Miksi jumalaa/jumaloita pitää palvoa/palvella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos minä olisin jumala niin tekisin oman oloni mahdollisimman mukavaksi. Ei minua kiinnostaisi, mitä ne muurahaiset milloinkin tekevät. Muutenhan muurahaisilla olisi vaikutusvaltaa minuun, jos palvomiseni olisi tärkeää. Onko jumalan olemassaolo jotenkin sidoksissa palvomiseen? Mikäli kyseessä on kuvitteellinen asia niin tietysti on. "Out of sight, out of mind" näin englanniksi sanottuna. Entäs jos ei ole kuvitteellinen? Mihin jumala tarvitsee palvontaa, koska sillä olisi rajattomat resurssit tehdä ihan mitä huvittaa, oli sitten palvontaa tai ei. Näen tässä ristiriidan.

Kommentit (8)

Vierailija

Käsittääkseni Jeesus ei kehoittanut palvomaan Jumalaa.
Rukous on eri asia kuin palvominen. Voidaan rukoilla esim.
että Jumala siunaisi ruuan - ja samalla itsekin muistetaan
että ruoka on tärkeä asia.

Vierailija

Se teologinen ajatus kristinuskossa on pikemminkin kiinni palvelussa kuin palvomisessa. (Siis tässä kotimaisessa luterilaisuudessa.)
Samoin olet myös oikeassa ettei kristinuskon omnipotentti Jumala ole kiinnostunut ihmisten palvomisesta. (teologisesti)
Tietysti asian tekee mielenkiintoiseksi se, että kristinusko on aikoinaan eksplikoinut Juutalaisuuden pyhän kirjan omien kirjoitustensa joukkoon ja siinä VT:ssa sitten löytyykin juttuja miten sitä Jahvea pitää palvoa?

Vierailija
Ihminen
Mihin jumala tarvitsee palvontaa, koska sillä olisi rajattomat resurssit tehdä ihan mitä huvittaa, oli sitten palvontaa tai ei. Näen tässä ristiriidan.

Tarvitsen palvontaanne itsetuntoni kohottamiseksi.

Vierailija

Käsittääkseni rukoileminen on jonkinlainen alistumisen muoto, koska jokaisesta ihmisen selviytymiseen tai hyvinvointiin liittyvästä asia pitää muistaa kiittää rukouksen kautta. Ihan kuin ihmisillä ei olisi hyvinvointia, ruokaa tai yleensä tulevaisuutta, jos ei rukoile. Muutenhan olisi ihan sama, rukoileeko ollenkaan vai ei. Ehkäpä minulla on hieman eri käsitys palvonnasta niin tuli taas tällainen törmäys, mutta kai jokainen suurinpiirtein ymmärtää, mitä ajan takaa.

Vierailija

Tämä on keskeinen asia jota pohtimalla päätin itse erota kirkosta.
Jos tosiaan on olemassa joku jumalainen voima niin se tuskin välittää siitä että palvotaanko sitä tai sitten jumalalla on todella paha itsetunto ongelma.
Uskottomathat voivat tosin päätyä helvettiin. Auttaisikohan pari uhrilahjaa asiaan

Vierailija

Isken palvontaa kolmiteräisellä miekallani:

Miekan nimi: Ihmisen suurimmat esteet onnellisuuden tiellä:

Terä 1: Valhe
Terä 2: Laiskuus
Terä 3: Unohtaminen

Millaista jälkeä miekasta/tästä ketjusta jää kun isken?

Jumaloinnin askel 1: Ihmisen tulee saada valheellista tietoa. Sanoja, jotka eivät ole sanoja, mutta niitä luullaan sanoiksi. Sanat ovat valheita, kun niillä ei ole faktayhteyttä todellisuuteen, eli tavallaan sisältävät "tukehtuneen"/"tukehdutetun" asiayhteyden.

Jumaloinnin askel 2: Ihmisen tulee 1 ja 3 terien kohdalla olla epäkriittinen ja kiinnostumaton totuuden etsinnästä.

Jumaloinnin askel 3: Unohtaminen. Jotta ihminen voisi omaksua valheellisen toiminnan, esim. palvonnan, koska se ei perustu faktayhteyteen vaan faktayhteydettömyyteen. Tällöin tulee tilanne, jossa ei voi tietää, on mahdollista, että asia 1 on fakta tai epätosi, mutta jossa lopullinen totuus jää epäselväksi. Epätietoisuus.

Epätietoisuus --> Valhe ---> Laiskuus, sulkeutuneisuus

Tätä huono palvonta on. Unohdetaan omat tiedot, Ei tiedetä onko palvonnan kohde olemassa, uskotaan siihen, eikä jakseta olla asiasta kriittisiä.

Vierailija

Ajatus siinä palveluksessa on että pyhä on paikalla silloin, ei välttämättä yhteydessä tai vaikutettavissa olevissa olevinaan(?)

Vierailija

Jumalallisuuden haluaminen, tarvitseminen on pelkästään omien korvien välissä. Toiset meistä elävät onnellisinina ilman jumaluutta, toiset meistä tarvitsevat jumaluuden ehdottomasti.

Uusimmat

Suosituimmat