Montako kaimaasi tapaat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pikku kisa tai vertailu. On nähkääs niin, että taidan olla maailman ainoa nimiseni immeinen. Siitä keksin, että kuinkahan tavallisia nimiä raadilla yleensä on? Kehitin menetelmän. Tämä EI ole tieteellinen metodi, mutta mielenkiintoinen, luettavissa ja vertailtavissa oleva. Ja kertoo, kuinka monta kaimaasi tapaat elämäsi aikana.

Säännöt:
- Täältä haetaan kaikki tiedot: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1
- vain Suomessa alunperin rekisteröidyt nimet käyvät, maahanmuuttajille kiitos ja anteeksi
- Kaksi etunimeä ja sukunimi. Jos jollakulla köyhällä on vain yksi etunimi, se kahteen kertaan. Jos on useampi etunimi, kaksi yleisintä.
- Vain hengissä olevat lasketaan. Approksimaatio 1920 jälkeen syntyneet.
- Lasketaan kaavalla ('etunimi1määrä' + 'etunimi2määrä' + 'sukunimimäärä') / 52500 (noin Suomen asukasmäärä per sata)
- Desimaalit pyöristetään lähimpään kokonaiseen

Esimerkki 1:

Juhani Johannes Virtanen:
Juhani: 328193-213-1010(kokonaismäärä - ennen vuotta 1920 syntyneet pois)=326970
Johannes: 232633-10824-42281=179528
Virtanen:24137 (nykyisenä nimenä)
326970+179528+24137/52500=10,11
JJ Virtanen tapaa siis 10 kaimaansa.

Esimerkki 2:

Synnöve Laina Vaasantähti:

Synnöve: 1361-18-135=1208
Laina: 10360-868-5257=4235
Vaasantähti: Alle 5=5
1208+4235+5/52500=0,10
Eli Fru Wasastjärna on saletisti ainutlaatuinen.

EDIT: lisätty sulut.

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

0,80 oli tulokseni mutta pitää vielä hieman funtsia laskentakaavaasi. Voisiko se todella pitää paikkansa? Minun nimistä ei kuitenkaan ole Suomessa toista eikä oletettavasti muuallakaan...

Vierailija

Kuten sanottua, tämä EI ole tieteellinen kaava.

Kun lasket itsesi pois tuosta, saat aika lähelle nollaa.

Niin omani oli luokkaa 194+352+54/52500=0,011

Ja jos lasken itseni pois tästä, katoan kuin irrationaalinen pieru logiikan Saharaan (LKL).

Uskokaa tai älkää, Maximilian on nimistäni yleisin. Ja ainoa ei-suomalaisperäinen.

Vierailija

En niin perusta tilastoista ja todennäköisyyksistä, sillä olen varsin huono onninen arpapeleissä.

Mutta sen verran tuuria on ollut että olen aikuisiälläni nähnyt samalla vastaanotolla itseni triplakaiman. Eli sama etu- toinen- ja sukunimi. Piti vastaanottotädinkin katsoa toiseen kertaan kun sattui vielä sama syntymäpäivä ja -vuosi. En kerennyt kyllä käydä moikkaamassa.

Sanoin aikuisiällä, koska kyseisellä henkilö asuu samalla alueella, joten on hyvinkin mahdollista että ollaan synnytty samassa sairaalassa.

Nimi siis Matti Johannes Korhonen, ensimmäinen sijalla 8, jälkimmäiset toisella sijalla yleisyydessään

edit: Teoreettinen mahdollisuus (äärimmäisen pieni) on tavata samaa ikäluokkaa oleva triplakaima nainen.

Vierailija

Tätäpä tässä poikkitieteellisesti hainkin. Eli todennäköisyyttä sille, tapaatko kokokaimaasi, ja kokemuksia jo tapahtuneista yhteyksistä.

Omakohtaisia kokemuksia: etunimikaimoja olen tavannut tasan kaksi, telkkarissa nähnyt kolmannen. Toista etunimeäni, joka on nimistäni yleisin, en ole kuullut kellään vielä olevan. Kaikki saman sukunimen omaavat omaavat myös saman suvun.

Vierailija
SShadow
Eli sama etu- toinen- ja sukunimi. Piti vastaanottotädinkin katsoa toiseen kertaan kun sattui vielä sama syntymäpäivä ja -vuosi.

Opiskelukavereitani oli tuplat samalla nimellä. Etunimi oli tavallinen, mutta sukunimi aika erikoinen. Luultavasti se oli valitsijan pikkuvitsi, vaikka skarppeja molemmat naiset olivat. He menivät mm. hakemaan silloista virkatodistusta yhdessä. Oli naurussa pitämistä, kun kertoivat virkailijan menneen hämilleen...

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minun sukunimelläni on ihmisiä 53, ja minä tunnen ne kaikki. Samanimikaimaa ei ole eikä tule.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Ihmisiä, joilla on sama etu- ja sukunimi kuin minulla on 11 kpl. Tämä kävi ilmi, kun saman niminen ihminen oli rötöstellyt ja minulta penättiin hänen jättämiään laskuja. Kysyin väestörekisteristä kuinka monta "meitä" on. Ikävää sinänsä, että rötöstelytapauksessa epäillään syylliseksi nimen takia.

Vierailija

Sama sukunimi kuin minulla on 49 ihmisellä. Yhdellä heistä on sama etunimi. Hänen toisesta nimestään en tiedä.

iisakka
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt30.9.2005

En ainakaan vielä tehnyt kaavan mukaisia laskelmia. Etunimeni ovat yleisiä, mutta sukunimeni niin harvinainen, että tiedän aika varmasti ettei toista samannimistä ole.

Sen sijaan huomasin, että etunimeni on muuttumassa "pappanimeksi". Eli sen suosio on viimeisen 10 vuoden aikana laskenut selvästi, joten muutaman vuosikymmenen kuluttua nimi tulee yhdistymän mielikuvaan vanhasta miehestä. (Esimerkkejä tämän hetken pappanimistä: Kalevi, Einari, Yrjö.)

Vierailija

Pyöristetty tulos 4.

Tiedän kuitenkin ettei maailmassa ole toista samannimistä kuin minä. Eli tällähetkellä en voi tavata kaimaani, mutta voihan joku antaa tulevalle lapselleen yhtä komean nimen kuin minulla

Vierailija
iisakka
Sen sijaan huomasin, että etunimeni on muuttumassa "pappanimeksi". Eli sen suosio on viimeisen 10 vuoden aikana laskenut selvästi, joten muutaman vuosikymmenen kuluttua nimi tulee yhdistymän mielikuvaan vanhasta miehestä.

Lähes kaikissa nimissä näkyy sama lasku. Johtuu siitä, että nykyään annetaan paljon laajempi kirjo eri nimiä kuin ennen. Aikaisemmin joka toinen lapsi oli Kalle, Pekka, Jussi, Maija tai Liisa. Nykyään käytetään paljon enemmän mielikuvitusta ja otetaan vaikutteita ulkomailta. Halutaan antaa lapselle nimi jonkalaista ei heti tule vastaan.

Vierailija

Miten täällä voi olla niinkin paljon harvinaisnimisiä henkilöitä?

28382+8875+2024/52500=1436

Että tällaista.

Vierailija
Palk0
Miten täällä voi olla niinkin paljon harvinaisnimisiä henkilöitä?

28382+8875+2024/52500=1436

0.75 taitaa kuitenkin olla oikea tulos...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat