dominanssiprofiili

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lueskelin mielenkiintoisen teorian dominanssiprofiilista. Sen on esittänyt yhdysvaltalainen neurofysiologi Carla Hannaford. Hänen mukaansa ihmisillä 32 erilaista oppimisprofiilia. Profiili muodostuu niin, että ihmisellä on toinen aivopuolisko dominoiva, samoin silmistä, korvista, käsistä ja jaloista toinen on dominoiva. Minä olen esim. oikeakätinen, oikeasilmäinen ja vasenkorvainen. Hannafordin mukaan dominoivuus on synnynnäistä.

Silmät, korvat, kädet ja jalat ovat myös oppimiselimiä, tiedonhankintaan erinomaisesti sopeutuneita aistimia, jotka kaikki tuovat aivoille havaintoja ulkopuolisesta maailmasta. Oppimistilanne on aina jonkinlainen stressitilanne.

Erilaiset dominanssiprofiilit reagoivat eri tavoin stressitilanteissa. Jos esimerkiksi ihminen on profiililtaan auditiivisesti vajaatehoinen, eli hallitseva korva ja aivopuolisko ovat kehon samalla puolella, hän ei kykene stressitilanteissa käyttämään kuuloinformaatiota tehokkaasti hyväkseen.

Ristikkäishallinnan periaatteen mukaan hallitseva aivopuolisko ottaa stressitilanteessa vastaan informaatiota kehon vastakkaisen puolen aistimilta. Jos vasen aivopuolisko on dominoiva, ja vasen silmä on dominoiva, niin stressitilanteessa ihminen ei ”näe”. Onnettomuuden silminnäkijöistä joku antaa selvän ja tarkan kuvauksen tapauksesta, toinen aivan päinvastaisen. Selvän kuvan on nähnyt ihminen, jolla dominoiva aivopuolisko on dominoivaa silmää vastakkaisella puolella (ristikkäishallinta).

Tämän teorian mukaan on selitettävissä se, miksi toinen ihminen vaaratilanteessa lamaantuu, toinen alkaa toimia. Esim. tsunamissa jotkut ihmiset jähmettyivät paikalleen, kun aalto iski. Joku toinen taas kamppaili yli-inhimilliset voimat saaneena aina vain takaisin pintaa ja pelastui.

Mielestäni tämä Hannafordin teoria on varsin mielenkiintoinen ja jatkotutkimisen arvoinen.

http://www.acatiimi.fi/2004/10_04/t10_04m.htm

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Dominoivan silmän saa selville näin. Etsi näkökentästä jokin kaukana oleva pieni kohde, esim. kotona huoneen vastakkasella puolella oleva esine. Molemmat silmät avoinna asetat etusormesi kärjen tämän kohteen päälle. Sitten suljet vuoron perään molemmat silmät. Dominoivalla silmällä katsottessa sormi on kohteen päällä, ei-dominoivalla silmällä katsottaessa sormi ei ole kohteen päällä. Heittoa voi olla aika paljonkin.

Dominoiva jalka testataan näin. Seiso lattialla jalat vierekkäin yhdessä. Rupea katumaan eteenpäin. Se jalka, joka sirtyy ja ottaa tukea estääkseen kaatumisen, on dominoiva.

Dominoiva korva on se korva, jossa yleensä pidät puhelimen luuria kun puhut puhelimessa.

Vierailija
geena
Dominoiva korva on se korva, jossa yleensä pidät puhelimen luuria kun puhut puhelimessa.

Onko noin? Eikö tuohon vaikuta kätisyys, musta tuntuu et puhelin on sillä korvalla, kumman kätinen olet.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Itse olen oikeakätinen, vasenjalkainen, molempisilmäinen ja oikeakorvainen - tosin se että puhelinta pidän useammin sillä korvalla johtuu yleensä enemmän siitä, että luuri on oikeassa kourassa. Jos pitää kirjoittaa jotain, niin luuri menee vasemmalle korvalle ja kuuloaistimus ei ole yhtään heikompi.

Molempisilmäisyyden huomasin armeijassa, kun tuota samaa testiä käytettiin ampumisen "puolen" määrittelyyn. Itse asiassa minulla taitaa olla hienoinen taipumus vasensilmäisyyteen, koska ensimmäisellä kerralla tuota testiä tehdessä se oikeanpuoleisempi kuva sormesta meni sen peitettävän kohteen päälle, mutta ylipäätään se sormi näyttää aika lailla yhtä läpinäkyvältä molemmille silmille, jos katse on tarkentunut kauempana olevaan kohteeseen. Eli tähtääminen onnistuu molemmilal silmillä, mutta liipaisu onnistuu paremmin oikealla kädellä, joten siltä puolelta sitten ammuin.

Niin, ja vasempisilmäisyyttä tukee kyllä sekin, että esimerkiksi oikein kirkkaassa talvikelissä ilman aurinkolaseja menee oikea silmä kiinni ensimmäisenä.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
kulkija
geena

Onko noin? Eikö tuohon vaikuta kätisyys, musta tuntuu et puhelin on sillä korvalla, kumman kätinen olet.

Minä olen oikeakätinen, mutta pidän kännykkää vasemmalla kädellä vasemman korvan päällä. Töissä puran ääninauhoja ja kuuntelunappi on aina vasemmassa korvassa. Samalla näpytän pc:n näppäimistöä molempien käsien sormilla. Tästä päättelen olevani vasenkorvainen.

Vierailija
geena
Minä olen oikeakätinen, mutta pidän kännykkää vasemmalla kädellä vasemman korvan päällä.

Eiköhän tuo johdu siitä että tuolloin oikea käsi vapautuu kirjoittamista (tai piirtelyä) varten. Joku vasenkätinen voisi tietty kommentoida onko hänellä tapana pitää puhelinta oikeassa kädessä kuten arvelen.

Vierailija
geena
Hannafordin mukaan dominoivuus on synnynnäistä.

Taipuvuus toisen puolen dominointiin voi olla synnynnäistä, mutta kyllä ympäristö määrää loppupelissä sen täysin. Esim. jos henkilöltä puhkaistaan dominoiva silmä, toinen silmä melko varmasti muuttuu dominoivaksi, jos sillä mitään näkee. Vähemmän raaka esimerkki on siskoni joka oli lapsena vasenkätinen, mutta joka pakotettiin (ehkä turhan raaka ilmaisu) oikeakätiseksi.

Vierailija
Gravity
geena
Minä olen oikeakätinen, mutta pidän kännykkää vasemmalla kädellä vasemman korvan päällä.

Eiköhän tuo johdu siitä että tuolloin oikea käsi vapautuu kirjoittamista (tai piirtelyä) varten. Joku vasenkätinen voisi tietty kommentoida onko hänellä tapana pitää puhelinta oikeassa kädessä kuten arvelen.

Jos luet juttuni, josta otit osalainauksen, loppuun niin siinä oli, että pidän nappikuuloketta vasemmassa korvassa kun kirjoitan PC:llä molempien käsien sormilla. Se mielestäni ratkaisee vasenkorvaisuuteni.

Se, että irroitit lauseen kokonaisuudesta ja ruodit sitä, on aika tyypillistä tällä palstalla.

Vierailija
Gravity
Vähemmän raaka esimerkki on siskoni joka oli lapsena vasenkätinen, mutta joka pakotettiin (ehkä turhan raaka ilmaisu) oikeakätiseksi.

Tästä tehty tutkimuksia. Lapsi, joka pakotetaan vaihtamaan kätisyyttään koulussa, voi ruveta esimerkiksi änkyttämään. Eli aivotoiminta häiriintyy ja nykyään ei suomalaisissa kouluissa pakoteta ketään vaihtamaan kätisyyttään.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Gravity
Joku vasenkätinen voisi tietty kommentoida onko hänellä tapana pitää puhelinta oikeassa kädessä kuten arvelen.

Olen vasenkätinen, -jalkainen, -silmäinen ja -korvainen. Teen mahdollisuuksieni mukaan - tiedostaen tai tiedostamatta - kaiken näillä dominoivilla elimillä, myös kännykän käytön. Kirjoittaessani ja käyttäessäni samanaikaisesti kännykkää pidän sitä oikealla kädellä ja vasemmalla korvalla. Auditiivisuus tässä tapauksessa selittänee miksi en em. tilanteessa vaihda korvaa vaan käytän mielummin kömpelömpää "ristiotetta" kännykästä.

