, vaan päinvastoin oikein mukavia. Lentoon en ole kyllä vielä koskaan päässyt... :/

Vierailija
tiäremiäs
Onko kukaan nähnyt valveunia ja millaisia ne on teillä ollut?

Itse näin ja niihin liittyi harhoja ja ääniä, ja ne olivat aika pelottavia.
En oikein ollut seuraavana päivänä kunnossa.

Se mitä olet kertonut eri ketjuissa asioista,viittaa mielestäni siihen että sinulla on ehkä skitsofreniaan viittaavia oireita.
Varmaan ymmärrät vielä missä mennään,mutta mene vaikka terveyskeskukseen ja kerro asiat siellä.
Hoito pitäisi aloittaa heti kun oireita tulee,koska krooninen skitsofrenia tarkoittaa muumioitumista laitokseen.

Vierailija
juhwe
Valveunilla kai tarkoitat Ludic dreamia, eli unta jossa tiedät olevasi unessa ja jota kykenet tietoisesti kontrolloimaan?

Eiköhän valveuni ole kuitenkin vähän eri asia...

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Noor
juhwe

Selkouni on tila, jossa kokija on syvässä unessa mutta jostain syystä tiedostaakin näkevänsä unta. Valveuni taas on tila, jossa ihminen luulee olevansa täysin valveilla, mutta onkin enemmän tai vähemmän unessa. Jälkimmäinen voi tapahtua vaikkapa silmät aivan auki nojatuolissa istuen, jolloin silmien kautta aivoihin syntyvä kuva todellisuudesta voi mennä päällekäin unien kanssa. Edellisessä saattaa syntyä kokijalleen mahdollisuus tehdä valvemaailmassa mahdottomia asioita ja jälkimmäisestä saattaa seurata vaikkapa kummitusraportteja.

Vierailija
Noor

No niimpäs onkin. Aina ei voi olla oikeassa. Valveunia en ole koskaan itse kokenut, joskin niihin liittyviä unihalvauksia useastikkin.

Vierailija

Joskus teini-ikäisenä koin tilanteita, joissa en kyennyt (sillä hetkellä) erottamaan uni- ja valvetilaa toisistaan. "Valveunia" tuli yleensä sellaisessa tilanteessa, kun olin juuri herännyt ja pinnistelin myös pysyäkseni hereillä. Osa oli pelottavia, osa aivan mukavia. Syytän kaikesta silloisia epäsäännöllisiä ja epäsovinnaisia elämäntapojani.
Enneunia olen nähnyt joskus. Muistan erityisen hyvin erään enneunen, jossa elin etukäteen seuraavan päivän junamatkan. Näin unessa jopa paikkanumeroni, jota en unta nähdessäni voinut millään tavalla tietää, koska ostin lipun vasta seuraavana päivänä.

Minäkään en usko yliluonnolliseen, mutta uskon että on olemassa luonnollisia asioita, joista ei joko tiedetä vielä tai joista ei voida koskaan tietääkään mitään, koska ne tapahtuvat siten ettei ilmiötä ja sen kokijaa voida erottaa toisistaan. Mielisairauksien diagnosoiminen ilman pätevyyttä moiseen on turhanpäiväistä jaarittelua, mutta niin on selitettävissä olevien asioitten turhanpäiväinen yliluonnollistaminenkin. Asioista pitäisi pyrkiä ottamaan selvää, muuten terve skeptisyys ja todellisuuden kieltäminen voivat mennä sekaisin tai toisaalta "aito" kokemus jostain uudesta asiasta voi jäädä sokean uskon ja omien käsittelemättömien ongelmien ufo-mystiikkaan verhoamisen jalkoihin.

Tietämättämyytensä myöntäminen on toisinaan ihan paikallaan, tyhmyyttähän on vain se että luulee omien erinomaisten ajatustensa olevan niitä ainoita oikeita ajatuksia, joista kaikki muut ovat vain halpoja kopioita.

Vierailija

On kokemuksia selkounista. Ihan mukavia ovat, ja toisinaan niitä tuleekin lähes joka yö. Harmi vaan, että usein herään melkein heti kun tajuan olevani unessa

Tarkoitetaanko valveunilla samaa kuin unihalvaus? Taipumus unihalvaukseen taitaa olla osittain perinnöllinen riesa, sillä samasta vaivasta kärsii yllätyksekseni melkein kaikki muutkin perheen jäsenet. Minä luulen aina olevani unihalvauskohtauksen aikana hereillä, mutta todellisuudessa olen unessa. Usein tiedostan, missä asennossa nukun, jne. mutta en vain pysty liikkumaan. Joskus olen luullut, että silmäni ovat auki, herättyäni tajuan että ne todellusuudessa olivat kiinni. Kun luulen silmieni olevan auki, näen todella kummallisia ja pelottavia asioita. Helpotus on suuri sitten vihdoin herätessä.

Vierailija

Minulla on ajoittain selkounia. Muistan yhden kerran, jolloin olin unissani jonkinlaisessa labyrintissa lukuisten alastomien naisten kanssa. Varattuna miehenä tiesin unissanikin naisten olevan kielletty hedelmä ja olinkin pidättyväinen, mutta sitten ymmärsin näkeväni unta. Päätinkin samantien alkaa hommiin ja mukavaahan se oli unissaankin. Harmi vain, että heräsin melko pian tästä.

Otus
Minä luulen aina olevani unihalvauskohtauksen aikana hereillä, mutta todellisuudessa olen unessa. Usein tiedostan, missä asennossa nukun, jne. mutta en vain pysty liikkumaan.

Minulla ei ole ollut varsinaista unihalvauskohtausta, mutta päätin kerran selkounessa haluavani herätä ja aloin väkisin aukaisemaan silmiäni. Sekunnin-parin yrittämisen jälkeen sain silmäni avatuksi ja heräsin kokonaan. Voin hyvin kuvitella tilanteen ahdistavuuden, ainakin ensimmäisellä kerralla, jos olisinkin ollut kykenemätön avaamaan silmäni ja tätä tilaa olisi jatkunut useita minuutteja.

Vierailija

Valveunia olen nähnyt usein ollessani luennolla vähemmän virkeänä. Tyypillinen tapaus:
1. Luento alkaa kuulostaa mielenkiintoiselta
2. Näkökentän äärialueilla alkaa näkymään liikettä (ei aina)
3. Tapahtuu jotain vähemmän todennäköistä, joka kuitenkin tuntuu aivan normaalilta (esim. ollaankin yht'äkkiä vaikka pihalla) (ei aina)
4. Kaveri herättää

Toisin sanoen siirtyminen uneen tapahtuu täysin huomaamatta.
Harmittaa kun huomaa, että onkin vain nähnyt unta siitä, että kuuntelee kiltisti luennolla. Vaikka unen muistaisikin, sitä ei kyllä ainakaan muista, mitä silloin unen aikana käsiteltiin.

Vierailija
Herra Hippi

Minäkään en usko yliluonnolliseen, mutta uskon että on olemassa luonnollisia asioita, joista ei joko tiedetä vielä tai joista ei voida koskaan tietääkään mitään, koska ne tapahtuvat siten ettei ilmiötä ja sen kokijaa voida erottaa toisistaan. Mielisairauksien diagnosoiminen ilman pätevyyttä moiseen on turhanpäiväistä jaarittelua, mutta niin on selitettävissä olevien asioitten turhanpäiväinen yliluonnollistaminenkin. Asioista pitäisi pyrkiä ottamaan selvää, muuten terve skeptisyys ja todellisuuden kieltäminen voivat mennä sekaisin tai toisaalta "aito" kokemus jostain uudesta asiasta voi jäädä sokean uskon ja omien käsittelemättömien ongelmien ufo-mystiikkaan verhoamisen jalkoihin.

Tietämättämyytensä myöntäminen on toisinaan ihan paikallaan, tyhmyyttähän on vain se että luulee omien erinomaisten ajatustensa olevan niitä ainoita oikeita ajatuksia, joista kaikki muut ovat vain halpoja kopioita.

Minä uskon että KAIKKI on periaatteessa yliluonnollista. On vain sellaisia ilmiöitä joihin olemme tottuneet, ja sellaisia joihin emme ole tottuneet. Ja vielä sellaisia jotka menevät niin paljon ihmisen tietoisuuden ylitse, ettemme edes huomaa niitä, vaan kenties pelkästään niiden seuraukset ja vaikutukset, johon suhtaudumme sitten eri tavoin. Näitä ilmiöitä yleensä nimitetään "yliluonnollisiksi" erotukseksi kaikesta muusta.
(Pidän kyllä käsitteestä "terve skeptisyys", koska totuutta ei voi löytää jos ei koskaan kyseenalaista mitään.)

Valveunia en ole nähnyt, mutta uskon kyllä että niillä sekä ilmiöillä joita nimitämme "hallusinaatioiksi", voi olla hyvin tärkeä tarkoitus, niinkuin kaikella muullakin. Luin kerran tieteellistä kirjoitusta siitä miksi TERVE ihminen näkee hallusinaatioita. Siihen liitettiin tietysti kaikki enkelikokemukset ym. Niitä voi nimittää miksi hyvänsä, mutta ei pidä syyllistyä (myöskään) kaiken turhanpäiväiseen tieteellistämiseen.

Itse suhtaudun esimerkiksi enkelikokemuksiin vakavasti, mutta en pidä oleellisena että ilmiöt ovat olemassa JUURI SELLAISINA kuin ne nähdään. Tällaisissa kokemuksissa kuva olennosta saattaa hyvinkin muodostua ainakin osittain ihmisen aivoissa (joskus enkeleillä esim. on siivet ja joskus ei) koska joka tapauksessa on kyse ilmiöstä, jota ei voi "nähdä" samalla tavalla kuin fyysisen todellisuuden. Itse kokemus on tärkein, ja täyttää tarkoituksensa, jos siihen asennoituu oikealla tavalla.

Ovatko ne "todellisia"? Miten määritellään "todellisuus"? On yksi todellisuus jota tutkitaan yhdellä tavalla, ja toinen todellisuus jota tutkitaan toisella tavalla, ja jossa tämän todellisuuden säännöt eivät päde. Minusta ihminen on muuten tosi lapsellinen jos suuttuu huomatessaan tämän...

Vierailija

Täytyy sanoa että ymmärrän hyvin ihmisten kokemukset aaveista ja muista. Itselläni esiintyy aina toisinaan (olen huomannut stressin lisäävän tätä) noita hetkiä jolloin olen ikäänkuin hereillä, mutta saatan esimerkiksi nähdä sängyn päässä istuvan jonkun ihmisen näköisen. Yleensä tilanne päättyy sitten todelliseen heräämiseen tai siihen kun tajuaa ettei tilanne ole todellinen. Joskus nuo kokemukset saattavat olla myös vähän pelottavia. Kaipa se on yksi unihäiriö muiden joukossa, itselläni ainakin tuohon valveuneen liittyy usein myös puhumista ja kävelyä.

Uusimmat

Suosituimmat