Mikä saa ihmiset tykkäämään eri asioista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

MIkä siihen vaikuttaa ja mikä sen laukaisee?
Mistä ne signaalit tulevat?

Kertokaa tietämättömälle!

Kommentit (14)

Vierailija

Maallikon näkemys: Minusta ainakin se, mitä lapsuudenkodissa tehdään ja miten vanhemmat suhtautuvat asioihin, vaikuttaa melkoisesti. Olen kerran nähnyt kauhukseni, kun äiti hysteerisesti komensi lapsiaan sisälle äkkiä, kun nousivat parkkipaikalla autosta sateeseen. Lapsi itki ja parkui, kun oli niin kamalaa kastua. Äiti oli kauhuissaan sateesta ja tartutti paniikkinsa lapsiin. Toiset lapset taas tykkäävät sateesta, lätäköissä pomppimisesta, sadepisaroiden tunnusta iholla. Sellaisten lasten vanhemmat ovat todennäköisesti olleet sitä mieltä, että ulkoileminen ei ole säästä vaan varusteista kiinni. - Ja ne lapset eivät aikuisiksi kasvettuaankaan ole sokeria.

Asenteet vaikuttavat aika paljon tykkäämiseen. Lapsi, joka on saanut uteliaana tutkia hyönteisiä ja matelijoita ilman, että äiti sanoo hyi, yököttävä ötökkä, oppii todennäköisesti kunnioittamaan kaikenlaista elämää, ei vain ihmiselämää tai söpöä ja nättiä eläinelämää. Koiravihan, mustalaisvihan, ryssävihan jne. vihat lapsi oppii kotoaan, samoin ainakin jossain määrin eläinrakkauden ja ennakkoluulottomuuden erilaisia ihmisiä kohtaan.

Se, miksi kaksi samassa perheessä kasvanutta tykkää eri asioista, onkin sitten toinen juttu. Siitä voisi joku psykologiaan perehtynyt osata sanoakin jotakin. Minä väittäisin, että tykkääminen on niiltä osin pelkkää biologiaa: hermoja, hormoneja, lihaa.

Vierailija
Wolfram
joku endo- aine aivoissa.

En keksi nyt mitään endo.alkuista muutakuin endosomi, mutta se huolehtii solun ravinteiden otosta... Mutta mielestäni mielipiteisiin ja käyttäytymiseen vaikuttaa ympäristö jossa elät, ja se miten tulkitset sitä. Eipä kai mitään sen syvällisempää.

Vierailija

Ei ihminen tarvitse sokerikuorrutusta tai sen enempää muutakaan kuorrutusta ihmisenä. Ihmisellä on iho. Itse olen sokeria mutten siltä maistu. ts. sokea-ajaar==> sokru

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Qark
Wolfram
joku endo- aine aivoissa.

En keksi nyt mitään endo.alkuista muutakuin endosomi, mutta se huolehtii solun ravinteiden otosta..

Varmaankin on haettu endorfiinia? No, sehän vain selittää sen mielihyvän olotilan, mutta ei sitä, miksi joku saa kiksejä ihan eri asioista.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Endorfiini. Esim. lievittää rasittuneita jäseniä salireissun jälkeen ja aiheuttaa lievää riippuvuutta. Kicksejä saa silloin kun aivoissa on mekanismit antaa tietoisuudelle/tajunnalle mielihyvää endorfiinimenetelmällä, tai muulla hermojärjestelmäjutskulla.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Vaikea sanoa
Maallikon näkemys: Minusta ainakin se, mitä lapsuudenkodissa tehdään ja miten vanhemmat suhtautuvat asioihin, vaikuttaa melkoisesti. Olen kerran nähnyt kauhukseni, kun äiti hysteerisesti komensi lapsiaan sisälle äkkiä, kun nousivat parkkipaikalla autosta sateeseen. Lapsi itki ja parkui, kun oli niin kamalaa kastua. Äiti oli kauhuissaan sateesta ja tartutti paniikkinsa lapsiin. Toiset lapset taas tykkäävät sateesta, lätäköissä pomppimisesta, sadepisaroiden tunnusta iholla. Sellaisten lasten vanhemmat ovat todennäköisesti olleet sitä mieltä, että ulkoileminen ei ole säästä vaan varusteista kiinni. - Ja ne lapset eivät aikuisiksi kasvettuaankaan ole sokeria.

Asenteet vaikuttavat aika paljon tykkäämiseen. Lapsi, joka on saanut uteliaana tutkia hyönteisiä ja matelijoita ilman, että äiti sanoo hyi, yököttävä ötökkä, oppii todennäköisesti kunnioittamaan kaikenlaista elämää, ei vain ihmiselämää tai söpöä ja nättiä eläinelämää. Koiravihan, mustalaisvihan, ryssävihan jne. vihat lapsi oppii kotoaan, samoin ainakin jossain määrin eläinrakkauden ja ennakkoluulottomuuden erilaisia ihmisiä kohtaan.

Se, miksi kaksi samassa perheessä kasvanutta tykkää eri asioista, onkin sitten toinen juttu. Siitä voisi joku psykologiaan perehtynyt osata sanoakin jotakin. Minä väittäisin, että tykkääminen on niiltä osin pelkkää biologiaa: hermoja, hormoneja, lihaa.

Kakkelia, vanhempani ovat suvaitsevaisia humanisteja, itse olen jäykkäniskainen rasisti.Ympäristö vaikuttaa ihmisen kasvuun, mutta väittäisin että on puhdasta sattumaa mistä ihmiset pitävät.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
installer
Kakkelia, vanhempani ovat suvaitsevaisia humanisteja, itse olen jäykkäniskainen rasisti.Ympäristö vaikuttaa ihmisen kasvuun, mutta väittäisin että on puhdasta sattumaa mistä ihmiset pitävät.

Voipi olla noinkin.

Vierailija

Uskoisin että geeneillä on varsin suuri vaikutus. Todisteina tästä on identtiset kaksoset jotka on erotettu toisistaan jo vauvoina, kasvatettu täysin erilaisissa perheissä uskontoa myöten ja jotka aikuisina tapaavat toisensa ja huomaavat että heillä on lähes identtiset vaatteet päällä. Eli molemmat pitivät samoista asioista vaikkeivat ole juuri koskaan toisiaan nähneetkään.

Tietty jos identtiset kaksoset elävät yhdessä sosiaalinen paine voi ajaa heidät yleensä erottumaan toisistaan koska he haluavat olla yksilöitä. Samoin traumaattiset kokemukset voivat laukaista inhoreaktioita. Tai vastaavasti erittäin positiiviset kokemukset päinvastaisia reaktioita. Eli ympäristökin voi vaikuttaa paljon.

Vierailija

"Mikä saa ihmiset tykkäämään eri asioista?"

Karkki. Tarjoa namusia.
Jos sekään ei auta, uhkaa vanhempien tappamisella.

o
Seuraa 
Viestejä1625
Liittynyt16.11.2005
installer

Eikös tämä ole vain vastareaktiota? Jos auktoriteetti ei ole vakuuttanut niin helposti lähtee hakemaan onnea täysin vastakkaisesta suunnasta.

Yleisesti ottaen, geenit luovat pohjan ja ympäristö vaikuttaa siihen mitä siitä kasvaa. Molemmilla voi siis tilanteesta riippuen olla dramaattinen vaikutus.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija
"Mikä saa ihmiset tykkäämään eri asioista?"

Karkki. Tarjoa namusia.
Jos sekään ei auta, uhkaa vanhempien tappamisella.

Jokaisen ihmisen sairaudet, esimerkiksi persoonallisuus ajaa erinlaisiin haluamisiin ja tekoihin. Itse ajan Micralla ja en voi sietää Mersuja.. Koska naapurilla on uudenkarhee jo kymmenennettä vuotta. Voi peevelin peeveli.

En syö karkkia, koska veljelläni on ehjät hampaat ja mutustelee kaiken aikaa, minulla 14 reikää ja juuret näkyy ovelle asti. vitttttuuuu

Uusimmat

Suosituimmat