Vierailija
geena
Jos luet juttuni, josta otit osalainauksen, loppuun niin siinä oli, että pidän nappikuuloketta vasemmassa korvassa kun kirjoitan PC:llä molempien käsien sormilla. Se mielestäni ratkaisee vasenkorvaisuuteni.

Ensimmäisen kerran kun kirjoitit sen ymmärsin sen sarkasmiksi ja siitä syystä jätin sen pois. Eli tarkoitukseni ei ollut irroittaa lausettasi kokonaisuudesta, eikä muutenkaan kommentoida sinua tai sinun käytöstäsi, vaan ainoastaan yleistä puhelinkäyttäytymistä.

Ihmisethän yleensä pitävät nappikuulokkeita sujuvasti kummassakin korvassa samaan aikaan, joten voisi olettaa että niitä pystyy myös pitämään sujuvasti yhdessäkin korvassa. Enkä ymmärrä miten molemmilla käsillä kirjoittaminen liittyi koko juttuun, koska käsiähän ei kuulokkeiden kanssa tarvita?

Vierailija
Gravity
Enkä ymmärrä miten molemmilla käsillä kirjoittaminen liittyi koko juttuun, koska käsiähän ei kuulokkeiden kanssa tarvita?

Pieni selvennys. Olen työssä toimituksessa, ja puran usein haastattelunauhoja avokonttorissa. Kirjoitan jutun samalla kun kuuntelen sitä nauhalta, eli siksi molemmat kädet ovat käytössä. Nappikuuloketta käytän siksi, etteivät työtoverit häiriinny nauhurin äänestä. Kun napin laittaa dominoivaan korvaan niin työhön pystyy keskittymään avokonttorin hälyssä. Jos laitan napin oikeaan, ei-dominoivaan korvaan, niin en pysty kuuntelemaan nauhaa, koska nappikuulokkeeton dominoiva korva ottaa koko ajan vastaan ääniä ympäristöstä ja häiritsee keskittymistä.

Mutta tämä ei ollut tärkeää vaan se, että ihmisellä on "kaksi samanlaista" puolikasta. Näistä aistipareista aina toinen on dominoiva. Myös aivopuoliskoista toinen puoli on dominoiva.

Oppimisen kannalta olisi tärkeää tietää, kumpi aivopuolisko dominoi ja miten muut dominoivat aistit ovat sijoittuneet. Hannafordin mukaan eri variaatioita on 32. Täällähän jo yksi kirjoittaja kertoin, että hänellä dominoivat osat ovat kaikki vasemmalla puolella.

Otetaan esimerkiksi tanssiminen. On ihmisiä, joille tanssi on tosi helppoa, jenkan, valssin ja polkan askeleet tulevat kuin itsestään. Sitten on "kameleita", jotka tallovat partnerin varpaita eivätkä harjoituksesta huolimatta opi tanssimaan. Jos hallitseva aivopuolisko on hallitsevan jalan vastakkaisella puolella, tanssi on ikäänkuin synnynnäistä.

Että silleen.

Vierailija
geena
Kun napin laittaa dominoivaan korvaan niin työhön pystyy keskittymään avokonttorin hälyssä. Jos laitan napin oikeaan, ei-dominoivaan korvaan, niin en pysty kuuntelemaan nauhaa, koska nappikuulokkeeton dominoiva korva ottaa koko ajan vastaan ääniä ympäristöstä ja häiritsee keskittymistä.

Nyt päättelysi kuulostaa huomattavasti loogisemmalta ja tuon perusteella toinen korvasi voi todellakin olla dominoiva.

Vierailija
Gravity
Vähemmän raaka esimerkki on siskoni joka oli lapsena vasenkätinen, mutta joka pakotettiin (ehkä turhan raaka ilmaisu) oikeakätiseksi.

Minun mielestäni käteisyyden vaihtoon pakottaminen on julmaa. Miten siskosi siitä selvisi ja vaihtoiko hän takaisin hallitsevaan käteen kouluajan ulkopuolella.

Minun isoveljeni, joka on vasuri, pakotettiin myös vaihtamaan käteisyyttään koulun ensimmäisellä luokalla. Toisella luokalla opettaja vaihtui ja hän salli vasenkätisyyden.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat